Close
Duke shfaqur rezultatin -9 deri 0 prej 4
  1. #1
    Kalorės i Lirisė Maska e BlueBaron
    Anėtarėsuar
    29-04-2002
    Vendndodhja
    Nė Tironėn e Ondrrave
    Postime
    5,046

    Diplomacia e qeverise se Enverit

    Flet ish-ambasadori Lisien Bashkurti, drejtor i Drejtorisė sė Analizė-Prognozės nė Ministrinė e Jashtme

    Bashkurti, i njohur nė vitet e fundit tė komunizmit si drejtues i lartė i rinisė shqiptare, me mendime dhe pikėpamje pėrparimtare qė herėt, pas pėrmbysjes sė sitemit tė dėshtuar, iu fut politikės nė tė cilėn duket se nuk e gjeti veten, ndaj dhe vendosi tė largohet nga Parlamenti i konfrontimeve tė mėdha nė vitin 1992 e me kėrkesėn e tij shkoi si ambasador nė Hungari. Mė pas kontributi i tij do tė ishte tepėr i vlefshėm nė fushėn e marrėdhėnieve ndėrkombėtare.


    Keni mbaruar sė shkruari historinė e diplomacisė shqiptare. Ēfarė ju ka shtyrė tė realizoni njė projekt tė tillė?

    Nxitja pėr projekte qė i shėrbejnė historisė sė popullit vjen nga obligimi qytetar profesional, qė ēdo njeri ka pėr vendin e vet. Nė mėnyrė tė veēantė, duke qenė aktiv pėr njė periudhė mė shumė se 25–vjeēare nė politikė dhe nė diplomaci, obligimi pėr mua ka qenė i dyfishtė. Nga vetė pėrvoja jetėsore, nga kontaktet qė kam pasur me disa gjenerata politikanėsh, breza diplomatėsh, sistemesh politike, shkolla tė diplomacisė, eksperienca kombėtare dhe ndarkomabėtare, e bėnin pėr mua mė tė mundshme iniciativėn pėr realizimin e njė projekti tė tillė. Nė tėrėsi ajo qė mė ka shqetėsuar mė shumė dhe qė ndodhta ka qenė motivi kryesor i nxitjes ėshtė eksperienca qė kam parė nė dhjetėra e dhjetėra biblioteka diplomatike nė tė gjithė botėn. Kėshtu, nga eksperienca qė pas diplomatike nė Hungari, gjatė vizitės qė bėra nė bibliotekėn e Institutit tė Diasporės nė Budapest, u trishtova pėr faktin se pėr Shqipėrinė ishte njė numėr shumė i vogėl, pra i pakonsiderueshėm librash. Ishte paradoks qė njė vend kaq i vjetėr, kaq i lashtė, kaq aktiv nė marrėdhėniet me popujt e tjerė, vendet e tjera, shpesh herė kaq determinant pėr fatet e Ballkanit, tė ishte kaq i mangėt nė historinė e shkruar. Natyrisht, pėr kėtė nuk ke kė fajėson, sepse gjithėsecili ka pėrgjegjėsitė e veta, merr pėrsipėr barrėt e veta pėr ta pėrballuar kėtė. Nxitje tjetėr, e veēantė, ka qenė fakti qė nuk ėshtė mirė qė ta kalojmė jetėn dhe veprimtarinė vetėm duke kritikuar, vetėm duke sharė ose vetėm duke mohuar tė kaluarėn, apo vetėm duke kėrkuar pėrgjegjėsitė te tė tjerėt qofshin kėta individė, grupe, gjenerata, apo parti politike tė ndryshme. Ėshtė mirė qė gjithėsecili ta fillojė nga vetja, pra kontributi qė ai jep. Nė kėtė sens kisha menduar dhe mendoja gjithnjė se ēdo qytetar nė Shqipėri, intelektual, njeri aktiv nė fusha tė ndryshme, ka mundėsi pėr tė kontribuar. E kam gjykuar se historia e diplomacisė shqiptare ėshtė nga mė tė pasurat, pėr vetė specifikat e vendit tonė. E them sinqerisht se ky projekt, tashmė i realizuar, nuk nisi thjesht nga kurioziteti. Gjithashtu, nuk ėshtė njė projekt qė synon thjesht tė mbyllė njė kapitull tė historisė sė popullit shqiptar. Projekti udhėhiqet para sė gjithash nga ambicia qė tėrė shkollat diplomatike shqiptare me tė gjitha zikzaket e veta, tė arrijnė nė disa konkluzione themelore, pėrmes tė cilave gjeneratat e diplomacisė bashkėkohore dhe ato qė do tė vijnė mė pas, tė mund tė orientohen mė mirė pėr ta vendosur interesin e Shqipėrisė dhe shqiptarėve nė komunitetin e popujve tė botės.

    Nuk ka njė datė fikse, pra tė pėrcaktuar se kur ka nisur ky projekt, por them se kjo ka tė bėjė me pėrpjekjet e mia shumė tė hershme pėr tė studiuar historinė e Shqipėrisė, historinė e politikės shqiptare, historinė e diplomacisė, tė personaliteteve tė shquara tė historisė. Kjo ka tė bėjė gjithashtu edhe me dėshirėn time pėr t’u njohur me historinė e popujve tė Ballkanit, kulturat e tyre, mentalitetet, psikologjitė.

    Ideja e kėtij projekti ka lindur nė atė moment kur ėshtė rritur interesi pėr njohjen e historisė botėrore, marrėdhėnieve ndėrkombėtare determinante tė diplomacisė botėrore, tė sistemeve tė marrėdhėnieve ndėrkombėtare, pėr ngjarjet qė kanė ndikuar mė shumė nė fatet e zhvillimit botėror, evropian, ballkanik dhe shqiptar. Momenti mund tė thuhet ėshtė mjaft i shtrirė nė kohė dhe lidhet thjesht me dėshirat dhe interesat e mia pėr tė studiuar dhe pėr t’u pėrgatitur gjerėsisht pėr njė iniciativė tė tillė. Shpesh herė ndėrmarrja e projekteve tė tilla nuk datohet, sepse ato nxiten nga shumė faktorė, rrethana, koniunktura dhe tė tjera. Unė mund tė them se, sė paku, nga vitet 1980 - 1981 i pata vėnė vetės qėllimin qė t’i pėrkushtohem gjerėsisht studimeve nė atė fushė.


    Cilat kanė qenė vėshtirėsitė qė hasėt nė shkrimin e historisė sė diplomacisė?

    Vėshtirėsitė kanė qenė shumė tė mėdha. Ndoshta arsyeja qė ky projekt ėshtė shtrirė nė njė periudhė gati prej dy dekadash nė punėn time kėrkimore, lidhet pikėrisht me vėshtirėsitė qė janė hasur. Mungesa e diplomacisė sė shkruar ėshtė ndoshta njė nga sėmundjet mė tė rėnda, mė tipike pėr veprimin dhe teorinė diplomatike shqiptare. Fakti qė autorėt, aktorėt, protagonistėt, personalitet, brezat, gjeneratat e diplomatėve shqiptarė nuk e kanė lėnė tė shkruar veprimtarinė e tyre. Para pak kohėsh isha nė Akademinė Diplomatike tė Moskės, njė nga mė tė vjetrat nė botė, dhe mė bėri pėrshtypje fakti qė nė tė ishin me qindra libra tė shkruar nga personalitetet kryesore tė diplomacisė sė atij vendi. Kjo do tė thotė se njė nga obligimet tė mėdha tė diplomatėve nė tėrėsi, tė niveleve tė ndryshme, ėshtė se nė pėrmbylljen e karrierės sė tyre ata gjithēka nga eksperiencat e tyre duhet ta lėnė tė shkruar. Mungesa e diplomacisė sė shkruar, mungesa e dokumenteve tė shkruara, mungesa e pėrvojave tė profilizuara janė vėshtirėsia e parė. Vėshtirėsia e dytė lidhet me faktin se edhe veprimtaria diplomatike nė tėrėsinė e saj ėshtė marrėdhėnie me tė tjerėt. Kjo ka tė bėjė me atė qė ne jo nė ēdo kohė na jepet mundėsia qė tė shkojmė dhe tė marrim material dhe nga burime tė tjera alternative, nga arkivat e ndryshme, pėr tė mėsuar se cilat kanė qenė mendimet, veprimet, aksionet e tė tjerėve nė marrėdhėnie me Shqipėrinė. Burimet nga arkivat e tjera ndėrkomėtare mbeten hallka mė e dobėt nė pėrgjithėsi nė studimet tona. Kjo do tė vazhdojė tė jetė pėr shumė kohė.

    Vėshtirėsi tjetėr e konsiderueshme ėshtė se ne me vėshtirėsi mbledhim botimet dhe studimet ndėrkombėtare, nė tė cilat ėshtė shkruar edhe pėr Shqipėrinė. Ndonėse vitet e fundit ka mė shumė botime tė huaja, pėrsėri mund tė themi se mendimi ndėrkombėtar pėr vendin tonė ėshtė relativisht i kufizuar. Unė kam pėrfituar nga rasti i marrėdhėnieve tė mia me 55 akademi dhe institute diplomatike ndėrkombėtare, qė tė mund tė pėrfitoj nga botimet qė ata kanė bėrė nė mėnyrė tė tėrthortė apo tė drejtpėrdrejtė pėr Shqipėrinė dhe shqiptarėt.

    Vėshtirėsi tjetėr ėshtė fakti se ne jemi, duam apo s’duam, produkte tė njė mendėsie, mendimi, tė njė metode apo botėkuptimi mikst dhe mangėsitė nė formimin tonė vazhdojnė tė mbeten pengesė e barrierė e vėshtirė pėr t’u kapėrcyer. Duhet tė kapėrcejmė vetveten qė tė modernizohemi nė filozofinė, nė metodologjinė, nė teknikat e pėrpunimit tė studimeve moderne dhe bashkėkohore, e kjo ėshtė njė luftė me vetveten.

    Njė tjetėr vėshtirėsi ėshtė ajo qė diplomacia ėshtė njė organizėm i gjallė, pavarėsisht se projekti im ka karakter historik, nė tė asgjė nuk shihet e konservuar, por shihet si organizėm i gjallė nė tė cilin ndikimet, impaktet, efektet e historisė sė diplomacisė shpesh herė ngjajnė me patate tė nxehta qė preken drejtpėrsėdrejti edhe nė situatat, koniunkturat dhe problemet bashkėkohore. Me kėtė them se gjatė gjithė kohės duhet tė jemi tė kujdesshėm se nuk duhet qė me studimet dhe botimet tona tė ndikojmė pėr keq nė proceset e gjalla me tė cilat ballafaqohet diplomacia jonė. E fundit nga ato qė mund tė quhen vėshtirėsi ėshtė se shpesh herė personazhet e librave qė unė kam shkruar janė tė gjallė, janė aktivė, ndikues influencialė dhe ngadonjėherė ata i shikojnė dhe gjykojnė nė mėnyrė subjektive.

    Natyrisht qė, pėrveē vėshtirėsive kam pasur edhe mbėshtetje nė realizimin e tri vėllimeve tė shkruara tė historisė sė diplomacisė shqiptare. Mbėshtetja ka qenė morale dhe kjo mė ka ardhur e pakyrsyer nga tė gjithė kolegėt, miqtė dhe bashkėpunėtorėt e mi, tė cilėve vite mė parė ua kam bėrė me dije se po punoja pėr realizimin e “Historisė sė Diplomacisė Shqiptare”. Mbėshtetja e dytė ka qenė ajo intelektuale. Unė e kam ndjerė kėtė jo aq brenda gjeneratės sė diplomatėve, se sa brenda njė rrethi mė tė gjerė intelektualėsh dhe personalitetesh tė shquara nė fushėn e shkencave historike, gjeografike, filozofike, ekonomike, politike, e tė tjera. Roli dhe kontributi i tė cilėve ėshtė brenda tri vėllimeve qė unė kam shkruar. Kam pasur mbėshtetje publike dhe konkrete nga breza diplomatėsh me eksperiencė dhe kontribut tė shquar nė fushėn e diplomacisė, kam pasur konsultime tė vazhdueshme me njė nga diplomatėt mė tė mirė shqiptarė, Behar Shtyllėn, kam pasur konsulent pėr njė kohė tė gjatė ish-ministrin e Punėve tė Jashtme, Reiz Malilen, kam komunikuar me ish-ministin e Jashtėm, Muhamet Kapllanin, kam pasur ndihmėn e njė diplomati me karrierė tė gjatė nė fushėn e marrėdhėnieve ndėrkombėtare, dr. Sokrat Plakės, kam qenė nė kontakt profesional me ambasadorin Dashnor Dervishi, me kolegėt qė punoj nė Ministrinė e Punėve tė Jashtme, si Roland Bimo, e tė tjerė si Kujtim Hysenaj, Maxhun Peka, Besnik Koēi, por edhe me studiues dhe kontribues tė rinj nė fushėn e studimeve ndėrkombėtare si Albert Rakipi, por edhe gazetarė tė kėsaj fushe si Arben Ēejku, Astrit Memia e tė tjerė.


    Nė vija tė pėrgjithshme, si do ta pėrvijonit historinė e diplomacisė shqiptare nga pikėpamja e perodizimit?

    Them se tė tri vėllimet janė njė fokus subjekti nė vetvete, por pėr arsye studimore e kam konfiguruar nė tri periudha. Etapa e parė fillon nga veprimet e para diplomatike tė shqiptarėve nė rajon, qė zė fill nga fundi i shekullit XII dhe fillimi i shekullit XIII. Ėshtė interesant fakti se janė krejt paralele veprimet diplomatike tė shqiptarėve me ato tė hungarezėve, serbėve, malazezėve, venedikasve, raguziotėve, me Vatikanin, Kostandinopojėn, qendrat mė tė mėdha politike tė kohės. Shqiptarėt janė pėrmendur nė tė tėra referimet historike dhe diplomatike tė asaj periudhe, nė mėnyrė tė veēantė nė periudhėn e anzhuinėve, nė shtetin e Muzakėve qė njihet si Regnum Albani, kėtu kemi marrėdhėniet e para intensive diplomatike tė shqiptarėve nė kėtė periudhė. Mė pas vazhdon shekulli XV qė ėshtė periudha nga Humanizmi Shqiptar deri te Rilindja Shqiptare, ku kemi tė bėjmė me veprimin diplomatik tė faktorit shqiptar herė si popull, principata tė veēanta, apo nė formėn e pashallėqeve, qė ishin pjesė e Perandorisė Otomane, iniciativave tė mėdha individuale tė personaliteteve tė shquara, e herė nė formėn e organizatave politike mbarėshqiptare, siē ishte Lidhja Shqiptare e Prizrenit. Pra vijmė nė mėnyrė tė pėrshkallėzuar nga iniciativat e njė populli qė mbijeton nė intitucionalizimin e tij, deri nė shpalljen e Pavarėsisė. Kjo ėshtė njė fazė shumė interesante nė vetvete qė tregon se shqiptarėt, kur kanė dhe s’kanė dashur tė tjerėt, kanė qenė aktivė nė marrėdhėniet me ta dhe e kanė parė lojėn diplomatike si njė prej instrumentave tė mbijetesės dhe tė intergrimit tė vlerave dhe tė identitetit tė tyre. Nė fazėn e dytė shumė e rėndėsishme ėshtė diplomacia zyrtare, qė fillon qė me shpalljen e Pavarėsisė nė vitin 1912, e cila ėshtė shumė intensive, pasi kemi dy luftėra ballkanike, kemi Luftėn e Parė Botėrore. Kjo periudhė mund tė quhet ndoshta nga mė tė pasurat nė veprimtarinė e diplomacisė sonė, sepse kalojmė nga njė vend pa identitetin e njohur ndėrkombėtarisht nė njė subjekt ndėrkombėtar tė njohur, nga njė vend pa kurfarė institucionesh nė njė shtet me institucionet e veta. Nė kėtė kohė filloi shėrbimi diplomatik profesional shqiptar, ku vendi ynė ngriti konsullatat dhe ambasadat e veta nė njė sėrė vendesh tė botės, dhe kėta tė fundit i ngritėn institucionet e kėtij lloji nė Shqipėri, qė bėhet mė pas anėtare e Lidhjes sė Kombeve, vendos marrėdhėnie me shumė vende tė tjera tė fuqishme tė botės, nxjerr personalitete me vlerė si Konica, Fico, figura qė edhe sot pėrbėjnė njė vlerė nė panteonin diplomatik shqiptar. Natyrisht, deri nė pėrfundimin e Luftės sė Dytė Botėrore, kemi njė fazė ku sikundėr edhe vendet e tjera tė Ballkanit, edhe Shqipėria ėshtė nė fazėn e konsolidimit tė institucioneve tė saj. Njė fazė tjetėr e rėndėsishme ėshtė ajo qė fillon pas Konferencės sė Jaltės nė vitin 1945, qė njihet si periudha e Luftės sė Ftohtė, sė cilės i kam kushtuar dy vėllime. Vėllimi i parė trajton problemet e diplomacisė shqiptare qė nga viti 1945 deri nė vitin 1961 dhe e kam quajtur “Diplomacia shqiptare nė fillimet e Luftės sė Ftohtė”, ndėrsa vėllimi i dytė ka tė bėjė me historinė e marrėdhėnieve ndėrkombėtare nga viti 1961 e deri nė vitin 1989.


    I keni kushtuar periudhės sė Luftės sė Ftohtė dy vėllime, pėrse ka ndodhur kėshtu?

    Nė fakt periudha e Luftės sė Ftohtė ėshtė njė nga periudhat mė interesante nė historinė e marrėdhėnieve ndėrkombėtare. Lufta e Ftohtė ėshtė sitemi mė i komplikuar qė trashėgon historia e diplomacisė botėrore. Nė sitemin e Luftės sė Ftohtė u mbartėn tė gjitha karakteristikat e sitemeve paraardhėse. Nga ana e vet, ky sistem gjeneroi pėrvoja, vlera dhe eksperienca, tė cilat do tė vazhdonin tė ishin prezente edhe pas rėnies sė Murit tė Berlinit dhe pas mbylljes sė kėtij sistemi nė historinė e marrėdhėnieve ndėrkombėtare. Sistemi i Luftės sė Ftohtė pėrbėnte gjithashtu njė eksperiencė tė re, qė u diktua kryesisht nga pasojat dhe dimensionet katastrofale tė Luftės sė Dytė Botėrore. Ajo ishte produkti i nevojės pėr njė botė tė re, pėr njė rend tė ri ndėrkombėtar. Fakti qė unė i kam kushtuar dy vėllime lidhet edhe me atė qė pas Luftės sė Dytė Botėrore historia shqiptare merr njė trajtė mė tė plotė. Shteti shqiptar zė njė vend mė tė rėndėsishėm. Kjo ėshtė njė periudhė gjysmė shekullore, e parė nė kohė, dhe nga pikėpamja e diplomacisė ajo ėshtė shumė mozaikale, me shumė luhatje, dukuri pozitive, tė cilat mė parė nuk i kishim pasur, por edhe me dukuri mikste, tė pėrziera me impakte dhe pasoja negative, dėshmirtarė tė tė cilave jemi ne vetė, sepse po i jetojmė. Periudha e Luftės sė Ftohtė ende nuk ėshtė ezauruar nė studime, pasi njė pjesė e madhe e fakteve, dokumenteve, arkivave vazhdojnė tė jenė tė mbyllura, tė interpretuara e keq interpretuara, kontradiktore, e kjo ėshtė tipike edhe pėr historinė e diplomacisė sonė nė kėtė periudhė. Ėshtė momenti qė ne me pėrgjegjėsi, por edhe me kurajo shkencore tė hedhim dritė mbi faktet, dukuritė, fenomenet qė kanė karakterizuar diplomacinė tonė nė atė periudhė. Kjo ėshtė periudha e historisė moderne tė Shqipėrisė. Me interes ėshtė edhe fakti qė kjo periudhė pėrbėn njė sfidė tė kohės, qoftė vlerat qė kemi arritur tė krijojmė atėherė, qoftė pėr zikzaket qė kemi kaluar, por edhe pėr eksperiencat negative. Tiparet dhe pasojat negative tė asaj periudhe vazhdojnė tė ndihen akoma edhe nė politikat moderne dhe nė diplomacinė e kohės sė sotme. Ėshtė e domosdoshme qė kjo periudhė tė vazhdojė tė thellohet edhe me studime tė tjera, sepse eksperienca e saj ka vlera edhe pėr tė ardhmen e diplomaisė sonė.


    Vėllimin e dytė, qė i kushtohet kėsaj periudhe, ju e keni quajtur “Diplomacia e vetizolimit”, njė titull sa intrigues, aq edhe real. Ju vetė ēfarė patėt parasysh, nga u nisėt qė ta quanit kėshtu kėtė libėr?

    Nė fakt, kėtė titull nuk e kam paracaktuar, por ai erdhi natyrshėm, pasi e kisha pėrfunduar librin. Pėr ta quajtur kėshtu u nisa nga ato qė kisha hasur gjatė studimit tė materialeve, ku gjeta njė trajektore qė kalonte nė tri faza. Kėshtu, nga vitet 1961 – ‘62 e deri nė vitet ‘70, vėrehej pėrpjekja e Shqipėrisė pėr neutralitet, domethėnė dalja jashtė blloqeve dhe njė model jo krejt i ngjashėm me atė jugosllav, por i pėrafėrt nga pikėpamja e mosangazhimit ndėrkombėtar nė tė dyja blloqet e Luftės sė Ftohtė. Neutraliteti ishte faza e parė qė tregonte se Shqipėria merrte pėrsipėr qė tė mos ishte mė e angazhuar nė blloqet politiko-ushtarake, tė mos lejonte baza ushtarake, tė jepte garanci se nga kėtu nuk do tė kishte sulme qė tė preknin tė tjerėt, tė rrinte e baraslarguar e barasdistancuar nga tė dy blloqet. Neutraliteti mund tė ishte njė fazė qė mund tė pėrdorej pėr mirė, siē e pėrdorėn Jugosllavia, Austria, Finlanda, tė cilat efektivisht u orientuan gradualisht. Jugosllavia drejt bashkėpunimit ekonomik me botėn, ndrėsa Austria dhe Finlanda e shfrytėzuan neutralitetin e tyre pėr tė firmosur marrėveshjet e tyre me Komunitetin Ekonomik Evropian. Pra neutralitetin ato e shfrytėzuan pėr t’u ingranuar nė blloqet perėndimore. Ndėrsa, neutraliteti i Shqipėrisė as i pati benificet e Jugosllavisė, nė pikėpamje ekonomike dhe tė suportit politik ndėrkombėtar, dhe as qė nuk u pėrdor koniunkturalisht si njė hallkė qė do ta ēonte Shqipėrinė nė mėnyrė tė lirė pa obligime nga palėt drejt njė orjentimi me perspektivė perėndimore. Nga neutraliteti faza e Shqipėrisė kalon nė etapėn e dytė tė rrugės drejt izolimit qė ėshtė parimi i mbėshtetjes nė forcat e veta. Ky parim nuk ishte ndonjė gjė e re e Enver Hoxhės, pasi ai ka zėnė vend herėt nė historinė botėrore. Atė e kanė pėrdorur shtete si SHBA-ja, qė e kanė pasur njė parim tė madh qė “ne do tė mbėshtetimi nė forcat tona dhe do ta shndėrrojmė Amerikėn nė njė kėshtjellė tė mbyllur, jashtė interesave dhe aktiviteteve ndėrkombėtare”. Tė njėjtėn politikė ka ndjekur edhe Kina nė vitet ‘60, gjatė periudhės para dhe pas Revolucionit Kulturor. Kjo politikė i shtonte asaj neutralitetet dhe faktin qė pėrgjithėsisht angazhohet pėr ngritjen e kapaciteteve mbrojtėse tė vendit dhe pėr ndėrtimin e njė sistemi ekonomik tė vetin, reduktonte ndihmat dhe kreditė nga jashtė, duke menduar se gjithēka do tė zgjidhej nėpėrmjet qarkullimit tė resurseve tė veta ekonomike, jashtė sistemeve tė hapura ekonomike botėrore. Politika e mbėshtetjes nė forcat e veta u konsolidua tamam nė vendin tonė, kur Shqipėria e sanksionoi me Kushtetutė kėtė parim, duke e shpallur atė ligj socialist. Pra, neutralitetit tashmė iu shtua edhe principi qė ne do tė ndėrtonim njė Shqipėri autarkike krejt tė mbyllur, pa marrėdhėnie ekonomike ndėrkombėtare, pa lėvizje tė lirė tė njerėzve. Nė kėtė mėnyrė Shqipėria u bė njė vend jotėrheqės, dhe, si tė thuash, parimi i mbėshtetjes nė forcat e veta ėshtė parimi i vetėharresės ndėrkombėtare. Nė vitet ’80 nga parimi i mbėshtetjes nė forcat e veta Shqipėria kaloi nė atė qė quhet vetizolimi i plotė i saj nga bota. Ėshtė krejt e natyrshme qė ai parim tė ēonte nė njė vetizolim. Kėtė eksperiencė e kanė pėrjetuar disa vende si Japonia, Amerika, Kina, por nė tė gjitha rastet ai ka qenė i diktuar nga faktorė gjeografikė, vėshtirėsi tė mėdha pėr tė komunikuar. Rasti i Shqipėrisė ėshtė njė rast tipik, sepse ne nuk kishim asnjė arsye politike, historike, gjeografike e tė tjera qė tė pėrjetonim njė izolim tė tillė. Prandaj ky ishte drejtpėrsėdrejti njė proces vetizolimi. Njė proces qė u diktua nga brenda, nga doktrinat qė aplikonte regjimi komunist nė Shqipėri, nė dekadėn e fundit tė ekzistencės sė tij. Thuhet se diplomacia e vetizolimit ka lėnė tri pasoja, tė meta tė mėdha pėr tė sotmen dhe tė ardhmen e Shqipėrisė. Pasoja e parė ka qenė varfėria ekonomike, qė solli njė rrėnim total tė resurseve ekonomike tė vendit. Pasoja e dytė ėshtė shtypja e madhe njerėzore dhe izolimi mental, psikologjik e kulturor i shqiptarėve. Izolim qė do tė kėrkojė shumė kohė pėr ta kapėrcyer. Pasoja e tretė ėshtė mbyllja dhe konservimi nė marrėdhėniet ndėrkombėtare, qė pėrbėn ende vėshtirėsi pėr ta ēarė atė izolim dhe pėr ta vendosur Shqipėrinė nė komunitetion e vendeve dhe tė popujve tė hapur.
    Mund tė shkėpusėsh Ēunat nga TIRONA, por kurrė nuk mund tė shkėpusėsh TIRONĖN nga zemra e Ēunave !!!

  2. #2
    Kalorės i Lirisė Maska e BlueBaron
    Anėtarėsuar
    29-04-2002
    Vendndodhja
    Nė Tironėn e Ondrrave
    Postime
    5,046
    Takimi sekret i tė dėrguarve tė Enver Hoxhės me diplomatėt amerikanė nė Turqi nė vitet ‘65 ...


    Ēfarė e detyroi Enver Hoxhėn tė ndiqte politikėn e vetizolimit?

    Nė tėrėsi mund tė thuhet se politika e vetizolimit u ka interesuar diktatorėve. Mendoj se Enver Hoxha nuk ėshtė as i pari dhe as i fundit syresh qė aplikoi politikėn vetizolacioniste. Nė pėrgjithėsi kėtė e kemi parė nė historinė e diktatorėve tė Lindjes. E shohim sot te diktatorėt e Lindjes sė Mesme, apo nė pėrsonazhe ndoshta tė fosilizuar, siē ėshtė Kastro nė Kubė, por edhe nė mjaft diktatorė tė tjerė. Diktatorėt, nga natyra e tyre, dėshirojnė t’i konsolidojnė pozitat e tyre tė brendshme, institucionet e tyre, pushtetin, nė mėnyrė tė atillė qė tė mos rrezikohen nė asnjė rast nga lėvizje tė brendshme, trazira sociale, kryengritje, qė sjellin lėkundjen e pozitave tė tyre. Qė ata ta realizojnė njė gjė tė tillė, pra, qė tė mos kenė ngacmime ndėrkombėtare, presione, ndikime, sanksione, ndjekin rrugėn e izolimit. Rruga e vetizolimit ėshtė komode pėr politikat e vendeve e shteteve tė tjera, tė cilat mund shikojnė qė njė diktaturė konservohet, brehet sė brendshmi nga problemet e saj, pa shkaktuar probleme nė marrėdhėniet me tė tjerėt. Sidomos nė periudhėn e Luftės sė Ftohtė ky ishte njė fenomen shumė tipik. Dhe rasti shqiptar i vetizolimit tregoi se kjo metodė qeverisjeje ishte mjaft e preferueshme pėr drejtuesit, por edhe pėr fqinjėt tanė dhe rajonin nė tėrėsi. Politika e vetizolimit i shėrbeu regjimit tė Hoxhės pėr tė konsoliduar pozitat e tij, pėr tė shtrirė jetėgjatėsinė e vet, pėr tė shmangur lėvizjet politike, revoltat dhe pėrmbysjet qė mund tė vinin nga brenda. I shėrbeu pėr ta shmangur nga ballafaqimi me vlerat e shoqėrive tė zhvilluara, ekonomive tė pėrparuara, civilizimit modern, e tė tjera. Tė gjithė kėta faktorė, tė marrė sė bashku, e bėjnė politikėn e vetizolimit tė rehatshme pėr diktatorėt nė pėrgjithėsi. Kjo u pa kohėt e fundit te Sadam Hyseini; ishte vetizolimi, politika e ndjekur prej tij, qė e shndėrroi Irakun nga njėrin prej vendeve mė tė zhvilluara tė botės arabe, me standarde shumė tė larta jo vetėm ekonomike, por edhe kulturore e civilizuese, nė njė vend problematik nė rajon.


    A mendoni qė nė periudhėn e Luftės sė Ftohtė, sidomos nė Shqipėrinė e pas viteve ‘70, politika “spastruese” qė ndoqi Enver Hoxha ndaj intelektualėve dhe bashkėpunėtorėve tė vet, e ka zanafillėn te aktivizimi i diplomacive tė huaja, qė kėrkonin njėsimin e sistemit politik nė kontinentin tonė?

    Sigurisht qė kėtė gjė e kam konstatuar nė dokumente tė arkivave, nė shtypin e kohės, nė botimet brenda vendit, botimet e fqinjėve dhe ato ndėrkombėtare. Nga ato qė kam lexuar, del se politika e spastrimit tė intelektualėve, tė kapaciteteve krijuese, politikanėve dhe diplomatėve, ka qenė njė nga shkaqet qė ka pėrshpejtuar dhe thelluar proceset e vetizolimit nė Shqipėri. Mjerisht, edhe pėrpara regjimit komunist, ne kemi njė pėrvojė negative nė politikė lidhur me qėndrimin ndaj intelektualėve. Ndoshta njė nga faqet mė tė errėta tė regjimit tė mbretit Zog, ėshtė qėndrimi i tij ndaj disa figurave shumė tė rėndėsishme tė diplomacisė. Kėshtu, ėshtė shqetėsues qėndrimi qė u mbajt ndaj Luigj Gurakuqit, statisti mė i madh qė ka pasur ndonjėherė Shqipėria. Po ashtu, ėshtė trishtues qėndrimi qė u mbajt ndaj Hasan Prishtinės, njė politolog dhe burrė me dimensione evropiane. Edhe ndaj Nolit u mbajt njė qėndrim ekstremist, pėrjashtues duke e zhveshur nga roli qė ai mund tė luante e, nga ana tjeėr, duke e privuar Shqipėrinė nga kontributi qė ai mund tė jepte pėr tė. I hidhur ėshtė edhe fakti qė marrėdhėniet e mbretit me Konicėn, njė personalitet dhe enciklopedist i madh diplomatik, nuk kanė qenė ato qė lipsej tė ishin. Duke u nisur edhe nga trashėgimia parakomuniste, vėrejmė se kemi tė bėjmė me njė nėnvlerėsim, injorim, pėrjashtim, eliminim tė personaliteteve me ndikim opinionbėrės, politikėbėrės, e me kredibilitet tė madh nėdėrkombėtar, qė u rrit edhe mė nė kohėn e komunizmit.

    E vėrteta ėshtė se, gjatė regjimit tė Enver Hoxhės, ka pasur figura tė mėdha politike shqiptare. Unė mund tė them pėr shembull se, Sejfulla Maleshova ka qenė njeri me kapacitete tė mėdha intelektuale dhe qytetare. Tė njėjtėn gjė mund ta them edhe pėr Nako Spirun, qė ka qenė vėrtet i ri, por nga ato qė kam lexuar nė fjalimet, dokumentet e materialet e tij, kur punoja nė Komitetin Qendror tė Rinisė, konstatova se me sa vizion dhe sa i kthjellėt ishte ai pėr tė ardhmen. Ka pasur personalitete dhe figura shumė tė mėdha edhe nė fusha tė tjera dhe mund tė pėrmend kėtu Abdyl Kėllezin dhe bashkėpunėtorėt e tij nė fushėn e ekonomisė, tė cilėt kanė pasur njė vizion shumė tė qartė pėr zhvillimet e ekonomike tė Shqipėrisė. Kėto vizione u binin ndesh politikave autarkike, tė mbyllura dhe tė izoluara qė u aplikuan nė vendin tonė. Ata kanė qenė pėr njė politikė ekonomike ndėrkombėtare tė hapur tė Shqipėrisė. Pra, pėr njė iniciativė mė tė lirė tė ekonomisė, integrim tė natyrshėm tė tregut tonė nė tregun rajonal, pėr njė politikė ekonomike shpesh herė agresive nė marrėdhėniet ndėrkombėtare nė kėtė fushė.

    Po ashtu, kemi pasur personalitete edhe nė fushėn e mbrojtjes sė vendit. Dhe kėtu mund tė pėrmend Beqir Ballukun, Petrit Dumen, Hito Ēakon dhe mjaft tė tjerė, qė nė vitet ‘70 ishin pėr modernizimin e sistemit tonė tė mbrojtjes mbi bazėn e koncepteve krejt tė ndryshe nga ato qė aplikonte regjimi i Hoxhės nė atė kohė. Vendi ynė ka pasur intelektualė liberatorė, tė avancuar nga pikėpamja e ideve, nė kohėn e procesit tė Helsinkit nė vitet 1970 - 1975. Kėshtu, mund tė pėrmendim si tė tillė Fadil Paēramin, Todi Lubonjėn, Agim Meron, si edhe shumė e shumė tė tjerė. Kėta kėrkonin qė nė mėnyrė tė natyrshme Shqipėria tė pranonte njė herė frymėn e Helsinkit, pastaj gradualisht tė pranonte ato fakte qė i kishte pranuar edhe Bashkimi Sovjetik e vendet socialiste. Kjo frymė e re qė kėta donin tė fusnin nė fushėn e ideve, tė kulturės dhe tė liberalizimit tė jetės sė vendit, u shoqėruan me masa tė represive ndaj tyre. Nė kėtė mėnyrė, ashtu siē u goditėn Sejfulla Maleshova, Nako Spiru dhe tė tjerė, qė ishin pėr njė Shqipėri me dimensione krejt tė tjera nga ajo qė pamė mė vonė. Kėshtu ndodhi edhe me Abdyll Kėllezin dhe personalitete tė tjera ekonomike mė vonė, tė cilėt kėrkonin njė ekonomi shqiptare dinamike dhe aktive. Apo siē u goditėn Dume, Balluku, Ēako, akademikė ushtarakė tė zotė qė dėshironin tė ndėrtonin njė sitem strategjik mbrojtės tė Shqipėrisė, bashkėkohor dhe jo tė varroste ekonominė shqiptare, siē ndodhi nė tė vėrtetė. Ata nuk ishin pėr imitime kineze, ashtu si edhe ndodhi, qė ushtria jonė tė ishte e rrafshuar, populiste, pa kapacitet real mbrojtės. I njėjti qėndrim u mbajt edhe ndaj dashnorėve tė mendimit tė lirė Paērami, Lubonja, Mero e tė tjerė, shkrimtarė e personalitete nė fushėn e letrave shqipe. E tė gjitha kėto tregojnė nė fund tė fundit qėndrimin konstant tė Enver Hoxhės dhe tė elitės sė tij, pėr tė goditur ēdo iniciativė pėr njė shtet modern shqiptar, ekonomi liberale dhe tė hapur ndaj botės, pėr krijimin e njė sistemi mbrojtės efektiv pėr kohėn e Luftės sė Ftohtė. Njėsoj u godit ēdo iniciativė e mendimit liberal edhe nė fushėn e mbrojtjes sė tė drejtave tė njeriut, gjė qė de facto Helsinki e bėri qė nė vitin 1975. Gjatė tėrė kėsaj periudhe u pa qė shpata e despotit, e diktatorit shqiptar goditi filizat mė pozitivė, embrionet mė vizionare, tė cilat nuk mendoj se ishin pėr njė regjim jokomunist. Gjithashtu, nuk mendoj se ishin pėr ndėrtimin e njė demokracie moderne, pluraliste tė tipit evropian, apo amerikan, por qė nuk ishin gjithsesi pėr njė Shqipėri tė izoluar, tė deformuar, tė konservuar, nė ato dimensione siē u katandis deri nė vitet ’90.


    A kanė ndikuar spastrimet e individėve ose tė grupeve, pėr ta ēuar politikėn shqiptare drejt vetizolimit?

    Mund tė them se tė gjithė kėta qė pėrmenda edhe tė tjerė qė nuk mė kujtohen, pa pėrjashtim, nė thelbin e vet, nuk kanė qenė pėr vetizolimin e Shqipėrisė.


    Vėllimin e tretė tė studimit tuaj “Historia e diplomacisė shqiptare” e nisni qė nga viti 1961, koha kur Shqipėria dhe BRSS-ja bėnė ndarjen. Nga ato qė keni shfletuar nė arkivat ruse apo dhe tė tjera, ēfarė thuhet pėr prishjen e kėtyre marrėdhėnieve? Si po orientohej diplomacia shqiptare e asaj kohe?

    Kemi zhvillime interesante nė kėtė fazė tė historisė sė diplomacisė shqiptare. Dihet tashmė se, pas vdekjes sė Stalinit, Hrushovi po ndėrmerrte iniciativa qė linin tė kuptohej se do tė ndodhte ndryshimi i tė gjithė lidėrshipėve tė vendeve tė tjera tė kampit socialist. Nikita Hrushovi dėshironte qė ashtu siē ndryshoi udhėheqėsia nė Bashkimin Sovjetik tė ndryshonte edhe nė vendet e tjera ish-socialiste. Kjo ishte njė nga arsyet qė dhe personalisht midis Enverit dhe Hrushovit u vendosėn marrėdhėnie jo respektive. Hrushovi, siē dihet, ndėrmori disa iniciativa konkrete nė atė kohė, si pėr shembull rehabilitimin e Titos. Vlerėsimi i madh qė ai i bėri nė Moskė mareshalit Tito, fqinjit tė Enver Hoxhės, me tė cilin ky kishte pasur konflikte e probleme serioze, dhe ishte antonimi i tij nė rajon, pėrbėnte njė ogur tė keq pėr Hoxhėn. Kredibilizimi i Titos, vlerėsimi i tij, pėrpjekja e Hrushovit pėr ta eliminuar Enver Hoxhėn, siē bėri me tė gjitha elitat udhėheqėse tė kohės sė Stalinit, por edhe disa faktorė tė tjerė, si fjala vjen marrėdhėniet e Shqipėrisė me Kinėn nė vitet ‘60, sollėn prishjen e marrėdhėnieve personale mes tyre.

    Mirėpo, nė diktaturė marrėdhėniet personale ndikojnė mjaft, madje ato janė pothuajse determinante, sepse pushteti autarkik, i centralizuar, shpesh herė i injoron fare interesat shtetėrore. Nė kėtė rast, nė vitin 1961, nė mėnyrė tė njėanshme, Bashkimi Sovjetik nė formė presioni ndėrpreu marrėdhėniet diplomatike me Shqipėrinė. Ky ishte rast i paprecedentė edhe nė historinė e Bashkimit Sovjetik, pasi ai nuk i kishte prerė marrėdhėniet me vendet me tė cilat kishte pasur kontradikta mė tė mėdha, pėr shembull me Gjermaninė, Kinėn e nė asnjė rast nuk e ndėrmori njė demarsh tė tillė. Megjithatė, largimi i Hrushovit dhe ardhja nė pushtet e Brezhnjevit, nė vitin 1963, u shoqėrua me njė lėvizje tė Moskės pėr tė rishikuar mundėsinė e rinormalizimit tė marrėdhėnieve. Bile, janė ndėrmarrė disa demarshe pėr tė hedhur hapa nė kėtė aspekt. Nė mėnyrė tė veēantė ėshtė interesant fakti se nė procesin e rinormalizimit tė marrėdhėnieve u aktivizua kryeministri i Kinės, Ēu En Lai. Ai kėtė iniciativė e shfaqte si personale por, nė fakt, kishte marrė miratim tė heshtur nga Moska.


    Gjatė sudimit tė materialeve tė arkivave tona dhe tė huaja, a keni ndeshur sinjale tė diplomacisė amerikane ose njė kujdes tė posaēėm nga ana e saj ndaj Shqipėrisė pas viteve ‘60?

    Nė njė moment unė kam shkruar pėr “Sindromat e njė armiku imagjinar”. Kėtu ėshtė fjala pikėrisht pėr atė se si politika e jashtme, propaganda, i profilizonte Shtetet e Bashkuara tė Amerikės si armiku kryesor i Shqipėrisė. Nė fakt, nuk kam parė asnjė dokument, asnjė tė dhėnė, qė tė vėrtetojė tezėn mė konstante tė E. Hoxhės qė “SHBA-ja ėshtė armiku numėr njė i Shqipėrisė dhe i shqiptarėve”. Nga viti 1944 e deri nė vitin 1955, SHBA-ja i ka qėndruar nė mėnyrė konstante mendimit se Shqipėria duhet tė bėjė zgjedhje tė lira dhe demokratike, nė mėnyrė qė tė njihet si shtet dhe tė vendosen marrėdhėnie diplomatike me tė. Ata i kanė qėndruar konstant idesė se Shqipėria duhet tė njohė traktatet dhe marrėveshjet qė SHBA-ja kishte firmosur me mbretin Zog. Kėto kanė qenė kushte konstante dhe krejt normale. Moment i rėndėsishėm, qė lidhet me propagandėn qė bėhej kundėr SHBA-sė, ėshtė fakti qė thuhej se ato ishin barriera kryesore pėr futjen e vendit tonė nė OKB. Kjo nuk ėshtė e vėrtetė. Unė kam shfletuar mė shumė 5 - 6 mijė radiograme tė diplomacisė amerikane, nė tė cilat vėrtetohet me tė dhėna konkrete, deklarime, porosi, instruksione tė qeverisė sė atij vendi dhėnė ambasadave tė tyre nė Athinė, Beograd, Romė, si dhe misionit amerikan nė Kombet e Bashkuara ku pohohet krejt e kundėrta. Nga ato del qartė se nė lidhje me Shqipėrinė SHBA-ja nuk kishte asnjė plan pėr ndonjė sulm ndaj vendit tonė. Po ashtu, pas viteve ’55 SHBA-ja nuk ka asnjė projekt pėr tė imponuar ndryshimin e regjimit. Pėrkundrazi, nė ato radiograme qeveria amerikane i ka instruktuar ambasadat e vendit tė saj qė tė ndikojnė nė rastin konkret mbi qeverinė greke dhe atė tė Beogradit, qė tė mos bėjnė presione mbi Shqipėrinė, tė heqin dorė nga provokimet dhe tė respektojnė sovranitetin e tėrėsinė territoriale tė saj. Ndėrsa nė lidhje me pranimin e Shqipėrisė nė Kombet e Bashkuara nuk ishte SHBA-ja, qė e kishte bllokuar hyrjen e saj njėanshmėrisht, por ai ishte njė proces i bllokimit midis bllokut perėndimor dhe atij lindor me BRSS-nė nė krye. Tė dyja palėt luftonin pėr tė shtuar sa mė shumė anėtarė nga radhėt e veta nė OKB, sepse ishte fjala pėr numrin e votave pėr marrjen e vendimeve tė rėndėsishme. Pakti u bė vetėm nė vitin 1955, kur tė dyja palėt ranė dakord qė tė futnin nga njė numėr tė barabartė anėtarėsh. Pra, siē ishte bllokuar anėtarėsimi nga lufta mes dy blloqeve, ashtu dhe u zhbllokua nė vitin 1955, nga kompromisi mes tyre.


    A ka pasur ndonjė pėrpjekje pėr bisedime mes pėrfaqėsuesve tė SHBA-sė dhe Shqipėrisė nė periudhėn qė Hoxha po largohej nga Moska?

    Pas viteve ‘55 - ’60 - ’65, gjatė gjithė kohės SHBA-ja ka qenė shumė e interesuar pėr zhvillimet nė vendin tonė. Pėr shembull, nė periudhėn kur Shqipėria po ecte drejt faktit tė kryer tė daljes nga Traktati i Varshavės, ka pasur bisedime diplomatike tė pėrfaqėsuesve tė Shqipėrisė dhe tė SHBA-sė, me anėn e tė cilave amerikanėt kanė dhėnė mesazhe inkurajuese pėr Shqipėrinė. Bisedimet janė bėrė nė Turqi, qė njihej si vend anėtar i NATO-s, por edhe vend mik i Shqipėrisė. Pra, nė njė vend tė tretė, nė mėnyrė indirekte janė dhėnė mesazhe se SHBA-ja dhe vendet e Evropės Perėndimore e kanė nxitur dhe inkurajuar vendin tonė drejt daljes nga Traktati i Varshavės. Jo vetėm kaq, por kanė dhėnė dhe garanci se dalja qė andej nuk do tė shoqėrohet me akte agresive ushtarake nga Bashkimi Sovjetik. Me interes ėshtė edhe vėmendja qė Shtetet e Bashkuara tė Amerikės kanė treguar ndaj vendit tonė nė Komitetin Politik tė NATO-s, sidomos gjatė viteve ’70 - ‘80. Nė kėtė periudhė Komiteti Politik i NATO-s e ka shqyrtuar disa herė situatėn politike nė Shqipėri. Mesazhet e ardhura prej andej nė atė kohė lėnė tė kuptohet qė, pėrgjithėsisht, SHBA-ja e mbėshteste politikėn e neutralitetit tė vendit tonė, pra qėndrimin e tij jashtė blloqeve politiko-ushtarake. Njėkohėsisht ata ēmonin rolin e Shqipėrisė nė favor tė njė stabiliteti dhe paqeje rajonale. Njė moment tjetėr qė konsiderohet i rėndėsishėm nė qėndrimin e SHBA-sė ndaj nesh, lidhet me faktin se ky vend u ka qėndruar shumė afėr emigrantėve shqiptarė. Kėshtu mund tė themi se kemi pasur marrėdhėnie politike e diplomatike formale, pėrmes vendeve tė treta, ndikimit politik nė NATO, mėrgatės shqiptare jashtė vendit, miqve dhe aleatėve tė pėrbashkėt, siē ishte Turqia, Italia. Ndikimi, roli dhe kontributi i SHBA-sė nė lidhje me Shqipėrinė e shqiptarėt ka qenė gjithsesi pozitiv...
    Mund tė shkėpusėsh Ēunat nga TIRONA, por kurrė nuk mund tė shkėpusėsh TIRONĖN nga zemra e Ēunave !!!

  3. #3
    Kalorės i Lirisė Maska e BlueBaron
    Anėtarėsuar
    29-04-2002
    Vendndodhja
    Nė Tironėn e Ondrrave
    Postime
    5,046

    Simpatia e Enver Hoxhės pėr De Golin e afroi Shqipėrinė me Francėn demokratike

    Antiamerikanizmi i francezit u pėrshtatej shijeve tė Enverit, qė shikonte te demokracia amerikane rrezikun kryesor pėr pushtetin e tij personal ...


    Ju thatė qė Kina ėshtė munduar tė ndikojė nė normalizimin e marrėdhėnieve tona me Bashkimin Sovjetik pas largimit tė Hrushovit. Pėrse e bėnte ajo njė gjė tė tillė?

    Kina e bėnte kėtė, sepse, nė radhė tė parė, ajo donte tė ēante izolimin e madh ndėrkombėtar qė po pėrjetonte. Pėr tė bėrė kėtė, shteti aziatik ishte i gatshėm tė jepte ēdo sinjal se po kontribuon pėr konsolidimin e unitetit nė kampin socialist. Nga ana tjetėr, Kina dėshironte dhe shpresonte qė pas largimit tė Hrushovit, Brezhnjevi tė sillte njė frymė tė re nė marrėdhėniet sovjeto-kineze. Gjithashtu, Ēu En Lai, qė ishte njė nga burrat mė tė menēur dhe mė tė aftė tė diplomacisė kineze dhe asaj tė kohės, donte qė me njė akt tė tillė tė kontribuonte nė rritjen e prestigjit tė Kinės, si njė faktor i rėndėsishėm diplomatik nė marrėdhėniet me gjithė bllokun komunist, si njė fuqi e cila mund tė ndikojė nė kapėrcimin e krizave, si ajo qė po pėrjetonin marrėdhėniet e Shqipėrisė me Bashkimin Sovjetik.

    Demarshi i Ēu En Lait ndeshi nė skepticizmin e Enver Hoxhės, i cili, ndonėse e pėrshėndeti pėrmbysjen e Hrushovit, njėrit prej kundėrshtarėve mė tė mėdhenj personalė, pėrsėri u tregua mosbesues tek ardhja nė pushtet e Brezhnjevit dhe e stafit tė tij, dhe nuk shfaqi atė entuziazėm qė Kina e shpalosi menjėherė pas zgjedhjeve nė BRSS. Ndonėse Ēu En Lai tentoi nė disa rrugė dhe nė disa forma tė realizonte njė afrim tė mundshėm mes Shqipėrisė dhe Bashkimit Sovjetik, ai nuk pati sukses nė kėtė nismė. Shqipėria nuk arriti t’i rinormalizojė marrėdhėniet me BRSS-nė. Kjo ndodhi edhe pėr faktin se Enver Hoxha pas viteve ‘60 - ’61, sidomos pasi pėrzuri dhe sovjetikėt nga Baza e Pashalimanit, po shkonte drejt strategjisė sė tėrheqjes sė Shqipėrisė nga Traktati i Varshavės. Nė fakt, Shqipėria po shkonte drejt politikės sė faktit tė kryer tė largimit nga ky traktat. Ky ishte njė hap kulmor nė historinė e diplomacisė shqiptare. Pas kėsaj Shqipėria nuk mori pjesė nė takimet e Komitetit Politik Konsultativ tė Traktatit tė Varshavės nė vitet 1963 - 1964 dhe ishte tashmė krejtėsisht e tėrhequr nga aktivitetet e tij. Njė ndėrmarrje tė dytė e iniciativės pėr normalizimin e marrėdhėnieve Shqipėri - BRSS u bė nga Polonia. Kėtė herė nuk u gjet njė palė e tretė, si nė rastin e Kinės, por ishte forumi politik i Traktatit tė Varshavės. Nė kėtė kohė Shqipėria u ftua qė tė merrte pjesė nė njė mbledhje konsultative atje. Tirana e dinte mirė qė vendet e Traktatit tė Varshavės i kryesonte Bashkimi Sovjetik dhe, pėr kėtė arsye, pėrcaktoi dy kushte. Kushti i parė ishte qė Moska t’i kėrkonte tė falur Shqipėrisė, pėr politikėn qė kishte ndjekur ndaj saj. Si kusht tė dytė qeveria shqiptare e asaj kohe kėrkoi qė Traktati i Varshavės ta kompensonte vendin tonė pėr dėmet qė i kishte shkaktuar pas vitit 1961. Kėto kushte ishin tė tilla qė nuk mund tė pranoheshin, dhe them se ato pikėrisht u formuluan kėsisoj, qė mė pas, mosplotėsimi i tyre tė linte shkak pėr largimin e Shqipėrisė nga Traktati i Varshavės. Sidoqoftė, dalja nga blloku ushtarak shėnoi pikėn kulmore, veprimin mė tė menēur mė tė zgjuar tė diplomacisė sė Enver Hoxhės. Ky veprim e ēliroi Shqipėrinė nga tė qenit peng i ushtrisė sovjetike dhe shėrbeu si njė paralajmėrim shumė i mirė edhe pėr shumė vende tė Evropės Lindore qė ndiqnin politika tė tilla, pra ishin tė varura nga Bashkimi Sovjetik. Nė fakt, reflektimet filluan e kjo ndodhi me Rumaninė, nė sjelljen e sė cilės u vunė re elementė tė sovranitetit. Ėshtė pėr t’u ēuditur fakti se nė bazė tė studimeve tė botuara nė librin e tretė vihet re se edhe Bullgaria, qė ishte vendi mė vasal, nė vitet ‘80 kishte filluar tė jepte shenjat e para pėr njė politikė mė tė mėvetėsuar, mė sovrane nė raport me Moskėn.


    Nė vitin 1978 u erdhi fundi marrėdhėnieve tė Shqipėrisė me Kinėn, aleatin strategjik tė shtetit tė Enver Hoxhės. Cilat kanė qenė lėvizjet diplomatike tė kėsaj periudhe dhe drejt kujt u orientua diplomacia e shtetit socialist shqiptar tė asaj kohe?

    Historia e prishjes sė marrėdhėnieve mes Shqipėrisė dhe Kinės ėshtė ndoshta njė nga historitė mė tė ēuditshme. Pikėrisht kur Kina po bėhej vėrtet njė faktor interesant nė zhvillimet e saj tė brendshme dhe nė qėnndrimin ndaj botės, Shqipėria filloi t’i mbyllė dyert ndaj saj. Janė disa faza qė tregojnė acarimin e marrėdhėnieve me Kinėn. Ėshtė e njohur ajo qė quhet “pingpong diplomaci”, e kjo ndodhi pasi u ftua ekipi i pingponkut tė SHBA-sė nė Pekin. Pas kėsaj kemi fillimin e bisedimeve sekrete midis dy lidershipėve tė Kinės dhe atij tė SHBA-sė. Me tej, ėshtė paralajmėruar vizita e Kisingerit nė Pekin, gjė qė pėrgatiti vizitėn e presidentit Nikson. Takimi i dy liderėve nė Pekin ishte si kėnga e mjellmės pėr marrėdhėniet shqiptaro-kineze. Siē e thashė, edhe nė rastin e Francės, por edhe nė raste tė tjera, regjimi i Hoxhės ka shfaqur simptoma tė qarta tė sindromit tė antiamerikanizmit. Kėsisoj, afrimi i Kinės me SHBA-nė shėnoi nė fakt largimin pėrfundimtar tė Shqipėrisė nga Kina. Politika kineze tashmė shkonte drejt politikės sė dyerve tė hapura. Tashmė, nuk kishim tė bėnim mė me njė luftė dypolare. Bota filloi tė marrė dimensionet e diplomacisė trekėndore, Uashington – Moskė – Pekin, dhe, me kėtė rast, interesi i Kinės pėr Shqipėrinė filloi tė binte. Tanimė Kina ishte bėrė anėtare e Kombeve tė Bashkuara, i kishte normalizuar mėrrėdhėniet me BRSS-nė, ishte mė aktive nė paqen aziatike, dhe gjithashtu nisi tė bashkėpunonte gjerėsisht me SHBA-nė nė fushėn ekonomike. Ēu En Lai, qė mbėshteste iniciativat evropiane, nxiti procesin e bashkimit tė Evropės, bile kėrkonte qė nė atė kohė, nė vitet ’70, qė ky organizėm tė mbėshtetej nė politikat e sigurisė dhe nė ato tė gjithėpėrfshirjes, sfida me tė cilat Bashkimi Evropian ballafaqohet edhe sot. Nė rrethana tė tilla, kur njė faktor i rėndėsishėm si Kina, bėhet aktiv nė marrėdhėniet ndėrkombėtare, ēan izolimin ndėrkombėtar, afėrmendsh qė bie interesi i tij pėr vende tė vogla si Shqipėria. Aq kishte qenė misioni koninktural i marrėdhėnieve tė Shqipėrisė me Kinėn. Kjo pėrkoi edhe me faktin qė Enver Hoxha ishte kundėr marrėdhėnieve tė Kinės me SHBA-nė, dhe, si tė thuash, tė dyja palėt nė heshtje kuptuan qė historia e marrėdhėnieve tė tyre e humbi funksionin e vet. Mbetej vetėm tė gjendeshin shkaqet qė do tė ēonin nė reduktimin e kėtyre marrėdhėnive. Kėto shkaqe u gjetėn nė nivelet e bashkėpunimit ekonomik dhe ushtarak, ku tė dyja palėt patėn mospėrputhje. Nė bazė tė statistikave tė asaj kohe, rezulton se jo vetėm Shqipėria nuk ka kryer mjaft obligime financiare ndaj Kinės, por edhe kjo e fundit ka lėnė punė tė papėrfunduara nė vendin tonė dhe nė nivelet e kėmbimeve tregtare ka krijuar deficite tė mėdha nė ekonominė shqiptare. Kėshtu qė, mund tė themi se tė dyja palėt patėn pėrgjegjėsi tė pėrbashkėta nė prishjen e marrėdhėnieve nė fushėn ekonomike dhe nė atė ushtarake. Nė bazė tė atyre qė kam studiuar, materialeve arkivore e tė tjera, rezulton se nuk ėshtė aspak e vėrtetė qė Shqipėria i prishi nė mėnyrė tė njėanshme marrėdhėniet me Kinėn. Dihet qė Shqipėria vėrtet u cėnua nga afrimi i Kinės me SHBA-nė, BRSS-nė, interesimi i kėtij vendi pėr Bashkimin Evropian, Jugosllavinė e Titos, apo dhe nga intensifikimi i marrėdhėnieve tė Kinės me Rumaninė, gjėra qė shpunė nė zbehjen e interesave tė Pekinit pėr Shqipėrinė. E vėrteta ėshtė qė tė dyja palėt e pėrfunduan si tė thuash fazėn e interesave tė drejtpėrdrejta. Kjo e bėri mė tė natyrshme prishjen e marrėdhėnive, tė cilat nga pikėpamja diplomatike vazhduan, por kjo nuk solli ndonjė impakt tė mėtejshėm pėr zhvillimin e ekonomisė sė Shqipėrisė, e cila e kishte bazuar atė kryesisht nė marrėdhėniet e bashkėpunimit me Kinėn. Duke u nisur nga mėnyra se si i definojnė marrėdhėniet shqiptaro–kineze nė vitet ’77 – ‘78, shohim se shumė faktorė do tė ndikojnė nė marrėdhėniet e ardhshme midis dy vendeve. Megjithatė, shumė gjėra janė ende tė papėrcaktuara nė lidhje me pasojat, sidomos ekonomike.


    Nga ato qė keni hasur gjatė studimit tuaj, a mendoni se ka pasur njė afri mes shtetit tė Enver Hoxhės dhe Francės?

    Franca ėshtė i pari shtet i madh edhe anėtar i Kėshillit tė Sigurimit tė Kombeve tė Bashkuara, qė vendosi marrėdhėnie diplomatike me regjimin e Enver Hoxhės. Nė pėrgjithėsi, marrėdhėniet e Shqipėrisė me Francėn gjatė periudhės sė Luftės sė Ftohtė nuk kanė qenė as marrėdhėnie tė njė miqėsie tė plotė, reale tė bashkėpunimit nė tė gjitha fushat, dhe as marrėdhėnie tė njė armiqėsie tė plotė e tė injorimit. Midis Shqipėrisė dhe Francės kishte mjaft skepticizėm, pėr arsye se regjimi atje ishte njė regjim demokratik. Nga ana tjetėr, ndėrgjegjja politike e qytetare franceze nuk mund tė pajtohej me njė regjim totalitar. Pėr mė tepėr, media franceze dhe personalitetet opinionbėrės nė Francė herė pas here e goditnin ashpėr regjimin e Tiranės si njė regjim tė egėr, ekstremist stalinist nė Evropėn Lindore. Por, gjithsesi, ka pasur njė karakteristikė tė veēantė, njė dimension tė veēantė nė marrėdhėniet e regjimit tė Hoxhės me Francėn.


    Ēfarė e lidhte kėtė regjim me shtetin demokratik evropianoperėndimor?

    Mund tė themi se Enver Hoxhėn e lidhi me Francėn para sė gjithash regjimi i De Golit. Ishin dy elementė historikė qė lanė gjurmė nė kėto marrėdhėnie. E para, De Goli, ashtu sikurse edhe Enver Hoxha, vuante nga sindromi i antiamerikanizmit. Nė tė gjithė karrierėn e tij politike De Goli u pėrpoq tė ngrihej nė nivelet e njė lideri botėror, duke bėrė pėrpjekje qė tė ishte midis anglo-saksonėve dhe sovjetikėve. Vetėm pas vizitės sė tij nė Moskė, kur e pa se sovjetikėt nuk e pėrfillėn mė, ngaqė nuk po e pėrfillnin as Francėn si fuqi botėrore, kur e gjithė bota qe ndarė nė dy kampe tė fuqishme, vetėm atėherė De Goli nisi tė rishikonte qėndrimet e tij ndaj Moskės dhe filloi tė ishte gjithnjė e mė skeptik. Megjithatė, kjo nuk solli ndonjė nuancė tė re nė qėndrimin e tij ndaj Shteteve tė Bashkuara tė Amerikės, tė cilat ai vazhdimisht i stigmatizonte nė qėndrimet dhe deklaratat qė bėnte. Nė fjalimet qė De Goli ka mbajtur nga Franca nė Kanada, gjatė gjithė kohės ai profilizoi njė sindromė politike antiamerikane. Duket qė e ka lėnė kėtė si njė trashėgimi edhe nė kohėt tona. Enver Hoxha, i njohur si antiamerikan, pa arsye, por vetėm thjesht ngaqė shikonte te demokracia amerikane, tek aleatėt e tyre nė rajon dhe te mėrgata shqiptare nė SHBA, kėrcėnimin eminent tė regjimit tė tij politik, parapėlqente antiamerikanizmin e De Golit dhe e shikonte kėtė tė fundit si njė figurė qė, nė kėtė pikėpamje, pajtohej me tė. Nė ditarin sekret tė Enver Hoxhės shkruhet: “Plaku De Gol ėshtė njė plak i menēur dhe i zoti, sepse ua ka treguar vendin vazhdimisht Shteteve tė Bashkuara tė Amerikės”. Arsyeja e dytė e rėndėsishme qė ka lidhur, si tė thuash, politikėn e Enver Hoxhės me atė franceze ėshtė edhe hapi qė hodhi De Goli pėr njohjen ndėrkombėtare tė Kinės sė Mao Ce Dunit dhe vendosjes sė marrėdhėnieve me tė. Franca ishte e para fuqi perėndimore, anėtare e Kėshillit tė Sigurimit tė Kombeve tė Bashkuara qė vendosi marrėdhėnie diplomatike me shtetin aziatik. Ishte koha kur Shqipėria e kishte shpallur Kinėn aleate strategjike dhe qeveria e Hoxhės e pėrshėndeti menjėherė Francėn pėr kėtė hap tė rėndėsishėm qė ndėrmori. Dihet se Shqipėria nuk kishte nė atė kohė asnjė alternativė tjetėr pėrveē bashkėpunimit politik, ideologjik, ekonomik dhe ushtarak me Kinėn dhe, nė pėrgjithėsi, ishte pėrfshirė nė lobingun e vendeve anėtare tė Kombeve tė Bashkuara, pėr tė mbėshtetur njohjen ndėrkombėtare tė saj dhe pranimin nė Kombet e Bashkuara. Lidhja e Francės me Republikėn Popullore tė Kinės ishte njė hallkė tjetėr ngjashmėrie nė politikėn e regjimit tė Tiranės me regjimin e De Golit nė Francė. Sigurisht qė pati edhe skepticizėm nė marrėdhėniet mes Shqipėrisė dhe Francės e kjo lidhej me qėndrimin qė mbajtėn udhėheqėsit e kėtij shteti qė nga De Goli e deri te Miterani pėr zhvillimet nė Ballkan e, sidomos, nė marrėdhėniet me Beogradin. Enver Hoxha ishte shumė i ndjeshėm ndaj Jugosllavisė. Pa dyshim, ai ka qenė njė nga njohėsit mė tė mirė tė saj, e ka bėrė prognoza nga mė tė mėdhatė pėr tė ardhmen e kėtij shteti. Prognozat e Enverit mund tė pėrafrohen me ato tė Shtrausit, ku mijėra kilometra larg tė dy kishin arritur nė konkluzionin se Jugosllavia nuk kishte tė ardhme. Ndaj Jugosllavisė Franca mbante njė qėndrim mė tė afėrt, kjo ishte njė fshikull qė i jepej herė pas here politikės zyrtare dhe diplomacisė shqiptare nė lidhje me qėndrimin e saj ndaj Jugosllavisė dhe Ballkanit nė tėrėsi. Ky lloj skepticizmi vazhdonte ta mundonte politikėn e E. Hoxhės, sidomos pas largimit tė De Golit nga skena politike e Francės. Ndikoi nė marrėdhėniet e Shqipėrisė me Francėn edhe fakti qė Enver Hoxha kishte njė begraund tė edukimit francez, si farankofon dhe i prirur pas kulturės, letėrsisė dhe artit tė kėtij vendi. Nė sistemet diktatoriale begraundi edukativo-kulturor i diktatorėve ndikon shumė nė transmetimin e mesazheve, ndjenjave, ngadonjėherė dhe tė nostalgjisė, tė cilėn vasalėt pėrreth dhe institucionet servile qė ndėrton diktatura e kuptojnė, e mbėshtesin dhe e nxisin pastaj pėr t’u bėrė hosana preferencave personale tė liderit tė tyre. Nė thelbin e vet marrėdhėniet me Francėn nuk patėn ndonjė zhvillim apo pėrparim tė madh. Nė tė vėrtetė, ato u dimensionuan nė dy fusha nė vitet e fundit tė jetės sė Enver Hoxhės; bashkėpunimi nė fushėn teknike, teknologjike, sidomos pėr teknologjinė e hidrocentraleve tė fundit qė u ndėrtuan nė Shqipėri, e qė ishte bashkėpunimi mė i dukshėm ekonomik me kėtė vend. Pati gjithashtu njė marrėveshje pėr studime universitare dhe pasuniversitare pėr studentėt tanė nė Francė. Dihet qė Franca ka si parim nė vetvete frankofoninė dhe frankokulturėn, ajo ka investuar dhe vazhdon tė investojė shumė pėr pėrgatitjen e elitave nė shumė vende tė botės, tė qarqeve intelektuale me njė formim kulturor dhe gjuhėsor francez. Kjo ka qenė njė nga mėnyrat dhe rrugėt qė Franca ka pėrdorur pėr tė ruajtur praninė, rolin dhe influencėn e vet ndėrkombėtare...
    Mund tė shkėpusėsh Ēunat nga TIRONA, por kurrė nuk mund tė shkėpusėsh TIRONĖN nga zemra e Ēunave !!!

  4. #4
    Kalorės i Lirisė Maska e BlueBaron
    Anėtarėsuar
    29-04-2002
    Vendndodhja
    Nė Tironėn e Ondrrave
    Postime
    5,046

    Shtrausi dhe Enveri nė njė mendje pėr shpėrbėrjen e Federatės Jugosllave

    Pėrpjekjet e diplomacisė evropiane pėr tė lidhur marrėdhėnie me Shqipėrinė pas vdekjes sė Enver Hoxhės ...


    Nė vitin 1985 vdiq Enver Hoxha. A ka pasur mundėsi diplomacia shqiptare qė tė kanalizohet nė drejtime tė tjera, ndryshe nga ata ē’ishte mė parė nėn udhėheqjen e tij?

    Dihet qė diktatorėt jetėgjatė, pas vdekjes sė tyre krijojnė njė hapėsirė tė mundshme pėr ndryshime, aq sa, shpesh herė, thuhet qė diktaturat zgjasin aq sa dhe jeta e diktatorėve, pra lindin me tė dhe ezaurohen me ta. Nė rastin konkret vdekja e Enver Hoxhės ishte e paralajmėruar fizikisht dhe politikisht. Gjatė jetės sė vet Enver Hoxha kishte kaluar disa sėmundje qė e kishin goditur dhe rrėnuar atė, ndaj dhe politikisht ai e kishte paralajmėruar pasardhėsin e tij qė nė gjallje, dhe ky ishte Ramiz Alia. Ai u zgjodh Sekretar i Parė i KQ tė PPSH-sė, teksa mbante edhe postin e kryetarit tė Presidiumit tė Kuvendit Popullor. Unė mendoj qė diplomacia shqiptare kishte mundėsi tė realizonte lėvizje tė rėndėsishme pas vdekjes sė diktatorit. Kjo do tė ndodhte pėr disa arsye: sė pari, sepse koniunkturat ndėrkombėtare favorizonin njė lėvizje tė madhe diplomatike nė tė gjitha drejtimet. Pas vdekjes sė Brezhnjevit dhe dy liderėve tė tjerė veteranė atje, erdhi nė nė fuqi Gorbaēovi, nė fazėn e fundit, nga mė tė rėndėsishmet nė historinė e Bashkimit Sovjetik dhe bashkė me tė edhe tė komunizmit botėror. Gorbaēovi, sapo erdhi nė pushtet, parashtroi doktrinėn e tij tė ndarė nė dy kapituj; nė Gllasnostin dhe Perestrojkėn. Kjo doktrinė synonte nė njė reformė qė sillte dhe hapjen e trasparencėn e shtetit sovjetik ndaj popullit, qytetarėve tė vet, qė synonte demokratizimin real tė mendimit alternativ nė BRSS, si dhe nė reforma serioze ekonomike brenda vendit pėr ta rivitalizuar shtetin sovjetik qė po shkonte nė kolaps. Pėr tė realizuar kėtė strategji, Gorbaēovi ndėrtoi njė politikė tė jashtme shumė aktive. Ai ishte udhėheqėsi mė shėtitės nė historinė e vendit tė vet, gjė qė e ndihu tė intensifikonte lidhjet e BS-sė me botėn, por njėherėsh edhe kontaktet e tij individuale. Nė kėtė mėnyrė ai krijoi shanse dhe mundėsi pėr tė gjithė liderėt e tjerė tė vendeve komuniste qė tė ndiqnin modelin e hapjes, tė reformave dhe tė ristrukturimit tė marrėdhėnieve ndėrkombėtare. Nė tė kundėrt, nė Tiranė, pasardhėsi i Enver Hoxhės, Ramiz Alia, dhe gjithė udhėheqja e PPSH-sė nuk ndoqi modelin dhe rrugėn e rishikimit, tė ridimensionimit, rivitalizimit tė diplomacisė qė ndoqi Gorbaēovi e, bashkė me tė, gjithė liderėt e vendeve tė Evropės Lindore. Natyrisht, ardhja e Alisė nė pushtet kishte historinė e vet. Ai kishte ndenjur shumė gjatė nėn pushtetin e diktatorit dhe dihet qė liderėt qė punojnė nėn diktatorė zakonisht nuk kanė iniciativė. Atyre gjatė asaj kohe u ka ngordhur nervi i iniciativės. Ata kanė dėshira pėr ndryshime, por Ramiz Alia dhe grupi i tij drejtues nuk u shquan pėr ndėrmarrjen e ndonjė iniciative apo dhe pėr ndryshime tė dukshme. Pastaj them se ai nuk e kishte aspak tė lehtė, ngaqė grupe, klane e segmente tė fuqishme nė udhėheqjen e lartė, nė parti apo dhe nė shoqėrinė shqiptare, ishin konservatore dhe mbanin nė njė mbikėqyrje tė rreptė ēdo lėvizje politike qė bėhej. Siē duket, Enver Hoxha kishte investuar aq shumė jo vetėm qė tė ishte udhėheqėsi i padiskutueshėm pėr sa kohė qe gjallė, por edhe pėr ta ruajtur sistemin e tij, kur tė kishte vdekur. Ai kishte lėnė pas njė kastė tė fuqishme konservatore, qė nuk pranonte kollaj ndėrmarrjen e iniciativave. Mirėpo, iniciativat nuk mund tė merren pa njė mbėshtetje tė fuqishme politike. Kjo pėrbėnte njė vėshirėsi tė madhe pėr Alinė dhe stafin e tij, pėr tė moduluar marrėdhėniet me jashtė, pra diplomacinė ndėrkombėtare. Sidoqoftė, pas vdekjes sė Enver Hoxhės, mund tė thuhet se u ndėrmorėn disa hapa pozitivė. Si tė tillė mund tė pėrmendim vendosjen e marrėdhėnieve diplomatike me Gjermaninė Ferderale, Spanjėn, intensifikimin e bashkėpunimit ekonomik me vendet e Evropės Perėndimore etj. Filloi tė rigjallėrohet, pas njė heshtjeje tė plotė, bashkėpunimi ekonomik me Kinėn. Po ashtu, nė kėtė kohė pati mė shumė kontakte njerėzore, kulturore dhe shkencore me botėn. Pra, me njė fjalė, nisi tė bėhej mė e lirė lėvizja e elitės sė botės shqiptare nė tė gjitha fushat pėr kontakte me tė tjerėt. Mund tė thuhet se Ramiz Alia nuk bėri njė politikė liberal-demokrate, ashtu siē edhe bėri Gorbaēovi nė Moskė, por nuk vijoi as politikėn konservatore dhe diktatoriale tė paraardhėsve tė tij. Unė mendoj se ai mbeti njė personalitet i dyzuar, qė u pėrpoq tė arrinte njė kompromis midis regjimit tė trashėhguar dhe asaj qė dėshironte tė arrinte. Ramiz Alia u pėrpoq tė arrinte njė kompromis midis komunistėve konservatorė dhe intelektualėve liberalė. Gjithashtu, u pėrpoq tė mbante nė balancė klanet dhe grupet qė ekzistonin nė udhėheqjen e lartė tė PPSH-sė, tė ruante kompromisin midis udhėheqjes politike partiake dhe organizatės sė rinisė e organizatave tė tjera shoqėrore. Alia u mundua tė ishte mė fleksibėl ndaj ndryshimeve nė dinamikėn e marrėdhėnieve ndėrkombėtare. Por, nė fund tė fundit, edhe ai mbeti i sėmurė nga sindroma e vetizolimit. Ramiz Alia nuk ishte njė lider historik, ndaj dhe nuk arriti tė krijonte njė doktrinė epokale, tė shėnonte njė faqe me fizionomi tė dallueshme nė pėrpjekjet e tij politike. Pėrkundrazi, ai mbeti nė tranzitim, midis Lindjes dhe Perėndimit, midis komunizmit e nevojave pėr ndryshime, midis konseravatorėve dhe liberalėve, midis dy epokave. Kjo e bėri periudhėn e Ramiz Alisė njė periudhė pėrgjithėsisht konfuze, kaotike dhe me probleme tė brendshme. Nė fund tė fundit, kur e pa qė ekuilibret i dolėn jashtė kontrollit, vendimi i tij, tė cilin u e quaj historik, ishte tė realizonte kalimin paqėsor dhe pa gjakderdhjke nga diktatura nė demokraci. Kjo ishte njė faqe e ndritur e historisė moderne tė Shqipėrisė, pėr faktin se Tirana nuk u bė as Bukuresht dhe as Tien An Men, ku rinia u shkel me tanke. Tirana realizoi kalimin paqėsor nga diktatura 50-vjeēare nė demokracinė pluraliste me sukses. Mė nė fund Ramiz Alia i vuri karrierės sė tij shumė kontradiktore njė kurorė ulliri.


    Duke u nisur nga sa keni shfletuar, studiuar dhe konstatuar prej materialeve tė arkivave, a mendoni se diplomacia evropiane u aktivizua seriozisht nė drejtim tė vendit tonė, pas vdekjes sė Enverit?

    Nė fakt, pas vdekjes sė Enver Hoxhės, ėshtė rritur mjaft interesimi, sidomos i perėndimorėve pėr Shqipėrinė. Natyrisht, nuk ishte e lehtė, sepse elita politike dhe diplomatike shqiptare ishte shumė konservatore dhe kishte vite qė ishte shkėputur nga kontaktet me botėn. Dihet qė politika e shtetit tė Hoxhės ishte vetizoluese e, po ashtu edhe diplomacia. Tashmė ishte shumė e vėshtirė tė riaktivizoheshin linja, instrumente dhe njerėz tė tjerė pėr ta ēarė kėtė rrugė. Momenti mė i rėndėsishėm qė tregon iniciativėn perėndimore drejt Shqipėrisė, ėshtė interesimi i Gjermanisė Federale. Ky shtet i fuqishėm, pas ardhjes sė Shtrausit nė Shqipėri, nė vizitėn e tij shumė interesante, tregoi interes pėr vendin tonė. Nė fakt, interesi i Shtarausit dhe i Gjermanisė nuk ishte vetėm pėr Shqipėrinė. Para sė gjithash, interesi i tyre ishte pėr Jugosllavinė. Qėllimi strategjik i Gjermanisė Federale ishte tė bashkonte dy Gjermanitė, tė ndara pas Luftės sė Dytė Botėrore. Barrierė kryesore pėr kėtė bashkim ishte Bashkimi Sovjetik, ndaj dhe ky vend duhej dobėsuar. Kjo do tė arrihej nėpėrmjet dy rrugėve: dobėsimit tė tij tė brendshėm nga pikėpamja ekonomike, por edhe nėpėrmjet shkėputjes sė aleatėve tė tij rajonalė. Pra, nxjerrja njėri pas tjetrit e satelitėve tė BS-sė nga orbita e tij. Qėllimi i kėsaj tė fundit ishte qė aleatėt e shtetit sovjetik tė mos pėrdoreshin nga ai ushtarakisht nė rast tė njė konflikti tė mundshėm, kundėr synimit tė Gjermanisė pėr bashkim. Kėshtu, iniciativa e Shtrausit, qė ishte kancelari i Bavarisė, synonte tė testonte tė gjitha vendet lindore, lidhur me mendimin e tyre pėr Bashkimin Sovjetik, pra tė dinte rreth qėndrimit tė tyre ndaj ēėshtjes gjermane. Jo mė kot Shtrausi pati tre - katėr objekte nė bisedimet me palėn shqiptare, ku spikati ēėshtja e konceptit tė shqiptarėve mbi BRSS-nė. Kėtu pati diferenca mjaft tė mėdha mes dy palėve. Kjo vinte ngaqė Shtrausi kishte informacion tė bollshėm mbi zhvillimet politike nė Bashkimin Sovjetik. Ai kishte arsye tė mendonte se kishte nisur degradimi i brendshėm politik dhe ekonomik. Ndėrsa pala shqiptare kishte mendimin e kundėrt, qė BRSS-ja ishte njė fuqi e madhe qė po fuqizohej dhe po bėhej edhe mė agresive nė marrėdhėniet ndėrkombėtare. Ēėshtja e dytė e bisedės mes Shtrausit dhe palės shqiptare ishte Jugosllavia, ku edhe pati pėrputhje tė plotė mendimesh mes personalitetit tė Bavarisė dhe Enver Hoxhės. Tė dyja palėt mendonin se Jugosllavia e pastitos po shkonte drejt krijimit tė tensioneve tė mėdha, bazė e tė cilėve ishin konfliktet etnike, por edhe konfliktin e madh tė interesave qė lidhej me pagimin e borxhit dhe tė kredive tė mėdha qė Jugosllavia u kishte marrė vendeve perėndimore dhe qė po ballafaqohej mė kėrkesat insistuese tė Fondit Monetar Ndėrkombėtar. Shtrausi parashikonte njė shpėrthim tė shpejtė tė situatės atje dhe, nė tė njėjtin mendim ishte edhe politika shqiptare. Pika e tretė e bisedimeve midis Shtrausit dhe palės shqiptare kishte tė bėnte me mundėsinė e vendosjes sė marrėdhėnieve diplomatike midis dy vendeve. Natyrisht, pala shqiptare nuk ishte e mirėpėrgatitur pėr njė gjė tė tillė. Ajo shtroi disa ēėshtje qė kishte tė bėnte me reparacionet e luftės, tė cilat nuk mund tė zgjidheshin, pėr arsye se ekzistonte njė marrėveshje e firmosur nga Gjermania dhe kjo njihet si Marrėveshja e Londrės. Nė bazė tė kėsaj marrėveshjeje Gjermania nuk lejohej tė paguante reparacione pėr vende tė treta, pa kryer detyrimet ndaj palėve tė dėmtuara drejtpėrsėdrejti. Meqenėse Gjermania ishte ndarė pėrgjysmė asnjėra prej tyre nuk merrte pėrsipėr tė kompensonte dėmet e shkaktuara nga regjimi i Hitlerit. Shtrausi nė mėnyrė konfidenciale i porositi shqiptarėt qė tė studionin dhe tė njihnin mė mirė instrumentet ndėrkombatare. Megjithatė, ai insistoi qė tė vendoseshin marrėdhėniet diplomatike dhe pastaj tė kėrkoheshin dhe tė gjendeshin rrugėt pėr kėtė problem. Shtrausi arriti nė njė konkluzion, tė cilin ia ka rekomanduar edhe kancelarit Helmut Kol, qė politika e jashtme dhe diplomacia shqiptare kishin ngelur shumė prapa dhe nuk kishte vizione tė qarta pėr dinamikėn nė tė cilėn po pėrfshihej periudha e fundit e Luftės sė Ftohtė. Vendi ishte i konservuar dhe gjithnjė e mė shumė po i largohej politikės sė kohės. Kjo ishte arsyeja qė nga kėto indikacione tė Shtrausit, kėrkesat qė ai bėri, dhe synimet qė pati, ai, faktikisht, nuk i realizoi. Mė pas edhe vdekja e Shtrausit e pengoi kėtė proces. Mė pas vdiq Enver Hoxha dhe procedurat diplomatike vijuan normalisht.


    A pati nė kėtė kohė interes pėr Shqipėrinė edhe nga vende tė tjera?

    Po. Sigurisht qė pas vdekjes sė Enverit pati interes pėr marrėdhėnie me Shqipėrinė edhe nga vende tė tjera. Pati njė intensifikim tė marrėdhėnieve, sidomos nė fushėn e studimeve universitare dhe pasuniversistare, kualifiimeve shkencore me Francėn. Gjithashtu, edhe ky vend ishte i interesuar pėr ngjarjet dhe zhvillimet nė Jugosllavi. Ndėrkohė Franca dėshironte qė Jugosllavia tė mos shpėrbėhej. Shteti francez e shikonte kėtė vend si njė faktor tė rėndėsishėm ndikimi dhe balancimesh nė Evropė. Presidenti Miteran, pavarėsisht se nė diplomcinė zytare bėshkėpunomte me kancelarin gjerman, Hermut Kol, nė tė gjitha fushat, nė fakt, ka punuar gjatė gjithė kohės pėr ta penguar bashkimin e dy Gjermanive. Ka materiale, tė dhėna, informacione direkte dhe indirekte, qė tregojnė se Miterani ėshtė pėrpjekur tė ndikojė edhe te Gorbaēovi, qė ky tė mos e miratonte bashkimin e dy Gjermanive. Nė kėtė sens, dy gjigantėt e Evropės, Franca dhe Gjermania, pavarėsisht nga politika zyrtare e tyre, nė diplomacinė konspirative punonin me kahje tė kundėrt. Kėto kahje reflektoheshin respektivisht edhe nė qėndrimin e Francės dhe Gjermanisė ndaj ēėshtjes jugosllave. Prandaj, Shqipėria, si njė vend i lidhur drejtpėrsėdrejti me fatin e Jugosllavisė, ngaqė ka edhe faktorin shqiptar, edhe faktorin gjeopolitik, e ndiente kėtė nuancė tė kėtyre dy fuqive nė rajon.

    Edhe Italia e rriti shumė interesin e saj pėr marrėdhėnie me vendin tonė, e, sidomos pėr bashkėpunimin ekonomik, tregtar, nė fushėn e transportit. Ndoshta Italia u tregua mė e afėrt dhe mė dinamike dhe pati edhe rezultatet mė konkrete nė bashkėpunimin me Shqipėrinė, nė periudhėn pas viteve ‘85. Kjo dėshmoi edhe pėr faktin qė, edhe pas ndryshimeve nė vitet ’90, ky vend perėndimor u tregua mė i hapur pėr ta ndihmuar Shqipėrinė, pėr ta konsideruar atė vend mik dhe pėr ta mbajtur afėr nė atė periudhė qė po kalonim.

    Padyshim, interesim tė madh kanė pasur pas vdekjes sė Enver Hoxhės pėr vendin tonė Britania e Madhe dhe SHBA-ja, tė cilat, nė fakt, kishin qenė nė kontakt gjatė gjithė kohės, nė lidhje me zhvillimet dinamike tė brendshme tė Tiranės. Nė mėnyrė tė drejtpėrdrejtė, por dhe nė mėnyrė indirekte kėto dy vende hodhėn demarshe drejt Shqipėrisė. Nė njė mėnyrė apo nė tjetrėn ato dėrguan mesazhe nė disa nga pėrfaqėsitė tona nė vende tė ndryshme tė botės, nė Kombet e Bashkuara, ku SHBA-ja ka dhėnė sinjale tė drejtpėrdrejta pėr bashkėpunim me vendin tonė. Tė njėjtėn gjė ka bėrė edhe Britania e Madhe, qė hodhi dhe idenė pėr zgjidhjen e ēėshtjes sė arit shqiptar, qė ishte bllokuar pas gjyqit pėr incidentin e Korfuzit. Nė vitet ’85 - ’86, Britania e Madhe dhe SHBA-ja u pėrpoqėn tė pėrdorin si ndėrmjetės edhe Francėn, pėr tė normalizuar marrėdhėniet me Shqipėrinė. Kėshtu, ekziston njė letėr qė qeveria franceze ia drejton Tiranės, ku i thotė se ajo mund tė vepronte si negociatore pėr rinormalizimin e marrėdhėnieve tona me Mbretėrinė e Bashkuar dhe SHBA-nė. Pala shqiptare u ktheu francezėve njė pėrgjigje mjaft diplomatike, me anė tė sė cilės linte tė kuptonte se shtyhej mundėisa e fillimit tė kėtyre bisedimeve dhe i lihej Francės pak shans pėr rinormalizimin e marrėdhėnieve me kėto dy vende. Pėr sa u takon marrėdhėnieve tė Shqipėrisė me SHBA-nė dhe Britaninė e Madhe, kishte njė barrierė tė dallueshme, pasi me Kushtetutėn e vitit 1976 ndalohej shprehimisht vendosja e marrėdhėnieve tė ēdo lloji dy superfuqitė. Kėshtu qė kjo ishte njė pengesė kushtetuese qė nuk mund tė kapėrcehej pa miratuar njė amendament kushtetues, hap tė cilin Ramiz Alia nuk e ndėrmori. Ndėrsa, pėr sa u takon raporteve me Britaninė e Madhe nuk kishte ndonjė pengesė ligjore pėr normalizimin e marrėdhėnieve. Mirėpo, pėr faktin qė doktrina e Enver Hoxhės i kishte trajtuar nė mėnyrė binare anglo-amerikanėt nė platformėn e saj politike, si dy fuqi tė pandara, tė pashqitshme nė strategjinė e vet antishqiptare, edhe vendosja e marrėdhėnieve tė Shqipėrisė me Britaninė e Madhe nuk mund tė shikohej si e shkėputur nga ajo e vendosjes sė kėtyre marrėdhėnieve me SHBA-nė. Kėshtu qė, pasojat e Kushtetutės pėr moslejimin e marrėdhėnieve me SHBA-nė i vuajti edhe Britania e Madhe.


    Thuhet se ka pasur edhe njė lėvizje tė diplomacisė japoneze nė vitet ’80 - ’85. Ėshtė e vėrtetė kjo?

    Po. Kjo ėshtė e ēuditshme. Nė kėto vite ka pasur njė interesim pėr marrėdhėnie me Shqipėrinė edhe nga qeveria japoneze, pra njė vend qė ishte shumė larg nesh. Kryesisht interesi pėr bashkėpunim me Shqipėrinė nė fushėn ekonomike nisi aty nga mesi i viteve ’80. Kryesisht, japonezėt kėrkonin krom dhe lėndė tė tjera tė para pėr tė cilat vuanin shumė. Nė fakt, kėto marrėdhėnie nuk avancuan, por mbetėn tė ngrira. Mungoi vullneti politik nga pala shqiptare pėr vendosjen e marrėdhėnieve tė drejtpėrdrejta me Japoninė. Njė arsye tjetėr e mosrealizimit tė vendosjes sė marrėdhėnieve me njė fuqi botėrore, si Japonia, ishte edhe fakti qė institucionet tona ekonomike nuk arritėn asnjėherė tė kuptonin lojėn e tregut, tė bursės, tė koniunkturės ekonomike, mekanizmat me tė cilat funksiononte njė shtet kapitalist si Japonia. Iniciativat pozitive qė mori Dhoma e Tregtisė sė Shqipėrisė gjatė vizitės sė pėrfaqėsuesve tė saj nė Tokio, nė atė periudhė, nuk iu pėrgjigjėn lėvizjet e duhura diplomatike. Kėsisoj ato mbetėn nė kuadrin e dėshirave tė parealizuara. Sidoqoftė, kėto tregojnė se pas vdekjes sė Hoxhės, pati njė rritje tė interesit nga vende tė ndryshme pėr lidhje tė marrėdhėnieve me Shqipėrinė.


    Ē’konkluzione dalin nga gjithė ai studim i historisė sė diplomacisė shqiptare? Cilat janė perspektivat e marrėdhėnieve ndėrkombėtėre sot, kur, mė shumė se kurrė, shqiptarėt aspirojnė tė integrohen nė strukturat evropiane?

    Mendoj se konkluzioni kryesor qė del nga studimi i tė trija vėllimeve tė “Historisė sė diplomacisė shqiptare” dhe sfidave me tė cilat ne ballafaqohemi sot, ėshtė se kėrkohet njė filozofi e re nė politikėn e diplomacisė shqiptare. Pra, kjo do tė thotė se ne po kalojmė nga vetizolimi gjysmėshekullor nė hapjen e Shqipėrisė ndaj botės. Filozofia e hapjes ėshtė njė filozofi qė synon ballafaqimin e identitetit tonė, tė vlerave tona, tė kapaciteteve tona me vlerat dhe kapacitetet e njė bote krejt tė hapur. Filozofi e re, do tė thotė qė ne nuk synojmė ta shpiem Shqipėrinė gjėkundi, nuk synojmė ta ēojmė vendin tonė nė Evropė, por Shqipėria duhet tė adoptojė vlerat evropiane. Ne duhet tė sjellim pjesė tė Evropės nė Shqipėri, tė sjellim pjesė tė vlerave tė institucioneve, tė kontakteve, tė ideve. Domethėnė, procesi i integrimit ėshtė njė proces i adoptimeve, i pėrshtatjeve, i pranimeve tona tė brendshme tė vlerave tė civilizimit tė madh. Kjo pėr faktin se nuk ka qenė bota e izoluar, por ne kemi qenė tė tillė. Pra, nuk ka nevojė bota tė marrė standarde nga ne, por ne duhet tė adoptojmė vlera dhe standardet e tyre. Filozofia e re kėrkon tė kuptohet qė integrimi ėshtė njė proces marrje-dhėnieje. Domethėnė, ne do tė vihemi pėrballė njė bote tė hapur, prej sė cilės duhet tė pranojmė dhe adoptojmė vlera, standarde, kritere, kushte, por dhe do tė mendojmė se ēfarė do t’u ofrojmė atyre. Integrimi ėshtė proces i dyanshėm. Historia e diplomacisė shqiptare dėshmon se ne deri tani i kemi ofruar Evropės varfėrinė tonė, shtypjen e njerėzve, modele tė shėmtuara diktature, pėrvoja vetizolimi, eksporte krizash tė brendshme dhe kriza rajonale, emigracion tė pakontrolluar, trafiqe, kriminalitet, elementė tė korrupsionit, mungesė kapacitetesh implementuese dhe njerėzore. Pra i kemi ofruar elementė tė deformuar, qė janė rezultat i njė rruge vetizoluese tė Shqipėrisė. Ne nuk mund t’i afrojmė botės elementė tė tillė negativė, tė shpėrfytyruar tė identitetit tonė. Nė kėtė sens, kur themi se filozofia e integrimit ėshtė njė filozofi marrje-dhėnieje, nė kėtė mėnyrė duhet tė mendojmė se ēfarė duhet t’u ofrojmė evropianėve si vlerė tonėn. Filozofia e re e integrmit ėshtė njė filozofi qė ka tė bėjė nė radhė tė parė me kuptimin e integrimit si njė ēėshtje e pėrgjegjėsisė qytetare shqiptare. Ky nuk mund tė bėhet duke kaluar pėrgjegjėsitė te njėri-tjetri, por duke shpėrndarė pėrgjegjėsitė. Ai nuk ėshtė pėrgjegjėsi e pozitės apo opozitės mė vete, por pėrgjegjėsi e tė dyja palėve. Integrimi ėshtė njė proces i gjatė, i largėt gjithpėrfshirės, epokal ...
    Mund tė shkėpusėsh Ēunat nga TIRONA, por kurrė nuk mund tė shkėpusėsh TIRONĖN nga zemra e Ēunave !!!

Tema tė Ngjashme

  1. Alfred Uēi tregon
    Nga Brari nė forumin Historia shqiptare
    Pėrgjigje: 6
    Postimi i Fundit: 20-12-2010, 08:55
  2. Misioni Amerikan Nė Shqipėri (1946)
    Nga DriniM nė forumin Historia shqiptare
    Pėrgjigje: 8
    Postimi i Fundit: 30-07-2010, 21:39
  3. Berisha bėn publike ndryshimet nė kabinetin e tij qeverisės
    Nga Xhuxhumaku nė forumin Tema e shtypit tė ditės
    Pėrgjigje: 110
    Postimi i Fundit: 27-04-2007, 16:53
  4. Pėrgjigje: 3
    Postimi i Fundit: 11-02-2006, 15:45
  5. Ēėshtja Ēame
    Nga Eni nė forumin Ēėshtja kombėtare
    Pėrgjigje: 154
    Postimi i Fundit: 25-03-2005, 19:56

Regullat e Postimit

  • Ju nuk mund tė hapni tema tė reja.
  • Ju nuk mund tė postoni nė tema.
  • Ju nuk mund tė bashkėngjitni skedarė.
  • Ju nuk mund tė ndryshoni postimet tuaja.
  •