Shekulli, 29-09-2007
Njė republikė tė katėrt!?
Nga Igli Totozani
Duket se, nė Shqipėri, ka ardhur koha pėr fillimin e njė procesi tė gjithanshėm ndryshimi dhe reformimi, pasojė ose mė mirė tė themi, objektiv i tė cilit tė jetė fillimi i njė faze tė re historike tė Republikės Shqiptare. Natyrisht, bėhet fjalė pėr njė fazė e cila, nė mos do tė pėrkonte tė paktėn, do ti paraprinte mbylljes pėrfundimtare tė tranzicionit dhe fillimit tė konsolidimit demokratik tė kėtij vendi.
Nė fakt, njė ide e tillė - e cila mund tė konsiderohet optimiste - nuk paraprihet nga ndonjė ngjarje e madhe, me ndikim pozitiv nė jetėn e tė gjithėve. Mė shumė se njė ide, ėshtė njė ndjenjė, tė cilėn shumėkush po e provon kėto kohė nė Shqipėri. Njė ndjesi e errėt, njė trishtim, njė pezulli apo tė gjitha bashkė po kaplojnė ēdo ditė qytetarin shqiptar. I mashtruar nė gjithēka dhe nė njė kohė relativisht tė shkurtėr, ai gjendet sot pa energji, pa punė, pa ujė, i varfėruar deri ku smban mė dhe pa asnjė pikė besimi tek politika. Shqipėria ka hyrė kėsaj radhe - sigurisht, nuk ėshtė hera e parė nė kėto 16 vjet tranzicion - nė njė fazė rėnieje tė gjithanshme.
Ky vend ėshtė nė depresion, nė gjithēka dhe kudo. Nė ekonomi, ku inflacioni po fillon tė rritet, ku ēmimet e ushqimit tė njerėzve dhe makinave nuk po mund tė kontrollohen mė, ku biznesi - e vetmja prodhuese nė kėtė vend - po vdes, ku varfėria e shumicės dhe pasuria e pakicės po arrin ekstremet. Nė politikė; nuk funksionon mė pothuajse, asnjė nga elementėt e demokracisė. Nuk ka zgjedhje tė lira dhe tė ndershme, nuk funksionon mė pėrfaqėsimi demokratik dhe si rezultat, Parlamenti i sotėm nuk ka mė asnjė lidhje me votat e 3 korrikut. Gjatė kėsaj periudhe lindėn dhe vdiqėn grupe parlamentare pa asnjė program apo ideologji dhe absolutisht tė palidhur me qytetarin por, thjesht dhe vetėm, pėr tu bėrė pjesė e pushtetit. Koalicioni qeverisės kontrollon tashmė gjithēka dhe pėr pak kohė, do tė zotėrojė tėrėsisht sistemin e drejtėsisė. Tė besuarit e dikurshėm po ngjiten ngadalė-ngadalė nė Kėshillin e Lartė dhe organet e tjera tė drejtėsisė. Nuk ka mė ndarje tė pushtetit. Ky i fundit, ėshtė tashmė njė dhe i vetėm dhe premton tė rrijė gjatė kėshtu. Korrupsioni vazhdon tė mbetet galopant, duke zėnė pėr fyti qarqet mė tė larta tė pushtetit dhe nė fakt, maxhoranca nuk gėnjen mė pėr luftėn kundėr tij. Nuk ka mė transparencė pėr asgjė, kjo e fundit po zvogėlohet me tė njėjtin ritėm, me rritjen e numrit tė aferave korruptive. Askush, nuk di mė se ēpo ndodh dhe asgjė nuk pipėtin. Nė krizė ėshtė edhe masmedia. Ka heshtur Top-Chanel dhe askush nuk di mė se ēpo ndodh me kėtė televizion, dikur tė dashur pėr shqiptarėt. Asnjė mjet tjetėr informativ nuk po guxon mė tė dalė nga rreshti, ndėrsa opozita vazhdon tė mbetet e pėrēarė si asnjėherė.
Shqipėria ėshtė nė depresion, tė thellė, tepėr tė thellė, si kurrė mė parė dhe faza tė tilla mund tė pėrfundojnė nė dy drejtime tė mundshme: ose autoritarizėm, pra nė nevojėn pėr njė pushtet tė fortė, ose nė njė ndryshim mė tė madh demokratik. Shenjat janė pėr tė dyja. Ka vullnet tė qartė politik, tė njė grupi tė vogėl tė maxhorancės pėr kontroll absolut, jo mė vetėm tė pushtetit por, tė jetės shqiptare nė pėrgjithėsi. Por, nga ana tjetėr, ka rezistencė, ka mosbesim qytetar qė rritet, ka abstenim. Si rrallėherė, kėto vite tranzicioni, koalicioni qeverisės u zhvesh shpejt nga besimi publik. Nuk kanė kaluar veēse dy vjet nga ardhja nė pushtet dhe askush nuk beson mė nė luftėn kundėr korrupsionit, nė dėshirėn patriotike pėr ndėrtimin e rrugės panshqiptare, nė reformėn e administratės publike, nė eksportin e energjisė dhe sė fundi nė reformat demokratike.
I shpejtė, i fortė, i drejtpėrdrejtė, i vėrtetė si asnjėherė tjetėr, ėshtė sot zhgėnjimi i shqiptarėve ndaj qeverisjes sė tyre, ndryshe nga mė parė kur ndoshta, optimizmi gjenetik e bėnte tė pamundur kėtė edhe pas shumė e shumė vitesh. Dhe jo vetėm kjo. Nė pėrgjithėsi, duket se, me kėtė mandat tė fundit qeverisės, u kuptua, mė qartė se kurrė, se mjerimi i tyre nuk vjen vetėm nga e majta, apo thjesht nga e djathta, as nga ideologjitė e kėtyre krahėve, as nga mungesa e reformave gjatė gjithė kėtyre viteve, as nga korruptimi i pushtetit tė drejtėsisė apo nga inkriminimi i tė gjithė prokurorėve dhe gjyqtarėve tė republikės kėto 16 vjet. Ka pasur dhe ka korrupsion nė Shqipėri, nė tė gjitha nivelet, nė tė gjitha fushat: nė arsim, nė kulturė, nė drejtėsi, nė shėndetėsi, nė sigurimet shoqėrore, nė mbrojtje, nė rend publik e kėshtu me radhė. Nga ana tjetėr, nuk mund tė dihet se kur ai filloi nė kėtė vend, por dihet qė u shndėrrua nė sistem nė tė njėjtėn kohė me fillimet e demokracisė. Pa asnjė dyshim, tė korruptuarit dhe korruptuesit mė tė parė tė kėsaj periudhe ishin dhe janė ata tė cilėt, historia nė njė nga momentet e saj, i vuri jo vetėm nė drejtimin e ndryshimeve tė mėdha, por edhe nė zotėrimin e pushtetit si formė autoriteti dhe bashkė me tė edhe tė pasurisė sė kėtij vendi.
Ndarja e pronės publike, kurset gjashtėmujore nė drejtėsi, 24/1, ishin veēse hapat e parė drejt ndėrtimit tė njė sistemi shqiptar, totalisht tė sėmurė, pėr tė hyrė mė pas nė tė gjitha skutat e jetės. Nė fakt, problemi numėr njė i Republikės sot, ėshtė elita politike shqiptare dhe bashkė me tė edhe sistemi politik qė ajo krijoi nė tė gjithė kėto vite. E ardhur nė krye tė kėtij vendi, pa asnjė lloj pėrzgjedhjeje por nėn vrullin e ndryshimeve, pavarėsisht nga krahu politik, ajo tregoi, -nė tė gjitha rastet e ndėrrimit tė pushtetit nė Shqipėri - tė njėjtat sėmundje tė pashėrueshme. Gjatė gjithė kėtyre viteve, ideologjia e kėsaj elite synonte vetėm dhe vetėm pasurimin e shpejtė personal, klanor dhe partiak nėpėrmjet korrupsionit, kontrollit absolut tė pushtetit, kontrollit mbi gjėnė publike dhe private, kontrollit mbi masmediat, kontrollit mbi pushtetin gjyqėsor, hermetizimit tė partive dhe jetės politike, tė hapura veēse mbi baza klienteliste dhe familjare.
Mbi kėto qėllime dhe objektiva, tė cilat mundėn tė kristalizohen me kohė nė elitėn politike, ngrihet sot sistemi politiko-institucional shqiptar. Pėr kėto qėllime vidhet vota, shkapėrthehet Parlamenti, pėrjashtohet pėrfaqėsimi politik, humbet prona private, hesht masmedia, korruptohet drejtėsia, varfėrohet shqiptari. Tė gjitha kėto, nė tė gjithė kėto vite, pėrsėritur nė mėnyrė ciklike, pavarėsisht nga ngjyrat e pushtetit, vėshtirėsuan jetėn e qytetarit shqiptar, por dhe ndihmuan nė rritjen e mosbesimit tė tij ndaj njė klase politike, e cila nuk ka ēprodhon mė. Pėr tė arritur kulmin, me kėtė fazė depresioni qė ka mbėrthyer shoqėrinė shqiptare, vetėm dy vite pas lindjes sė shpresave tė fundit, qė ndolli koalicioni qeverisės nė pushtet. Kėsaj radhe, zhgėnjimet janė jo vetėm tė njėpasnjėshme por dhe mjaft pranė midis tyre, duke reduktuar kėshtu, pothuajse nė zero, mundėsinė e qytetarit pėr tė zgjedhur njė politikė qė do ti shėrbente interesave tė tij.
Ky depresion thėrret njė ndryshim tė thellė. Pra, jo mė dhe thjesht tė ngjyrave tė pushtetit, absolutisht jo. Kėrkohet shumė mė tepėr se kaq. Qytetarėt e kėtij vendi, kanė sot, mė shumė se kurrė, njė nevojė jetike pėr njė frymėmarrje tė madhe demokracie tė vėrtetė nė vend, pėr njė ndryshim rrėnjėsor tė moralit dhe sistemit tė vlerave politike tė ndėrtuara deri mė tash, pėr njė sistem politiko-institucional nė pėrputhje me kėtė aspiratė. Pėr tė gjitha kėto, ky depresion, thėrret mbi tė gjitha pėr njė rinovim tė klasės politike shqiptare nė ide dhe emra tė rinj. Klasa e vjetėr, e ka tashmė tė pėrfunduar rolin e saj, si njė elitė politike e emergjencės, sė ndryshimit tė regjimeve. Tash, kėrkohet mė shumė: ky vend ka nevojė pėr njė zgjim demokratik tė gjithanshėm, pėr njė Republikė tė Katėrt dhe pėr kėtė, siē kėrkohet nė raste tė tilla, njė rol vendimtar mund tė luajnė shoqėria civile, ligji i zgjedhjeve dhe sidomos, Prokurori i Pėrgjithshėm.
E para, nė bazė tė eksperiencės sė deritanishme, ka ardhur koha tė jetė mė agresive dhe imponuese nė pjesėmarrjen e saj nė aktivitetin vendimmarrės tė organeve shtetėrore, duke filluar me reformėn zgjedhore, me reformėn nė drejtėsi, administratė publike etj, apo nė rolin e saj denoncues tė korrupsionit dhe sėmundjeve tė tjera tė sistemit politiko-institucional. Nuk duhet pritur mė, thirrje preferenciale pėr individė-pjesėtarė tė saj, por imponim. Nėse axhenda e saj do tė pėrputhet edhe me atė tė masmediave, rezultati nuk mund tė jetė veēse pozitiv.
I dyti (Prokurori i Pėrgjithshėm), sidomos nė pozitėn dhe momentin aktual nė tė cilin ndodhet, ka rastin e papėrsėritshėm pėr tė dhe pėr shoqėrinė shqiptare, tė kontribuojė, pėrveē tė tjerave, nė pastrimin e klasės politike shqiptare, nė tė dyja krahėt e saj. Pėr arsye tė ndryshme, tė varura ose jo prej tij, sot ėshtė dita e tij, pėr ti bėrė mirė vetes dhe ne. Ai qė do tė vijė pas tij do tė jetė politik dhe rruga e pėrshkruar mė lart, do tė jetė e pamundur. Dhe kėshtu siē po shkojnė punėt, ndryshimi nga lart do tė jetė i vėshtirė.
Krijoni Kontakt