Sokol Dervishaj*
18-05-2007
Rreth dy vjet mė parė, nė prag tė fushatės pėr zgjedhjet parlamentare tė 3 korrikut, njė grup djemsh tė admirueshėm dhe tė identifikuar si liberalėt e rinj, nxitėn njė debat mjaft tė rėndėsishėm pėr kohėn dhe kulturėn e cunguar politike nė vend. Ata hodhėn me guxim dhe artikulim tė sofistikuar pėr nivelin dogmatik tė politikės tradicionaliste dhe pa vizion shqiptare, idenė e raportit tė individit me tregun dhe shtetin. Kjo u kthye edhe nė moto tė fushatės zgjedhore tė partive tė koalicionit tė djathtė. Por, fatkeqėsisht, me ardhjen e tyre nė pushtet kjo doktrinė nuk gjeti hapėsirė dhe qeverisja e re e vendit, nėn drejtimin e njė kryedogmatiku si z.Berisha, ra pre e njė dominimi politik tė vjetruar dhe etatist, i cili filozofinė e tregut dhe shtetit tė vogėl, e zėvendėsoi me rolin gjithnjė nė rritje tė kėtij tė fundit, duke e konceptuar reformėn institucionale si njė zėvendėsim me karakter politik drejtuesish dhe aspak si njė proces tė domosdoshėm decentralizimi kompetencash qendrore drejt niveleve tė dyta e tė treta tė qeverisjes dhe aq mė pak atyre vendorė. Filozofia e shtetit tė vogėl, koncepti real i sė cilės nuk ėshtė pėrmasa apo numri i funksionarėve tė qeverisė apo administratės sė lartė, por shndėrrimi i institucioneve qendrore, nė hartues strategjikė politikash dhe delegues gjithnjė nė rritje kompetencash drejt interpretuesve dhe zbatuesve nė terren tė kėtyre politikave, ėshtė shndėrruar nė filozofinė marksiste tė njė shteti tė fuqishėm qė kontrollon gjithēka e ndėrhyn kudo, e nuk lejon asnjė instancė tjetėr vendimmarrėse tė ushtrojė kompetencat e saj. Shembujt e kėtij fenomeni janė tė shumtė dhe tė pėrditshėm, duke u shndėrruar edhe nė konflikt institucional e kushtetues me aktorėt e tjerė tė shtetit tė sė drejtės. Synimi pėr tė kontrolluar gjithēka, pasqyrohet nė tė gjithė projektligjet qė qeveria e "vogėl" dėrgon pėr miratim nė Parlament, ku shpesh dhe nė mėnyrė shqetėsuese, pėrmes dhunės sė kartonit kėrkon t'i imponojė shoqėrisė shqiptare njė model qeverisės tė tejkaluar me kohė edhe nga paraardhėsit e tyre tė majtė. Pas vetėm dy vitesh, modeli i "qeverisė nė dietė" ka dėshtuar. E gjithė kjo hyrje, besoj se shėrben pėr tė thelluar mė tej debatin mbi liberalizimin e shtetit dhe pėrmasėn e kėtij tė fundit.
Nė filozofinė politike tė njėrės prej partive tė spektrit tė majtė, pėrkatėsisht LSI-sė, ku unė kam nderin tė bėj pjesė, filozofia liberale e tregut ėshtė dominuese dhe pėrcaktuese nė profilin dhe aksionin politik. Pa dyshim, qė ajo nuk mund tė jetė e njėjtė dhe unike me filozofinė e artikuluar nga liberalėt e rinj, pasi ne, raportin me tregun nuk e shohim nė fokus thjesht dhe vetėm tė individit, por tė njė komunitetit individėsh tė cilėt realizojnė aspiratėn e tyre nė njė rend shoqėror demokratik, tė dominuar nga filozofia liberale e tregut dhe kultura korporatiste e shtetit. Thėnė mė thjesht, tregu dhe thellimi i liberalizimit tė tij, janė thembra e Akilit nė te gjithė debatin politik, i cili fatkeqėsisht ėshtė i dominuar nga sherre qė nuk prodhojnė asnjė ide dhe aq mė pak reformė. Mendimi ynė politik, shpreh dhe reflekton filozofinė dhe dimensionin bashkėkohor tė sė majtės moderne evropiane, e cila orientohet gjithnjė e mė tepėr drejt qendrės, pėr tė krijuar njė model politik e qeverisės gjenerues tė mirėqenies nėpėrmjet pjesėmarrjes jo vetėm pėr individin, por edhe pėr komunitetin, apo anasjelltas. Roli i individit, si boshti i shoqėrisė nė konceptin e filozofisė tė sė djathtės liberale, pėr LSI integrohet nė njė pėrpjekje mė tė madhe dhe pėrfshirėse, e cila e inkuadron kėtė tė fundit nė njė komunitet individėsh qė kėrkojnė dhe kontribuojnė pėr njė shoqėri vlerash dhe progresi tė vazhdueshėm. Njė individ me vlerė nuk mund tė plotėsojė vetveten nė njė komunitet pa vlerė dhe, anasjelltas, njė komunitet me vlerė nuk mund tė mbetet peng i njė individi pa vlerė. Harmonizimi i vlerės dhe cilėsisė individuale me atė komunitare ėshtė modeli i ri shoqėror qė ne synojmė, pasi ne nuk mund tė jemi mė peng i ndarjes klasore, sepse kėto tė fundit nuk ekzistojnė mė. Rolin e tyre nė shoqėri e kanė zėnė shtresat shoqėrore, diferenca mes tė cilave vjen gjithnjė duke u zvogėluar, pėr shkak tė rolit tė pazėvendėsueshėm dhe integrues qė ato luajnė nė njė rend demokratik, i cili zėvendėson konfliktin me kohezionin social, i cili integron interesat e shtetit me rolin e tregut, i cili nxit partneritetin mes publikes dhe privates, i cili kėrkon plotėsimin dhe integrimin e individit nė njė komunitet nė rritje qė ndan gjithnjė e mė tepėr interesa tė pėrbashkėta, ku individi dhe komuniteti sė bashku janė pjesėmarrės dhe ndajnė pėrgjegjėsi, interesa dhe tė mirat qė prodhon kapitali.
Si pėrfaqėsuese tipike e dimensionit tė ri politik tė rrugės sė tretė, LSI synon integrimin dhe konvergimin e modeleve ekonomik dhe shoqėror, tė cilėt nuk janė mė antagonistė, por plotėsues tė njėri-tjetrit. Nė kohėn tonė, shteti social nuk ėshtė me domen i filozofisė politike tė sė majtės, sikurse edhe tregu i lirė dhe filozofia liberale e tij, nuk ėshtė mė aspekt identifikues i tė djathtės. Madje, kjo e fundit, nė Shqipėri po demonstron krejt tė kundėrtėn, duke mbetur peng i traditės politike tė trashėgimisė moniste. Afrimi me shpejtėsi drejt qendrės dhe hapėsira e pranuar pėr bashkėpunim mes forcave politike, qė dikur as qė mund tė imagjinohej, ėshtė modeli i ri politik e shoqėror qė duhet tė synojmė. Bashkėjetesa pėrmes reformimit, ristrukturimit dhe pėrshtatjes sė politikės me zhvillimet e reja tė forcave ekstra-shtetėrore, aktorėve ekonomik ekstra-territorial, grupeve shoqėror me interesa gjithnjė e mė tė pėrbashkėta, ka sjellė nevojėn e rritjes sė rolit dhe protagonizmit tė partive tė pozicionuara drejt qendrės, majtas apo djathtas, tė cilat nė rolin e tapės qė shmang konfliktin ideologjik dhe programor, kanė marrė pozicionin e drejtpėrdrejtė tė negociuesit mes palėve, qė qėndrojnė nė pozita klasike e stoike tė patolerueshme pėrballė njėra-tjetrės Pozicionimi ynė i qartė, si njė parti e qendrės sė majtė, nėpėrmjet njė veprimi tė kolauduar politik dhe pėrfaqėsuese tipike e pragmatizimit tė filozofisė tė social-liberalizmit, ndonėse e pa artikuluar shumė qartė dhe nė thellėsi, pėr shkak edhe tė historisė relativisht tė shkurtėr dhe ngarkesave elektorale, duhet shprehur tashmė qartė, me guxim e me zė tė lartė pėr tė nxitur njė debat tė gjerė tė ridimensionimit dhe plotėsimit tė pėrfaqėsimit tė spektrit politik, pasi pas shtatėmbėdhjetė vitesh demokraci nė rritje, shoqėrisė shqiptare i nevojitet njė komunikim dhe njė trajtim mė i hapur dhe mė i drejtpėrdrejtė mbi nivelin e saj tė pėrfaqėsimit politik, filozofik e programor. Ky do tė ishte njė kontribut pėr tė gjithė spektrin politik tė shoqėrisė, njė pjesė e sė cilės ose voton pėr inerci dhe emocione tė trashėguara pėr shkaqe historike e social-ekonomike, ose nuk voton, pasi nuk e gjen dot veten pranė partive tradicionale dhe politikės sė tyre konfliktuale. Kjo masė e madhe e shoqėrisė ka nevojė tė komunikojė, tė njihet dhe tė dėgjojė mė shumė dhe me mė cilėsi mbi alternativat e reja tė ofertės politike.
Duke qenė se tė dyja partitė, PS dhe LSI, nė njė distancė tė afėrt dyjavore do tė zhvillojnė mbledhjet e forumeve mė tė larta, nga ku opinioni pret tė dėgjojė edhe shtjellimin e mėtejshėm filozofik, programor e politik tė aksionit tė ardhshėm, pėr t'i shėrbyer mė mirė kulturės politike nė vend, njė debat i hapur e ballafaques mes tyre, duke pėrfshirė edhe aktorė jopolitik tė shoqėrisė, do tė ishte njė kontribut i ēmuar pėr kulturėn dhe modelin politik nė vend.
Krijoni Kontakt