KONTINENTI I PĖRGJYSMUAR
Europa ėshtė nė krizė, por ajo qė tė godet mė shumė nė kėto kohėra ėshtė mungesa totale e saj nė debatet kombėtare dhe europiane. Janė mbajtur zgjedhjet gjermane: pėr gjithēka ėshtė folur e grindur gjatė duelit Merkel - Shrėder, edhe pėr Shtetet e Bashkuara dhe Turqinė, por heshtje lidhur me tė ardhmen e Europės. Njėlloj nė Poloni. Nė Itali dhe nė Francė skenari paralajmėrohet pakashumė identik: nė fushatat elektorale, faktikisht tė nisura nė tė dyja vendet, natyrisht qė do tė pėrplaset pėr gjithēka, pėrfshi Europė dhe euro, ama sa pėr tė shkėmbyer akuza reciproke, jo pėr tė projektuar dhe debatuar ide tė reja tė Europės, njė vizion mė modern dhe koherent tė sė nesėrmes europiane nė botėn globale. Pėrse Europa, pėrjashto retorikėn, ėshtė zhdukur nga axhenda e punimeve, por nė mėnyrė tė veēantė nga horizonti i ambicjeve kolektive? Pėr disa aspekte, Europa mund tė duket si viktima e shkėlqyer e sukseseve tė veta. Gjatė njėzet viteve, kėtyre tė fundit, nuk ka bėrė gjė tjetėr veēse ėshtė rritur me gjėra gjysmake. U fillua nė vitin 1985 me reformėn e Aktit Unik pėr realizimin e tregut tė madh pa kufij: njė ndėrmarrje deri mė tani e papėrfunduar, ėshtė e vėrtetė, por ama njė shtyrje madhėshtor gardheve kombėtare, njė injektim i shėndetshėm liberalizimi dhe konkurence nė strukturat sklerotike tė ekonomive tė bėra gjithėsesi tepėr tė vogla sa tė mund tė krijonin iluzionin se tė vetme, pa njė masė tė duhur kritike mbi shpatulla, do t'u qėndronin konkuruesve tė mėdhenj tė erės globale. U vazhdua me njė aventurė tjetėr, akoma mė revolucionare: Traktatin e Maastrihtit tė vitit 1991 dhe lanēimin e ėndrrės sė vjetėr tė monedhės sė pėrbashkėt. Njė bast pėr shumė aspekte i pabesueshėm, jo rastėsisht i rrethuar nga skepticizmi i pėrgjithshėm qysh nga fillimi. Heqja dorė nga sovraniteti kombėtar mbi monedhėn dhe ai mbi valvolėn shfryrėse tė zhvlerėsimit, mbi politikėn e taksave e tė inflacionit: kjo ėshtė gjėja mė e madhe nė lojė. Sė fundi, nė vitin 2001, euro ka lindur e madhe dhe jo e vogėl, siē u mėshua dhe u urua nga pjesa mė e madhe e vėzhguesve. Ka lindur nga shkrirja e 11 monedhave tė mira europiane, tė bėra mė pas 12 me hyrjen e vonuar tė Greqisė. Ka lindur me pjesėmarrjen imediate edhe tė tė ashtuquajturave vendeve tė Club Med-it, tė tilla si Italia, Spanja, Portugalia, tė frikėsuar nga virtuozėt e Veriut si rreziqe tė vėrteta publike prej prirjes sė tyre tė mėparshme dhe tė rrėnjosur ndaj financės sė gėzuar. U vazhdua me ethen e zgjerimit. Fillimisht hyrja nė vitin 1986 e dy vendeve iberike. Pastaj, nė vitin 1995, ardhja e tri vendeve tė reja tė Veriut, Suedi, Austri e Finlandė. Pastaj u bė pėrqafimi i Lindjes. Rėnia e Murit tė Berlinit nė nėndor 1989, ribashkimi i Gjermanisė me aneksimin me pas nga Bashkimi Europian tė 5 landeve tė ish Gjermanisė Lindore, kanė filluar qė ta destabilizojnė projektin dhe ekuilibret nė gjirin e Komunitetit Europian tė vjetėr tė imagjinuar nga Etėrit Themelues menjėherė pas Luftės sė Dytė Botėrore. Pavarėsisht kėsaj, dėshira pėr t'u rritur ose ndoshta edhe vetėm inercia e lėvizjes sė filluar u kanė hapur dyert e Bashkimit Europian 10 vendeve pėrnjėherėsh, me pak fjalė ribashkimit europian tė festuar mė 1 maj 2004. Teorikisht, njė reformė e re institucionale - ajo e quajtur me emrin bombastik, por tė pamerituar, Kushtetutė Europiane - duhet tė tė garatonte qeverisjen e Bashkimit Europian tė madh, tė heterogjeniteteve tė tij tashmė tė shtuara deri nė tė pabesueshmen, midis disekuilibreve abisale tė zhvillimit ekonomik, largėsishė socio - politike dhe historiko - kulturore tė gjitha pėr t'u sheshuar. Duhej tė kishte hyrė nė fuqi nė nėndor tė vitit 2006 e ashtuquajtura Kushtetutė Europiane, por, midis fundit tė majit dhe fillimit tė qershorit tė kaluar, tė thirrur pėr ta miratuar nėpėrmjet referendumeve popullore, francezėt dhe hollandezėt kanė menduar mė mirė qė ta hedhin poshtė, qė mund tė ngjallė pak dyshime. Hyrja nė fuqi e saj kėrkon unanimitetin e ratifikimeve. Modifikimi eventual i saj duket i papėrdorshėm jo vetėm se njė negociatė e re do tė hapte njė kuti Pandore rivendikimesh tė ndėrthurura vėshtirėsisht tė menaxhueshme, por nė mėnyrė tė veēantė edhe sepse refuzimi i dyfishtė ėshtė shkaktuar mė shumė nga njė pakėnaqėsi konfuze e privuar ekzistenciale sesa nga kontestime lidhur me pika tė sakta apo politika specifike tė parashikuara nga Traktati i ri. Veē tė tjerash, rinegociata nuk do tė zhvillohej mė nė njė Bashkim me 25 anėtarė, por me tė paktėn 27 tė tillė. Krizė ose jo, uria e zgjerimit nė fakt nuk ėshtė ndalur: nė vitin 2007 do tė vijnė nė familje edhe Rumania e Bullgaria. Pastaj do tė jetė radha e Kroacisė dhe, pas 10 - 15 vjetėsh ose tė paktėn kėshtu thuhet, do tė vijė edhe Turqia, me tė cilėn pas njė paradhome shumė tė gjatė, kanė filluar mė 3 tetor nė Luksemburg traktativa open-ended, domethėnė me rezultat jo automatikisht tė garantuar. Por nė dyert e Bashkimit Europian trokasin republikat e tjera ballkanike dhe Ukraina, si dhe vende tė tjera, europianė ose jo, ndoshta do t'i shtohen nė tė ardhmėn radhės sė pritėsave. Lista e tė gjitha kėtyre sukseseve europiane ėshtė e gjatė dhe e padiskutueshme, por ama tregon vetėm njė pjesė tė historisė, atė tė fasadės, qė ėshtė e lehtė tė ekzaltohet. Si tė lihesh tė ekzaltohesh, pa injoruar atė ta padukshme, por jo pėr kėtė arėsye mė pak e vėrtetė. Qė ėshtė pastaj ajo e cila shpjegon sesi, nė apogjeun e njė success - story pa zgjidhje tė dukėshme vazhdueshmėrie, herėt a vonė, Europa ka bėrė masė me rrezikun qė tė shpėrthejė nė vetėvete. Nėqoftėse shikohet prapa, shikohet se tė gjitha zgjedhjet e mėdha europiane rregullisht janė bėrė pėrgjysėm. Tregu unik ka lindur cung (dhe i tillė mbetet akoma sot) nga dimensioni financiar, sa pėr tė pėrmendur vetėm rastin mė tė bujshėm. Edhe monedha e vetme ka dalė nė dritė me njė hendikap tė dyfishtė: mungesėn e stėrlinės angleze, qė ka preferuar tė qėndrojė nė dritare. Pastaj ajo e njė politike unike makroekonomike dhe bilanci, pėr tė bėrė kundėraltarin logjik dhe koherent ndaj krijimit nė vend tė njė politike unike monetare me shumė Bankė Qėndrore Europiane tė krijuar apostafat pėr t'i siguruar menaxhimin krejtėsisht tė pavarur. E vėrteta ėshtė se qeveritė dhe sistemet respektive ekonomiko - financiarė pėrballė perspektivave tė vetėzhveshjes komplete nga pushtete respektive, hapėsira tė manovrės, tregje dhe tė ardhura pozicionale, kanė preferuar tė mos ekzagjerohen nė lėshime ndaj Europės. Kanė kryer disa hapa pėrpara, por jo tė gjitha ato qė do tė kishin qenė tė nevojshme pėr tė kryer njė hop tė vėrtetė cilėsor qė t'i bėnte tė pakthyeshme arritjet dhe njėkohėsisht ta transformonin Bashkimin Europian nė njė protagonist tė vėrtetė tė skenės globale, me tė gjitha kartat nė rregull dhe bazėn nė lartėsinė e sfidės. Pėr momentin, objektivi vazhdon tė mbetet njė aspiratė e thjeshtė. Kurajoja e ndrojtur qė ka shoqėruar lindjen e tregut dhe tė monedhės unike nuk ėshtė e huaj ndaj shumė fatkeqėsive pėr tė cilat debatojnė Bashkimi Europian dhe vendet anėtare tė tij. Fshikullima e dinamizmit ekonomik, shtytja ndaj ristrukturimit tė sistemit prodhues dhe ndaj modernizimit tė modelit europian janė realizuar vetėm pėrgjysėm dhe vetėm nė vendet qė kanė vendosur lirisht qė t'i bėjnė ato (duke grumbulluar dividendė tė shkėlqyer nė termat e rritjes ekonomike dhe tė riabsorbimit tė papunėsisė). Nuk ka qenė lėvizja korale qė duhej tė ishte, kėshtu qė nuk ėshtė shfrytėzuar masa kritikee asgjėsuar dhe e ēmuar europiane nė krahun e hekurt me njė konkurencė gjithnjė e mė luftarake. Rezultati: mefshtėsi e vazhduar e rritjes nė ekonomitė e mėdha. Impakti i globalizimit, dalja e vrullshme nė skenė e gjigandėve si Kina e India, por edhe e vendeve tė tjera aziatike, kanė bėrė pjesėn tjetėr. Kėshtu, pas ethes sė integrimit, ka shpėrthyer nė Europė ethja e nacionalizmave servile, e proteksionizmave tė parrėfyer, por realė, ndėrsa reformat strukturore tė domosdoshme pėr tė rindezur motorin ekonomik nė tri ekonomi tė mėdha - nė Gjermani, Francė e Itali - kanė filluar me vonesė dhe tepėr ngadalė, pėrveēse rregullisht gjysmake. Sikur tė mos mjaftonte kjo, baza socio - ekonomike ka rėnė ndesh me buliminė e zgjerimit, e cila edhe njė herė akoma ka qenė zgjedhje gjysmake. Duhet tė ndodhte nė kontekst me forcimin e strukturave institucionale tė Bashkimit Europian: zgjerim bashkė me thellim institucional, pėr ta thėnė me njė sllogan tė vjetėr. Nė tė vėrtetė e para ka shpėrthyer drejt, e dyta ėshtė akoma nė blloqet e nisjes. "Jo"-ja ndaj Traktatit Kushtetues, megjithė modestinė e brendisė sė tij, ka rėnduar akoma mė tej hendekun. Nė Bashkimin Europian tė madh kanė hyrė shumė premtime pėr tė nesėrmen, por pėr tė sotmen njė ushtri tė varfėrish tė rinj me grintėn e revanshizmit, tė konkurencės fitimtare pėr tė dalė sa mė shpejt nga prapambetja e tyre relative. Midis Europės plakė nė amulli tė plotė ekonomike, e bėrė histerike dhe e pasigurtė nga perspektiva e humbjes sė pjesės mė tė madhe tė garancive tė shtetit tė saj tė pasur social dhe asaj tė tė resė plot ankth pėr tė pėrfituar ndihma dhe huamarrje, pėrplasja psikologjike ka qenė e pashmangėshme. Refuzimi i Kshtetutės Europiane nė Francė ka qenė edhe njė jo ndaj konkurencės tė tė famshmit "hidraulik polak" (por inekzistent nė Francė). Por ka qenė mbi tė gjitha manifestimi i brohoritur i njė sėmundje ndaj Europės qė ka ardhur duke u maturuar nė vitet e sukseseve tė saj. Nga njėra anė, Bashkimi Europian ėshtė bėrė nė fakt njė realitet gjithnjė e mė shumė invaziv, njė lloj "Big Brother" i gjithėpranishėm; nga ana tjetėr ka mbetur njė entitet i largėt dhe i pakuptueshėm. Shumė shpesh armiqėsor me apelet e tij pėr reforma dhe liberalizime, pėr konkurencė dhe hapje tregjesh. Pa llogaritur qė qeveritė, qė megjithėse bėjnė e zhbėjnė vendimet e Bashkimit Europian, nuk reshtin sė bėri kokėn e turkut komode tė masave tė tyre mė tė papėrtypėshme. Duke injoruar kėmbanat e alarmit tė rėna nga opinionet publike europiane, siē tregojnė prej kohėsh tė gjitha sondazhet, jo tė kėnaqur qė kanė parė tė dalė nga binarėt Traktati Kushtetues, pavarėsisht jokomoditetit socio - ekonomik qė vazhdon t'i rrethojė, 25 qeveritė e Bashkimit Europian nuk kanė gjetur mė mirė sesa tė hapin edhe negociatat e aderimit me Turqinė, ama duke i rrethuar ato me piketa, kushte dhe diferencime tė paprecedent. Sigurisht, kishte impenjime pėr t'u mbajtur, por mėsimi i gabimeve tė koleksionuara deri tani dukshėm qė nuk ka mėsuar kushedi se ēfarė. Aderimi i Ankarasė, nėqoftėse dhe kur tė bėhet, nuk do tė jetė njė zgjedhje si gjithė tė tjerat. Do tė paraqesė ēėshtjen e kufijve dhe tė identitetit europian, dy tabł qė kėmbėngul se nuk do t'i ndeshė. Do tė paraqesė atė tė bashkėjetesės midis shoqėrishė, kulturash dhe besimesh fetare gjithnjė e mė heterogjene dhe tė largėta, do tė paraqesė nė mėnyrė akoma mė urgjente problemin e bashkėjetesės brenda mureve tė shtėpisė mė botėn islamike qė flirton me terrorizmin. Do tė paraqesė problemin e qeverisjes europiane, tė institucioneve tė papėrshtatshėme pėr tė mirėpritur njė vend tė madh, njė ish Perandori, njė Gjermani tjetėr me njė ndjenjė shumė tė fuqishme identiteti. Po pse Europa vazhdon me kokėfortėsi tė bėjė zgjedhje tė mėdha gjysmake? Motivi ėshtė shumė i thjeshtė, por patjetėr preokupues pėr evolucionin e ardhshėm tė saj: deri mė tani jo Bashkimi Europian i 25-shes, por ai mė i vogėl i 15-shes para zgjerimit nė lindje nuk e ka zgjidhur konfliktin qė bartet prej dhjetėra vjetėsh: atė midis njė vizioni integrues sipas modelit tė Etėrve Themelues, megjithėse pėr t'u riparė dhe korrigjuar, dhe njė ambicjeje pak mė shumė se liberisto - shkėmbyes sipas doktrinės nordiko - anglosaksone. Pėr momentin, dueli midis dy doktrinave, fajtor shpejtėsia e zgjerimit, shikon nė avantazh tė plotė shkollėn e dytė tė mendimit. Edhe pse nga e para janė zhdukur mbėshtetsit e projektit federal. Tashmė nė fakte synohet pėr njė Bashkim Europian qė tė jetė thelbėsisht njė koncert vendesh, pakashumė i ēimentuar nė brendėsinė e tij nga politika tė pėrbashkėta. Prej kohėsh po dobėsohet parimi i barazisė midis shteteve anėtare, ai i kohezionit dhe i solidaritetit, ai i bashkimit nė diversitet. Jo fjalėt, por faktet e tregojnė se nė kontekstin e ri tentohet gjithnjė e mė shumė tė mbizotėrojė ligji i mė tė fortit, brenda ose jashtė rregullave tė traktateve, midis vendesh anėtare gjithnjė e mė shumė nė konkurencė me njėri tjetrin nė njė Bashkim Europian qė duket gjithmonė e mė pak familje dhe gjithnjė e mė shumė treg, bile edhe politikash. Nėqoftėse kjo ėshtė panorama themelore, atėhere nuk ėshtė e lehtė tė shikohet njė rrugėdalje nga kriza aktuale. Sigurisht, modeli i Etėrve Themelues e ka bėrė tė tijėn. Sigurisht, nevoja e Europės sot ėshtė mė urgjente se kurrė me globalizimin qė nuk tė lė tė marrėsh frymė. Ama pėr tė rifilluar marshimin e saj tė gjatė, Europa ka nevojė pėr njė legjitimim tė ri: paqėtimi i pasluftės tashmė ėshtė konsumuar me sukses, tė rinjve nuk u thotė mė asgjė. Nga ana tjetėr, zgjedhja e njė Pape gjerman ėshtė prova mė evidente se Gjermania tashmė ėshtė nė tė gjitha aspektet njė vend normal, ashtu sit ė tjerėt. Pothuajse me siguri ka nevojė pėr njė identitet tė ri, qė mund tė bėhet euroaziatik nėqoftėse Turqia futet nė klub. Ka nevojė pėr njė qeverisje tė re nėqoftėse dėshiron qė tė vlejė diēka dhe tė mos e lejojė veten tė shkojė nė njė dimension tė pastėr merkantilist. Njė drejtori, njė bėrthamė e fortė integrimi me rrathė koncentrikė? Heshtje. Heshtje e programuar pėr tė paktėn dy vjet tė tjera, nė pritje qė tė kalojnė stuhirat elektorale. Por Europa nuk mund tė presė mė: sa mė shumė kohė kalon, aq mė shumė rrezikon tė ngatėrrohet, tė humbasė copėra dhe ambicje tė pėrbashkėta, tė dobėsohet nė mėnyrė tė frikshme. Megjithatė, sot mbi tė ardhmen mbretėron sovran vetėm ēinteresimi kolektiv.
Pėrgatiti: ARMIN TIRANA
Krijoni Kontakt