Dosjet qė fshehu Kėrēuku
Kam demonstruar se shpėrdorimi e vjedhja nė fushėn e prokurimeve vetėm pėr sektorin e energjitikės ishte rreth 10 herė mė i lartė se shifra 736 mijė USD qė jepte dhe pėrsėrit Kėrēuku pėr dėmin nga prokurimet nė tė gjitha sektorėt e ekonomisė shqiptare
Nga Ilir Bano*
Nė raportet e sotme, sidomos nė atė voluminoz tė Kontrollit tė Lartė tė Shtetit pėr zbatimin e buxhetit tė vitit 2001, pėrmenden me radhė arritjet dhe mangėsitė, krahasohen shifrat dhe nė tėrėsinė e tė ardhurave prej 135,5 miliard lekė dhe tė shpenzimeve prej 186 miliard, pėrkatėsisht 6.2 miliard dhe 10,3 miliard mė pak se plani, si pėrfundim jepet edhe njė vlerė e zbulimeve me efekt direkt financiar mbi to prej 1 miliard e 93,7 milion lekė ose 7,64 milion USD. Nėqoftėse nga kjo e fundit zbresim rreth 1 milion USD subvencione tė dhėna mė shumė subjekteve shtetėrore, dėmi me mundėsi pėrvetėsimi ulet nė 6,6 milion USD, nga tė cilat nė fushėn e doganave si pasojė e shkeljeve apo tė metave nė zbatimin me rigorozitet tė kodit doganor dhe dispozitave pėrkatėse ka njė dėmtim tė buxhetit prej 48,1 milion lekė ose 336 mijė USD, nė fushėn e prokurimeve me fondet publike kjo vlerė ėshtė 104,6 milion lekė ose 731 mijė USD, ndėrsa nė TVSH e tatim fitimin, sė bashku me gjobat e interesat, 738,8 milion lekė ose 5,16 milion USD. Nė ndonjė media dėgjova sot vlerėsime pozitive pėr kėtė raport, i cili, bazuar nė shifrat e mėsipėrme tė dėmit tė zbuluar, u cilėsua si njė tregues profesionalizmi, guximi, si njė denoncim i korrupsionit qeveritar dhe shpėrdorimit tė madh tė tė ardhurave tė taksapaguesve gjatė zbatimit tė buxhetit tė vitit 2001. Pėr mendimin tim, nėse do tė ishin vetėm kėto tė dhėnat reale tė abuzimeve me kete buxhet, duke patur parasysh edhe faktin se jo ēdo lloj dėmi ekonomik ėshtė domosdoshmėrisht pėrvetėsim e korrupsion, atėherė puna e bėrė nga qeveria nė vitin 2001 pėr zbatimin e tij do tė kishte qenė shumė e mirė dhe ēdo gjė qė thuhet brenda e jashtė vendit pėr korrupsionin shqiptar nė mos ishte dhe ėshtė gėnjeshter, tė paktėn ishte dhe ėshtė fryrė shumėfish.
Mirėpo, realiteti fatkeqėsisht nuk pėrputhet me kėtė qė paraqitet, ēka e dinė mė mirė se kushdo punonjėsit e Kontrollit tė Lartė tė Shtetit, midis tė cilėve ka shumė profesionistė tė aftė e tė pėrkushtuar, punonjės pa asnjė lloj mbrojtje e imuniteti, dosjet e zbulimeve tė tė cilėve flenė nė zyrat e institucionit. Kryetari pėr arsyet qė i di ai, nuk lejon bėrjen publike tė tyre, pėrveēse kur i leverdis me sa duket pėr tė bėrė presion siē ndodhi dje me njė shifėr prej tre milion USD abuzime nė Albtelekom. Por po ky kryetar, meqenėse na foli pėr telefoninė, heshti dhe vazhdon tė heshtė kur AMC u shit 78 milion USD, aq sa fitimi i saj i vitit 2001, heshti kur Albtelecom lidhi marrėveshjen me AMC dhe Vodafon pėr ndarjen e tė ardhurave nga interkonjeksioni nė raportin 8 % me 92%, marrėveshje e nėnshkruar nė vitin 2001, nga rreth 40% me 60% qė ėshtė praktika botėrore, ēka i grabit shtetit disa dhjetra milion USD nė vit, sikurse heshti pėr shumė fakte tė tjera tė bėra publike me dokumenta si nė media ashtu edhe nė kėtė parlament.
Para disa muajve kur analizuam mbi punėn e bėrė nga KLSH pėr vitin 2001, gjithnjė bazuar mbi dokumenta, kam demonstruar se shpėrdorimi e vjedhja nė fushėn e prokurimeve vetėm pėr sektorin e energjitikės ishte rreth 10 herė mė i lartė se shifra 736 mijė USD qė jepte dhe pėrsėrit Kėrēuku pėr dėmin nga prokurimet nė tė gjitha sektorėt e ekonomisė shqiptare, prandaj nuk do tė shtoj fakte tė reja nė kėtė drejtim. Duke parė se nga tė gjithė shifrat e dėmeve tė mėsipėrme, krahas prokurimeve, mė e pabesueshmja deri nė absurditet ėshtė ajo e 336 mijė dollarėve abuzim nė njė vit nga doganat, po ndalem nė disa tė dhėna tė tjera, qė ripėrsėris, janė zbuluar nga KLSH, por nuk dalin gjėkundi nė dritė nė raportin qė do diskutojmė. Mė konkretisht, nė kėtė tė fundit, ndonėse pėrmenden shkarazi me ca fjali tė thata mangėsitė nė regjimin e lejimit tė pėrkohshėm dhe atė tė magazinės doganore, pėrfshi regjimin e magazinės doganore tė tipit "C", duty free shop, nuk jepet asnjė shifėr e dėmit tė zbuluar kundrejt buxhetit tė shtetit.
Po e filloj me kėtė tė fundit. Dihet qė ēdo person qė del nga kufiri ynė shtetėror ka tė drejtėn e blerjes deri nė dy steka cigare, 20 paketa, nė duty free shop-et pėrkatėse. Numri i tyre ėshtė i regjistruar saktėsisht dhe qoftė duke pranuar rastin kur 100% e shfrytėzojnė kėtė tė drejtė, ēka natyrisht sėshtė e vėrtetė, mund tė nxjerrim kufirin teorik maksimal tė sasisė qė duhet pėr tu furnizuar ligjėrisht me cigare pa doganė. Diferenca mbi tė ėshtė minimumi i vjedhjes sė shtetit nga mospagimi i taksės doganore pėr arsyen, se sasia e tepėrt nuk hidhet natyrisht, por kalon pėr shitje nė tregun e brendshėm. Kjo do tė thotė se kemi tė bėjmė me abuzim lehtėsisht tė zbulueshėm e tė vėrtetueshėm. Vetėm nga ky artikull nė njė duty free shop tė njė pike kalimi kufitar tė vogėl, nga ku kanė dalė pėr jashtė shtetit 10 mijė vetė nė periudhėn janar mars 2001 ėshtė dokumentuar njė sasi furnizim-shitje prej 10 maune me cigare ose 500.000 steka, nga 20 mijė qė ka qenė limiti i sipėrm teorik, ēka e pėrkthyer nė vlera monetare do tė thotė mbi 1 milion USD taksė doganore e papaguar. Pėr mbi 10 tė tilla e pėr katėr tremujorė qė ka viti, evazioni fiskal doganor vetėm pėr cigaret kontrabandė nėpėrmjet duty free shopeve e kalon mbi 50 herė vlerėn e dėmit prej 336 mijė USD, qė reklamohet si ulje abuzive e tė ardhurave e shkaktuar nga tė gjithė doganat pėr vitin 2001. Pėr tė vazhduar me regjimin e lejimit tė pėrkohshėm e tė magazinave doganore, nga sondazhet e njė muaji 31 bote tė ngarkuar me karburante tė destinuar pėr nė Kosovė janė shitur kėtu, duke mos paguar 500 mijė USD detyrime nė buxhet, ēka pėrsėri demonstron se shifra qė na serviret pėr 336 mijė USD si vlerė totale abuzimi vjetor ėshtė mė se qesharake.
Ēmimet e referencės janė njė kapitull tjetėr, njė pus i errėt mė vete ku zhduken miliona qė duhet tė mbushin buxhetin. Ato ndryshojnė pa asnjė logjikė ligjore e ekonomike, thjesht mbi bazėn e interesave, janė tė ndryshme nga njė doganė nė tjetrėn pėr tė njėjtin artikull dhe ēuditėrisht jo rrallė edhe brenda njė dogane. Ēmimet e referencės janė kthyer nė ēmime tė preferencės, nė njė mekanizėm institucional pėr tė vjedhur, pėr tė favorizuar ose goditur sipas rastit biznese tė caktuara, duke dėmtuar rėndė gjithė zhvillimin ekonomik tė vendit si pasojė e veprimit tė konkurencės sė pabarabartė.
Sa pėr tė sjellė ndonjė shembull, ēmimi i referencės pėr njė ton tel xingato nė Kapshticė llogaritet me 320 USD, ndėrsa nė Kakavijė ėshtė 500 USD. Kafeja nė Durrės ka ēmim reference dyfishin e asaj qė tregtohet nėpėrmjet Kapshticės.
Pėr shpenzimet e transportit, qė llogariten nė detyrimet doganore ka njė tabelė fikse nga Drejtoria e Pėrgjithshme e Doganave. Mirėpo kjo shpesh nuk zbatohet. Dy firma qė eksportojnė tė njėjtin mall, tulla e tjegulla, nga e njėjta fabrikė nė Selanik, paguajnė nė doganėn e Kapshticės pėr shpenzime transporti pėrkatėsisht 27 mijė dhe 75 mijė lekė pėr maune. E llogaritur pėr njė vit, diferenca ėshtė njė dėm 40 milion lekė vetėm pėr detyrimet mbi shpenzimet e transportit tė njė firme, aq sa ējep Kėrēuku dėmin vjetor shkaktuar doganave shqiptare.
Kam edhe shumė tė dhėna tė tjera kur pėrveē diferencimeve, edhe ēmimet e caktuara nuk paguhen. Nga 120 USD koli qė ėshtė ēmimi i referencės tė njė lloj cigareje llogaritet e derdhet si detyrim nė buxhet herė me 93 USD pėr koli dhe herė me 118 USD pėr koli me njė dėm prej 58 milion lekė pėr 84 maune tė importuara nė njė vit, ose qindra milion tė tjerė janė dokumentuar si dėm nga moskoordinimi i faturave midis doganave e tatimeve pėr diferencat e ēmimeve pseudo tė ulta tė importit me ato tė shitjes me pakicė e shumicė nė vend, ēka pasqyrohet nė mosvjeljen e detyrimeve tė sakta tatimore, etj.
Edhe me kaq mjafton pėr tė treguar manipulimin, mbrojtjen qė i ėshtė bėrė abuzimeve, shpėrdorimeve tė tė ardhurave e shpenzimeve tė buxhetit tė shtetit nga institucioni qė duhet tė ndihmojė nė zbulimin, shmangijen dhe pėrmirėsimin e tyre.
Dhe me sa thashė bėhet fjalė pėr korrupsionin nė pjesėn e regjistruar nė doganat shqiptare. Shumė mė i madh ėshtė ai e si rrjedhojė dėmi nė buxhet pėr mallrat qė kalojnė kontrabandė dhe nuk shėnohen gjėkundi. Eshtė fakt i stėrthėnė qė ne konsumojmė mbi 6 000 ton cigare nė vit dhe qė zhdoganojmė, me problemet e mėsipėrme, mė pak se 40% tė tyre. Po kėshtu pėr naftėn, kafene, etj. Mirėpo, Kėrēuku ska kohė tė merret me ujkun e korrupsionit, ai ėshtė ende duke kėrkuar gjurmėt, por edhe kėto mė shpesh i mbulon. Sa mė shumė shtohet korrupsioni, aq mė zbutės janė bėrė raportimet e tij.
Zotėrinj, mendoj se buxheti faktik i vitit 2001 ėshtė i mangėt nė tė ardhurat e tij si rezultat i korrupsionit pa fre dhe po pėr tė njėjtėn arsye i keqpėrdorur nė shpenzimet e tij. Ai pėrfaqėson dėshtimin nė objektivat e caktuara, tė cilat nė parantezė i kemi argumentuar mė parė qė janė llogaritur nė mėnyrė tė pasaktė, duke thelluar varfėrimin ekonomik tė vendit e tė shtetasve shqiptarė. Ky buxhet minoi mė tej mjedisin ku vepron sektori privat, duke ēuar nė uljen me disa qindra (sipas raportit tė paraqitur) tė firmave me tė ardhura mbi 8 milion lekė nė vit, thelloi konkurencėn e pandershme, fitimin e paligjshėm, polarizimin ekonomiko-shoqėror dhe ndikoi si mė parė nė vazhdimėsi pėr rritjen e pesimizmit tė qytetarėve mbi mundėsitė, e mbi tė gjitha mbi dėshirėn e shtetit pėr tė luftuar korrupsionin gėrryes. Me keqalokimin e fondit rezervė kur mbi 90% u pėrdor nė 6 mujorin e parė ai shėrbeu, ndėr tė tjera edhe pėr manipulimin e zgjedhjeve tė pėrgjithshme.
Me mungesėn e transparencės pėr kėtė veprimtari antiligjore edhe raporti i pėrgatitur sdi se ku i lexuar nga kryetari i KLSH-sė ndikon nė tė njėjtėn kah me abuzuesit, qė nuk janė aspak nėpunėsit qė ai pėrmendi, nėpunės, qė ose kanė zbatuar ndonjė urdhėr tė shefave ēuditėrisht gjithnjė anonimė ose akoma mė pak kanė bėrė ndonjė llogaritje gabim tė dietave.
Zbatimi i buxhetit tė vitit 2001, me korrupsionin e tij, por jo vetėm ai, ėshtė njė nga pengesat qė po u vihet shqiptarėve pėr tu integruar nė Bashkimin Europian e deri nė NATO, siē dėgjuam sė fundmi, kurse raporti kontrollues i Kėrēukut ėshtė njė tregues i domosdoshmėrisė sė reformimit tė drejtimit tė kėtij institucioni, qė ankohet nga ndėrhyrjet e politikės vetėm kur i kėrkojnė tė mos jetė instrument i klaneve tė ngushta tė korruptuara, por instrument i shtetit, pėr tė ndikuar aq sa i takon nė integritetin e tij.
*Fjala e mbajtur nė parlament
Krijoni Kontakt