Beteja pėr tregun kombėtar
Gjergj Buxhuku
Fitorja sportive e 4 shtatorit ndaj kampionėve nė fuqi tė Europės nė futboll ėshtė njė shembull i qartė i vlerės qė ka grumbullimi i energjive kombėtare tė shqiptarėve. Grumbullimi i dėshirės dhe vlerave tė gjithė trevave kombėtare nė ekipin pėrfaqėsues, solli edhe fitoren e madhe dhe jo tė rastėsishme. Ēka ndodhi nė sport mund tė pėrgjithėsohet kudo: sa mė tė mėdha tė jenė kombet, aq mė tė shumta janė shanset e tyre pėr zhvillim. Shqiptarėt nė Ballkan nuk janė komb i vogėl ndryshe nga ēka na ėshtė ngulitur nė mendim dhe nė praktikė nga historia e hidhur qė na kanė imponuar tė tjerėt, duke filluar tė paktėn qė nga fillimshekulli i kaluar me ndarjen e pėrgjakshme tė trojeve shqiptare. Pasojat e hidhura, qė shqiptarėt dhe si rrjedhim edhe rajoni po pėrjeton ende, i kanė rrėnjėt nė copėtimin e unitetit gjeografik tė kombit shqiptar. Edhe varfėria relative shqiptare ka pjesėn mė tė madhe tė shkaqeve nė ndarjen e kombit. Por, edhe ndryshimi pėr tė mirėn tonė tė pėrbashkėt mund dhe duhet tė fillojė nga rilidhja e gjymtyrėve tė ndara tė tė njėjtit trup. Lėvizja e parė e menēur, qė mund tė bėhet realitet nė kohėt moderne, ėshtė krijimi i tregut kombėtar.
Tashmė, kur shqiptarėt kanė filluar tė krahasohen realisht me popujt e tjerė tė Europės dhe ka kaluar pothuaj njė shekull nga koha e pėrgjysmimit tė trojeve shqiptare, vėrehet dhe mund tė vlerėsohet dėmi i pallogaritshėm i copėtimit tė tregut kombėtar. Shtetit shqiptar, qė pėrfshin mė pak se gjysmėn e trojeve etnike kombėtare, me njė popullsi mė tė vogėl se 4 milionė, i janė vėshtirėsuar nė maksimum mundėsitė e zgjidhjeve optimale pėr zhvillim. Fatkeqėsisht, janė djegur etapa tė tėra kohore nė tė cilat mund tė formonim njė shtet kombėtar tė fortė. Marrėveshjet integruese, globalizimi dhe kėrkesat e vendeve tė tjera pėr hapjen sa mė tė shpejtė tė tregjeve, kushtėzojnė lindjen e pengesave tė pafundme pėr krijimin e shtetit kombėtar shqiptar. Mungesa e plotė e eksperiencės sė ndėrtimit tė shtetit demokratik shkaktoi dobėsinė maksimale tė institucioneve shtetėrore.
Pikėrisht, nė katrahurėn e ngatėrrimit tė shkaqeve nga pasojat dhe vėshtirėsive maksimale objektive tė brendshme dhe tė jashtme, lind edhe njėherė tjetėr domosdoshmėria e krijimit tė tregut kombėtar, si mėnyra e vetme pėr tė krijuar institucione shtetėrore tė forta dhe pėr tė patur shpresa pėr tė qenė tė barabartė me kombet e tjerė nė garėn e integrimit europian. Por, shanset pėr krijimin e tregut kombėtar nė kushtet e sotme tė situatės kushtetuese dhe gjeostrategjike tė trevave shqiptare, janė dhe duhet tė shfrytėzohen nė Shqipėri dhe Kosovė.
Gjatė viteve tė pasēlirimit tė 1999 shqiptarėt e Kosovės nė mėnyrė pothuajse shembullore filluan tė riorganizojnė institucionet e tyre vetėqeverisėse nėpėrmjet zhvillimit tė zgjedhjeve tė pėrgjithshme dhe vendore dhe njėkohėsisht tė pėrvetėsojnė artin e drejtimit tė shtetit nė kushtet e demokracisė. Ndihma e vendeve demokratike tė botės me nė krye SHBA nė pėrvetėsimin sa mė shpejt tė elementėve bazė tė qeverisjes ishte e paēmuar. Nė mėnyrė tė njėpasnjėshme, pavarėsisht kufizimeve tė Rezolutės 1244, Kosova filloi praktikisht tė krijojė fytyrėn e shtetit. Pėrmendim, aprovimin e Kushtetutės, proceset zgjedhore, krijimin e institucioneve bazė tė shtetit si ministritė, kryeministri, presidenti, Kodit Penal tė ndryshėm nga ai i Serbisė, fillimin e procesit tė privatizimit tė ekonomisė publike, etj., qė pėrbėjnė elementė thelbėsorė tė pavarėsisė sė njė shteti.
Gjithashtu, nuk duhet harruar se kundėrshtarėt, janė pėrfaqėsuesit e njė shteti me eksperiencė shtetformuese pothuaj 150 -vjeēare, qė pavarėsisht rrudhjeve territoriale, ekonomike dhe politike tė periudhės sė fundit nuk do ta pranojnė lehtėsisht humbjen e njė beteje, qė edhe ata vetė e kanė tė qartė se e kanė shumė tė vėshtirė pėr ta fituar. Aleatėt historikė tė serbėve nė rajon dhe mė gjerė janė gjithashtu njė ndihmė qė duhet konsideruar me kujdes.
Situata nė shtetin shqiptar gjithashtu paraqitet jo shumė e favorshme. Me njė ekonomi, qė karakterizohet nga ekzistenca e monopoleve nė sektorėt strategjikė, me njė strukturė joprodhuese dhe qartėsisht konsumatore, me institucione shtetėrore tė dobėta dhe prani tė konsiderueshme e grupeve oligarke tregtare tė huaja. Kėto tė fundit me njė ndikim tė fuqishėm jo vetėm nė ekonomi, por njėkohėsisht nė politikė shfaqen si pengesa serioze tė marrjes dhe zbatimit tė iniciativės sė krijimit tė tregut kombėtar shqiptar.
Duhet ta kemi tė qartė se tashmė lufta pėr pushtimin e tregjeve ėshtė lufta moderne. Nė kėtė kuptim rezistenca e shteteve, qė tashmė me prodhimet e tyre tė eksportuara thithin mbi 4 miliardė dollarė nga tregjet e Shqipėrisė dhe Kosovės do tė jetė shumė e fortė ndaj iniciativės sė krijimit tė tregut kombėtar shqiptar. Masat pėr fillimin e procesit tė krijimit tė tregut kombėtar shqiptar duhet tė jenė tė pranuara me unanimitet nga gjithė klasa politike shqiptare, intelektualėt dhe qytetarėt shqiptarė kudo qė ndodhen. Vendimi i mėsipėrm duhet tė marrė formėn e tij zyrtare nė tė gjitha institucionet pėrgjegjėse shtetėrore tė Kosovės dhe Shqipėrisė, si mėnyra e vetme pėr tė siguruar zbatimin e saj pavarėsisht ndryshimeve tė vazhdueshme dhe tė pashmangshme tė pushtetit politk nė ekzekutivėt respektive. Krijimi i tregut kombėtar duhet tė synojė, qė paraja shqiptare kudo qė ndodhet nė duart e shqiptarėve duhet tė mbetet dhe pėrdoret nė trevat shqiptare, si kusht kryesor pėr zhvillimin e vendit dhe pasurimin e qytetarėve. Tregu i bashkuar prej 7 milionė banorėsh shumėfishon potencialet zhvilluese tė Shqipėrisė dhe Kosovės, duke bėrė tė mundur edhe rritjen e vendimmarrjes sė brendshme politike nė favor tė shqiptarėve dhe mėnjanimin e ndikimeve nė vendimmarrjen politike tė pėrfaqėsueve tė shteteve tė tjera, fenomen kaq i zhvilluar sot nė politikėn shqiptare.
4 shtatori provoi dy tė vėrteta tė mėdha: nga njėra anė vullnetin dhe mundėsinė e gjithė shqiptarėve pėr tė qenė tė barabartė me kombet e tjerė dhe nga ana tjetėr se qėllimi i mėsipėrm nund tė arrihet vetėm nga bashkimi i energjive tė tė gjithėve. Politika, qė do tė kuptojė tė vėrteta e mėsipėrme, do tė jetė fitimtarja nė afatgjatė!
07/09/2004
Pajtohem plotėsisht me autorin qė tregu shqiptar duhet tė bashkohet sa mė parė dhe tė mos pres ribashkimin politik tė Dardanisė me Shqipėrinė pėr ta bėrė kėtė gjė. Edhe pse edhe ribashkimi kombėtar ėshtė njė ēėshtje ditėsh dhe jam i bindur qė nuk do tė shtyhet mė larg se vitin e ardhshėm.
Pamvarėsisht kėsaj, ne duhet qė tė ribashkohemi nė tė gjitha fushat, si nė sport (ku jemi ribashkuar plotėsisht me pėrjashtim tė ligave qė poashtu duhet tė bashkohen sa mė parė) ashtu edhe nė ekonomi, kulturė sepse kėto mund t'i bėjmė qė sot, e nuk kemi nevojė tė presim ribashkimin politik pėr njė gjė tė tillė.
Edhe pse edhe njėherė po e cek edhe ribashkimi politik i Dardanisė me Shqipėrinė tani ėshtė vetėm ēėshtje ditėsh dhe nuk do tė shtyhet mė larg se viti i ardhshėm.
Krijoni Kontakt