Gazeta SOT- sot
Shkaqet e mungesės sė njė gjuhe shqipe tė shkruar qė nė kohet e antike, tė cilat sot po dalin se shumė shkrime tė lashta janė shkruar nė njė shqipe gegėrishte pėr tė cilat ditėt e sotme kanė punuar shumė Niko Stillo, Aristidh Kola, Luftulla Peza, Agron Dalipaj, dhe tė huajsi Roebret D`angely, tė cilėt kanė shprehur idenė sė shumė fjalė e fraza tė skalitura nė gure apo papiruse kuptohen vetėm duke i interpretuar si fjalė shqip.
Mė vonė gjatė sundimit 500 vjeēar Osman `pse`-tė janė tė shumta, dhe nė disa raste jo bindėse kur sheh se gjuhė tė tjera gjatė mesjetės filluan tė shkruheshin me gėrma romake apo byzantine.
Asnjė gjuhė tjetėr dhe asnjė shkollim nė Europė nuk kanė pasur njė martirizim tė tillė: pesė shekuj dėnim. Pėr tė mos u zgjatur, mjafton njė statistikė tmerruese nxjerrė nga Historia e shqiptarėve, e francezit Serge Metais, botuar nė vitin 2006, Paris (Pėrse u ndalua shkrimi i gjuhės shqipe nga perandoria osmane? - Kulture).
i
Sipas dokumentave Perandoria Osmane nuk merrej me ēėshtjet gjuhėsore, pėrveē me fenė, pasi ajo kishte njė administrim teokratik dhe drejtohej nga Islami. Nė shekujt 17, 18 dhe 19 nuk kishte mijėra shkolla greke, por njė numėr shkollash mbresėlėnėse, rreth 40, jo shumė prej tyre ishin me cilėsi tė lartė. Nė disa raste ato ishin, nė tė vėrtetė, tė pajisura mirė me fizikė, kimi dhe biblioteka nė zonat dhe territorin e sotėm grek, Azinė e Vogėl, Stamboll, Vllahinė dhe Moldavi.
Duhet theksuar se edhe me gjithė kėtė, gjuha turke nė kohėn e Perandorise Osmane edhe pse kishte kaq ndikim nė masė, ajo pėr njė kohė nuk ishte gjuhė e intelektualėve. Si gjuhė e shtresės intelektuale nė atė kohė dhe gjuhė e civilizimit islam ishte Gjuha Arabe dhe ajo Perse. Tė gjithė intelektualėt, pėrkrah gjuhės turke, nė njė masė tė lartė i njihnin edhe kėto dy gjuhė.
Sipas Shpėtim Morina (A e ndaloi Perandoria Osmane hapjen e shkollave shqipe nė territoret shqiptare? | Orientalizmi Shqiptar) Po ti hedhim njė vėshtrim kohės sė vjetėr (periudhės ilire), del qė ilirėt nuk e kishin gjuhėn e tyre tė shkruar dhe pėrdornin alfabete tė huaja, si latine, greke etj. Pėr ēėshtje korrektėsie, ilirėt si popull nuk dalin tė vullnetshėm qė gjuha e tyre ta kishte vendin e vetė edhe nė sferėn e shkrimit. Kuptohet pushtimi e kishte anėn e vetė negative, por kurrsesi tė arsyetohet mungesa e vullnetit kolektiv si popull pėr tė bėrė diēka nė drejtimin qė edhe gjuha arbreshe (shqipe) tė shkruhej. Rrjedhimisht shqiptarėt nuk kishin shkolla nė gjuhėn e tyre.. Thjeshtė pėr kohėn nuk ka pasur shkolla tė tipit kombėtar (pasi mungonte ideologjia nacionaliste si formuese e kombit si produkt tė saj), por kishte shkolla tė linjės fetare. Megjithėse duhet potencuar faktin se shkolla e parė laike shqipe e Korēės dhe disa shkolla tjera shqipe u bėnė me lejen e sulltanit. Madje edhe u dhanė para nga vetė sulltani pėr mbarvajtjen e tyre. Nė fakt sulltani nė parim nuk ishte kundėr shkollimit nė gjuhėn amėtare, mirėpo edhe ai e shihte me shqetėsim qė pėrmes kėtij shkollimi tė mund tė tentohej edhe pėr shkėputje nga vetė perandoria, qė ishte jo e pranueshme, pasi nuk pėrkonte me interesat e kėtij shteti. Ndėrsa arsyeja pse lejoi hapjen e shkollave tė huaja nė territoret shqiptare, ishte pėr faktin e pamundėsisė pėr ti ndalur ato, pėr shkak tė presionit qė vinte nga shtetet, si: Rusia, Italia, Austro-Hungaria, shtetet sllave e Greqia.
Kur marrim pėr bazė shekullin e 17-tė lidhur me pėrdorimin e gjuhėve, e kemi burim mė tė pasur dhe mė tė gjallė Seyahatnamen (Udhėpėrshkrimin) nga Evliya Ēelebiu, ku theksohet pėrdorimi disa gjuhėve brenda kufijve shtetėrorė sipas etnive dhe popujve qė jetonin. Nga to mundė tė numėrojmė: Gjuha Hungare, Boshnjake, Shqipe, Serbe, Hervate, Bullgare, Greke, Ruse, Ukrainase, Armene, Kurde; po ashtu edhe gjuhėt e kaukazit (Abaza, Ēerkeze, Kabartay, gjuha Gjeorgjiane, Migrile etj.) kėto pra ishin gjuhėt tė cilat janė pėrdorur nė atė kohė dhe qė i ka theksuar Evlija Ēelebiu. Por mendojmė se ka pas edhe disa tjera qė nuk i ka theksuar si gjuha e Maqedonasve etj (Perandoria Osmane dhe Shqiptarėt,30 korrik 2015 `Pėrdorimi i gjuhės shqipe gjatė periudhės osmane` Prof. Dr. Hayati Develi).
ii
Qysh nė 1827 sulltani osman dhe Patriarkana Ortodokse e Stambollit vendosėn ndalimin e gjuhės shqipe nė krejt territoret e perandorisė osmane dhe iu dha liri vetėm hapjes sė shkollave osmane, serbe, greke, bullgare e rumune.
Shqiptarėve gjatė periudhės osmane apo sundimit osman ua ngulėn thikat pėrkthyesit sipas dekretit tė reformės nė Perandorinė Osmane tė vitit 1856, ēdo bashkėsi kishte tė drejtė tė krijonte shkolla publike, shteti osman lejonte qė financimi i kėtyre shkollave tė vinte nga fuqitė e jashtme si Austro-Hungaria, Rusia dhe Serbia. Njė Ligj i mėvonshėm pėr Shkollėn i vitit 1869 po ashtu deklaronte se mėsimi mund tė organizohej nė gjuhėn vendore (https://gazetashqiptare.al/2020/04/2...iudhen-osmane/).
Mė 1887, nė Shqipėri kishte tre mijė shkolla. Prej tė cilave njė mijė e dyqind shkolla publike turke, po aq shkolla private greke, treqind shkolla bullgare, serbe dhe vllahe, shkollė shqipe vetėm njė, me drejtor Pandeli Sotirin! Pra, gati ēdo gjuhė lejohej tė mėsohej nė perandorinė tolerante, pėrveē njėrės: gjuhės shqipe! Dhe historia smbaron me kaq.
Pas themelimit tė Greqisė, ndaj atyre qė ishin tė lidhur me Kishėn Ortodokse u bėnė pėrpjekje pėr ti greqizuar mė anė tė kėtyre kishave. Kjo politikė u ndoq mė sė shumti nė trevat e Shqipėrisė jugore tė cilat janė pranė Greqisė, nė Thesali dhe Selanik. Ndėrsa Italia dhe Austria pėrdorėn metodat e ekspansionit mbi shqiptarėt katolikė, veprimtaria e Serbisė dhe Bullgarisė u bėnė pengesė pėr shqiptarėt. Pėrballė kėtyre rreziqeve pėr shqiptarėt, ideja e shkollimit nė gjuhėn shqipe u hodh sė pari nga Naum Veqilharxhi. Ai pėrgatiti dhe botoi njė alfabet nė vitin 1844. Veqilharxhi thoshte se nė vend tė shkollave greke, latine ose turke, shkollimi duhej tė bėhej nė gjuhėn shqipe. Shoqata Kulturore Shqiptare e themeluar nė Rumani nė vitin 1850 shkaktoi reagimin si tė Perandorisė Osmane dhe tė Kishės Ortodokse. Veqilharxhi u helmua nga kisha ortodokse mė 1854. Mė 1864 intelektuali shqiptar Kostandin Kristoforidhi pėrgatiti dhe botoi gjithashtu njė alfabet shqip me qėllim qė tė pėrdorej nė shkollat nė gjuhėn shqipe. Kėto aktivitete shkollore u mbėshtetėn gjithashtu nga shqiptarėt nė Egjipt, Stamboll, Rumani, Bullgari dhe SHBA. (Problemet e zhvillimit tė arsimit shqip gjatė Shtetit Osman nė Shqipėri | Orientalizmi Shqiptar- Historiani turk Ali Arsllan-Univ. Stamboll).
Kongresin e Manastirit tė mbajtur nga intelektualėt shqiptarė nga 14 deri mė 22 nėntor 1908, nė Manastir , i cili vendosi se cili alfabet do tė pėrdorte dhe ēfarė do tė ishte drejtshkrimi standard shqiptar. Kėshtu mbetet gjuha letrare. Alfabeti ėshtė alfabeti latin me shtimin e shkronjave <ė>, <ē> dhe dhjetė digraphs: dh, th, xh, gj, nj, ng, ll, rr, zh dhe sh.
Gjuha shqipe pėrfshin gjuhėn standarde ose gjuhėn e njėsuar letrare shqipe, e cila u miratua nė Kongresin e Drejtshkrimit tė Shqipes nė vitin 1972 nė Tiranė, dhe tė gjitha dialektet, nėndialektet e tė folurat qė fliten nga shqiptarėt.
Ndėrsa bėheshin mbledhje tė reja (Lidhja Shqiptare e Pejės) pėr tė krijuar njė administratė te bashkuar autonome pėr Shqipėrinė dhe qė tė miratohej Shqipja si gjuhė zyrtare mė 1897. Shqiptarėt e Italisė dhe Egjiptit i luteshin qeverisė osmane qė shteti osman tė pranonte kerkesat per shkollat nė gjuhėn shqipe. Kur keto lutje u panė nga Abdyl Hamiti II, ai u shpreh se Gjuha zyrtare e shtetit osman ėshtė gjuha turke osmane, ndaj nuk ėshtė e pėrshtatshme tė krijohet njė shkollė qė tė pėrdorė gjuhėn shqipe. Dhe kėshtu Abdyl Hamiti II urdhėroi Kėshillin e Ministrave qė tė ndėrmerrte masa paraprake nė pėrputhje me vendimin e pėrmendur[22]. Nė kėtė lutje i kėrkohej shtetit osman bėrja e mėsimit nė gjuhėn shqipe nė shkollat publike. Nė kohėn e kėsaj lutjeje ishte pėrhapur arsimimi nė gjuhėn shqipe nė shkollat private. (jo-zyrtare) Por Abdyl Hamiti II kundėrshtonte zhvillimin e mėsimit nė gjuhėn shqipe nė shkollat Publike. Ishin udhėheqėsit shqiptarė ata qė me veprimet pėr krijimin e administrates autonome nė Shqipėri ne Lidhjen e Pejes dhe vendosjen e shqipes si Gjuhe Zyrtare si dhe kryengritjet me qeverinė osmane tė cilat bėnė qė qeveria osmane tė reagonte seriozisht. Si rrjedhojė e kėtyre akteve, disa shkolla qė praktikonin mėsimin nė shqip nė trevėn e Ēamėrisė si dhe tė gjitha shkollat publike (zyrtare) u mbyllėn.
Madje Qeveria Osmane mbėshteti Komitetin Arsimor Shqiptar tė krijuar nė Stamboll mė 1879 dhe ky komitet pėrgatiti alfabetin e shqipes me 26 shkronja latine dhe dhjetė greke, tė cilat do tė bashkonin shqiptarėt myslimanė dhe tė krishterė. Shkollat e para shqipė u hapėn nė Shqipėri nė vitin 1885, por kjo punė u kompletua zyrtarisht nė vitin 1887 kur u dha leja pėrkatėse.
Nė Kongresin e Shqiptarėve tė mbledhur nė Bukuresht nė vitin 1904 u vendos tė kundėrshtohej shteti osman. Aty u krijua njė komitet nėn kryesimin e Gjikės.
Pėr shkollat e sapokrijuara shqipe doli problemi i mėsuesve.Prandaj dhe me vendim tė Kongresit tė Elbasanit nė vitin 1909 u hap njė shkollė pėr mėsues. Ndersa Mė 6 gusht 1908, dy javė pas Periudhės sė Kushtetutės sė Dytė, arsimimi nė gjuhėn shqipe ishte bėrė realitet nė nėntė shkolla publike nė Tiranė42. Nė korrik 1909 mėsimi i shqipes ishte pėrfshirė nė shkollat fillore dhe tė mesme43. Shteti osman vendosi tė ishte objektiv nė debatet pėr alfabetin midis shqiptarėve dhe i la tė lirė ata tė zgjidhnin alfabetin latin ose atė arab. Qeveria osmane e bėnte tė ditur kėtė vendim me njė njoftim mė 21 Kanunusani 1325, pra mė 3 prill 1910. Alfabeti i zgjedhur nga shqiptarėt do tė ishte i pėrdorshėm jo vetėm nė shkollat private, por edhe nė ato publike ku mėsimi bėhej shqip.
Historiani i njohur i Ballkanit, Noel Malcolm, pretendon se ishin shqiptarėt jashtė vendit ata tė cilėt nė periudhėn para vitit 1878 kėrkuan krijimin e njė shteti tė pavarur shqiptar. Charles dhe Barbara Jelavich thonė se shqiptarėt nuk kishin asnjė kėrkesė pėr pavarėsi nga osmanėt, deri nė vitin 1912, dhe se ata u pėrcaktuan vetėm pėr autonomi. Ata besojnė se shqiptarėt kishin frikė nga pushtimi i tokave tė tyre nga vendet fqinje, ndaj i druheshin copėtimit tė Perandorisė Osmane (Versioni turk pėr historinė shqiptare | Orientalizmi Shqiptar).
Ideja e njė identiteti kombėtar shqiptar, ishte e re, duke marrė parasysh se myslimanėt shqiptarė ende njiheshin si turq dhe tė krishterėt si grekė, deri nė shekullin XX. Nė pėrpjekje pėr tė bashkuar dhe fuqizuar Shqipėrinė qė sapo kish fituar pavarėsinė, elitat politike zhvlerėsuan dallimet fetare, duke zgjedhur qė tė pėrqendroheshin nė prerjen e lidhjeve me tė shkuarėn osmane.
Versioni shqiptar i ripublikuar nga Akademia e Shkencave tė Shqipėrisė, thotė se udhėheqėsit politikė tė Shqipėrisė sė re besuan se nėnshtrimi i identiteteve personale nė favor tė vetėdijes dhe edukimit kombėtar do tė ndihmonte emancipimin e kombit shqiptar nga fanatizmi, prapambetja, intoleranca dhe ndasitė fetare, qė ishin mbjellė nga sunduesit osmanė.
Ky identitet i ri post-osman dhe qėllimisht perėndimor, u farkėtua nė kurriz tė saktėsisė historike, sipas disa historianėve, sepse kėta udhėheqės tė rinj disa prej tė cilėve ishin ish-zyrtarė tė Perandorisė Osmane e panė tė udhėz qė nė mėnyrė tė rreme, tė fryjnė rezistencėn shqiptare ndaj shtypėsit osman.
Krijimi i njė identiteti perėndimor ishte ēėshtje mbijetese pėr elitat shqiptare nė fund tė shekullit tė 19, shpjegon sociologu shqiptar Enis Sulstarova.
iii
Shkaqet, mė tė mundshme tė mos pėrdorimit tė gjuhės shqipe gjatw sundimit otoman janė:
-largimi masiv i shtreses se arsimuar te arber &epiroteve ne Itali, Greqi, gjatė pas pushtimi tė Arbėrisė dhe Epirit
-Presioni i Patriarkanės sė Stambollit pėr tė lejuar gjuhėn greke nė tė gjithė orthodoksėt e ballkanit perėndimor qė nuk ishin sllavė (serbė, bullgarė)
-Mungesa e njė kundėrshtimi intelektual nga shqiptarėt tė cilėt tė punėsuar nė administratat osmane hezituan tė ndihmojnė hapjen e kėtyre shkollave pėr shkak tė mungesės sė ndjenjės kombėtare.
-Pasi dy tė tretat e shqiptarėve ishin konvertuar nė Islam gjatė shekujve tė shtatėmbėdhjetė dhe tetėmbėdhjetė, shqiptarėt ishin bėrė njė popull me shumicė myslimane. Kėshtu, sipas sistemit Millet tė kategorizimit tė qytetarėve (sipas fesė dhe jo etnisė) nė Perandorinė Osmane ata tani trajtoheshin si turq nė ēėshtjet administrative. Asgjė mė pak, asgjė mė shumė. Si myslimanė/turq, ata pritej tė ishin natyrshėm mė besnikėt ndaj Sulltanit (djaloshi qė ishte edhe Kalif, ose kreu i muslimanėve nė mbarė botėn rezistenca kundėr Sulltanit do tė thoshte rezistencė kundėr Islamit dhe anasjelltas, gjė qė shpjegon pse shqiptarėt bektashinj ishin mė tė ndjeshėm ndaj nacionalizmit sesa shqiptarėt sunitė.)
-Pajisja e shqiptarėve myslimanė me shkolla shqipe do tė ishte kundėr interesit tė Portės pėr tė ruajtur hegjemoninė kulturore osmane dhe turke mbi myslimanėt e Perandorisė. Tė krishterėt ortodoksė ishin tė lirė t'i operonin shkollat e tyre sipas dėshirės sė tyre, nė lidhje me - pėr fatin e tyre - kishat e tyre kombėtare, diēka qė u mungonte shqiptarėve tė krishterė. Pra, mirupafshim mitit tė dashur prej kohėsh tė "shkollave sekrete" nė historiografinė greke.
-Kur shqiptarėt shtuan pėrpjekjet pėr tė pėrhapur literaturė nė shqip ose pėr tė hapur shkolla nė gjuhėn shqipe nė shekullin e nėntėmbėdhjetė, ata u ndeshėn me rezistencė tė ashpėr nga autoritetet osmane. Arsyetimi ishte se "Nėse shqiptarėve tė Perandorisė u jepet e drejta e arsimimit nė gjuhėn e tyre amtare, ēfarė do tė bėjmė ne me muslimanėt e tjerė (d.m.th. "qytetarėt besnikė") nė Perandori si arabėt?? Ata me siguri do tė presin trajtim tė barabartė!"
-Kur mendojmė se shkollat iu mohuan deri vonė, fillojmė tė kuptojmė pse shqiptarėt u bėnė etnia e fundit qė u shfaq si komb nė Gadishull (pėrveē faktorit tjetėr vendimtar tė ndarjes nga tė gjitha drejtimet qė nga viti 1878, i cili nė mėnyrė paradoksale katalizoi dhe pengoi krijimin e njė kombi shqiptar).
- Shkaku i fundit por jo mė pak I rėndėsishme mbetet ndarja fetare. Njerėzit e arsimuar arbėr dhe epirotė tė atyre periudhave e gjetėn mė tė lehtė tė shkruanin nė gjuhėn dhe me gėrmat qė pėrdorte feja pėrkatėse.
U desh mė nė funf tė realizohej Kongresi iManastirit nė vitin 1908 ku mė nė fund Rilindasit shqiptarė vėndosėn alfabeti e tyre me marėveshje tė vonėshme latin qė tė mbyllej ku kapitull I dhimbshėm.
priftipirro2017@gmail.com
Krijoni Kontakt