Nga Sokol Kondi
Koha ka treguar se një pakt i gjërë midis dy vendeve është më i nevojshëm se kurrë për t’i dhënë një zgjidhje përfundimtare problemeve shekullore
Çdo krizë mund të shihet edhe si një mundësi e re, si një pikënisje për të gjetur zgjidhje më efikase se në të kaluarën. Kjo mund të thuhet edhe përsa i përket marrëdhënieve midis Shqipërisë dhe Greqisë. Po të bazohemi te përvoja të tilla, si ajo e anëtares më të re të Bashkimit Europian, Kroacisë, e cila i zgjidhi një herë e mirë me marrëveshje kufijtë detarë me Slloveninë fqinje, apo të Italisë, ku problemet etnike në krahinat sllovene të Istrias (Pakti i Osimos i vitit 1975 me ish-Jugosllavine), apo ato austriake të Tirolit të Jugut (Alto Adige për italianët), janë zgjidhur prej kohësh dhe në mënyrë përfundimtare nëpërmjet marrëveshjesh dypalëshe, mund të nxirren sugjerime të dobishme edhe për zgjidhjen përfundimtare dhe krijimin e një fqinjësie të mirë ndërkufitare midis dy popujve më të lashtë në Ballkan.
Gjëja më pak e dëshirueshme është përballja konfliktuale me fqinjin tonë jugor, apo zgjidhja e problemeve me masa reciproke ekstreme. Zgjidhja, pra, nëpërmjet një politike të çastit (si ajo e qeverisë në ikje, e cila për tetë vjet bëri sehir përbri kthimeve të shumta të shqiptarëve në kufi për shkak të problemit të toponimeve në pasaporta, ndërsa në muajin e saj të fundit luajti ‘rolin e luanit’) apo një modus vivendi perpetuo nuk janë garanci për një të ardhme të përbashkët paqësore. Një nga përgjegjësitë më të mëdha të qeverisë së re, që merr trajta patriotike në këtë pikë, është kanalizimi i marrëdhënieve greko-shqiptare në një epokë të re, që të synojë një marëdhënie të qëndrueshme dhe një fqinjësi të mirë afatgjatë.
Inferioriteti
Që prej vitit 1992 e deri më sot, nuk është e tepruar të thuhet se politika e jashtme shqiptare është karakterizuar nga një pozitë inferioriteti karshi shtetit grek dhe për këtë nuk mund të përdoret si justifikim vetëm interesi i procesit integrues të Shqipërisë në familjen europiane, që na paskish diktuar një kujdes të tepërt, sepse edhe kënaqja e orekseve personale të klasës tranzitore politike shqiptare mund të ketë patur një ndikim jo të vogël në këtë qasje.
Këtë tezë mund ta përligjë përçapja e qeverisë së Athinës për të arritur, në favor të saj, një marrëveshje me Shqipërinë përsa i takon delimitacionit të kufirit detar. Jo rastësisht, kjo ka qenë një nismë e ndërmarrë nga fqinjët, të cilët, të vetëdijshëm se zotërojnë një instrument presioni, sikurse është vetoja për përparimin e Shqipërisë përgjatë itinerarit drejt Brukselit, por gjithashtu të ndërgjegjshëm se përballë kishin një klasë politike ‘të manovrueshme’, ka gjasa të kenë shpresuar, sikurse historia mëson, se mund të merrnin në det, atë dhuratë që Mbretëria Jugosllave mori në tokë me Shën Naumin gati një shekull më parë. Kjo ka qenë një mundësi mëse e realizueshme për Greqinë këto tetë vitet e fundit dhe, nëse legjislatura e fundit do të kishte patur një shumicë me shifrat e mazhorancës që pritet të qeverisë së shpejti, sot mbase do të ishim përpara faktit të kryer. Duke qenë se projekti i Karmanlisit dhe Bakojanisit nga njëra anë dhe i Sali Berishës e Lulzim Bashës nga ana tjetër nuk u realizua, letrat mbeten të hapura mbi tryeze në pritje të lojtarëve të rinj.
Mjetet e diplomacisë
Pikë së pari, duhet patur parasysh se vërtet paktet, marrëveshjet, janë një instrument kyç i së drejtës ndërkombëtare, janë mjeti ligjor i zhvillimit të saj, por, nga ana tjetër, po kjo e drejtë i ka përcaktuar saktë kriteret, mbi bazën e të cilave duhet të bazohen dy vende që i ndan i njëjti det, për sa i takon delimitacionit përkatës. Pra, një marrëveshje është një instrument efikas për të shmangur mosmarrëveshje midis palëve, por nuk është e vetmja rrugë diplomatike që të ketë një kufi detar midis Shqipërisë dhe Greqisë. Kufiri detar midis dy vendeve ekziston dhe garantohet nga e drejta ndërkombëtare detare. Në të janë të përcaktuar saktë, edhe pa qenë domosdoshmërisht nevoja e ndonjë marrëveshjeje, se cilat janë ujrat territoriale, ujërat krahas atyre territoriale, cili është shelfi kontinental, cila është zona ekonomike ekskluzive dhe ujërat ndërkombëtarë.
Edhe në rastet kur dy vende kanë një afërsi të tillë me njëri-tjetrin, aq sa kanë vetëm dete territoriale dhe asgjë më tepër, ose kur mes tyre ndodhen ishuj apo shkëmbinj, e drejta ndërkombëtare detare parashikon çdo gjë, deri në detaj, me milje, saqë nuk lë vend për dyshime.
Sigurisht, kur dy vende që ndahen nga i njëjti det nuk kanë pikëpamje të njëjta dhe i japin interpretime të ndryshme të drejtës detare ndërkombëtare, një tjetër mjet për zgjidhjen paqësore të mosmarrëveshjes, që parashikon e drejta ndërkombëtare, është arbitrazhi. Në një rast të tillë, në marrëveshje me njëri-tjetrin, vendet mund t’i drejtoheshin një arbitri të huaj, duke zgjedhur një palë të tretë – apo disa syresh – që ata i konsiderojnë të paanshëm dhe duke u angazhuar se do të pranonin cilindo vendim që arbitrazhi do të merrte. Ky qe edhe propozimi që komisioneri i Zgjerimit në BE, Oli Rehn, i pati propozuar Kroacisë dhe Sllovenisë për zgjidhjen e mosmarrëveshjes së tyre për delimitacionin detar, zgjidhje, e cila u pranua nga palët dhe rezultoi e suksesshme. Sllovenia, nga ana e saj, përdori, madje, edhe një referendum, duke i dhënë zë popullit për një çështje kaq me rëndësi, sikurse është sovraniteti territorial apo detar i një shteti. Edhe ky opsion është për t’u mbajtur si “as nën mëngë”, për t’u përdorur në rast nevoje.
Së fundmi, dy instanca të tjera në nivel ndërkombëtar në rast mosmarrëveshjesh janë edhe Gjykata Ndërkombëtare Detare dhe Gjykata Ndërkombëtare e Drejtësisë. Kjo e fundit, vërtet jep mendime këshillimore, por ato, gjithsesi, kanë një forcë të konsiderueshme shtrënguese morale (shih rastin e Kosovës), pasi pala që do të konstatohej se është në shkelje të së drejtës ndërkombëtare, që, në rastin tonë, mund të ishte Greqia, do të ishte pa dyshim nën presionin e Bashkimit Europian që t’iu nënështrohej vendimeve të drejtësisë ndërkombëtare në zgjidhjen e mosmarrëveshjeve me Shqipërinë.
Të njëjten trysni, BE-ja e ka ushtruar edhe ndaj Sllovenisë, e cila, për një periudhë të caktuar, u orvat të bllokonte procesin e anëtarësimit të Kroacisë.
Ideja është se marrëveshja e nënshkruar mes palëve për zonat përkatëse detare mund të bëhet në çast, nëse ato udhehiqen nga parimet e së drejtës ndërkombëtare, ose mund të arrihej pas vendimeve të arbitrazhit ose të drejtësisë ndërkombëtare. Por, mund edhe të mos nënshkruhet asnjë pakt dhe de jure, gjithsesi, mbeten për t’u respektuar dispozitat që e drejta ndërkombëtare detare garanton. Tekefundit, Greqia nuk ka një marrëveshje të nënshkruar detare me Turqinë fqinje, e, megjithatë, kjo nuk i ndalon të dy shtetet ndërkufitare të zbatojnë kufijtë përkatës detarë, duke iu nënshtruar parimeve të së drejtës ndërkombëtare detare, pa patur asnjë mosmarrëveshje apo keqkuptim për shfrytëzimin e shelfit kontinental dhe të burimeve të ndryshme ujore e nënujore, që ndodhen në detet përkatës. Kjo gjë ndodh edhe për faktin se marrëdhëniet greko-turke janë në një nivel reciprociteti dhe jo të karakterizuara nga sindroma inferioriteti të ndonjërës prej palëve. Përplasje edhe ka patur dhe madje edhe ndonjë demonstrim force ushtarake, por konflikti nuk është përshkallëzuar asnjëherë deri në një pikë pa kthim, ndaj, një pakt i nënshkruar, mund të ishte instrument edhe më i fortë garancie për eliminimin e fërkimeve të mundshme.
Ndërkohë, nuk mund të thuhet e njëjta gjë sa u takon marrëdhënieve dypalëshe faktike mbi det midis Shqipërisë dhe Greqisë. Peshkatarët e Sarandës ankohen vazhdimisht se Roja Bregdetare greke i pengon të shfrytëzojnë burimet ujore të ndodhura në ujërat, ku Greqia pretendon se ka të drejta ekskluzive, pas një marrëveshjeje me qeverinë shqiptare, e cila nuk është miratuar nga Parlamenti dhe është hedhur poshtë – si e pavlefshme – nga Gjykata Kushtetuese. Sakaq, nuk mund të thuhet se, në ndonjë rast, Roja Bregdetare shqiptare ka krijuar të njëjtat pengesa për peshkatarët grekë. Sidoqoftë, problemi do të ishte minimal, nëse do të bëhej fjalë vetëm për konflikt peshkimi. Duke parë se ekspertët flasin për studime të vazhdueshme lidhur me burimet nënujore të hidrokarbureve, që mund të ndodhen në këtë zonë, interesi strategjiko-ekonomik kombëtar lips që çështja të trajtohet me më tepër gjallëri dhe seriozitet se sa ç’është bërë deri më tani dhe me një optikë nacionale dhe jo më privatiste.
Ndërhyrja në çështjet e brendshme
Lidhur me çështjen e ndërhyrjes së Greqisë në çështjet e brendshme të Shqipërisë, kjo, deri diku, mund të jetë edhe më delikate se sa pakti detar. Protokolli i Korfuzit i 17 majit 1914, sikurse dihet, nuk u miratua nga qeveritë e Fuqive të Mëdha, si pasojë e shpërthimit të Luftës së Parë Botërore. Pala shqiptare e miratoi nëpërmjet të dërguarit të Princ Vidit, por ky akt nuk ka asnjë vlerë juridike, për sa kohë një nen në të kërkonte doemos nënshkrimin e Fuqive të Mëdha që t’i jepte legjitimitet. Në të parashikohej një status i veçantë për krahinat e Korçës, Përmetit dhe Gjirokastrës, ku kleri ortodoks dhe minoritetet greke do të gëzonin privilegje të caktuara, si pasojë e kryengitjes së 1914-s, që Athina e konsideroi si “kryengritje epiriote”, ndërsa historiografia shqiptare e njeh si një lëvizje të organizuar nga vetë qeveria helene, me ushtarë pa uniforma, të ardhur nga Kreta dhe anë të tjera të Greqisë.
Greqia sillet edhe sot sikurse ky akt të ishte në fuqi. Në një qëndrim zyrtar të Athinës, u kërkua respektimi i të drejtës së kultit të minoriteteve, si dhe i pronave të tyre. Pra, Greqia konsideron si prona të minoritetit grek në Shqipëri të gjitha pronat e Kishës Autoqefale Shqiptare. Mihal Turtulli, përfaqësues i Shqipërisë, e tha qartë në Paris, më 27 shkurt 1919 përballë Komisionit të ngritur për shqyrtimin e pretendimeve territoriale greke në Shqipëri, se: “Greqia i ngatërron gjërat. Ajo mendon se të krishterët, siç jam edhe unë, janë grekë. Kjo është e pasaktë…. Epiriotët, sipas dëshmive të të gjithë autorëve grekë, janë autoktonë dhe, vetëm falë depërtimeve progresive, grekët, duke depërtuar nga forca e Kishës, arritën të futen në viset shqiptare, veçanërisht në drejtim të Janinës…. Nga ana tjetër, pretendohet se të gjithë ortodoksët janë grekë. Pse? Rusët, bullgarët dhe serbët, edhe pse janë ortodoksë, nuk janë grekë…..”
Edhe komisioni hetimor ndërkombëtar, që ndodhej asokohe në Shqipëri, pas miratimit që Lidhja e Kombeve i bëri kërkesës së Fan Nolit për të verifikuar situatën problematike në Jug si pasojë e mësymjeve greke, dëshmonte nga Korça, në janar 1922, se: “…vetëm një pakicë e parëndësishme don të jetë nën sundimin grek, është një faktor që mund të mbajë të gjalla shpresat në anën tjetër të kufirit. Pikërisht këtu mund të ndërhyjë ndikimi i klerit dhe sidomos i mitropolitëve grekë, të cilët, siç kemi pasur mundësi të konstatojmë, punojnë haptazi për shkëputjen e Shqipërisë Jugore dhe bashkimin e saj me Greqinë”. Duket sikur kjo të jetë shkruar sot, pas 90 vjetësh, duke qenë se situata ngjason, me ndryshimin se nuk mund të flitet më për rishikime territoriale, ama shtrirja e propagandës dhe influenca nëpërmjet klerit dhe Kishës duket e parreshtur. Në krye të Kishës Autoqefale Ortodokse shqiptare ndodhet, edhe sot, një kombas grek. Sigurisht, arsyeja nuk do të donte që t’i sugjerohej një qeverie shqiptare të bënte atë që bëri kryeministri Pandeli Evangjeli – po më 1922 – kur urdhëroi peshkopin grek të Korçës, Imzot Jakopos, që të largohej nga vendi, pas protestave të shumta të vendasve, që e konsideronin atë si të paftuar. Një mundësi e tillë, padyshim, s’do bënte gjë tjetër, veçse do t’i tendoste edhe më tepër marrëdhëniet, sado paradoksale që mund të duket.
Shqipëria sot ka aspirata dhe ideale të tjera dhe nuk mund ta mbyllë më kufirin me fqinjët, si pas vitit 1945, apo të ndërmarrë një “gjueti shtrigash” ndaj fesë, si më 1967-n, fakt ky, i lakuar me të drejtë nga Fatlumturia e tij Anastas, i cili duhet ta njohë edhe më mirë se ç’është totalitarizmi, duke qenë se edhe vendi fqinj ka jetuar diktaturën e egër fashiste të gjeneralëve.
Ky kamuflim i Kishës greke me petkun e Kishës Shqiptare është një tjetër temë delikate, me të cilën duhen përballur sa më parë dy vendet dhe s’mund të lihet më në kalendat greke…
Çdo shtyrje e mëtejshme është vetëm në dëm të palës shqiptare. Eshtë koha kur gjërat duhet të thuhen – dhe jo vetëm verbalisht – sepse deklaratat e shpeshta të viteve të fundit se “marrëdhëniet janë të shkëlqyera” në shumë raste kanë rezultuar thjesht si flluska sapuni. Vërtet ekziston një traktat miqësie midis dy shteteve që prej 1996-s, por, duke parë se kthimet e shpeshta të shqiptarëve në kufi nuk janë tregues i ndonjë vëllazërie të veçantë, nuk do të ishte i dëmshëm për askënd një pakt i ri fqinjësie të mirë, për të ritheksuar qëllimet e mira të të dy popujve karshi njëri-tjetrit, një pakt që, ndryshe nga të tjerët, të mos jetë i destinuar të pluhurosej nëpër arkiva, por të parashikonte një aksion intensiv për çtensionimin e situatës, si nevojë imediate e kohës, në trajtën e një hovi i ri bashkëpunimesh kulturore, arsimore e sportive, si mjet fillestar për të sheshuar divergjencat. Ministria shqiptare e Arsimit mund të luante rolin e saj në këtë mes, në kuadër të një politike të re të Jashtme shqiptare karshi Greqisë. Historianët e rinj, të çliruar nga komplekset propagandistike të periudhës së komunizmit, apo nga romanticizmat rilindase, të cilat, sigurisht, në periudhën kur Shqipëria duhej të krijohej si shtet dhe të mbronte ekzistencën e vet, kanë patur një dobi të madhe, mund të japin kontributin e tyre për një pikëpamje të re, më të ftohtë dhe jo emocionale, lidhur me fqinjin tonë historik. Historianët, njohësit e diplomacisë dhe të së drejtës ndërkombëtare nuk mund të mos e dinë se, në Luftërat Ballkanike, pas rënies së Perandorisë Osmane, kur Greqia iu turr trevave shqiptare, kjo ndodhte në një periudhë kur legjitimimi i plaçkës së luftës së marrë me anë të forcës ishte diçka krejt normale. Lufta në arenën ndërkombëtare ishte thjesht vazhdim i politikës dhe një zgjidhje për mosmarrëveshjet. Kështu vazhdoi të ishte deri në Traktatin e San Franciskos më 1945, kur, për herë të parë, zgjidhja e mosmarrëveshjeve ndërkombëtare me anë të forcës u ndalua me “ligj”.
Me këtë nuk duam të themi se grekët kanë qenë engjëj me atë që kanë bërë në vitet 1913-1914 apo edhe më pas. Masakra e Hormovës mbetet një faqe e përgjakur e historisë, që asgjë nuk mund ta mohojë, tekefundit edhe Venizellosi i asokohe e pranoi. Sidoqoftë, nuk mund ta gjykojmë historinë e atëhershme me parimet e sotme. Parimi i vetëvendosjes së popujve u shfaq për herë të parë pas Luftës së Parë Botërore, me daljen e SHBA në arenën ndërkombëtare, por nisi të ketë një fuqi reale vetëm pas Luftës së Dytë Botërore. Përfshirja e etnive të ndryshme brenda një shteti te huaj nuk ishte diçka që e shpiku Greqia, sepse tekefundit çfarë ishin Austro-Hungaria dhe Perandoria Osmane përpara saj, a nuk ishin edhe këto dy super-shtete, ku brënda përfshinin etni të shumta?! Po Shqipëria, nëse më 1912-ën do të kishte qenë një shtet me 100 vjet pavarësi pas shpine dhe në raport force me fqinjët e saj, do të ishte treguar liberale dhe paqedashëse, në një kohë kur shpërbërja e Portës së Lartë linte vend për lakmitë e mëdha të shteteve të reja, që ngriheshin mbi rrënojat e Pernadorise?! Këtë nuk mund ta dimë, por, duke parë atë që bënë të gjitha shtetet e tjera gjatë Luftës Ballkanike, zor se një Shqipëri e pavarur në atë kohë do të kishte vepruar ndryshe.
Sidoqoftë, edhe në çështjen e teksteve të historisë mund të përdorej reciprociteti, ku edhe ministria greke e Arsimit të integronte, në tekstet e saj, disa të vërteta të mëdha, si masakrat e kryera ndaj popullsive të Shqipërisë Jugore dhe asaj çame, mbi të gjitha. Thënia e së vërtetës nga ana e të dy popujve, pra çdemonizimi i Greqisë nga Shqipëria dhe pranimi nga Greqia i disa të vërtetave të pakontestueshme historike, mund të ishte zanafillë për nisjen e një epoke të re midis dy vendeve. Një politikë e jashtme aktive mund të punonte në mënyrë të parreshtur për këtë dhe të çonte përpara përmirësimin e marrëdhënieve duke nisur nga kjo pikë.
Ç’mund të bëhet
Duke u rikthyer në çështjet e ndërhyrjeve në punët e brendshme, edhe për to mund të thuhet se nuk ka pasur aspak një reciprocitet, por një përulje dhe inferioritet përgjatë këtyre 22 vitesh pluralizëm politik nga ana shqiptare. Konsulli grek në Gjirokastër takoi kryetarin e Bashkisë së Përmetit për t’i shprehur – me të drejtë – shqetësimin e një vendi anëtar të BE, duke qenë se në Europë liria e kultit është një ndër liritë themelore. Por, ndër liritë themelore të njeriut është edhe e drejta e pronës. Sigurisht, në diplomaci nuk është e udhës t’u përgjigjesh dhëmb për dhëmb partnerëve të mundshëm, kur dëshiron një zgjidhje konstruktive të problemeve. Por, nga ana tjetër, Tirana zyrtare nuk mund të vazhdojë të hiqet se “problemi çam nuk ekziston”, sikurse ka pohuar në mjaft raste Athina. Cështja e së drejtës së pronës së popullsisë së shpërngulur çame të vitit 1945 do të ishte e udhës të rikthehej me vendosmëri në axhendën e politikës së jashtme të Tiranës. Ndërkohë, problemet e Kishës Autoqefale Shqiptare do të vazhdojnë të gjenerojnë konflikt dhe tension të brendshëm, për sa kohë ajo nuk është një Kishe shqiptare de facto, po aq sa tension në rritje do të mund të prodhojë edhe mosgjejtja e drejtësisë për çështjen e pronësisë së çamëve. Kjo e fundit mund të jetë edhe një tension artificial, i amplifikuar nga brenda, por gjithsesi tension mbetet.
Në fakt, sa më më shumë të vazhdojë të zgjatet procesi i aderimit në BE, aq më tepër do të bjerë besimi përkundrejt entitetit madhor europian dhe, në mënyrë progresive, do të mund të lulëzojnë kauza nacionaliste, vorbulla e të cilave mund të përthithë edhe atë çame. Ndaj, përfshirja në axhendën e punëve të Ministrisë së Jashtme, e kësaj teme, duhet të përfshihet në të njëjtën paketë me problemet detare dhe ato të Kishës Autoqefale apo të toponimeve, si një kundërpeshë e rëndësishme për të arritur në një marrëveshje bilaterale historike, që t’u japë fund problemeve shekullore dhe të krijojë një klimë të re, më të kthjellët.
Këto çështje mund të rregullohen vetëm me një marrëveshje historike dypalëshe dhe nuk mund të kondicionohen nga vetoja europiane. Eshtë momenti që ato të shtrohen dhe të trajtohen energjikisht në nivele dypalëshe, por edhe në ato europiane e ndërkombëtare, nëse e kërkon nevoja. Epoka e vetësyrgjynosjes, autoizolimit apo inferioritetit të politikës së jashtme shqiptare ka përfunduar. Shqipëria duhet të ridalë nga guacka dhe të thotë të sajën në arenën ndërkombëtare, pas një apatie të gjatë, në gjurmët e baballarëve të kombit, që me aq forcë luftuan, nëpërmjet kanaleve diplomatike, për kauzën shqiptare: Ismail Qemali në Londër, Fan Noli në Gjenevë, Mihal Turtulli, Mehmet Bej Konica dhe Turhan Pasha e të tjerë në Paris, e kështu me radhë.
Është çasti që emrave të këtyre burrave të shtetit t’u bashkangjiten të tjerë dhe premisat janë të gjitha, mjafton që dikasteri i ministrisë së Jashtme të rifillojë të gumëzhijë nga puna.
Këto janë vetëm disa ide, mund të ketë edhe shumë të tjera, mjafton që të ngrihen në nivelet e duhura diplomatike dhe të trajtohen me interesin e nevojshëm, në kuadër të fillimit të një epoke të re për Shqipërinë. Diplomacia shqiptare ka vetëm tri mundësi: t’i trajtojë e zgjidhë këto probleme direkt me palën greke mbi bazën e së drejtës ndërkombëtare; t’i shtrojë përpara instancave të drejtësisë ndërkombëtare dhe të gjejë zgjidhje në to; ose t’i zgjidhë duke bërë koncensione apo dhurime, të stilit të qeverisë së vjetër. Ky opsion i tretë përjashtohet kategorikisht dhe zor se mund të ndodhë, kur vullneti popullor u shpreh qartë, me votën e tij, se çfarë lloj qeverisjeje të re pret. Vendosja e marrëdhënieve në nivel reciprociteti dhe lënia pas e së shkruarës inferiore mund të jetë e vetmja rrugë për të shmangur krijimin e lëvizjeve të reja destabilizuese politike në vend, nën shembullin e “Agimit të Artë”, apo “Lega Nord”, që deri dje nuk i priste askush në Europë, por që sot diktojnë axhenda problematike të politikëbëresve të Kontinentit të Vjetër.
Krijoni Kontakt