Close
Duke shfaqur rezultatin -9 deri 0 prej 2
  1. #1
    i/e regjistruar Maska e alumni
    Anėtarėsuar
    16-04-2002
    Postime
    203

    Institucioni e Individi

    http://www.shekulli.com.al/koment/16maj2002/kabo.shtml

    Personalizimi i institucioneve dhe autoritarizmi personal
    Dr.Pėrparim Kabo

    Ēdo institucion pėrfaqėson njė ent tė ngritur pėr njė qėllim tė caktuar, por nė kuptimin e njė shoqėrie institucionale, sipas gjykimit shkencor, si tė tillė duhet tė pranojmė, "tėrėsinė e normave dhe rregullave ku bazohet organizimi dhe funksionimi i njė shteti". Pėrkufizimi tė lejon tė kuptosh, se nė ē'marrėdhėnie ėshtė individi (apo ekipi i individėve), me institucionin ku ai shėrben. Ky pozicion ėshtė pėrcaktuar nė mėnyrė ligjore dhe nuk lė hapėsirė qė individi tė riinterpretojė, ose tė krijojė mėnyrėn personale tė gjykimit dhe pėrdorimit tė institucionit apo rregullave mbarėvajtėse nė tė.

    Raportet e njeriut (dhe subjektivitetit tė tij), me institucionet dhe detyrimet ligjore qė kėta tė fundit tė imponojnė, kanė bėrė qė shoqėritė tė dallohen qartazi: Si shoqėri qė janė shndėrruar nė shtet historik pėr shkak tė institucioneve dhe autoritetit tė tyre, dhe nė shoqėri njerėzore qė pėrpiqen tė shdėrrohen nė shtet, pėrmes largimit nga pushteti i individit, pėr tė mbėrritur te pushteti i zgjedhur, qė funksionon me institucione ligjore. Rasti mė i keq dhe ngatėrrestar ėshtė ai, kur formalisht ka institucione, kuadėr rregulli dhe kuadėr ligjor, por brenda tyre, dhe jashtė kontrollit tė tyre, shoqėria vijon tė mbetet peng i institucioneve tė personalizuara dhe keqpėrdorura nga autoritarizmi subjektiv individual, apo tė njėsive operuese volontariste. Njė praktikė e tillė, bėn qė shoqėria tė pėrpėlitet e sfiduar nga njė problematik ngėrē. Ana sipėrfaqėsore e ndėrtimit tė saj institucional, tė krijon iluzione pėr sistemin juridik dhe rregullat e shtetit. Nė kėto rrethana, njeriu i zakonshėm dhe masa jo fort e kulturuar, kthehet tek antropologjia feudale. Kjo shfaqet pėrmes lavdėrimit (kulti i shpėtimtarit) tė "trimit", dhe krijimi i lidhjeve utopike, ėndėrrimtare ,(pėr tė pafatėt),si dhe atyre reale tė biznesit, fitimit, tė abuzimeve favorizuese (pėr fatmėdhenjtė), drejtpėrsėdrejti me individin-krye tė institucionit shtetėror. Kjo mėnyrė komunikimi ėshtė atmosfera mė e mirė pėr shoqėritė nė tranzicion, si njė turbullirė, ku notojnė pėr interesa jo tė progresit tė pėrgjithshėm, individė megalomanė, populistė, dhe hakmarrės tė fshehur. Karizma e shumė prej tyre,"pėrbetimi atdhetar" dhe guximi pėr "novacione individuale" janė shprehje herė e njė populizmi tejet tė bojatisur, herė e njė urrejtje ndaj shtresave qė ende kanė si kult ndershmėrinė e individit. Qėndrime tė tilla tejet subjektive, janė shfaqje flagrante tė pėrdorimit te institucioneve, jashtė politikave dhe interesave publike gjithėpėrfshirėse. Institucionet nė Shqipėri, nė kėtė periudhė tė tranzicionit ,vuajnė nga shumė mangėsi. Duhet tė evidentohet qartazi dhe hapur, fakti, se raportet njerėzore (ekipet aktive) dhe jonjerėzore, tė materializuar si rregull, ligj, ndėrgjegjje institucionale, autoritet dhe traditė e institucionit (nga kontributi njerėzor ne breza), shpesh janė vėnė kokėposhtė. Individėt qė vihen nė krye tė institucioneve ose nė pėrbėrje tė ekipeve tė tyre, zgjidhen, por jo gjithnjė pėrzgjidhen, emėrohen por nuk konkurrojnė (ose e bėjnė kėtė formalisht),caktohen nga epror mė lartė se ta,por nuk maten nga atributet e pėrgjithshme intelektuale shkencore, qytetare, akademike apo mė gjerė.Nuk merret nė konsideratė, formimi i tyre nė raport me homologėt euroatlantikė. Eshtė rasti tė kujtojmė, qė nė Angli qysh nė gjysmėn e dytė tė shekullit 19-tė,u vendos parimi i konkurrimit pėr nėnpunėsit e administratės shtetėrore. Aktualisht nė SHBA ligji pėr zgjedhjet e pushtetit lokal e ka si kėrkesė taksative, qė kandidati i mundshėm tė propozohet nga komuniteti, dhe jo nga listat e partive politike.Nė Izrael qė tė bėhesh ministėr, tė kėrkohet njė dokumentacion i plotė, qė nga shkolla fillore deri nė universitet, specializimet dhe lista e botimeve,idetė konkrete tė zhvillimit pėr sektorin ku do tė drejtosh dhe cilėsitė akademike, si tė thuash, njė anatomi social-intelektuale.

    Tek ne tė vjen pėr tė qeshur, dhe pėr tė qarė me njerėzit qė emėrohen nė pėrgjegjėsi tė ndryshme, tė ulta, tė mesme, apo tė larta. Ministra Finance me arsimin e tyre tė mesėm (miks) ushtarako-civil, apo shkollė tė mbrėmjes, qė nuk zotėron asnjė gjuhė tė huaj perėndimore, agronom qė bėhen diplomatė, badigardė qė bėhen deputetė. Kėta pasi emėrohen me poste nė institucione tė ndryshme, e mbėrthejne atė me thonj dhe kthetra, dhe nuk e lėshojnė sepse intuita e tyre ju thotė, " ky ėshtė shansi", dhe fati nuk tė vjen mė.

    Ata e njesojnė veten me institucionin, jo nė sensin e pėrkushtimit idealist dhe profesional, por nė atė tė zotėrimit gati pronėsor. Nė raste tė skajshme, kur bėhet marrėveshje me biznesin privat, atėherė krijohen oligarqi tė fshehta, apo tė hapura, qė sfidojnė shtetin duke e pėrdorur atė. Ky lloj posedim i institucionit ruhet me propagandė nga kritikat, sulmet apo insinuatat, qė nuk mungojnė (jo ēdo vėrejtje ėshtė e drejtė),duke ngatėrruar me qėllim, sulmin ndaj individit abuzues, me sulm gjoja kundėr institucionit. Dėshtimi individual shitet prej tyre si dobėsi institucionale e trashėguar. Ndėrgjegjjen individuale, qytetare apo institucionale tė mangėt, apo tė ciflosur, pėrpiqen ta njėsojnė me ndėrgjegjjen institucionale tė ekipit (nė kėtė kuadėr gjenden dhe kurbanet e vegjėl). Dhe sė fundi, largimin e tyre nga vendi i punės gjithnjė e trajtojnė si grackė tė politikės, humbje pėr institucionin, qė gati mund tė ēojė nė rrethana fatale tė njė zgripi kombėtar. Ana tjetėr e medaljes, nė atmosferėn e pėrgjithshme tė institucionalizmit shqiptar, ėshtė autoritarizmi personal. Ai shfaqet nė formėn e injorimit hapur tė atributeve ligjore tė jetės dhe rregullave institucionale, nė imponimin me autoritetin individual, nė depersonilizimin e bashkėpunėtorėve, marrjen e tyre nėn komandė. Nė kėtė mėnyrė sjellje, kanė lėnė gjurmė gati "genetike" tradicionalizmi shqiptar, me dehje imperiale, (historikisht ne kemi qenė pjesė e perandorive pushtuese).Fryma e komandimit pėr shkak tė ekzistencės tejet tė gjatė tė sistemeve despotike nė Shqipėri. Mungesa e njė tradite qytetare tė komunitetit, pėr tė kėrkuar nė kor dhe nė vijimėsi, tė drejtat kolektive, por edhe tė mbrojtjes qoftė edhe tė njė individi tė veēantė, apo rasti tė izoluar, pėr tė mos lejuar precedentė tė tillė nė tė ardhmen, dhe pėr t'i kujtuar pushtetit misionin si shėrbėtor ligjor tė shoqėrisė.
    Mungesa e pėrgjegjėsisė dhe frikės nga ndėshkimi juridik pėr shkak tė abuzimit me postin apo institucionin.Aspektet aktuale tė autoritarizmit tė pranishėm thekshėm nė institucionet tona, lidhen me njė element mjaft thelbėsor. Nivelin kulturor te individėve nė majat e institucioneve,dhe tė administratės. Mangėsitė e theksuara konceptuale dhe vendimarrėse nė pėrputhje me kėrkesat e ligjit dhe tė teknologjisė sė ndryshimit progresiv, pėr shkak tė origjinės fshatare, prejardhjes provinciale, mė tej akoma, tė vlerave tė dyshimta nė edukimin shkollor dhe kualifikimin shkencor.

    Njė trajtė tjetėr e besimit apsolutist tek vetja dhe qėndrimit mbi institucionin (tė pazėvendėsueshmit), ka bėrė qė mbajtės tė kreut tė institucioneve, partive apo administratės, tė shfaqen "luan" pėr tė mbetur atje ku janė.Ata pėrdorin pa dorashka autoritarizmin individual, hakmarrės dhe denigrues, ndaj individėve kurajozė dhe qė shpalosin njė kulturė mė progresive. Autoritarizmi individual lind atje ku mungon kompetenca profesionale, kur koha kronos tė lė prapa me kohėn ngjarje dhe problematike, ku ėshtė e zbehtė figura publike e individit ose e kompromentuar, kur nuk pranohen sfidat e zhvillimit, dhe nė rastet ekstreme, kur drejtuesi i lartė ėshtė korruptuar ose futet nė kėtė qorrsokak, apo kur ėshtė i etur pėr karrierė nė pushtet, duke e kėrkuar promovimin me ēdo monedhe.
    Demokracia pluraliste e vlerave dhe partitizmit, kultura institucionale dhe shteti ligjor i tė drejtave tė njeriut, nuk kanė asgjė qė t'i lidhė me autoritarizmin individual. Autoriteti i vetėm pėr to ėshtė ligji dhe rregulli, ndėrsa autoriteti individual matet se sa i shėrben ai ligjit, jo vetėm ndaj tė tjerėve, por edhe sa i nėnshtrohet ai kėrkesave dhe penaliteteve t tij, si kur shėrben edhe kur gabon apo abuzon me tė, ose duke vepruar jashtė tij. Demokracia pluraliste nuk plazmohet, kur nuk pranon largimin nga drejtimi i partisė politike apo jeta politike, pėr motive tė humbjes, dėshtimit, gabimeve apo interesave erudite.
    Fryma e bashkėpunimit, marrėveshjet dhe konsensusi ia ngushtojnė hapėsirėn autoritarizmit individual, apo kolektiv, partiak apo shtetėror, propagandistik apo pushtetor.Por njė klimė e tillė, lyp kulturė dhe tolerancė, ndjenje pėrgjegjėsie dhe respektim tė institucioneve. Si mund tė kėrkohet president konsensual, kur njė ekuilibėr i tillė nuk ka ekzistuar pėr Parlamentin. Ai i vitit 1991, u quajt komunist, ai 1992 me shprehjen thėnė qė tė nesėrmen "mendojmė pėr zgjedhjet e reja", ai 1996, "i votave te vjedhura", ai 1997,"i komiteteve dhe kallashnikovėve", ai i 2001"Parlamenti i Dushkut,dhe i paligjshėm?

    Kushtetuta, ligji themeltar nuk ėshtė aprovuar me konsensus dhe hapur mohohet nga opozita. Politikat kombėtare tė punės, pronės, pagesave, pensioneve, integrimit, buxhetit tė politikave tė jashtme, rajonale apo me gjerė, nuk kanė gjetur unison mes forcave politike. Ja pėrse autoritarizmi ėshtė ende pjesė e realitetit politik, dhe jetės se institucioneve nė Shqipėri. Ndėrsa interpretėt e tij, janė individė tė zgjedhur me votėn e popullit, tė anėtarėsisė sė partive, tė emėruar, apo ngarkuar me detyrė.

    Ta pėrdorėsh pushtetin kundėr shtetit do tė thotė ta pėrdorėsh kundėr interesave tė shtetasve, qytetarėve, zgjedhėsve, pra tė prishėsh konsensusin me ta, tė kesh humbur besimin e tyre. "Baza e njė shoqėrie pluraliste, ėshtė konsensusi pėr vlerat themelore, i cili pėrcakton qartė kufijtė e pretendimeve tė individėve ose grupeve rivale"(Henry Kissinger,Diplomacia,faqe 665).
    alumni,

    gjithmone nxenes

  2. #2
    i/e regjistruar Maska e Brari
    Anėtarėsuar
    23-04-2002
    Postime
    18,826

    Shum uje ka shkrimi ktij kabos.

    Ka ikur koha teorizimeve... Ai le te jape fakte e jo as mish as peshk.
    Ja ca diskutime tjera ne Shekull.::
    -----------
    "Kush i paguan shpenzimet e politikanėve"
    Selman Haxhimanka
    shaxhimanka@hotmail.com

    Kam lexuar keto dite shkrimin e z. Klosi (Nacionalizmi Shterp). Jam dakord pothuaj me gjithcka qe shkruan z. Klosi, nuk me duket se sot ekziston nje rrezik i tille per kombin shqiptar. Jam dakord se nacionalizmi, te pakten si propogandohet ne Shqiperi, eshte diēka jashte kohes, dhe per me teper se shume figura qe mundohen te mbajne te gjalle keto vlera jane te dyshimte moralisht. Une do theksoja vetem dicka qe me ka bere pershtypje dhe qe mendoj se populli duhet te sensibilizohet, si ka mundesi qe deputete te zgjedhur nga populli dhe qe paguhen nga takspaguesit shqiptare, te kalojne pushimet ne hotelet luksoze jashte vendit dhe te udhetojne me avione carter, kush i paguan keto shpenzime. Une jetoj ne Canada po nuk kam degjuar ose lexuar deri tani (dhe as ne U.S.A.) qe politikanet te takohen per te bere aleanca dhe pazare ne hotele dhe ishuj jashte vendit te tyre.


    "Duam tė jemi partnerė nė reforma"
    Grup artistėsh tė
    Teatrit Kombėtar

    Ne artistėt nismėtarė tė Peticioneve pėr shpalljen e Teatrit Kombėtar monument kulture dhe shkarkimin e drejtorit tė TK-sė, duam qė nėpėrmjet "Shekulli"-t tė falėnderojmė kryeministrin Majko pėr vendimet e tij lidhur me kėto ēėshtje, vendime tė cilat i cilėsojmė si provė tė ndershmėrisė politike dhe ndėrgjegjes sė lartė qytetare tė z.kryeministėr. I nderuar z. Kryeministėr! Ne artistėt e teatrit, kemi kėrkuar dhe kėrkojmė qė qeveria dhe Kuvendi, tė na konsiderojnė siē na takon, si partnerė nė rrugėn e reformave qė ka nisur vendi ynė. Ne jemi tė bindur se sistemi i teatrit ka nevojė pėr reformim rrėnjėsor, shumėplanėsh, si nė infrastrukturė, ashtu edhe nė superstrukturėn e tij. Ne kemi qenė dhe mbetemi tė bindur se reformimi i sistemit tė trashėguar nga e kaluara, ėshtė e vetmja alternativė pėr progresin dhe integrimin europian tė teatrit shqiptar dhe se si letargjia, ashtu edhe "ecja nė shtigje tė pashkelura", janė alternativa tė rrezikshme, me pasoja njėsoj fatale pėr teatrin. Ne jemi tė bindur se ēlirimi i teatrit shqiptar nga censura dhe diktati shtetėror, nga drejtimi i centralizuar dhe pėrdorimi i teatrit si "levė" nė duart e partisė - shtet, nuk duhet tė ēojnė nė braktisje tė teatrit nga shteti, nė kapitullim pa kushte ndaj ekonomisė sė tregut, nė komercializim dhe zhveshje nga misioni i pėrhershėm i tij, qė ėshtė pasurimi shpirtėror dhe intelektual i qytetarėve tė kėtij vendi, mision ky, qė nuk mund ta zėvendėsojė apo zhvlerėsojė asnjė pakt stabiliteti apo traktat bashkėpunimi ekonomik a politik. Pėr kėtė arsye, ne e konsiderojmė komunitetin teatror dhe nė pėrgjithėsi komunitetin e njerėzve tė artit e kulturės, partner serioz dhe pėrcaktues, nė sfidėn e madhe tė shoqėrisė shqiptare, realizimin e ėndrrės sė saj europiane. Pėr kėtė arsye ne kėrkojmė bashkėpunimin, partneritetin, dialogun dhe mirėkuptimin me Qeverinė, Kuvendin, shoqėrinė civile dhe institucionet e tjera tė vendit. Ne kemi kėnaqėsinė tė vėrejmė se sot, pėr herė tė parė gjatė mė shumė se njė dekade, qė nga rėnia e komunizmit, ka njė sensibilizim tė gjerė tė shoqėrisė shqiptare pėr ēėshtje si kjo e Teatrit Kombėtar. Jemi tė bindur se hartimi i njė ligji tė ri "Pėr Teatrin", nėse do tė mbėshtetet nė pėrvojat mė tė mira europiane dhe nė realitetin tonė, do tė prodhojė njė zgjidhje efikase dhe afatgjatė tė problemeve tė teatrit shqiptar.

    "Zjarrfikėset dhe ndėrtimet shumėkatėshe"
    Klei Rici
    kleirick@yahoo.it

    Kam ndjekur kohet e fundit debatin lidhur me menyren e ndertimit dhe zhvillimit te Tiranes ne te ardhmen. Mendoj se nuk mund te pretendohet rrafshimi i lagjeve karakteristike te Tiranes, qofshin keto dhe me qerpiē. Ēdo shqiptari qe i ka rene rasti te vizitoje qytete te ndryshme ne bote ka vene re se e vjetra jo vetem qe nuk prishet, por dhe harxhohet goxhą per ta mirembajtur. Pastaj, kam pėrshtypjen se nė ndėrtimet shumėkatėshe nė kryeqytet po anashkalohen probleme jetesore per popullsine sic ėshtė siguria.
    Eshte e njohur publiksht qe mjetet zjarrfijkese qe disponohen ne Tirane (mos te flasim per rrethet) ne rast zjarri nuk mund te arrijne me lart se sa katet e pesta. Ē'kuptim ka te ndertojmė pallate 20 katesh kur institucionet nuk jane ne gjendje te garantojnė sigurine e qytetareve qe do banojne dhe punojne ne to. Nuk mjafton qe dikush te jete pronar i tokes dhe te vendose ai se ēfare duhet te beje me token e tij, perndryshe ku eshte shteti dhe interesat e kolektivitetit.

    "Rama, pėrgjigje pėr dembelėt dhe abuzuesit"

    Lavdim Mihaj
    Tiranė
    Kundėrvėniet ndaj kreut tė Bashkisė sė Tiranės qė janė shtuar kohėt e fundit, mė duken krejt pa vend madje nė disa raste edhe keqdashėse. Nė kushtet kur ne kemi kaq shumė probleme tė pazgjidhura shkojmė e merremi me gjetjen e "alternativave" pėr probleme tė cilave kryebashkiaku Rama dhe stafi i tij u kanė dhėnė tashmė drejtim duke dhėnė njėkohėsisht shembullin se si edhe nė kėtė Shqipėrinė tonė tė vogėl gjėra mund tė ndryshojnė. Dembelėt dhe abuzuesit kanė marrė tashmė njė pėrgjigje tė merituar. Kjo pėrgjigje janė trotuaret e shtruara tė kryeqytetit, pėrpjekjet pėr pastrimin e rrugėve tona, ndriēimi, gjelbėrimi, zhdukja e geto-kioskave etj.
    -------------

Tema tė Ngjashme

  1. Shteti dhe Individi ne Islam.
    Nga Klevis2000 nė forumin Komuniteti musliman
    Pėrgjigje: 13
    Postimi i Fundit: 17-12-2005, 08:55
  2. Institucionet apo individi ?!
    Nga gabriel nė forumin Problematika shqiptare
    Pėrgjigje: 2
    Postimi i Fundit: 26-04-2005, 16:13
  3. Fromm
    Nga Veshtrusja nė forumin Filozofi-psikologji-sociologji
    Pėrgjigje: 5
    Postimi i Fundit: 03-04-2005, 21:48
  4. Burgjet...
    Nga shkodrane82 nė forumin Filozofi-psikologji-sociologji
    Pėrgjigje: 22
    Postimi i Fundit: 26-12-2004, 19:34
  5. Individi dhe Historia.
    Nga bursa33 nė forumin Historia shqiptare
    Pėrgjigje: 0
    Postimi i Fundit: 19-05-2002, 15:01

Regullat e Postimit

  • Ju nuk mund tė hapni tema tė reja.
  • Ju nuk mund tė postoni nė tema.
  • Ju nuk mund tė bashkėngjitni skedarė.
  • Ju nuk mund tė ndryshoni postimet tuaja.
  •