Po bėhen 12 vite qė kur Kosova pėrjetoi njė ngjarje tragjike njė luftė tė cilėn e dėnoi bota mbarė dhe nga e cila ky vend pėsoi shumė si nė aspektin njerėzor po ashtu edhe ne atė material e kapital.
Nuk ėshtė vetėm vendi ynė qė e kishte njė fat tė tillė, mirėpo po thuajse tė gjitha vendet e ish-Jugosllavisė nuk ishin mė lehtė.
Dhe koha e pas-luftės ėshtė ajo qė i dallon kėto vende me Kosovėn!
Kjo pasi qė vendet e tilla kishin njė tranzicion ekonomik jo mė shumė se 7 vite dhe filluan tė e marrin veten me ekonomitė e tyre nacionale, pra hyrėn nė fazėn mė tė rėndėsishme nga shkalla e tranzicionit ekonomik nė shkallėn e zhvillimit ekonomik.
Po Kosova, 12 vjet pas ende nė pothuajse gjendje emergjente duke kėrkuar donacione e ndihma tė ndryshme nė mbarė botėn nė tė gjitha institucionet monetare e financiare ndėrkombėtare.
Tani lindin shumė pyetje si: pse ne jemi ende ne kėtė shkallė tė stagnuar ekonomike?;deri kur mund tė vazhdoj njė shkallė e mos zhvillimit ekonomik ?; pse vendet e tjera tė ish-Jugosllavisė morėn hapa aq tė shpejtė tė zhvillimit tė tyre ekonomik?; a kaluan edhe ata proceset e njėjta tė pronėsisė tė ndėrmarrjeve publike e shoqėrore nė ato tė privatizimit e koncensionale?; pse pse pse ...?!; dhe para tė gjitha kėtyre pyetjeve mė me vend do tė ishte tė pyesim ne veten ku jemi sot pas 12 vitesh qė filloi njė tranzicion ekonomik nė kėtė vend?
Nė pika tė shkurtra njė pasqyrė klasike e ekonomisė kosovare mund tė duket kėshtu:
Kosova njė vend i cili sot ėshtė njė shtet i pavarur dhe i antarsuar nė CEFTA kinse me tė drejta tė barabarta, nuk i gėzon tė drejtat reciproke nga anėtaret e kėsaj organizate; nė kėtė vend ekziston njė dis-balanc tregtar i paparashikuar me mė se 95% e mallrave dhe shėrbimeve qė konsumohen dhe shėrbehen vijnė nga importi e 4-5% tjetėr eksporton kryesisht mbeturina dhe hekurishte; njė vend ku buxheti me mė se 70 % financohet nga doganat e jo si nė vendet e zhvilluara apo nė zhvillim e sipėr tė cilat pėrqindjen e njėjtė e pranojnė nga taksat dhe tatimet e jo nga doganat; njė vend ku prodhimi nė vend tė stimulimit ajo destimulohet (madje edhe pengohet) pėr afera tė ndryshme personale e klanore korruptive; njė vend ku ka mė shumė reklama pėr investime tė huaja se politika joshėse; njė vend ku si biznese mė profitabile konsiderohen lojėrat e fatit, tombolat e tė tjera tė cilat janė tė pista pėr ngritjen e shkallės sė varfėrisė ekstreme, njė vend ku mbi 45% e popullatės aktive pėr punė janė tė papunėsuar; njė vend ku pretendohet se ka ligj tė punės por nuk ka ligjshmėri as tė pjesshme tė tij; njė vend me mbi 20% tė popullatės nė varfėri tė skajshme; njė vend me njė burokraci tė jashtėzakonshme administrative pėr ēdo lloj tė shėrbimit qoftė komunale apo qeveritare; njė vend ku politika rininė e sheh si objekt shfrytėzimi me premtime te kota e boshe me njė fjalė ku rinia shihet si perspektivė pėr tė ardhmen e jo tė sotmen; njė vend ku me tė gjitha kėto tė meta kafiteritė, baret e natės, restorantet e hotelet janė pėrplot dhe konsiderohen edhe kėto si bizneset mė profitabile pas atyre tė lojėrave tė fatit; njė vend ku njerėzit e ashtuquajtur BOSSA arkėtojnė tė hyra nė emėr tė haraēit mė shumė se Administrata Tatimore; njė vend ku nuk ka ligjshmėri tė ligjit pėr tė drejtat e autorit dhe shumė e shumė ligjeve tė tjera, pra njė vend ku ligjet janė vetėm letra tė shkruara me tė cilat dėnohen vetėm njerėzit e ndershėm e tė pafajshėm... kjo ėshtė KOSOVA dhe Ekonomia e saj !
1. Ne jemi ende ne kėtė shkallė tė stagnuar ekonomike pasi qė njerėzit e pastėr tė cilėt nuk janė tė inkorporuar nė kėtė far korrupsioni nuk kanė jetė tė gjatė dhe nė kėtė vend korrupsioni luftohet nga tė korruptuarit !
2. Kjo shkallė e mos zhvillimit ekonomik do tė jetė deri atėherė kur kėta tė korruptuar do tė fillojnė tė ndiqen nė mėnyrė institucionale nga tė pa-korruptuarit dhe nuk do tė kenė fuqi tė injorimit apo largimit nga puna e njerėzve qė i akuzojnė ata pėr vepra penale
3. Vendet e tjera kishin njė zhvillim mė tė shpejtė ekonomik pasi qė ishin tė vendosur dhe kishin kulturė pėr punė dhe pėr denoncime tė shkatėrrimit tė vendit e mbi tė gjitha tė popullit tė tyre, pra prioritet i shumicės sė tyre nuk ishte kuleta personale por populli dhe pėr kėtė arsye ata vendosėn qė ligjet mos tė jenė vetėm fjalė tė shkruara po tė ketė ligjshmėri maksimale tė mundshme pėr ato ligje!
4. Secila prej vendeve qė doli nga lufta kishte edhe proceset e tilla tė privatizimit por normal qė edhe ato u sfiduan me dėshtime tė ndryshme tė kėtyre proceseve tė transformimeve pronėsore, por ato ishin mė tė kujdesshme ne parandalimin e mashtrimeve dhe kėrcėnimeve tė ndryshme pėr dėshtime tė mėtutjeshme pėrmes organeve tė sigurisė, gjė e cila tek ne ende pas 12 viteve nuk ka filluar si duhet sistemi i pėrgjimit tė telefonatave pėr kėrcėnime tė njerėzve me autoritet nė organe tė ndryshme qoftė tė organizatave private apo publike;
Nė fund tė kujtojmė edhe njė here se ligji dhe ligjshmėria kanė dallim shumė, dhe se asnjė shtet nuk mund te ketė ekonomi tė shėndoshė pa pasur ligje tė shėndosha dhe ligjshmėri tė pėrpiktė tė atyre ligjeve pra respektim tė plotė tė ligjeve.
Liridon Gruda
03.05.2011
Krijoni Kontakt