Hapini xenglat o mjeraner, hapini :
1
4/05/2010Andrea StefaniGLLASNOST!
KĖSHTU SI JEMI, MIRĖ JEMI!
Dy dekada mė parė Europa mbėshteti pa rezerva Gllasnostin nė Moskė, por sot ngurron ta bėjė njė gjė tė tillė nė Tiranė. Hap shumė probleme? Por mos ėshtė edhe mė problematike njė krizė pa fund pikėrisht pėr shkak tė mungesės sė transparencės? Brukseli duket nuk po nxjerr mėsimet e duhura politike nga kriza greke. Sepse nuk ėshtė ajo njė produkt e mungesės sė gjatė tė transparencės? Rreth 20 vjet pas pėrmbysjes sė komunizmit nuk ka shteruar nevoja pėr atė metodė qė Mihail Gorbaēov vuri nė themel tė atyre ndryshimeve qė reformuan jo vetėm Rusinė, por tėrė Lindjen. Shqipėria e mbytur nga korrupsioni e ka qarė kėto dekada me kriza dhe gjak mungesėn e transparencės. Kriza e piramidave financiare e vitit 1997, qė pati pėr epilog rrėnimin e shtetit, i kish edhe ajo rrėnjėt te mungesa e transparencės. Sot, mė shumė se kurrė, Shqipėria ka nevojė pėr Gllasnost, pėr transparencė. Dhe nuk ėshtė fort e habitshme qė edhe disa zyrtarė europianė nė Tiranė dhe Bruksel nuk po e ndjejnė njė nevojė tė tillė. Nuk e ndjejnė sepse edhe ata, madje akoma mė shumė ata, nuk janė nė gjendje tė shohin prapambetjen reale tė reformave integruese nė Shqipėri. Pikėrisht sepse mungon “gllasnosti”, mungon transparenca qė tė jep mundėsi tė shikosh qartė dhe pėr rrjedhojė edhe tė kuptosh qartė. Duket se nė Bruksel i besojnė plotėsisht raportet e progresit pa progres qė hartojnė skribėt e tyre tė paaftė nė Tiranė.
* * *
Sikur transparenca tė mos qe njė nga ata elementė thelbėsorė qė dallon sistemin me liri nga ai pa liri, Gorbaēovi nuk do qe bazuar te gllasnosti nė ēastet kur perėndonte stalinizmi dhe dita e lirisė agonte nga mesi i errėsirės diktatoriale. Prandaj ėshtė shqetėsuese tė shohėsh sot ca zyrtarė nė Bruksel apo Tiranė, qė po e pėrdorin Kushtetutėn si shkop nėn rrota transparencės pėr votėn dhe kur kėshillojnė qė opozita tė heqė dorė nga kėrkesat e saj europiane nė emėr tė “integrimit europian”. Ėshtė gabim fatal t’i cilėsosh protestat e opozitės, dhe aq mė tepėr grevėn sublime tė urisė pėr transparencėn, si tė rrezikshme pėr integrimin. Nė fakt, ėshtė krejt e kundėrta. Aksioni i opozitė po ējerr maskėn e njė stabiliteti fals, pa drejtėsi, e njė stabiliteti autoritarist qė nė afatgjatė nuk premton integrim, por veēim final tė Shqipėrisė nga Europa. Ndaj nė Bruksel ėshtė mirė ta kėrkojnė kėrcėnimin e stabilitetit jo tek aksioni emancipues i opozitės, por tek ai faktor qė ka 20 vjet qė kėrcėnon e dhunon lirinė e njerėzve dhe institucioneve nė Shqipėri, tek autoritaristi i pandreqshėm Sali Berisha dhe klani i tij i korruptuar. Krizės nė Shqipėri nuk i jepet fund duke bėrė thirrje impotente pėr njė dialog qė nuk ekziston nė kuadrin e institucioneve qė nuk ekzistojnė. Kėshtu vetėm se zgjatet agonia, sikundėr edhe po ndodh. Krizės i jepet fund duke folur jo si magjistricat e Makbethit, duke i bėrė tė dyja palėt njėsoj fajtore pėr krizėn, por duke thėnė troē tė vėrtetėn, duke i thėnė mjaft dhunimit qė qeveria po i bėn transparencės sė votės. Vetėm kėshtu rriten shanset pėr drejtėsi, pėr njė stabilitet tė themeluar mbi drejtėsinė e pėr rrjedhojė, edhe shanset pėr integrim tė Shqipėrisė nė BE. Sepse a nuk ėshtė themeluar liria e Europės mbi drejtėsinė dhe transparencėn? Dhe nėse Brukseli nuk ėshtė nė gjendje tė mbrojė parimet e demokracisė nė Tiranė, nuk do tė vonojė qė Brukseli nuk do tė jetė nė gjendje t’i mbrojė parimet e demokracisė as nė Bruksel. Ky ėshtė njė tjetėr alarm qė ngrihet nga ēka po ndodh kėto ditė nė Tiranė.
* * *
Gabimi qė bėjnė jo pak “ndėrkombėtarė” nė analizėn e situatės nė Shqipėri (edhe tė krizės qė po pėrjeton ajo) ėshtė mosperceptimi i fakteve, ashtu sikundėr ato janė nė tė vėrtetė, si njė zinxhir zhvillimesh qė vazhdojnė tė qėndrojnė nė rrėnjė tė krizės politike. Gabimi tjetėr ėshtė se i drejtohen vullnetit tė liderėve politikė, i bėjnė thirrje atyre qė tė kuptojnė mė drejt “rėndėsinė e momentit” pėr integrimin e Shqipėrisė, ndėrsa injorojnė njė mal tė tėrė faktesh qė denoncojnė se nė Shqipėri ka liderė dhe klane tė grupuar rreth tyre, me interesa krejt nė kundėrshtim me ato tė integrimit europian tė Shqipėrisė. Kryesori ndėr ta mbetet Kryeministri Sali Berisha, i cili prej 20 vjetėsh, qė kur hyri nė politikė, mbetet aktor dhe regjisor konstant i krizave politike nė vend. Nuk ka krizė politike qė tė jetė zhvilluar nė mungesė tė Sali Berishės. Ai ėshtė pėrherė nė qendėr tė tyre (sikundėr edhe sot), me intolerancėn e tij patologjike. Dhe nuk mund tė mos ēuditesh se si disa zyrtarė e diplomatė europianė nuk bėjnė fare pėrpjekje tė zbulojnė lidhjen mes Berishės si lider enverist “i pazėvendėsueshėm”, dhe krizave kronike qė po bllokojnė integrimin nė Shqipėri! Nėse njė hetues do ta gjente njė person nė vendin e njė krimi, do ta dyshonte si autor, por nėse do ta gjente pėr tė dytėn herė nė vendin e njė krimi tjetėr, nuk do tė dyshonte, por do tė ishte i sigurt se kish gjetur autorin. Berisha ėshtė prezent nė vendin e “krimit” pėr 20 vjet rresht, por disa europianė shfaqen tė paaftė tė nxjerrin konkluzionin e duhur nga njė konstante e tillė. Dhe si pėr ironi e kėrkojnė zgjidhjen e krizės te politikanė si Berisha. Shkaqet e kėtij verbimi mund tė jenė nga mė tė ndryshmet, nga ngushtėsisht personale dhe korruptive tė njė diplomati e deri tek interesa shtetesh dhe gjeopolitikash, pėr tė cilat demokracia reale nė Shqipėri nuk ėshtė ende njė pėrparėsi. Koha do t’i zbėrthejė mė mirė mistere tė tilla, por tė kėrkosh nga opozita qė tė dialogojė me njė Berishė qė ėshtė qartazi i vendosur tė mos hapė kutitė ku fshihen votat qė ka vjedhur, ėshtė njėsoj si t’i kėrkosh njė hetuesi tė dialogojė me vjedhėsin pėr mundėsinė e fshehjes sė provave dhe fakteve qė denoncojnė vjedhjen. Ėshtė njėsoj si t’i kėrkoje Gorbaēovit qė tė reformonte shoqėrinė dhe shkėrmoqte diktaturėn komuniste, pa vėnė nė pėrdorim gllasnostin, pa dobėsuar themelet e tiranisė tė ngritura mbi sekretin dhe errėsirėn.
* * *
Miopia politike i ka ēuar disa zyrtarė europianė deri nė zhvillimin e njė lloj diplomacie absurde qė merr seriozisht deklaratat e Kryeministrit shqiptar, qė nė fakt janė gėnjeshtra tė rėndomta. Berisha deklaron se ėshtė i hapur pėr transparencė, ndėrkohė qė kėmbėngul se kutitė nuk mund tė hapen. Jo pak brukselistė e marrin seriozisht kėtė deklaratė, ndonėse ajo nė thelb do tė thotė qė tė pėrdorėsh si mjet pėr “transparencė” errėsirėn dhe jo dritėn. Berisha deklaron se ėshtė gati pėr “transparencė”, por pa cenuar Kushtetutėn. Jo pak brukselistė e marrin seriozisht kėtė sofizėm vulgar (madje komisioneri Fule i bėri jehonė atij) dhe nuk shfaqin fije aftėsie tė pyesin se ē’na qenka kjo Kushtetutė qė i vika kushte transparencės? Sepse nė njė demokraci tė vėrtetė, njė nga thelbet e Kushtetutės, fryma e saj e pėrgjithshme ėshtė transparenca ndėrsa sekreti, misteri, janė pėrjashtime. Nė diktaturė ndodh e kundėrta, thelbi i Kushtetutės ėshtė sekreti, fshehja, ndėrsa transparenca ėshtė e ndaluar. Transparenca, rinumėrimi i votave, po bėhet deri edhe nė Bagdadin e pėrgjakur nga lufta civile, kurse nė Tiranėn qė synon integrimin me sistemin politik qė ka nė zemėr transparencėn, ajo shpallet e ndaluar si nėn komunizėm. Pse? Sepse e pengoka “Kushtetuta”! Nėse do tė ishte vėrtet kėshtu, atėherė alarmi i Brukselit duhej tė qe rregullimi urgjent i Kushtetutės shqiptare. Sepse njė Kushtetutė qė privon transparencėn, nuk ėshtė pėr demokraci, por pėr diktaturė.
* * *
Mbi tė gjitha nė Bruksel nuk po kuptojnė se nė Shqipėri nuk ka tė ngritur njė sistem institucionesh tė lira tė afta dhe me guximin pėr t’i vėnė kufij politikės dhe liderėve tė saj. Nuk ka skutė tė shtetit, tė institucioneve, medias, drejtėsisė e deri edhe shoqėrisė civile, qė t’i ketė shpėtuar ndikimit tė qeverisė nė veēanti dhe politikės nė pėrgjithėsi. Nė fakt, kriza e sotme ka nė rrėnjė tė saj kapjen e institucioneve dhe drejtėsisė nga politika. Sikur nė Shqipėri tė kish pasur njė Komision Qendror Zgjedhor me integritet profesional, si dhe njė Kolegj Zgjedhor tė pavarur, kriza do tė ishte shmangur dhe secili do kish marrė atė qė i takonte, pa qenė e nevojshme t’i fshihej transparencės. Kėtė ca “ndėrkombėtarė” e dinė, por bėjnė sikur nuk e dinė, pėr hatėr tė “stabilitetit”. Dhe ja Berisha deklaron se opozita duhet t’u drejtohet gjykatave dhe ca “ndėrkombėtarė” e marrin “seriozisht” kėtė kėshillė tė Kryeministrit, si njė rrugėzgjidhje tė krizės. Ata e marrin seriozisht kėtė farsė berishiste me gjykatat, duke harruar ato qė sapo kanė thėnė vetė pėr sistemin gjyqėsor nė Shqipėri, pra qė ėshtė njė sistem i kapur nga politika dhe korrupsioni i lidhur me politikėn. Dhe kush nga bota e politikės mund t’i kapė gjykatat para Berishės, qė ėshtė mė i fuqishmi i kėsaj bote? Provat e kėsaj kapjeje tragjike, qė po pėrdoret si alibi pėr tė maskuar “me ligj” vjedhjen e votės dhe si argument kundėr transparencės, janė sheshit. Pėr shkak tė kėsaj kapjeje, gjykatat nuk kanė mundur tė hedhin dritė ende deri edhe mbi njė krim tė llahtarshėm, kupola e zjarrtė e tė cilit e pėrzhiti krejt Shqipėrinė dhe u pa nga e gjithė bota. Ministri direkt pėrgjegjės pėr kėtė tragjedi, ėshtė ende ministėr si simbol i njė sfide tė hapur qė arroganca e njė pushteti qė qėndron mbi ligjin, i bėn drejtėsisė. Fatmir Mediu ėshtė sot ministėr, sepse drejtėsia e kapur e mbylli ēėshtjen e tij. Mediu ėshtė sot i mbrojtur me vendim gjykate, tamam ashtu sikundėr misteri i kutive tė votimit ėshtė i mbrojtur me vendim gjykate. Shqipėria vazhdon si nėn komunizėm tė jetė shteti ku padrejtėsia, antitransparenca, sekretet kriminale tė pushtetit, mbrohen me vendim gjykate, me padrejtėsi, “me Kushtetutė”. Njė pushtet i tillė drejtėsie ėshtė pa pushtet. Ai nuk ka kėllqe, nuk ėshtė i lirė tė marrė vendime qė cenojnė pushtetin e Berishės. Edhe Gjykata Kushtetuese, qė e pėrflasin aq shumė, jo vetėm qė do ta zvarriste marrjen e vendimit, por do ta hidhte “topin” nė Komisionin e Venecias. Ky i fundit e ka vėrtetuar me prova se pėr ēėshtje me ndjeshmėri tė lartė politike, ka dhėnė opinione jo siē ėshtė e drejta, po siē e do konjuktura politike, jo si e kėrkon demokracia, por si e do “stabiliteti”, qoftė edhe autokratik nė vende tė vogla si Shqipėria, qė u dashkan sunduar me “dorė tė fortė” para se tė bėhen gati pėr demokraci reale. Kėtij cinizmi politik, Komisioni i Venecias i ka shėrbyer nė disa raste kur ka dhėnė opinione pėr Shqipėrinė. Mė flagranti qe ai i vlerėsimit “OK” tė ndryshimit tė Kushtetutės nė vitin 2008, qė tashmė mundėson zgjedhjen e Presidentit tė Republikės (qė ėshtė dhe kryetar i Kėshillit tė Lartė tė Drejtėsisė), edhe me shumicė tė thjeshtė, pra me votat e deputetėve tė qeverisė. Kėtė amendim tė Kushtetutės shqiptare qė cenon hapur parimin e ndarjes sė pushteteve, qė rrėnon inxhinierinė shtetėrore tė anti-absolutizmit, ėshtė Komisioni i Venecias qė e ka shpallur tė drejtė. Pse? Sepse duket qė nė opinionin e kėtij Komisioni tė nderuar, nė kėtė rast, ndikimi i politikės dhe diplomacisė ka zėvendėsuar tė drejtėn. Shquhen qartė nė atė opinion gjurmėt e gishtėrinjve dhe ndikimeve tė njė diplomacie europiane qė pėr momentin kėrkon mė shumė “stabilitet”, sesa demokraci nė Shqipėri. Por pa demokraci, pa votė tė lirė, pa liri, pa drejtėsi, pa transparencė, stabiliteti ėshtė autoritarizėm. Dhe a mund tė integrohet nė Europė njė Shqipėri autoritare? Kemi frikė se nė kėto kushte gjithēka thuhet mbi procesin e integrimit tė Shqipėrisė nė Bashkimin Europian, ėshtė vetėm propagandė e njė procesi prej letre qė rrezikon, herėt a vonė, tė griset. Dhe pikėrisht atėherė liderė autoritaristė si Berisha, do t’ia kenė arritur qėllimit tė tyre tė fshehtė, mbajtjes sė Shqipėrisė larg
Krijoni Kontakt