Lajthitja e madhe
Shkruar nga Albin Kurti
Wednesday, 05 April 2006
Ende pa filluar negociatat pėr statusin e Kosovės, politikanė e zyrtarė ndėrkombėtar tė vendeve tė ndryshme tė BE-sė, u bėnin thirrje politikanėve tė Kosovės qė ta pėrgatisin popullin e Kosovės pėr kompromis. Paralelisht, zyrtarė tė UNMIK-ut me nė krye Petersenin, patėn filluar tė flisnin pėr kompromisin qė duhet tė arrihet. Nuk thonin se cili do tė ishte ai kompromis, jo vetėm ngase nuk e dinin por para sė gjithash sepse kjo s’ishte e rėndėsishme. E rėndėsishme atėbotė ishte qė njerėzit tė fillonin ta pranonin si njė gjė normale kompromisin dhe tė shfaqnin gatishmėri pėr koncesione.
Politikanėt e Kosovės pėr tė gjitha ēėshtjet esenciale legalisht janė tė pafuqishėm meqenėse vendimet themelore pėr Kosovėn pėrherė i merr UNMIK-u. IPVQ-tė ishin dhe janė ashtu siē i kishin menduar: aspekt teknik i politikės sė huaj qė zbret nga lart. IPVQ-tė janė platforma qė njerėzit i bėn politikanė dhe ua ndalon tė merren me politikė: statusi i Kosovės ėshtė ēėshtje e Rezolutės 1244 ndėrkaq me problemet e tjera tė brendshme merren rregulloret e UNMIK-ut. Atėherė, pse kėrkohej e kėrkohet nga politikanėt e Kosovės qė tė lėshojnė pe pa pasur pushtet tė vėrtetė? Pse kėrkohej e kėrkohet nga ta qė tė heqin dorė ndonėse ata s’kanė gjė nė dorė?
Nė thelb tė krejt kėsaj ndodhet ajo gjė qė mendohet dhe nuk pėrmendet meqė mohohet – populli i Kosovės. UNMIK-u dhe faktorė e qarqe tė ndryshme ndėrkombėtare bėjnė lajka e trysni mbi politikanėt e Kosovės nė mėnyrė qė kėta tė bėjnė lajka e trysni mbi popullin e Kosovės. UNMIK-u s’do qė tė ketė punė me popullin e Kosovės. UNMIK-u e sulmon popullin e Kosovės pėrmes IPVQ-ve por edhe mbrohet prej popullit nėpėrmjet IPVQ-ve. UNMIK-u i trajton dhe i pėrdor politikanėt e Kosovės nė kuadėr tė kėtij sistemi si njė zėvendėsim pėr popullin e Kosovės tė cilin pikėrisht nė kėtė mėnyrė e pėrjashton mė sė lehti. Institucionalizimi nė Kosovė nuk ėshtė gjė tjetėr veēse legalizim i defaktorizimit tė Kosovės.
Kėrkesa pėr koncesione qė i bėhet Kosovės ėshtė e tmerrshme nė masėn qė ėshtė e pazakonshme. Nuk kėrkohet qė tė lėshohet pe pėr diēka qė Kosova tashmė e posedon (ngaqė Kosova nuk zotėron veten e saj) por kėrkohet realizimi i situatės nė tė cilėn populli i Kosovės heq dorė nga vullneti i tij. Kjo do tė thotė se kėrkohen garanci paraprake qė atėherė kur tė kurorėzohet mohimi i vullnetit tė popullit, atėherė kur tė formalizohet varėsia e Kosovės, populli tė rrijė i qetė dhe tė mos ketė kryengritje e revolta! Pra, ky ėshtė kuptimi i tė gjitha thirrjeve pėr koncesione nė kuadėr tė sendėrtimit tė kompromisit me Serbinė pėr Kosovėn.
Kompromisi nuk mendohet qė tė vendoset si njė marrėveshje thelbėsore dhe e vetme ndėrmjet Beogradit dhe Prishtinės nė fund tė negociatave. Politikanėt negociator tė Kosovės po negociojnė me zyrtarėt e Serbisė pėr ta pėrcaktuar njė zonė jashtė kompromisit dhe jo njė vijė tė kompromisit. Vėmendja ndėrkombėtare do tė jetė e pėrqendruar nė ēėshtjet pėr tė cilat nuk do tė bien dakord palėt negociuese meqė aty Kėshilli i Sigurimit tė OKB-sė do tė detyrohet tė marrė pėrgjegjėsi tė plotė me rastin e vendimmarrjes. Pra, jashtė zonės sė kompromisit, Kėshilli i Sigurimit tė OKB-sė do tė tėrheqė vijėn e kompromisit. Natyrisht se synimi ėshtė qė kjo zonė tė jetė sa mė e vogėl nė mėnyrė qė KS i OKB-sė ta ketė sa mė tė lehtė sjelljen e njė vendimi. Faktorėt ndėrkombėtar do t’i shtyejnė Beogradin dhe Prishtinėn qė sa mė shumė tė merren vesh, dhe asisoj tė jetė sa mė lehtė pėr Kėshillin e Sigurimit. Mirėpo, nuk do tė bėhet njėsoj trysni mbi Beogradin dhe Prishtinėn. Shumė mė tepėr do tė shtypet Prishtina ngaqė Beogradi ka mė shumė forcė tė rezistojė. Nė kėtė pikė ngjan lajthitja kryesore e politikanėve negociator tė Kosovės. Ata besojnė se duke iu pėlqyer faktorėve ndėrkombėtar kėta do t’i shpėrblejnė me pavarėsi tė Kosovės! Ata janė tė mbėrthyer nga iluzioni se po negociojnė me faktorėt ndėrkombėtar dhe se Beogradi ėshtė disi i rėndėsisė dytėsore! Kėtė mendėsi e botėkuptim e kanė pėrvetėsuar edhe shumica dėrrmuese e mediave tė cilat flasin e shkruajnė pėr Ahtisarin dhe Rohanin por jo pėr Beogradin, thuajse duke mos e pėrmendur Serbinė ajo tretet dhe bėhet inekzistente!
Ndėrkombėtarėt e kanė pushtetin real nė Prishtinė. Tash, po negociohet me Serbinė, jo me ndėrkombėtarėt. Madje, pėr dallim nga negociatat nė Rambuje, e ashtuquajtura bashkėsi ndėrkombėtare nuk ka kurrfarė gatishmėrie qė ta bombardojė Serbinė nėse ajo reziston deri nė refuzim tė plotė. Pėrkundrazi, refuzimi i Serbisė veēsa do tė shndėrrohet nė trysni shtesė mbi Kosovėn. Faktorėt ndėrkombėtar kėrkojnė nga Kosova qė t’i afrojė qėndrimet me Serbinė, tė merret vesh me tė, nė mėnyrė qė UNMIK-u ta lėshojė Kosovėn. Nė kontekstin ku ėshtė vendosur, pra nė atė tė negociatave me Serbinė, Kosova mund tė bėhet e pavarur vetėm nėse Serbia e do njė gjė tė tillė, pra, qė Kosova tė bėhet e pavarur. Deklaratat e diplomatėve e politikanėve tė ndryshėm nga bota pėr pavarėsinė e Kosovės nuk kanė kurrfarė rėndėsie vendimtare. Fundja, Palestinėn e kanė pranuar aq shumė shtete nga e tėrė bota, mirėpo kjo ėshtė shumė larg tė qenit e mjaftueshme pėrderisa Izraeli nuk e njeh as e pranon Palestinėn si shtet.
Decentralizimi dhe zonat e veēanta nė emėr tė trashėgimisė kulturore nė Kosovė janė temė e negociatave pikėrisht duke qenė se kėto dy projekte e themelojnė dhe pėrforcojnė Serbinė brenda Kosovės si mjet drejt pamundėsimit pėrfundimtar tė daljes sė Kosovės nga Serbia. As Bosnja e cila ėshtė shtet nuk po mund ta integrojė e t’ia dalė nė krye me Republikėn Serbe tash 10 vjet e lėre mė Kosova – njė provincė nėn sundim tė huaj tė dyfishtė – me entitetin autonom serb qė po krijohet!
Ēėshtja e sovranitetit ėshtė lėnė pėr fund nė mėnyrė qė shansat pėr sovranitet pėr Kosovėn tė fundosen. Prandaj, mu pėr kėtė, decentralizimi dhe trashėgimia kulturore janė ēėshtje edhe mė tė rėndėsishme sesa vetė statusi.
Krijoni Kontakt