Bisedimet Kosovė-Serbi, tė dėshtuara
Prapa perdes sė dialogut teknik, Serbia dinakėrisht fsheh aspirata hegjemoniste pėr shkėputjen e veriut tė Kosovės. Dialogu me kushte tė barabarta mes dy shtetesh tė pavarura, Kosovė-Serbi, mund tė fillojė vetėm atėherė kur kjo e fundit tė distancohet nga e kaluara e saj hegjemoniste-gjenocidale dhe tė njohė pavarėsinė e Kosovės.
Shkruan: Ramiz BOJAJ
Bisedimet aq shumė tė proklamuara nė mes tė Kosovės dhe Serbisė, ende pa u publikuar platforma pėrmbajtjesore e dialogut jep sinjalet e qarta pėr dėshtimin e tyre qė nė stadin e parė. E gjithė kjo do tė ndodh pėr faktin e qėndrimeve diametralishte kundėrthėnėse nga tė dyja palėt. Kosova nė parim mbron realitetin e ri (juridiksionin e saj kushtetues e shtetėror), pėrderisa Serbia vazhdon politikėn e vjetėr, duke e mbajtur shtetin e Kosovės, nė kushtetutėn e saj se pjesė tė vet territoriale. Realisht, prapa perdes sė dialogut teknik, Serbia dinakėrisht, fsheh aspirata hegjemoniste pėr shkėputjen e veriut tė Kosovės. Nė fakt, Serbia , pėrmes strukturave kriminale nė veri e ka shėndrruar kėtė rajon nė njė poligon tė hapur e konfliktuoz. Ajo ka zbarkuar nė terren, (nė pjesėn veriore) tri formacone kriminale: MUP-in, struktura nacinalisto-shoviniste dhe atė tė “shoqėrinė civile serbe”, duke i udhėhequr nė njė front shumėdimensional pėr sulme tė diktueshme kundėr shtetit tė Kosovės.
Tendencat pėr krijimin e territoreve monosllave
Aksionet e koordinuara tė strukturave paralele nė veri, kudėr joserbėve nė kėtė pjesė, mėtohet tė krijohet njė realitet i ri monosllav. Mbi kėtė nismė, Serbia e ka filluar edhe atakun medial antiKosovė, pėr ta mbajtur nė rend dite ēėshtjen serbe, gjithnjė pėr tė krijuar amulli dhe ngėrēe(qoftė edhe tė pėrkohshme), pėr shtetin e Kosovės. Nė kėtė kontekst, presioni i shtuar i komunitetit ndėrkombėtar, tek Beogradi dhe Prishtina, qė tė fillojnė dialogun e quajtur teknik, e qė ndėrlidhen me mirėqenie e kėsaj pjese tė Kosovės, jo vetėm se nuk mund tė ketė efekt, por mund tė jetė edhe i dėmshėm. Pėr faktin se Serbia me ngulm(edhe pėrmes bisedimeve) pėrpiqet t’i legalizojė strukturat e veta kriminale nė veri. Sulmet e bandave serbe kundėr tė rinjve shqiptar, mandje proklamimi i afisheve provokuese, serbo-ēetnike, nuk janė asgjė tjeter veēse sinjale zyrtare tė politikės sė Beogradit.
Nė kėtė kontekst, dėrgohen sinjalet pėr krijimin e njė realiteti tė ri autonom, prej nga do tasulmonte Kosovėn edhe nė brendinė e saj. Kėtė e dėshmojnė edhe “vizitorėt-klerikė”, tė cilėt nė raste ceremoniale fetare, shpallin zona tė “shenjta”, pėr tu pėrdorur mė vonė si justifikim pėr monomitikulte sllave nė territorin me shumicė shqiptare. Kjo mund tė fillojė nga njė pikė e vetme lėshimi nė rast se mund tė ndodh pėr veriun, qoftė edhe krijimin e njė minizone neutrale. Pas kėsaj ‘nisme’ Serbia mėton ta forcojė praninė e saj, duke nxitur strukturat ilegale pėr pavarėsi tė pjesės veriore tė Kosovės, e qė do tė hapte njė poligon real konflikti ndėretnik. Bashkėsia ndėrkombėtare duhet t’ia bėjė tė qartė Serbisė vijat ekuqe, mbi tė cilat nuk guxon tė shkelė ajo, e jo tė krijojė barazpeshė dialogu Serbi-Kosovė. Nė kėtė kontekst, jo vetėm se na ndajnė konceptet, por edhe vet realiteti i ri I krijuar, ku Kosova, tashmė, ėshtė shtet i pavarur dhe sovran. Bisedimet pėr mirėqenie ndėrqytetare nuk mund tė kenė efekt nėse, strukturat paralele dhe grupet mafioze serbe nė veri nuk lėvizin nga vendi. Thjeshtė, pėr tu arritur njė mirėqenie mė e mirė qytetare (siguri dhe lėvizshmėri), duhet tėrhequr elementet kriminale serbe nga veriu, ndryshe “mirėqenia” nėnkupton amnestim tė krimit 12-vjeēar nė veri. Ndėrkaq, kur janė nė pyetje pikat doganore, gjykatat dhe sundimi i ligjit atje, mjafton qė tė shtyhen sė vepruari institucionet shtetėrore tė Kosovės, tė cilat janė funksionale edhe nė pjesėn qendrore tė vendit, ndryshe krijimi i taskforcave dhe “protektorateve”, nėnkupton shmangie dinake nga unifikimi shtetėror i Kosovės. Kėtė dinakėri, edhe pse me maskė e nėnvizon edhe Oliver Ivanoviq, i zgjedhuri i qeverise serbe pėr Kosovėn. “Ėshtė mirė qė tė fillohet me atė qė po e sugjerojnė tė dyja palėt, ēėshtjen e tė zhdukurve dhe tė rrėmbyerve, ndėrsa pastaj do tė mund tė preken tema mė serioze politike, pėr tė cilat paraprakisht e dimė se nuk pajtohemi”, vlerėson Ivanoviq. Nėse analizojmė domėthėnien e kėtij koncpeti, del nė pah e tėrė dinakėria e Serbisė pėr eksterritore serbe nė Kosovė. Ndryshe, bazuar nė parime, Beogradi do tė jetė i shtrėnguar ta njohė realitetin e Republikės sė Kosovės shtet tė pavarur dhe sovran.
Partneriteti euro-amerikan
Roli i SHBA-sė ėshtė i pazėvendėsueshėm dhe esencial nė rezultatin e bisedimeve. Prania amerikane, jo vetėm se duhet tė jetė mbikqyrėse, por edhe garantuese e rezultateve tė arritura, nėse mund tė ketė pika pėrafrimi. Kjo vjen pėr faktin se Serbia mund tė lajthitė edhe nga qėndrimet e veta, ashtu siē ka ndodhur shumė herė nė tė kaluarėn. Edhe eksperti amerikan, Daniel Server, vlerėson se prania amerikane nė bisedimet Kosovė - Serbi ėshtė vendimtare, pavarėsisht nga lidershipi evropian. “Nė dialogun e ardhshėm, Kosova duhet tė kėrkojė njohjen e pavarėsisė nga Serbia ”, vlerėson Server. Ndėrkaq, duke folur pėr qėllimin e dinakėrisė serbe, z. Server thotė se: “Opsioni i ndarjes sė veriut ėshtė qėllim i Serbisė nė bisedime, por kjo ėshtė njė ide, sė cilės asnjėherė nuk do t’i vijė koha e realizimit”. Edhe ambasadori amerikan nė Kosovė, Kristofer Dell, thekson se bisedimet janė tė domosdoshme dhe se tėrėsia territoriale mbetet e paprekshme. “Veriu ėshtė dhe do tė mbetet pjesė e Kosovės. Le tė mos harrojmė se ky dialog nuk ka lidhje vetėm me zgjidhjen e ēėshtjeve tė mbetura mes Serbisė dhe Kosovės. Ai synon gjithashtu tė ndihmojė dy vendet tė ecin drejt perspektivės sė tyre evropiane”, ambasadori amerikan nė Kosovė, Kristofer Dell. Ndėrkaq, zyrtarė tė Bashkimit Evropian theksojnė se bisedimet duhet tė fillojnė me tema tė lehta por nė fazėn e dytė tė tyre mund tė hapen ēėshtje qė janė politikisht kundėrthėnėse.
Shmangia e ‘bisedimeve’ sa pėr tė biseduar
Prishtina, duhet tė udhėheq platformėn e bisedimeve, mbi tė cilat do tė kėrkohej, zbardhja e fatit tė personave tė zhdukur, tėrheqjen e strukturave militare serbe nga veriu dhe njohjen pa kusht tė shtetit tė pavarur tė Kosovės, nga ana e Serbisė. Pavarėsisht, epilogut tė bisedimeve, institucionet legjitime shtetėrore tė vendit tonė, duhet tė shtrijnė autoritetin e vet(me ēdo kusht), nė kėtė pjesė tė shtetit. Ndryshe, konflikti 12-vjeēar nuk mund tė mbahet pėrjetėsisht i izoluar. Jemi deshmitarė, se shpallja e Pavarėsisė sė Kosovės me 17 shkurt 2008, e as hartimi i aktit mė tė lartė juridik, Kushtetutes, nuk kanė ndryshuar gjendjen nė terren. Fytyrat e pėrgjakura tė tė rinjve shqiptarė, tė cilėt vijnė nga veriu, janė dėshmitarėt mė tė mirė tė gjendjes faktike nė terren. A ėshtė kjo shkelje e tė drejtave tė njeriut tė shqiptarėve, apo njė gjė e tillė hyn nė agjendėn politike e mediale, vetėm atėherė kur njė serbi, nuk i pėlqen shtėpia e tij nė jug, e ndėrtuar nga donacionet qeveritare, apo nga ato tė jashtme. Kosova duhet tė tregojė se tashmė ėshtė shtet i pavarur dhe sovran, dhe tė tregojė autorėsinė e vet nė kontekstin shumėshtresor dhe shumėdimensional. “Kosova ėshtė e angazhuar pėr fqinjėsi tė mirė, qoftė edhe me Serbisė, pėr ti dhėnė fund kapitullit konfliktuoz Kosovė-Serbi”, vlerėsojnė zyrtarė tė lartė tė Qeverisė sė Kosovės. Gjithashtu, zyrtarė qeveritarė vlerėsojnė se nuk do tė ketė levizje qėndrimi rreth ‘integritetit territorial tė vendit, dhe aspektit juridiko-kushtetues tė Republikės sė Kosovės’. Realiteti ballkanas me shtetin e pavarur tė Kosovės ėshtė shumė i ēartė, jo vetėm pėr Serbinė, mjafton tė shikohet e tė preket ky fakt. Dialogu me kushte tė barabarta mes dy shtetesh tė pavarura, Kosovė-Serbi, mund tė fillojė vetėm atėherė kur kjo e fundit( Serbia ) tė distancohet nga e kaluara e saj hegjemoniste-gjenocidale dhe tė njohė pavarėsinė e Kosovės.
(Autori ėshtė publicist, analist dhe drejtor pėr marrėdhėnie me publikun nė Institutin pėr Hulumtime dhe Analiza tė Politikave Ekonomike).
Krijoni Kontakt