E ARDHMJA NA DO TE BASHKUAR
Nga Azem PARLLAKU
Ēėshtja shqiptare, nė dukje si diēka jo shumė e qartė nė thelb nuk ėshtė gjė tjetėr veēse e shkuara e tashnja dhe e ardhmja e popullit shqiptar. Jo vetėm kaq ajo ėshtė ngushtėsisht e lidhur dhe me njė rol tė posaēėm nė atė ēfarė ka pėrjetuar dhe do tė pėrjetojė Evropa si kontinenti vjetėr dhe konjuktural.
Ēėshtja shqiptare meriton tė trajtohet nė gjithė kompleksitetin e saj, pasi konfiguracionet e pjesshme tė trajtesės sė saj veēse e vonojnė zgjidhjen e saj.
Analizat pėr kėtė ēėshtje, jo vetėm vinė nė ndihmė qartėsimit tė rrugės sė zgjidhjes, por dhe krijojnė mundėsi pėr tė fituar dije tė mundėshme pėr kėtė ēėshtje si mė problematikja pėr Ballkanin dhe vetė Evropėn.
Kohėt e fundit kjo ēėshtje ka fituar terren dhe po kėrkon vėmendje tė posaēme tė tė gjithė qytetarisė shqiptare. Duke e marrė nė analizė situatėn nė Kosovė, lehtėsisht vėrejmė qė zgjidhja e problemit tė Kosovės, ėshtė njė pjesė e zgjidhjes sė ēėshtjes shqiptare. Mungesa e faktorizimit tė shqiptarėve nė Maqedoni (Shqipėria Lindore), ėshtė njė problem i cili dhe ai, ka peshė tė konsiderueshme nė zgjidhjen e ēėshtjes nė fjalė. Interesi i Fuqive Evropiane tė kohės nė fillimet e shekullit tė XX, sollėn coptimin e Shqipėrisė duke e ndarė nė disa pjesė ku pėrveē asaj qė u quajt Shqipėri, hapsira tė gjėra shqiptare mbetėn nėn Mbretėrinė Serbo-kroato-Sllovene, ku kjo e fundit i ndau ata nė tri pjesė duke u bėrė peshqesh republikave tė federatės asaj serbe, maqedonase, e malazeze. Gjithashtu hapsira shqiptare mbetėn dhe nėn sundimin grek, shpėrbėrja e tyre ėshtė po kaq mizore.
Problemi shqiptar sot ngjan me njė kostum tė arnuar i cili gjithėsesi duhet tė rishihet, tė faktorizohet, tė jetė nė rend tė ditės tė diskutimit pėr ardhmėrinė e popullit shqiptar. Nė kėtė kėndvėshtrim pėrgatitja pėr tu integruar ndėrkombtarisht, duhet tė vijė nėpėrmjet integrimit kombtarisht, gjė qė ėshtė i vėshtirė derisa ēėshtja e shqiptarėve tė Ballkanit tė fitojė vėmendje tė posaēme.
Vlerėsimi i faktorit shqiptar, e ēėshtjeve qė i shqetėsojnė shqiptarėt nė trojet e tyre historike, kėrkon kurajon tonė, gjithėsesi qėndrimet tona tashmė nuk duhet tė jenė tė lėkundura, tė fshehta e tė pasigurta.
Nuk mund tė mendohet mė se sot nė botėn e qytetėruar, tė ketė diskriminim tė njė popullėsie dhe favore pėr dikė tjetėr. Nė kėtė kuadėr shqiptarėt kudogjetkė, kanė tė drejtėn tė jenė tė lirė dhe tė jetojnė me dinjitetin dhe identitetin e trashėguar.
Lufta e Kosovės dėshmoi fillesėn e veprimtarisė intensive pėr tė ngritur nė shkallėn e duhur dinjitetin kombėtar shqiptar. Sot ai ėshtė prapė problematik sepse brenda tij mbart elementė territorial, kulturor e historik, shkencorė dhe ekonomik, ende tė arnuar tė cilėt kėrkojnė kurajo, qytetari dhe energji. Ecuria dhe zhvillimi i shqiptarėve kėrkon ndėrgjegjėsimin tonė se nuk mund tė arrijmė objektivat qė i kėrkohen njė kombi tė zhvilluar, unik e modern, pa e lėnė nė dorė tė shqiptarėve gjithēka u pėrket atyre. Saktėsia e mendimit, arsyetimi politik e diplomatik janė pistat ku duhet orientohemi, pasi njė gjė e tillė kuotohet e vlefshme nė diplomacinė dhe politikėn ndėrkombėtare.
Arsyet qė na duan tė bashkuar:
Tė kaluarėn e kemi tė pėrbashkėt, e ardhmja na do tė bashkuar. Historinė e kemi tė pėrbashkėt si histori e rezistencės sė pėrbashkėt, e vuajtjeve dhe arritjeve tė pėrbashkėta, e kryengritjeve dhe luftėrave tė pėrbashkėta ēlirimtare, tė ardhmen zhvillimin dhe prosperitetin deomos do i kemi tė pėrbashkėt..
I kemi karakteristikat e pėrbashkėta: gjuhėn shqipe, kulturėn, traditėn, doket e zakonet, vazhdimėsinė territoriale, tė pėrbashkėta do tė vijojmė ti mbajmė e pasurojmė ato..
E kemi tė pėrbashkėt vullnetin pėr bashkim, kėtė vullnet duhet ta konkretizojmė me pėrpjekje tė pėrbashkėta pėr zhvillim kryesisht ekonomik, nėpėrmjet tregut qė sjell kushte mė tė mira pėr prodhim tė brendshėm dhe investime nga jashtė.
Kemi edhte interesin e pėrbashkėt tė sigurisė.
Pra, cila ėshtė zgjidhja pėr popullin shqiptar? Nė Kosovė, ėshtė kontrolli nė duar tė shumicės me tė drejta pėr pakicat dhe integrimi nė Bashkimin Evropian. Kosova ka 92 pėr qind shumicė shqiptare. Meriton tė jetė e pavarur. Kufijtė e Kosovės nuk duhen ndryshuar tani pėr tė kėnaqur Serbinė dhe Rusinė. (Mandej, Rusia duhet kundėrshtuar shpesh dhe zėshėm nga BE dhe Shtetet e Bashkuara pėr pėrzierje nė politikėn e brendshme dhe tė jashtme evropiane.) Tutje, tė drejtat e plota tė pakicave pėr shqiptarėt nė Mal tė Zi, Luginė e Preshevės, Greqi dhe Maqedoni duhet tė respektohen sipas standardeve mė tė larta ndėrkombėtare pėr tė parandaluar jostabilitet tė ardhshėm nė tokat shqiptare pranė Kosovės dhe Shqipėrisė. (Ėshtė ironike qė plani i Ahtisaarit u jep serbėve nė Kosovė tė drejtat mė tė mira tė minoriteteve si askujt tjetėr nė Evropė, pėrderisa ende kemi shqiptarė nė Luginėn e Preshevės dhe nė Malin e Zi qė jetojnė nėn kushte tė aparteidit edhe sot.)
Greqia dhe Turqia duhet tė njohin dhe pranojnė ekzistencėn e pakicave tė mėdha shqiptare nė kėto vende dhe tė mbrojnė tė drejtat gjuhėsore, kulturore dhe ekonomike tė shqiptarėve qė jetojnė atje si qytetarė dhe si banorė tė pėrkohshėm. Greqia, mandej, duhet tė zgjidhė plagėn e pashėruar tė popullsisė Ēame qė ishte shpėrngulur dhunshėm nga Greqia Veriore gjatė dhe pas Luftės sė Dytė Botėrore. (Ēamėria ėshtė bėrė problemi palestinez i Evropės qė kėrkon zgjidhje pėrmes riatdhesimit apo kompensimit tė pronave ēame sipas njė plani tė pranuar pėr tė dyja palėt.) Nė fund, Maqedonia e dominuar nga sllavėt duhet ti implementojė tė gjitha obligimet e dala nga Marrėveshja e Ohrit dhe tė ndalojė menjėherė manipulimin e partive politike shqiptare atje, duke ngritur tensionet nė mes tyretensione kėto qė nė ditėt e fundit u kthyen edhe nė dhunė.
Zgjidhja e vetme dhe e vėrtetė do tė ishte sigurimi i zhvillimit ekonomik pėr kėto vende nėn pėrkrahjen e SHBA-ve dhe BE-sė, integrimi dhe mbrojtja e tė drejtave tė njeriut dhe qytetarit.
Krijoni Kontakt