Close
Duke shfaqur rezultatin -9 deri 0 prej 7
  1. #1
    Rising Star and Legend Maska e Davius
    Anėtarėsuar
    20-04-2003
    Vendndodhja
    Underground
    Postime
    11,955

    Esat Stavileci

    Esat Stavileci lindi mė 11 korrik 1942 nė Gjakovė, ku edhe pėrfundoi shkollėn fillore dhe atė tė mesme. U diplomua nė drejtėsi nė Fakultetin juridik tė Universitetit tė Prishtinės mė 2 korrik 1965. Po nė kėtė vit, si njėri prej studentėve mė tė dalluar tė gjeneratės, u zgjodh si asistent pėr lėndėn e sė drejtės administrative. Studimet pasuniversitare i pėrfundoi nė Fakultetin juridik tė Universitetit tė Zagrebit, ndėrsa studimet e sė drejtės sė krahasuar nė Fakultetin ndėrkombėtar tė Strasburgut nė Francė, ku mori Diplomėn e studimeve tė larta tė sė drejtės sė krahasuar, pasi kishte ndjekur katėr semestra universitare nė fushėn e sė drejtės ndėrkombėtare nė Francė, Itali, Holandė dhe nė Venezuelė. Mbrojti me sukses doktoraturėn nė shkenca juridike nė Fakultetin juridik tė Universitetit tė Sarajevės nė vitin 1974.

    Esat Stavileci ka ushtruar funksione tė rėndėsishme shoqėrore dhe shtetėrore, brenda dhe jashtė fakultetit. Ishte prodekan i Fakultetit juridik, drejtor i Entit pėr Hulumtime juridike, kryeredaktor i revistės shkencore "Pėrparimi" , kryeredaktor i revistės "E drejta-Pravo", drejtor i studimeve pasuniversitare, shef i Katedrės sė shkencave juridiko-politike, ndėr themeluesit e "Vjetarit" tė Shoqatės sė Pavarur tė Juristėve tė Kosovės, dhe tė revistės sė parė juridike nė gjuhėn angleze tek ne. Pėrveē se nė Fakultetin juridik dhe nė Fakultetin filozofik, dega e historisė, ligjėroi tema tė veēanta edhe nė Fakultetin juridik tė Tiranės, Sofjes dhe Jenės. Ėshtė angazhuar si profesor edhe nė Universitetin e Tetovės. Ka marrė pjesė nė shumė konferenca brenda dhe jashtė vendit. Ėshtė laureat i Shpėrblimit tė Dhjetorit tė Kosovės pėr vitin 1978. Profesor ordinar ėshtė qė nga viti 1979. Ėshtė anėtar-korrespondent i Akademisė sė Shkencave dhe Arteve tė Kosovės. Ka botuar shumė artikuj, monografi e studime. Merret me probleme tė terminologjisė juridike.

    Tituj tė veprave

    Drejtėsi

    * Doktor i shkencave juridike, Universiteti i Sarajevės 1974

    Arsim

    * Prodekan i Fakultetit juridik, Universiteti i Prishtinės
    * Drejtor i Entit pėr Hulumtime juridike, Universiteti i Prishtinės
    * Drejtor i studimeve pasuniversitare, Universiteti i Prishtinės
    * Shef i Katedrės sė shkencave juridike-politike
    * Ligjėroi nė Fakultetin juridik tė Tiranės, Sofjes dhe Jenės.
    * Profesor nė Universitetin e Tetovės dhe ne Universitetin privat Dardania (Instituti pėr Studime Bashkekohore)

    Gazetari

    * "Pėrparimi" - kryeredaktor i revistės shkencore
    * "E drejta-Pravo" - kryeredaktor i revistės
    * "Vjetarit" - njė ndėr themeluesit

    Literaturė

    * Nė Mbrojtje tė Pavarėsisė sė Kosovės, Prishtinė 1998

    Mirėnjohjet

    * Laureatė i Shpėrblimit tė Dhjetorit tė Kosovės pėr vitin 1978
    * Anėtar-korrespondent i Akademisė sė Shkencave dhe Arteve tė Kosovės
    * Ēmimit “Anton Mazreku”, 2004
    Fotografitė e Bashkėngjitura Fotografitė e Bashkėngjitura  
    My silence doesn't mean I am gone!

  2. #2
    Rising Star and Legend Maska e Davius
    Anėtarėsuar
    20-04-2003
    Vendndodhja
    Underground
    Postime
    11,955
    E vėrteta pėr Kosovėn : argumente dhe fakte pėr pavarėsinė e saj

    (Dėrguar disa prej gazetave mė prestigjioze tė Evropės dhe botės, si letėr e hapur pėr anėtarėt e Kėshillit tė Sigurimit tė OKB sė)

    Vėmendja e diplomacisė botėrore gjithnjė e mė shumė po pėrqėndrohet nė ēėshtjen e Kosovės.Nė duart e anėtarėve tė Kėshillit tė Sigurimit tė OKB-sė, tashmė ėshtė njė propozim i adresuar nga ish-kryetari finlandez, Martti Ahtisaari, qė i ėshtė bashkėngjitur dokumentit mė tė cilin ai ka vėnė kornizat e njė statusi tė mundshėm tė ardhshėm tė Kosovės,ka pėrmbledhur garancitė pėr pozitėn e pakicave,veēanėrisht atė serbe nė Kosovė dhe ka pėrshkruar modalitetet pėr praninė relativisht tė theksuar ndėrkombėtare nė Kosovė,me fuqi ekzekutive dhe tė interpretimit tė mandatit tė vet, edhe pas vendimit eventual pėr statusin e ri tė saj qė,edhe ashtu, pavarėsinė dhe sovranitetin eventual tė Kosovės do t’i bėnin me shume formale se sa faktike.

    Tash ėshtė nė pėrgjegjėsinė e anėtarėve tė Kėshillit tė Sigurimit qė tė marrin njė vendim rreth tė ardhmes sė Kosovės. Jemi nė dijeni se Serbia ka ndėrmarrė njė ofensivė diplomatike pėr tė ndikuar te anėtarėt e Kėshillit tė Sigurimit tė OKB-sė qė tė pamundėsohet nxjerrja e njė rezolute tė re tė tij,me arsyetimin se,me propozimin e Ahtisaarit, Serbisė “po i merret njė pjesė e territorit tė shtetit”dhe se “po i hiqet sovraniteti mbi Kosovėn”dhe se e tėrė kjo,sipas zyrėtarėve tė Beogradit,”ėshtė nė kundėrshtim me ligjin ndėrkombėtar”.Kjo ėshtė arsyeja qė,me qėllim tė informimit mė tė tė plotė tė lexuesve tuaj dhe,njėkohėsisht tė anėtarėve tė Kėshillit tė Sigurimit tė OKB-sė,si njė punonjės i shkencės pranė Akademisė sė Shkencave dhe Arteve tė Kosovės dhe si njė profesor universitar i sė drejtės,me njė bibliografi relativisht tė gjerė politike dhe juridike,tė theksoj,nė vija tė pėrgjithshme, njė numėr argumentesh dhe faktesh historike,politike e juridike,tė cilat,nė mėnyrėn mė bindėse, flasin se Kosova ėshtė vendosur nėn pushtimin serb,nė udhė jolegjitime dhe pse shqiptarėt,si popull shumicė nė Kosovė,duhet tė gėzojnė tė drejtėn e vetėvendosjes,qoftė si e drejtė e njė popullate nė njė territor tė individualizuar,qoftė si e drejtė kombėtare e tyre. Nėpėrmjet tė argumentimit dhe faktimit tė kėsaj tė vėrtete,ky shkrim mėton,njėkohėsisht,tė argumentojė se janė plotėsisht tė papranueshme persiatjet dhe projektet serbe pėr krijimin e dy entiteteve nė Kosovė ose pėr ndarjen e saj.

    Sė pari,meqė Kosova ėshtė aneksuar nga Serbia nė udhė jolegjitime, pavarėsia e Kosovės nė asnjė mėnyrė nuk ėshtė nė kundėrshtim me ligjin ndėrkombėtar. C’ėshtė e vėrteta, pavarėsia e Kosovės pėrpara se tė kualifikohej si “njė rast klasik i secesionit tė njė pjese tė njė shteti sovran”,siē shprehen serbėt,do tė duhej tė kundrohej,nė fakt, si njė “anulim aneksimi ilegjitim”.Nė tė vėrtetė,nė kundėrshtim me ligjin ndėrkombėtar kishte rėnė vetė Serbia, e cila me 1912 e aneksoi Kosovėn nėpėrmjet pushtimit ushtarak,pas njė agresioni tė saj nė Perandorinė Osmane,”edhe pse qysh prej kohėsh Kosova kishte identitetin e vet historik dhe etnik,tė shoqėruar me legjitimitetin e ēlirimit tė vet,qoftė nga pushtimi osman(1912), qoftė nga pushtimi fashist(1944),edhe pse kishte integritet gjeografik,demografik dhe kulturor tė saj”.Sė kėndejmi,nė vend se tė pranojė veprimin e saj ilegal qė ka bėrė duke shkelur “me tė dyja kėmbėt”ligjin ndėrkombėtar,me aneksimin e Kosovės, Serbia tash pėrdor njė argument tė paqėndrueshėm shkencėrisht,historikisht dhe aktualisht, pėr tė “ruajtur sovranitetin mbi Kosovėn”tė cilin,si dėshmojnė faktet,e mbajti nė mėnyrė jolegjitime pėr njė periudhė shumė tė gjatė,pa pyetur asnjėherė popullin shumicė tė Kosovės dhe pa i marrė atij pėlqimin .Kosova ėshtė pushtuar gjatė luftėrave ballkanike(1912-13),”nė kundėrshtim me aspiratat e shqiptarėve qė kishin shprehur nė Lėvizjen Nacionalēlirimtare 1878-1912”.Shqiptarėt ishin kundėr pėrfshirjes sė tyre nė shtetin serb,pėrkatėsisht jugosllav. Kėshtu,Serbia,edhe pse “mori legalitetin ndėrkombėtar” pėr pushtimin e Kosovės,nė asnjė mėnyrė nuk mundi ta arsyetojė legjitimitetin e veprimit tė saj.Pėrveē kėsaj,qėndrimet posesive serbe ndaj Kosovės qė i referohen historisė janė dyfish tė pathemelta.Sė pari,”janė tė pathemelta nė aspektin metodologjik tė cilėsimit tė karakterit kombėtar tė territorit,meqė po tė merrej historia si kriter,me gjithė realitetet nacionale-territoriale bashkėkohore,Hungaria do tė kishte tė drejtė tė vinte dorė mbi pjesėn jugosllave tė Panonisė,Bullgaria dhe Hungaria do tė rivalizonin rreth Beogradit, Greqia do tė vinte dorė mbi Stambollin,Shqipėria mbi Janinėn, Meksiko mbi Floridėn dhe Kaliforninė, Suedia mbi Norvegjinė dhe Finlandėn, Gjermania mbi pjesėt e rajoneve tė Shlezisė dhe tė Sudeteve,Danimarka mbi Shlezvikun, Iraku mbi Kuvajtin,etj.,etj”.Sė dyti,qėndrimet posesive serbe ndaj Kosovės “janė tė pabaza edhe nė aspektin e sė vėrtetės materiale,meqė Kosova,pėrkundėr pohimeve me karakter tė tillė,”nuk ėshtė as djep i popullit serb,as djep i shtetit serb”.Mė nė fund,ambiciet imperialiste me “tė drejta historike”nuk kanė mundur t’i mbrojnė Anglia,Franca,Spanja,Portugalia,Holanda qė,siē ėshtė e njohur,”me shekuj kanė mbajtur vende e popuj tė shumtė”.Prandaj,”me shkatėrrimin e perandorive koloniale,janė krijuar mbi 120 shtete tė reja”.Serbia ka qenė “nėn sundimin e Perandorisė Osmane pėr afro pesė shekuj(1389-1878)”,Spanja “kishte pushtuar tėrė Amerikėn Latine nė fillim tė shekullit XVI”.Edhe ”rusėt nuk kanė pėrmendur ndonjėherė “tė drejtat historike”mbi Ukrainėn”.Argumentet historike flasin bindshėm se “serbėt janė vendosur nė Kosovė me rastin e zgjerimit tė shtetit serb nė kėtė drejtim nga Nemanjiqėt”.Nė territorin etnik shqiptar,pėr pasojė pushtimesh,nė Mesjetė dhe nė kohėn e Perandorisė Osmane,janė vendosur pakica sllave,turke dhe rome.Pakica sllave ėshtė shtuar ndjeshėm me “kolonizimin e dhunshėm nė mes tė dy luftėrave botėrore,megjithatė,kurrė nuk ka arritur tė jetė mbi 10% tė popullatės nė tėrėsi”. Mbi bazė tė kėtyre fakteve,konkluzioni ėshtė shumė i qartė:ishin pikėrisht agresioni,pushtimi dhe aneksimi serb i Kosovės qė shkelen ligjin ndėrkombėtar, e jo e kundėrta, qė pavarėsia e Kosovės “dhunon tė drejtėn ndėrkombėtare”.Historia “ėshtė dėshmitare pėr politikėn shkombėtarizuese”; pėr “krimet e mėdha ndaj shqiptarėve gjatė viteve 1912-1918”; pėr “planet gjenocidale serbe pėr shfarosjen e shqiptarėve”; pėr “shpėrnguljen e shqiptarėve nė Turqi” dhe pėr “shpronėsimin e fshatarėsisė dhe pėr kolonizimin serbo-malazias”e tjera.Periudha 28 shkurt 1998 deri me 10 qershor 1999 vetėm sa “i ka tejkaluar rastet e veēanta dhe ka marrė pėrmasat mė tė pėrgjithshme tė gjenocidit tė pushtetit serb ndaj shqiptarėve”.

    Sė dyti,vendimi mbi tė ardhmen e Kosovės nuk mund tė injorojė pozitėn kushtetuese tė Kosovės nė ish-Jugosllavi,megjithė faktin se ajo nuk gėzonte statusin e republikės por,ē’ėshtė e vėrteta,ishte pjesė pėrbėrėse e ish-Jugosllavisė,me territor dhe kufijtė e vet,tė cilėt nuk mund tė ndryshoheshin pa pėlqimin e saj.Kosova ishte drejtpėrsėdrejti e pėrfaqėsuar nė Federatėn e ish-Jugosllavisė,po sikurse republikat e saj,e jo nėpėrmjet Serbisė,sepse ashtu do tė kishim njė situatė paradoksale “tė inkuadrimit tė Serbisė nė Serbi dhe tė tri Serbive me tri vota nė Federatė”,ndėrsa njėsitė tjera “do tė kishin nga njė votė”.Me identitet politiko-territorial tė vetėvetes,me kushtetutė tė vetėn,Kosova ishte njėsi konstitutive-federale e Federatės multinacionale tė Jugosllavisė.Mosnjohja e statusit tė republikės pėr Kosovėn nuk mund tė anashkalojė faktin e “origjinės josllave tė popullatės tė saj shumicė shqiptare”.Se Kosova nuk ishte pjesė e Serbisė dėshmojnė edhe kėto fakte historike dhe juridike:”Kosova nuk ishte nė pėrbėrjen e shtetit sovran dhe tė pavarur tė Serbisė me subjektivitet juridik ndėrkombėtar tė pranuar nė Kongresin e Berlinit(1878)”;”Kosova nuk ishte nė pėrbėrjen e Serbisė nė Kuvendin e Dytė tė AVNOJ-it(1943);”Kosova nuk ishtė nė pėrbėrjen e Serbisė gjatė konstituimit tė saj si njėsi federale nė Kėshillin Antifashist tė Clirimit Popullor(1944);”Kosova nuk ishte pjesė pėrbėrėse e Serbisė nė strukturėn e Asamblesė Kushtetutėdhėnse tė Jugosllavisė me rastin e shpalljes sė Republikės Federative tė Jugosllavisė(1945)”; ”Kosova nuk u inkuadrua nė Serbinė sovrane”, veēse nė pėrbėrje tė “Serbisė Federale nė kuadėr tė Jugosllavisė Federative”,gjatė pushtimit ushtarak nė Kosovė(1945.Mė nė fund,vlen tė pėrmendet se edhe rrėnimi i autonomisė sė Kosovės me Amendamentet nė Kushtetutėn e Serbisė,akt ky qė ndodhi me 28 mars 1989, u bė nė udhė jolegjitime.Edhe po tė mos ekzistonin mangėsitė esenciale rreth deklarimit nė Kuvendin e Kosovės, mangėsi kėto qė janė dėshmuar,”mosekzistimi i vullnetit tė lirė”,si pasojė e presioneve tė jashtėzakonshme politike,”e bėn edhe deklarimin mbi ndėrrimin kushtetues-jokushtetues”.

    Sė treti,e ardhmja e Kosovės nuk mund tė kundrohet e krahasueshme me secesionizmin nė disa nga vendet e botės.Kėtė duhet ta kenė parasysh ato shtete qė ende mbahen tė rezervuara ndaj pavarėsisė sė Kosovės.Ato do tė duhej qė t’i kėrkojnė dhe t’i gjejnė “pikat e pėrbashkėta” tė Kosovės me disa vende tė botės qė janė pajtuar me heqjen e sovranitetit mbi territore tė tjera.Kėshtu,raportet ndėrmjet Serbisė dhe Kosovės janė,pėr shembull,tė krahasueshme me ato ndėrmjet Indonezisė dhe Timorit Lindor.Siē dihet,Timori Lindor ka qenė i pushtuar dhe aneksuar nga Indonezia nė vitin 1975 dhe atė “kundėr vullnetit tė Portugalisė si sovran i jashtėm”,fakt ky qė e ka bėrė aneksimin e Indonezisė tė jetė ilegal.Me 1988 ,qeveria indoneziane ia njohi tė drejtėn e vetėvendosjes popullit tė Timorit Lindor.Singapori ėshtė njė shembull tjetėr qė duhet marrė parasysh.Ky vend u nda nga Malejzia me 1965.Edhe shembulli me Eritren ėshtė domethėnės pėr rastin e Kosovės. Ishte qeveria etiopiane ajo qė nė vitin 1991 i njohi tė drejtėn e vetėvendosjes Eritresė.Rasti i Kosovės ka ngjashmėri edhe me atė tė Namibisė.Ndarja nga Afrika e Jugut dhe pavarėsia e Namibisė ndodhėn mė 1991.Prandaj,pavarėsinė e Kosovės nuk duhet krahasuar me secesionizmin nė disa anė tė tjera tė botės,ku lėvizjet secesioniste “nuk janė duke vepruar nė territore tė aneksuara qė nė mėnyrė tė njėanshme(kundėr vullnetit tė popullit dhe tė sovranėve tė mėhershėm)u janė bashkuar shteteve aktualisht ekzistuese, por ato janė duke operuar nė territore qė kanė qenė pjesė e kėtyre shteteve nė kohėn kur kėto shtete kanė filluar sė ekzistuari”. Kėshtu ėshtė edhe me lėvizjet separatiste nė Transdnjestrovle(Moldavi),nė Osetinė Jugore dhe nė Abkhazi(Gjeorgji) qė nuk kanė bazė etnike ēfarė ka Kosova dhe qė nuk kanė pasur status autonom ose federal kur u shpėrbė ish-Bashkimi Sovjetik,siē ka pasur Kosova kur u shpėrbė ish-Jugosllavia.Mė nė fund,shqiptarėt e Kosovės nuk janė tė krahasueshėm as me katalonėt,uelsianėt,baskėt,skocezėt,korsikanėt…,se pse ata nuk u pėrballėn,sikur shqiptarėt e Kosovės,me dėbim masiv,nga shtetet qė i kontrollojnė.

    Sė katėrti,ekzistimi i Shqipėrisė si shtet shqiptar,nuk mund tė qėndrojė si pengesė pėr statusin shtet i pavarur dhe sovran tė Kosovės,po sikurse qė,tė sjellim shembuj nga historia e krijimit tė shteteve,”as ekzistimi i Rumanisė nuk qe pengesė pėr krijimin e shtetit tė Moldavisė ose qė ekzistimi i Francės nuk paraqiste pengesė pėr kantonet-shtete nė Zvicėr”.Mė nė fund,edhe sikur Kosova tė konstituohej si shtet i shqiptarėve,”ekzistimi i dy shteteve shqiptare nė Ballkan “do tė ishte mė parė hendikep, se sa pėrparėsi gjeopolitike e popullit shqiptar nė Ballkan”.Prandaj,Kosova i pėrmbush tė gjitha kriteret e qenies shtet i pavarur dhe sovran.Nėse bėhet fjalė pėr territorin,nė OKB janė tė anėtarėsuara 34 shtete me territor mė tė vogėl se sa Kosova.Nėse bėhet fjalė pėr popullatėn,nė OKB janė tė anėtarėsuara 58 shtete me popullatė mė tė vogėl se sa Kosova.Nėse bėhet fjalė pėr pranimin ose jo tė shteteve tė reja nė OKB,nė periudhėn prej 1990-2002,nė OKB janė pranuar 34 shtete tė reja.Nuk thuhet kot se “aty ku janė tė pranishme faktet,fjalėt bėhen tė panevojshme”.

    Mbi bazėn e argumenteve dhe fakteve qė u theksuan,nė vija tė pėrgjithshme,statusi i ri politik,juridik dhe ndėrkombėtar i Kosovės duhet tė jetė ekuivalent, pa asnjė mėdyshje,me pavarėsinė dhe sovranitetin,me subjektivitet tė njohur ndėrkombėtar, nė gjithė territorin e saj,pra tė sigurojė zbatimin unik tė ligjit ,pėrfshirė pjesėn veriore tė Kosovės dhe tė ashtuquajturat komuna me shumicė serbe qė nė propozimin e ambasadorit Martti Ahtisaari kanė fituar shumė kompetenca shtesė,nė emėr tė njė projekti tė decentralizimit asimetrik, territorial dhe etnik, qė pėrkundėr qėllimit me tė mirė qė mund tė jetė menduar,kėrcėnon me rrezikun qė tė jetė i dėmshėm pėr tė ardhmen e Kosovės dhe integritetin territorial te saj.Pėr Kosovėn janė tė papranueshme persiatjet dhe kėrkesat serbe pėr krijimin e dy etntiteteve ose pėr ndarjen e Kosovės.Ato persiatje injorojnė faktin “pėr kuantume dhe proporcione relative demografike dhe kombėtare, shprehimisht tė ndryshme”nė Kosovė.Mė nė fund,theksojmė edhe faktin tjetėr se Kosova nuk paraqet “territor diversifikativ etnik tė karakterit enklav”.Prandaj,”pėrthekimi i dhunshėm politik”i njė pjese tė territorit tė Kosovės”,pėrkundėr kompromiseve shumė tė dhėmbshme qė ka bėrė Delegacioni i Kosovės me decentralizimin,zonat e mbrojtura pėr rreth trashėgimisė serbe dhe procedurat favorizuese legjislative pėr minoritetet,do t’i kundėrvihej drejtpėrsėdrejti entitetit burimor politik tė atij territori dhe do tė ishte nė diskordancė tė drejtpėrdrejtė me tė.

    Eshtė kohė e fundit qė Kosova tė dalė nga njė “rreth i mbyllur”nė tė cilin ndodhet pėr mė shumė vjet. Kosova ėshtė nė pritje tė njė rezolute tė re tė Kėshillit tė Sigurimit tė OKB-sė tė cilėn do tė duhej ta karakterizonin:

    Sė pari,qartėsia politike,juridike dhe ndėrkombėtare e statusit tė Kosovės qė do tė menjanonte ambiguitetet nė lidhje me tė.
    Sė dyti,subjektiviteti i plotė ndėrkombėtar i cili Kosovės do t’i hapte mundėsinė e anėtarėsimit nė mekanizmat ndėrkombėtare,pėrfshirė aty edhe OKB-nė.
    Sė treti,integriteti territorial i vendit qė do tė siguronte shtrirjen e qeverisjes sė institucioneve tė Kosovės dhe zbatimin unik tė ligjit nė gjithė hapėsirėn e saj.
    Sė katėrti,shteti funksional i Kosovės qė do tė mund tė pengonte invalidimin e mundshėm tė tij.

    Prishtinė, 02.04.’07.
    Akademik Esat Stavileci
    My silence doesn't mean I am gone!

  3. #3
    Rising Star and Legend Maska e Davius
    Anėtarėsuar
    20-04-2003
    Vendndodhja
    Underground
    Postime
    11,955
    Deri kur do "tė flasim me vetveten"

    Esat Stavileci

    Ditė mė parė, nė Prishtinė, u mbajt njė seminar ndėrkombėtar me temėn "Sfidat e Paqes nė Kosovėn e Re". Temė shumė aktuale dhe shumė e qėlluar nė momentin qė po kalon Kosova. U dėgjuan fjalė shumė tė mira dhe u dėrguan shumė mesazhe "nė emėr" dhe "nė adresė" tė paqes. Edhe pse ky qe njė rast shumė i pėrshtatshėm pėr tė marrė fjalėn dhe pėr tė shprehur disa mendime qė ndėrlidheshin me temėn bosht tė seminarit, hoqa dorė, pėr disa arsye, qė po pėrpiqem t‘i zbėrthej si mė poshtė.

    E para, kisha pėrshtypjen se fjalėt shumė tė mira dhe mesazhet "nė emėr" dhe "nė adresė" tė paqes u dėrgoheshin atyre qė "mungonin brenda sallės", ku zhvilloheshin punimet e seminarit. U gjenda para dilemės: Ē‘kuptim ka "tė flasėsh me vetveten"? Nė cilėt "veshė tė shurdhėr" duhet tė adresosh fjalė dhe mesazhe dhe deri kur, ne shqiptarėt duhet tė vazhdojmė tė tregohemi tolerantė ndaj atyre qė vazhdojnė tė na mohojnė, injorojnė e shantazhojnė?

    E dyta, kisha pėrshtypjen se, duke mos ēmuar qė "kur ėshtė mjaft", ne vazhdojmė tė sillemi sikur asgjė tė mos kishte ndodhur me ne dhe rreth nesh; t‘u zgjasim dorėn atyre qė nuk e duan dorėn tonė, e lėre mė qė atė tė na e zgjasin ne; atyre qė, nė vend qė tė na kėrkojnė falje, presin ndjesėn tonė, pa e vrarė mendjen se nuk mund t‘i ndėrrojmė as vendet dhe as rolet, sepse kėtė nuk na e lejojnė "gjurmėt e dorės". Shumė ndrydhje e shkelje tė tė drejtave tė njė etnikumi janė bėrė nė kėto hapėsira nga njė etnikum tjetėr dhe, megjithatė, ne u zgjasim dorėn atyre qė janė pėrgjegjės, qė nė kėto hapėsira kanė zhvilluar proceset mė antipode "kundruall humanizmit", "akte dehumanizuese", qė kanė "atakuar ekzistencėn e njerėzve", qė kanė pėrligjur masa "atakuase pėr trashėgiminė kulturore etnike", qė "kanė atakuar zhvillimin arsimor e shpirtėror"; qė "kanė synuar shtypjen e vullnetit shoqėror dhe politik" tė shumicės dominuese tė njė etnie.

    E treta, kisha pėrshtypjen sikur ne vazhdojmė tė bėjmė pėrpjekje pėr "t‘u dėshmuar besnikė" ndaj atyre qė fare nuk besojnė te ne dhe nė besėn tonė, edhe pse e kanė provuar "fqinjėsinė tonė", pa vrarė mendjen se ne, nė fakt, po poshtėrohemi, nėnēmohemi dhe pėrulemi, pa llogaritur se me kėtė mund tė pėsojė dhe do tė pėsojė dinjiteti ynė njerėzor e kombėtar. Edhe pėrkundėr "pėrpjekjeve tona" pėr "t‘u ridėshmuar", gjėrat nuk "lėvizin prej vendit", sepse kėtė nuk e dėshiron "ana tjetėr". Dy bindje pėr njė tė vėrtetė nuk mund tė ekzistojnė, as dy tė vėrteta pėr njė bindje. Kriteri i sė vėrtetės nėnkupton vlerėsimin, d.m.th., gjykimin dhe mjetin pėr tė kontrolluar vėrtetėsinė ose gėnjeshtrėn e njė pohimi, hipoteze, teorie, pra edhe njė parimi.

    E katėrta, kisha pėrshtypjen se, sa mė shumė koncesione qė u kemi bėrė dhe qė vazhdojmė t‘u bėjmė atyre qė na torturuan fizikisht e psikikisht, qė na poshtėruan, na dhunuan, na plaēkitėn, na vranė, ata e rrisin dhe nuk e fshehin urrejtjen dhe armiqėsinė ndaj nesh. Na sugjerohet "tė harrojmė tė kaluarėn" dhe "t‘i kthehemi tė ardhmes". Por si mund "tė kėrkohet tė harrohen" vitet e keqtrajtimit qė u kanė paraprirė veprimeve kundėrnjerėzore, me premisa gjenocidale tė njė regjimi tė egėr serb ndaj shqiptarėve?

    E pesta, kisha pėrshtypjen se sikur prej nesh po kėrkohen "prova tė reja", edhe pse pėrgjatė historisė kemi provuar, edhe si popull, edhe si komb, ndėrkohė qė e kemi pėsuar me shumė se askush tjetėr, duke u pozicionuar nė anėn e miqėsorit, e jo armiqėsorit, pa synuar gllabėrime tokash tė tjetrit, por "duke lejuar" qė tė tjerėt, jo vetėm tė na gllabėrojnė tokat, por edhe tė na sundojnė. Kėshtu qė pėr afro 500 vjet nuk mėsuam mė shumė se vetėm "Lepe, pekej, Abej", pėr afro 100 vjet, mė shumė se "Razumem druzhe" dhe tash, pėr afro 10 vjet, "Yes, sir", pa "pasur kohė" qė pėrfundimisht, tė kalojmė nė "tonėn", nė "Po, zotėri".

    Prandaj, duke mos kontestuar, nė asnjė mėnyrė fjalėt shumė tė mira dhe mesazhet qė u dėrguan "nė emėr" dhe "nė adresė" tė paqes, do tė apeloja nė vetėdijen tonė qė tė mėsojmė "kur ėshtė mjaft", pėr t‘i parė dhe pėr t‘i shtruar ēėshtjet dhe problemet ashtu si janė, ashtu siē ėshtė realiteti qė na rrethon, ashtu siē ėshtė sjellja e njerėzve ndaj atij realiteti, sepse vetėm nė atė mėnyrė do tė kontribuojmė qė ai tė kuptohet drejt, sepse "nuk ka padrejtėsi mė tė madhe se kur drejtėsia shtrembėrohet". Asnjėherė mė parė nuk ka pasur mė shumė nevojė se sot "tė takohen" e vėrteta dhe paqja, veēanėrisht nė rastin e Kosovės.

    Populli dhe kombi shqiptar, shumė i vuajtur dhe i pėrvuajtur, i ndjekur dhe i pėrndjekur, po kalon nėpėr ēastet mė dramatike dhe mė kritike tė ndėrtimit tė njė ardhmėrie, nė tė cilėn, pikėrisht pėr shkak tė ruajtjes dhe kultivimit tė mėtejshėm tė paqes, po bėn shumė koncesione, me pasoja tė dėmshme edhe pėr veten e tij, duke i zgjatur dorėn edhe njė "pavarėsie tė varur", edhe njė "lirie tė mbikėqyrur", me shpresė se "po i hap dyert" njė tė ardhmeje, ku do tė trajtohet i njėjtė dhe i barabartė me tė tjerėt, e jo i poshtėruar, i nėnēmuar dhe i pėrulur nga tė tjerėt, tė cilėve, ja, sėrish, po "ua zgjat dorėn". Mirėpo, njė kėshillė duhet ta mbajmė pėrpara: Zgjati dorėn, nėse ke kujt t‘ia zgjatėsh! Ndryshe, do tė vazhdojė tė pėsojė dhe do tė pėsojė dinjiteti ynė, edhe njerėzor, edhe ai kombėtar.

    /shqip/
    My silence doesn't mean I am gone!

  4. #4
    Rising Star and Legend Maska e Davius
    Anėtarėsuar
    20-04-2003
    Vendndodhja
    Underground
    Postime
    11,955
    Bėrja e shtetit tė Kosovės ėshtė mė shumė se deklarimi pėr tė

    Esat Stavileci

    Saturday, 02 February 2008

    Vetė statusi i ri i Kosovės, “pavarėsia e mbikėqyrur” e saj do tė pėrbėjė njėrėn prej sfidave mė tė mėdha pėr Kosovėn.Edhe pse thuhet se nuk ekziston mundėsia e “pėrsėritjes sė UNMIK-ut nėpėrmjet tė BE-sė”, ėshtė fakt i pamohueshėm se nė Kosovė do tė ketė njė prani tė fuqishme civile ndėrkombėtare e cila, pėr kohėn se sa do tė jetė “e instaluar” nė Kosovė, do tė mund tė krijonte “njė mentalitet tė ri vartėsie tė saj”. Nuk do tė dėshironim qė nė Kosovė “tė pėrsėritet shembulli i Bosnjės” dhe qė ajo prani civile ndėrkombėtare “tė krijojė” nga Kosova njė shtet jofunksional dhe, nė mungesė tė sovranitetit nė kuptimin e tij tė shprehur mė lart, nė Kosovė “tė krijohet ndjenja e tė qenit shtet”, pa mundėsinė e funksionimit tė tij nė kuptimin e plotė; “tė krijohet ndjenja e tė qenit i pavarur”, pa mundėsinė e shprehjes sė saj nė kuptimin e plotė; “tė krijohet ndjenja e “tė veshurit me pushtet”, pa mundėsinė e ushtrimit tė tij nė kuptimin e plotė.
    Kosova do tė ballafaqohet me problemin e shtrirjes sė juridiksionit tė institucioneve tė saj, qoftė nė veriun e Kosovės, qoftė nė enklavat serbe, pėr shkak “tė presionit tė pushtetit tė Beogradit” pėr “padėgjueshmėri” ndaj tė parave qė do tė mund tė shpienin nė “izolim tė territoreve tė Kosovės” ku jetojnė dhe ku do tė jetojnė serbėt nė bazė tė projektit territorial dhe etnik tė decentralizimt, duke “ruajtur vartėsinė nga Beogradi” dhe duke “mos e pėrmbyllur kapitullin” e pozicionimit politik tė Serbisė ndaj Kosovės.Pra, sfidė mė vete do tė jetė si tė vendoset zbatimi i ligjeve unike tė Kosovės nė ato “pjesė tė territorit tė Kosovės”, nėse popullata nė to do “tė vazhdojė tė jetė e kthyer me sy e veshė nga Beogradi”, e jo nga “qendra” nė Prishtinė.

    Opinion

    Vrojtimet e para

    Nėse tė pėrkufizosh shtetin, do tė thotė “tė shpjegosh ē’do tė thotė fjala shtet”, problemi ėshtė i zgjidhur.Megjithatė, pėrkufizimi i shtetit ėshtė njė problem shumė mė kompleks, se nė dukje tė parė, ndėrsa edhe mė komplekse ėshtė bėrja e shtetit, duke pasur parasysh faktin se “midis fjalės dhe asaj qė tregon ajo, midis emrit dhe objektit, largėsia ėshtė e madhe”.Tė gjera dhe tė larmishme janė konceptet, si “mjete” ose “instrumente” pėr tė kuptuar fenomenet nė lidhje me shtetin dhe bėrjen e tij.Ky mėsim do tė duhej tė kihej parasysh edhe nė Kosovė e cila gjindet para “shpalljes sė pavarėsisė”.

    Pėrkufizimi

    Tė pėrkufizosh shtetin, do tė thotė, sė pari, tė caktosh “kufijtė” e tij, sepse “njė koncept i papėrkufizuar ėshtė, nė rradhė tė parė, njė koncept pa fund”.Sipas Fjalorit Politik tė Oxfordit(1996), shteti( state) ėshtė “njė tėrėsi e dallueshme institucionesh politike, qėllimi i veēantė i tė cilave ėshtė organizimi i sundimit, nė emėr tė interesit tė pėrbashkėt, brenda njė territori tė caktuar”. Brenda botės “njėjtėsohet njė numėr i madh shtetesh” sipas epokave tė ndryshme dhe sipas hapėsirave tė ndryshme historike qė shpie tek njė pėrfundim i qartė se “shteti jashtė kohės dhe jashtė hapėsirės nuk mund tė kuptohet”.C’ ėshtė e vėrteta, ėshtė koha qė “shpreh vazhdimėsinė e ekzistencės sė shtetit qė nga lindja e tij” , ndėrsa ėshtė hapėsira qė “shpreh mėnyrėn e vendosjes sė shtetit nė njė territor tė caktuar”.

    Bėrja e shtetit si proces

    Asnjė shtet nuk ka ekzistuar pėrpara se tė formohet si i tillė, ndėrsa bėrja e tij ėshtė njė proces dhe Kosova “po kalon nėpėr tė”. Para Kosovės po shtrohet pyetja: si tė bėhet shteti qė tė funksionojė si i tillė ? Pyetja shtrohet duke marrė parasysh, nga njėra anė, mundėsitė, ndėrsa,nga ana tjetėr, kufizimet qė po i bėhen Kosovės nė bėrjen e shtetit.

    C’thotė teoria? Ajo thekson se shteti ėshtė, nė rradhė tė parė, njė organizatė shoqėrore, se ka pushtetin, se shtrihet nė territor tė caktuar dhe se popullsia nė atė territor sillet sipas rregullave qė i pėrcakton pushteti shtetėror.

    Siē u theksua, sė pari, shteti ėshtė njė organizatė shoqėrore. Ky sqarim bėhet pėr tė kuptuar faktin se “shteti nuk ka ekzistuar nė tė gjitha fazat e zhvillimit tė shoqėrisė”, pra se themelimi i shtetit, vetvetiu, ėshtė njė proces shoqėror. Nuk ka asnjė dyshim se “nėpėr atė proces” po kalon sot edhe Kosova dhe se ai proces shoqėror “arsyeton bėrjen e shtetit tė Kosovės”. Me kėtė rast, duhet tė kihet parasysh, gjithanėshmėria dhe gjithėpėrfshirėshmėria e njohurive tė proceseve shoqėrore nė Kosovė dhe nė lidhje me Kosovėn, si nė tė kaluarėn, ashtu edhe nė tė tashmėn, veēanėrisht realitetet e reja tė krijuara nė tė.

    Sė dyti, u tha se njė organizatė shoqėrore nuk mund tė veprojė pa pushtet. Nė fakt, ajo edhe themelohet pėr tė disponuar pushtetin. Pushteti pėrcakton formėn dhe strukturėn e saj. Pra, shteti, si organizatė shoqėrore, ėshtė “bashkėsi funksionesh”. Pikėrisht nė kėtė element tė shtetit lindin problemet qė mund tė ngadalėsojnė dhe vėshtirėsojnė bėrjen e shtetit nė Kosovė.

    Nuk ka shtet, nė kuptimin e tij tė plotė:

    (1) Pa marrjen e pėrgjegjėsive tė plota pėr tė qeverisur me tė

    Misioni i OKB-sė nė Kosovė (UNMIK), qė prej vitit 1999 “synon tė krijojė institucionet shtetėrore nė Kosovė”, edhe pse edhe vetė ėshtė ndodhur pėrballė kontradiktave lidhur me statusin e mandatit tė vet. Nė pyetjen se si “tė pajtohen” kėto dy skajshmėri, bashkėsia ndėrkombėtare mund dhe duhet tė pėrgjigjet me kalimin e pushtetit nė institucionet e Kosovės dhe, kėshtu, tė pėrmbush njėrin ndėr kushtet themeltare pėr bėrjen e shtetit nė Kosovė. “Rezervimi i pushtetit” nė duar tė bashkėsisė ndėrkombėtare dhe ushtrimi i njė pjese shumė tė rėndėsishme tė tij nga njė mision i ri civil ndėrkombėtar qė do tė zėvėndėsojė UNMIK-un, do tė ngadalėsojė dhe vėshtirėsojė bėrjen e shtetit nė Kosovė. Pra, vetėm marrja e pėrgjegjėsive tė plota nga ana e institucionevetė Kosovės dhe ndėrtimi demokratik i tyre do tė mund “t’i jepnin kuptimin e plotė” shtetit tė Kosovės.

    (2) Pa sigurimin dhe garantimin e tėrėsisė territoriale

    Njė problem tjetėr qė mund tė ngadalėsojė dhe vėshtirėsojė bėrjen e shtetit tė Kosovės ėshtė ai i dėmtimit tė mundshėm tė tėrėsisė territoriale tė saj, nėse do tė mungojė shtrirja dhe kontrolli i institucioneve tė shtetit tė Kosovės, qoftė nė veriun e Kosovės, qoftė nė “enklavat serbe”, tė etabluara si “komuna me shumicė serbe”.

    (3) Pa supremacion tė kushtetutės ndaj rregullave tė tjera

    Nė bėrjen e shtetit, Kosova do tė pėrballet me “njė numėr rregullash” qė, gjithashtu, mund ta ngadalėsojnė dhe vėshtirėsojnė atė. Ato rregulla, nė formė parimesh, tė pėrmbledhura nė Pakon e Ahtisaarit, dhe tė zbėrthyera si “tė drejta dhe detyra” tė institucioneve vendore nė ligjet e Kuvendit tė Kosovės me tė cilat do “tė mbikėqyret”pavarėsia, nuk i sigurojnė Kushtetutės sė Kosovės primatin e “aktit tė parė dhe themeltar juridik”, veēanėrisht jo tė aktit burimor tė shtetit me tė cilin shprehet vullneti i shtetasve tė tij,nė kuptimin e plotė.

    (4) Pa funksionalizimin e tij

    Mungesa e funksionalizimit tė shtetit mund tė pėrbėjė sfidėn tjetėr qė mund tė ngadalėsojė dhe vėshtirėsojė bėrjen e shtetit tė Kosovės.Kosova ndien nevojėn pėr shtet funksional, e jo pėr njė shtet tė “tipit tė Bosnjės”, qė funksionon mė shumė ngadalėsi dhe vėshtirėsi. Nė Kosovė nuk do tė mund tė qėndronte njė shtet i cili do “tė prodhonte” kontradikta politike e shoqėrore, por vetėm njė shtet ligjor, thellėsisht demokratik, nė tė gjitha pėrmasat e tij. Prandaj, nė funksionimin e tij, shteti i Kosovės do tė duhej tė mbėshtetej nė “bėrthamėn e demokracisė” e cila “balancėn e koparticipimit tė pakicės demografike” nė pushtetin politik, do tė mund “ta vendoste me respektimin e realitetit demografik tė tė gjithė territorit”.

    (5) Pa sovranitet

    Njė shtet qė “nuk mvishet me sovranitet” kėrcėnon me rrezikun qė tė prodhojė dhe tė thellojė kundėrthėnie tė ndryshme politike e shoqėrore. Gjendja e sovranitetit, nė fakt, konsiderohet si “pavarėsi faktike e shtetit nė marrėdhėnėet politike me shtete tjera”. Edhe pse sovraniteti sot nuk ka njė “vlerė absolute” , ēfarė e kishte mė parė, atė e karakterizojnė “pavarėsia ndaj pushtetit tė ēdo shteti tjetėr”; “mungesa e ēdo kufizimi formal pėr pushtetin shtetėror nė nxjerrjen e ligjeve” ; “ epėrsia e pushtetit shtetėror, nė territorin ku ai shtrihet, mbi ēdo pushtet tjetėr”. Nė tė vėrtetė, sovraniteti nėnkupton kėrkesėn e shtetit pėr vetėqeverisje tė plotė. Kosova do tė pėrballet me “mungesėn e sovranitetit” , tė shprehur nė tri karakteristikat e tij, sepse institucionet e saj nuk do tė jenė “autoritet i fundmė politik qė nuk i nėnshtrohen asnjė pushteti mė tė lartė pėrsa i pėrket marrjes dhe zbatimit tė vendimeve politike”, duke pasur parasysh njė prani, relativisht tė fuqishme ndėrkombėtare, ushtarake e civile nė Kosovė, me fuqi ekzekutive dhe me fuqi tė interpretimit tė mandatit tė vet.

    Shqetėsimet

    Edhe mė parė, madje shumė herėt (Revista “E drejta”,Prishtinė,nr.1-2/2003), jemi shprehur skeptik ndaj projekit tė decentralizimit dhe jemi deklaruar kundėr decentralizimit territorial dhe etnik. Decentralizimi nė Kosovė, “ėshtė menduar” tė bėhet “me qėllim tė integrimit tė pakicės serbe nė institucione”, por “veshja e tij” me “petkun etnik” kėrcėnon me rezikun qė “tė shpie nga ēintegrimi”. Modeli i decentralizimit do tė duhej tė ishte: shoqėrisht i pranueshėm; politikisht i pėrshtatshėm; profesionalisht racional; organizativisht funksional, dhe, para sė gjithash, dhe, mbi tė gjitha, etnikisht i hapur. Pikėrisht pėr shkak tė projektit tė decentralizimit, tė ndėrtuar mbi parimin territorial dhe etnik, Mitrovica dhe veriu i Kosovės do tė mund tė pėrbėnin njė problem mė vete, pavarėsisht nga statusi i ri i Kosovės. Gjendja nė terren do tė mund tė kėrcėnonte me rrezikun e “pėrligjjes sė saj”.Nuk do tė dėshironim qė aty tė ndodhte ndonjė “Republika Srpska” tjetėr. Shembulli i Bosnjės ėshtė ende shumė i freskėt dhe sinjifikativ.Pra, nėse Kosova do “tė pavarėsohej” me njė etnitet serb nė veriun e saj, ajo zgjidhje do tė mund tė pėrligjte, herėt a vonė, ndarjen dhe do tė mund tė paraqiste njė hap drejt “legalizimit tė strukturave paralele shtetėrore serbe nė njė pjesė tė territorit tė Kosovės”. Kjo zgjidhje, nė vend se tė menjanonte ose zvogėlonte tensionet ndėretnike, do “t’i ēonte ato” nė “shkallėn mė tė lart”.

    Krijimi i zonave tė mbrojtura pėr rreth “kishave dhe manastireve serbe” do tė mund tė pėrbėnte njė kapitull tjetėr problemesh nė “Kosovėn e pavarur”. Vendosja e zonave tė mbrojtura pėr rreth “kishave dhe manastireve serbe” pėrkon me pikėpamjen e pseudoshkencės serbe pėr Kosovėn si “djep i Serbisė dhe shtetit serb”, edhe pse, siē e kemi argumentuar dhe faktuar edhe nė shkrime tė mėhershme, posesivizmi serb ndaj Kosovės nuk qėndron shkencėrisht dhe ėshtė i pathemelt, qoftė “nė aspektin metodologjik tė cilėsimit tė karakterit etnik kombėtar tė territorit”, qoftė “nė aspektin e sė vėrtetės materiale historike”.

    Problem mė vete nė “Kosoėvn e pavarur” do tė mund tė pėrbėnte dhe zbatimi i tė ashtuquajturit “diskriminim pozitiv i minoriteteve”, veēanėrisht i pakicės serbe qė, nė tė vėrtetė, pėrmban njė “katalog privilegjesh” tė cilat, ndėr tė tjera, nė rastin e aplikimit tė procedurės sė votimit tė dyfishtė( sipas modelit tė “Marrėveshjes sė Ohrit”) do tė mund tė prodhonin bllokadė tė punės sė Kuvendit tė Kosovės, me implikime tė rėnda politike.

    Niveli shumė i ulėt i zhvillimit ekonomik ėshtė shqetėsues pėr tė ardhmen e Kosovės.Menjėherė pas vendosjes sė statusit tė ri, Kosova do tė trashėgojė shifrat e tashmė shumė tė larta tė papunėsisė( rreth 70%), me shkallė shumė tė lart tė varfėrisė. Kosova do tė ballafaqohet me shpenzime shumė tė rritura buxhetore, ndėrkohė qė do tė ketė njė buxhet qė nuk ka ndryshuar shifrat disa vjet.

    Vrojtimet mbyllėse

    Kosova po jeton nė pritje tė statusit tė ri politik tė saj, pėrkatėsisht tė pranimit tė sinjaleve nga SHBA-ja dhe BE-ja pėr “shpalljen e pavarėsisė” nga ana e Kuvendit tė saj. Qytetarėt e Kosovės, veēanėrisht klasėn politike “e ka kapluar” euforia dhe ajo sikur mė shumė ėshtė “ e preokupuar” me “shpalljen e pavarėsisė” se me “bėrjen e saj”, pa vra mendjen se bėrja e shtetit tė Kosovės ėshtė mė shumė se deklarimi pėr tė.

    Vetė statusi i ri i Kosovės, “pavarėsia e mbikėqyrur” e saj do tė pėrbėjė njėrėn prej sfidave mė tė mėdha pėr Kosovėn.Edhe pse thuhet se nuk ekziston mundėsia e “pėrsėritjes sė UNMIK-ut nėpėrmjet tė BE-sė”, ėshtė fakt i pamohueshėm se nė Kosovė do tė ketė njė prani tė fuqishme civile ndėrkombėtare e cila, pėr kohėn se sa do tė jetė “e instaluar” nė Kosovė, do tė mund tė krijonte “njė mentalitet tė ri vartėsie tė saj”. Nuk do tė dėshironim qė nė Kosovė “tė pėrsėritet shembulli i Bosnjės” dhe qė ajo prani civile ndėrkombėtare “tė krijojė” nga Kosova njė shtet jofunksional dhe, nė mungesė tė sovranitetit nė kuptimin e tij tė shprehur mė lart, nė Kosovė “tė krijohet ndjenja e tė qenit shtet”, pa mundėsinė e funksionimit tė tij nė kuptimin e plotė; “tė krijohet ndjenja e tė qenit i pavarur”, pa mundėsinė e shprehjes sė saj nė kuptimin e plotė; “tė krijohet ndjenja e “tė veshurit me pushtet”, pa mundėsinė e ushtrimit tė tij nė kuptimin e plotė.

    Kosova do tė ballafaqohet me problemin e shtrirjes sė juridiksionit tė institucioneve tė saj, qoftė nė veriun e Kosovės, qoftė nė enklavat serbe, pėr shkak “tė presionit tė pushtetit tė Beogradit” pėr “padėgjueshmėri” ndaj tė parave qė do tė mund tė shpienin nė “izolim tė territoreve tė Kosovės” ku jetojnė dhe ku do tė jetojnė serbėt nė bazė tė projektit territorial dhe etnik tė decentralizimt, duke “ruajtur vartėsinė nga Beogradi” dhe duke “mos e pėrmbyllur kapitullin” e pozicionimit politik tė Serbisė ndaj Kosovės.Pra, sfidė mė vete do tė jetė si tė vendoset zbatimi i ligjeve unike tė Kosovės nė ato “pjesė tė territorit tė Kosovės”, nėse popullata nė to do “tė vazhdojė tė jetė e kthyer me sy e veshė nga Beogradi”, e jo nga “qendra” nė Prishtinė.

    Edhe njė problem tjetėr me tė cilin mund tė pėrballet “Kosova e pavarur” nuk bėn tė anashkalohet e tė mos mirret parasysh. Bėhet fjalė pėr mundėsinė e ngadalėsimit dhe vėshtirėsimit tė punės sė Kuvendit tė Kosovės nė nxjerrjen e ligjeve, pėr shkak tė kushtėzimit tė miratimit tė disa prej tyre me procedurėn e “votimit tė dyfishtė”.

    Mė nė fund, mungesa e njė rezolute tė re tė Kėshillit tė Sigurimit tė OKB-sė, me tė cilėn do tė zėvėndėsohej Rezoluta 1244 e tij do tė mund ta ngadalėsojė dhe vėshtirėsojė “veshjen e Kosovės” me subjektivitet tė plotė politik, juridik- kushtetues dhe ndėrkombėtar dhe, pėr pasoėjė do tė mund tė zvarritej gjatė anėtarėsimi i Kosovės nė OKB, Bashkimin Evropian dhe NATO, qė pėrbėjnė synimet e ēdo shteti tė ri.Mungesa e atij subjektiviteti, vetvetiu, do ta bėnin pavarėsinė, mė shumė “tė varur” se “tė mbikėqyrur”, dhe sovranitetin, mė shumė “tė synuar” se “ tė realizuar”.
    My silence doesn't mean I am gone!

  5. #5
    Rising Star and Legend Maska e Davius
    Anėtarėsuar
    20-04-2003
    Vendndodhja
    Underground
    Postime
    11,955
    Kosova, lėkundjet e diplomacisė deri te vendimi (II)

    Esat Stavileci

    “Ndėrhyrjet e Serbisė” nė Kosovė

    Para “syve tė bashkėsisė ndėrkombėtare”, por edhe me “miratimin e heshtur tė saj” ndodhėn shumė “ndėrhyrje tė Serbisė” nė Kosovė. Ajo pėrherė u “arsyetua” me qenien “nė fuqi” ende tė Rezolutės 1244 tė Kėshillit tė Sigurimit tė OKB-sė, sipas sė cilės Kosova u trajtua si “pjesė e Serbisė”. Veriu i Kosovės, faktikisht, “u menaxhua” nga Beogradi. Realiteti flet se nė Mitrovicėn e veriut dhe, pėrgjithėsisht, nė veriun e Kosovės, flitet njė gjuhė tjetėr, valon njė flamur tjetėr dhe jeta kontrollohet nga njė qeveri tjetėr, e cila ka edhe zyrat e veta ministrore. Aty u lejua certifikimi i partive politike, me seli nė Serbi, pėr pjesėmarrje nė “zgjedhjet nė Kosovė”, por edhe certifikimi i partive, me seli nė Kosovė, pėr pjesėmarrje nė “zgjedhjet nė Serbi”.

    Vėshtrimi dhe trajtimi i Kosovės si “nevojė e decentralizimit” me qėllim “tė pėrballimit tė konfliktit shqiptaro-serb” hapi rrugė pėr “ndėrhyrje” tjera tė Serbisė nė Kosovė. Projekti serb i decentralizimit synoi “ndarjen e Kosovės”.Kėrkesat e Serbisė pėr decentralizim u shtruan nė kuadėr tė kėrkesave pėr ta vėshtruar dhe shtruar ēėshtjen e Kosovės nė rrafshin e “rajonalizimit tė saj”, pėr tė mbajtur “lidhjet me Beogradin”, qė pėrbėnin pėrpjekje “pėr tė dėshmuar” se jeta institucionale nė Kosovė nuk mund tė ndėrtohet “pa lejen e tij”. Difektet e projektit tė decentralizimit u vėrejtėn shumė herėt. U synua qė decentralizimi tė identifikohet me ndarjen territoriale; qė decentralizimi tė ofrojė territorializim etnik dhe qė decentralizimi tė shpėrfaqet me komuna mbi baza etnike, nė ē’mėnyrė u vu nė pyetje karakteri unik i Kosovės.Qeveria serbe mbėshteti idenė pėr territorializimin e ēėshtjes serbe nė Kosovė, prandaj Kosova u ballafaqua me obstruksionin serb tė veprimit tė “organeve paralele” dhe tė enklavave nė baza etnike.
    Pa pritur gjykimin e kohės, mund tė thuhet se UNMIK-u dhe OSBE-ja, lejuan procese tė paligjshme tė cilat nuk qenė nė pėrputhje as me Rezolutėn 1244 dhe as me Kornizėn Kushtetuese, sado qė tė dyja kėto dy dokumente, nuk janė akte tė favorshme pėr Kosovėn, pėr tė qenė “pikė referimi” nė “mbrojtje” tė saj.

    Nėn parolėn e UNMIK-ut dhe tė OSBE-sė se “Ne as nuk pėrkrahim dhe as nuk i ndalojmė” veprimet serbe, kanė ndodhur shumė “ndėrhyrje tė Serbisė” nė Kosovė dhe nė “punėt e brendshme tė saj” dhe ky fakt nuk mund tė injorohet.Ato veprime kanė prodhuar dhe vazhdojnė tė prodhojnė pasoja politike pėr Kosovėn dhe tė ardhmen e saj.

    Ēfarė u tha nė Raportin e ambasadorit K.Eide?

    Kai Eide, nė raportin e tij pėr Kosovėn(2005), me tė cilin “u hapen bisedimet” Kosovė- Serbi, qe shprehur, ndėr tė tjera, se “ēėshtja e Kosovės do tė zgjidhet ndryshe nga ajo e ish – republikave tė Jugosllavisė”, prandaj dhe ndodhi qė Kosova tė privohet nga e drejta qė vetė ajo tė vendosė pėr tė ardhmen e vet, mbi parimin e vetėvendosjes, me gjithė faktin se kjo e drejtė u takon shqiptarėve tė Kosovės, qoftė si e drejtė kombėtare, qoftė si e drejtė e njė territori tė individualizuar.

    Po nė kėtė raport, Kai Eide “sugjeroi” autonomi tė zgjeruar pėr serbėt e Kosovės, dhe i hapi rrugė “procesit tė decentralizimit” i cili, mė shumė se “integrimin”, synon “dezintegrimin” e Kosovės.

    Kundėrthėniet e Planit tė Ahtisaarit

    Kosova priti gjatė propozimin e ish-presidentit finlandez, M.Ahtisaari. Me arritjen e propozimit, arritėn dhe dilemat rreth tij. Dokumenti la pėr “tė kuptuar” zgjidhjen, por nuk e shprehi atė, nė mėnyrė krejtėsisht tė qartė, dhe vetvetiu, e bėri atė tė interpretueshėm.

    Kėshtu, u shfaq droja se njė dokument i interpretueshėm, mund “tė prodhojė” njė “zgjidhje tė interpretueshme” nė njė rezolutė eventuale tė Kėshillit tė Sigurimit tė OKB-sė.Plani i Ahtisaarit “hapi njė portė” pėr krijimin e “njė shteti” pėr tė cilin nuk u shpreh, nė mėnyrė decidive.Nė kėtė mėnyrė, u shfaq droja tjetėr pėr shkallėn e pavarėsisė dhe tė sovranitetit dhe pėr (pa)mundėsinė e njohjes ndėrkombėtare tė tij.

    Pjesa tjetėr e Planit tė Ahtisaarit qė “nuk iu referua statusit” qe shumė e qartė. Nė tė vėrtetė, Plani i Ahtisaarit pėrmblodhi statusin e pakicave, veēanėrisht atė tė pakicės serbe dhe mbrojtjen e interesave tė saj.

    Kosovės iu kėrkua qė tė hyjė nė negociata me Serbinė e hendikepuar, pėr shkak se territori i Kosovės nuk ishte ende i unifikuar; pėr shkak se Kosova mbahej me Rezolutėn 1244 ende e pėrthekuar; pėr shkak se nė institucionet e pėrkohshme vetėqeverisėse tė Kosovės ende nuk ishin bartur autorizimet qė ishin premtuar; sepse ato ende vazhdonin tė vepronin, nė masė tė madhe, nga tė huajt tė kontrolluar.

    Kosovės, pothuaj se “iu imponua”, qė tė diskutojė dhe miratojė projektin e decentralizimit, planin pėr trashėgiminė serbe dhe kornizat e legjislacionit mbi tė drejtat politike tė pakicės serbe, nė mėnyrė tė veēantė, si “ēėshtje teknike”, edhe pse qė tė gjitha ato preknin nė ēėshtjet e statusit, madje dhe paragjykonin thelbin e tij, ēėshtje kėto qė u detajizuan nė Planin e Ahtisaarit.

    Plani i Ahtisaarit pėrmblodhi edhe parimet, por edhe detajet, e shtrirjes sė pranisė ndėrkombėtare nė Kosovė qė, vetvetiu, do tė ndikojė nė kufizimin e funksionalitetit tė institucioneve tė Kosovės, pas vendosjes sė statusit tė ri tė saj dhe, pėr pasojė, pavarėsinė dhe sovranitetin , edhe ashtu formal tė Kosovės, do t’i bėjnė tė lėndueshėm dhe tė invalidueshėm.

    Arsyet pėr njė prani, relativisht tė theksuar, tė bashkėsisė ndėrkombėtare nė Kosovė flasin, nė tė vėrtetė, pėr njė shkallė, ende tė ulėt besimi, nė kapacitetin vendor “pėr tė administruar plotėsisht vendin”,por krahas me kėtė, pėrmenden edhe dy arsye tė tjera, si ndjenja e mosbesimit tė bashkėsisė ndėrkombėtare nė raportet e shqiptarėve e serbėve, por edhe njė marrėveshje e pashkruar, brenda bashkėsisė ndėrkombėtare, pėr kufizimin e pavarėsisė dhe sovranitetit tė Kosovės.

    “Abstenimi” i Kėshillit tė Sigurimit tė OKB-sė

    Me gjithė kundėrthėniet e Planit tė Ahtisaarit, Rusia arriti qė ta bllokojė miratimin e tij nėpėrmjet njė rezolute nė Kėshillin e Sigurimit tė OKB-sė, edhe pse nga njė numėr shtetesh, anėtarė tė rregullt tė Kėshillit tė Sigurimit, pati angazhime qė tė ndodhė njė miratim i tillė.Rusia iu kundėrvu haptas “pavarėsisė sė mbikėqyrur”tė Kosovės, pėr ēfarė angazhohej plani i kryendėrmjetėsit tė negociatave Kosovė- Serbi.Mė pas ndodhi heqja e ēėshtjes sė Kosovės nga agjenda e Kėshillit tė Sigurimit dhe “bartja e pėrgjegjėsive pėr Kosovėn” nė Bashkimin Evropian, fakt ky qė shkaktoi dilema nėse ēėshtja e Kosovės do tė mund tė zgjidhej pa njė rezolutė tė re tė Kėshillit tė Sigurimit dhe zėvėndėsimin e Rezolutės 1244.Bashkimi Evropian, nėpėrmjet tė ekspertėve tė vet, doli me interpretimin se Rezoluta 1244 nuk paraqet pengesė pėr pavarėsinė e mbikėqyrur tė Kosovės dhe as pėr shtetėsinė e saj.Megjithate, njė numėr shtetesh, anėtare tė Bashkimit Evropian, kundėrshtuan ose, sė paku, u rezervuan ndaj planit pėr “pavarėsinė e mbikėqyrur” tė Kosovės, kėshtu qė, deri mė sot, nuk u artikulua “njė zė i vetėm” i Bashkimit Evropian nė lidhje me tė ardhmen e Kosovės.Nėn “presionin e fuqishėm amerikan”, brendapėrbrenda Bashkimit Evropian, “u pėrfitua” njė numėr shtetesh nė mbėshtetje tė “pavarėsisė sė mbikėqyrur” tė Kosovės dhe tė “njohjes ndėrkombėtare tė saj”.Njė fjali e Z.Condoleezza Rice, e shprehur kohė mė parė, sikur pėrmblodhi gjithė dilemat qė janė shkaktuar me “shpalljen” ose jo tė pavarėsisė sė Kosovės, nga ana e Kuvendit tė Kosovės: ”Nė njė moment ne duhet tė marrim vendime tė rėnda dhe shtyrja e kėtyre vendimeve nuk i bėn kėto mė tė lehta”. Sado qė ajo tė ketė menduar nė “vendimet e rėnda” pėr serbėt, nuk e mendoj se i ka “jashtė ndėrdijes” ato vendime edhe pėr shqiptarėt tė cilėt, me pranimin e Planit tė Ahtisaarit, kanė pranuar qė “pavarėsia” e tyre, qoftė edhe nė pėrmasat e kufizuara, “tė gjymtohet dukshėm” dhe qė asaj t’i mungojė “shkėlqimi i duhur”.

    Shtyrjet dhe pritjet

    Nga ana e bashkėsisė ndėrkombėtare qe premtua se tėrė procesi i zgjidhjes sė statusit tė Kosovės do tė pėrmbyllet nė vitin 2006. Mė vonė, procesi hyri nė njė periudhė tė re ngecjeje, nė njė periudhė tė re pritjeje dhe nė njė periudhė tė re paqartėsie. Kosova tash ėshtė nė pritje tė asaj qė dėshiron tė vijė; nė pritje tė sė ardhmes qė prźt tė vijė dhe nė pritje tė asaj qė do tė vijė.

    Vendim qė nuk do ta rrumbullakojė statusin

    Statusi i Kosovės nuk do tė mund tė quhet i rrumbullakuar, nėse nuk shoqėrohet me njohjen e subjektivitetit politik- juridik dhe ndėrkombėtar tė Kosovės.

    Statusi i Kosovės nuk mund tė konsiderohet pėrfundimtar, pėrderisa nė Kosovė do tė ketė njė prani, relativisht tė theksuar, ushtarake dhe civile ndėrkombėtare.

    Statusi i Kosovės nuk do tė mund tė kualifikohet i zgjidhur, pėrderisa nė veriun e Mitrovicės dhe tė Kosovės nuk do tė ketė shtrirje tė institucioneve legale dhe legjitime tė Kosovės dhe pėrderisa atje do tė funksionojnė organet paralele tė qeverisė serbe.

    Statusi i Kosovės nuk do tė mund tė quhet i zgjidhur, pėrderisa nė Kosovė, nė gjithė territorin e saj, nuk do tė vlejnė ligjet unike tė Kosovės.

    Vlen tė pėrmendet edhe njė fakt tjetėr shumė i rėndėsishėm, sado qė ne shqiptarėt sikur “turpėrohemi” ta theksojmė, pėrse pavarėsinė e Kosovės nuk duhet ta pranojmė si “zgjidhje finale”. Arsyja qėndrore ėshtė se statusi politik- kushtetues i Kosovės nuk pėrbėn as tėrėsinė e statusit politik-kushtetues tė shqiptarėve qė kanė jetuar nė hapėsirėn e ish-Jugosllavisė dhe as statusin politik – kushtetues tė popullit shqiptar nė tėrėsi, sado qė statusi i Kosovės pėrbėn thelbin e tij. Njė gjė qė duhet tė theksojmė, edhe me kėtė rast, ėshtė se, “sikur vetėdija evropiane dhe vetėdija e gjithė shteteve nė to tė ishte nė nivelin mė tė lartė tė pranimit tė vullnetit tė lirė tė popujve qė tė ndjekin parimin e lirė etnik me konsekuencė tė plotė, nėpėrmjet rrugės paqėsore, pa sjellje politike me standarde tė dyfishta, kishte pėr tė qenė tejet i natyrshėm opsioni i bashkimit tė Shqipėrisė dhe Kosovės si dhe i trevave tė tjera me shumicė etnike shqiptare si territore kontinuele nė esencė me strukturė tė njėjtė dominante kombėtare…”

    Sfidat e passtatusit

    Adresimi i statusit tė ri politik, juridik – kushtetues dhe ndėrkombėtar tė Kosovės, shoqėrohet me njė numėr shqetėsimesh qė mund tė paraqiten nė lidhje me jetėsimin e tij.

    E para, ėshtė (pa)qartėsia politike dhe legale e statusit.Historia e shteteve mėson se njė vend ose ėshtė ose s’ėshtė shtet; ka ose nuk ka pavarėsi; ka ose nuk ka sovranitet. Prandaj, adresimi i statusit tė Kosovės nuk shoqėrohet me njė kontratualitet me OKB-nė, BE-nė dhe NATO-n, me ulėse nė OKB, i barabartė me statusin e shteteve tė tjera.

    E dyta, njė prani shumė e theksuar e BE-sė nė Kosovė, me fuqi ekzekutive dhe me fuqi tė interpretimtit tė mandatit tė vet, mund tė krijojė njė mentalitet tė ri vartėsie.

    E treta, vėshtirėsimi, deri nė shkallė pamundėsie, i shtrirjes sė institucioneve tė Kosovės nė pjesėn veriore tė saj. Pavarėsia e Kosovės do tė mund tė kishte kuptim vetėm nėse institucionet e Kosovės do tė mund tė vepronin dhe tė ndikonin edhe nė pjesėn veriore tė Kosovės, e cila mbahet e ndarė prej kohės sė vendosjes sė trupave ndėrkombėtare qė, nuk pėrjashton mundėsinė, tė ketė ndodhur edhe si pjesė e projektit tė asaj vendosjeje tė tyre nė Kosovė.

    E katėrta, mundėsia e izolimit tė territoreve tė Kosovės ku jetojnė dhe ku do tė jetojnė serbėt, eventualisht tė kthyer, nė bazė tė projektit territorial dhe etnik tė decentralizimit dhe vartėsia e tyre prej Beogradit. Pavarėsia e Kosovės do tė mund tė kishte kuptim vetėm nėse edhe nė ato territore do tė zbatoheshin ligjet unike tė Kosovės dhe nėse ato do tė kontrolloheshin prej institucioneve tė Kosovės.

    E pesta, mundėsia e bllokimit tė punės sė institucioneve tė Kosovės, veēanėrisht e Kuvendit tė Kosovės, me keqpėrdorimin e tė ashtuquajturit diskriminim pozitiv tė minoriteteve , veēanėrisht nga ana e pakicės serbe. Pavarėsia do tė mund tė kishte kuptim vetėm nėse minoritetet faktikisht do tė integroheshin nė institucione dhe nėse do tė pranonin realitetet e reja dhe do tė jetonin me to.

    Disa vrojtime mbyllėse

    Nėse statusi i ri politik, kushtetues – juridik dhe ndėrkombėtar i Kosovės do tė ndiqte trajektoren e Marrėveshjes sė Dayton-it nė Bosnjė e Hercegovinė qė, me tė tė vendoset “territorializimi etnik i Kosovės”, si parim themelor, do tė kėrcėnojė rreziku qė edhe mė kėtė status, tė mos “pėrmbyllet kriza”, por tė kundėrtėn, tė hapet njė kapitull i ri, ku “kriza e trashėguar nga 1990-ta thjeshtė tė zhvendoset nė premisa tė reja dhe tė marrė njė dinamikė tjetėr”, kėshtu qė edhe konflikti Kosovė – Serbi nuk do tė tejkalohet, por do tė marrė premisa tė reja dhe pėr pasojė, “do tė rrisė dukshėm rolin politik tė misionit tė ri ndėrkombėtar nė Kosovė”.

    Nga ana tjetėr, vendosja e Misionit tė BE-sė nė Kosovė, nė bazė tė Rezolutės 1244, tė pashfuqizuar nga ana e Kėshillit tė Sigurimit, e cila rezolutė, nė fakt, komponentė nisėsė ka “ruajtjen e integritetit territorial” tė RFJ-sė(Serbisė), krijon njė konfuzion nė raportet “pavarėsia e mbikėqyrur” e Kosovės, Rezoluta 1244 dhe Misioni i BE-sė. Me gjithė “shpalljen e pavarėsisė”, paqartėsitė juridike do ta shoqėrojnė Kosovėn edhe pėr njė periudhė relativisht tė gjatė, pėr derisa nuk do tė rrumbullakohet, pėrfundimisht, statusi i saj politik- juridik e ndėrkombėtar.

    /telegrafi/
    My silence doesn't mean I am gone!

  6. #6
    Rising Star and Legend Maska e Davius
    Anėtarėsuar
    20-04-2003
    Vendndodhja
    Underground
    Postime
    11,955
    Kosova, lėkundjet e diplomacisė deri te vendimi (I)

    Korniza e temės pėr shqyrtim

    Qendrat ndėrkombėtare tė vendimmarrjes, pėr njė kohė tė gjatė, nuk arritėn tė ndėrtojnė njė “strategji pėr Kosovėn” dhe, pėr mungesė tė saj, nuk arritėn tė bėjnė njė “projekt serioz pėr statusin politik” tė saj, qoftė edhe pas aktit tė shpėrbėrjes sė ish-Jugosllavisė, pjesė pėrbėrėse e sė cilės, formalisht, ishte dhe Kosova, ndonėse jo nė cilėsinė e republikės, por me shumė prerogativa tė saj.

    Bashkėsia ndėrkombėtare, qysh atėherė, nuk pati njė “qėndrim tė drejtė” ndaj ēėshtjes sė Kosovės dhe “nuk i pėrmbylli fatet” e saj, me njohjen e vullnetin e deklaruar tė popullit shumicė tė Kosovės pėr tė qenė “zot i vetvetes”.Pėr mė shumė, me neglizhimet e saj, “i hapi udhė dhunės” dhe pėr, rrjedhojė, lejoi ofensiva ushtarako-policore serbe nė Kosovė, pėr derisa popullata e saj u detyrua t’i braktisė “vatrat e veta”.

    Lėvizja e parė e rėndėsishme e bashkėsisė ndėrkombėtare ndodhi me intervenimin e forcave tė NATO-s dhe bombardimin, nga ana e tyre, e “caqeve serbe” dhe, si rezultat, Kosova “u vu nėn Administrimin e Pėrkohshėm Civil Ndėrkombėtar”, nė bazė tė njė rezolute kontroverse tė Kėshillit tė Sigurimit tė OKB-sė(1999).

    Bashkėsia ndėrkombėtare “lėshoi rastin”tjetėr qė tė deklarohet qartė pėr tė ardhmen e Kosovės pas luftės , nė tė cilėn u ravijėzua kėrkesa pėr liri dhe pavarėsi.

    Edhe pse, edhe vetė e vetėdijshme, se negociatat Kosovė-Serbi nuk do tė mund tė sillnin asnjė rezultat, ajo “uli palėt konfrontuese”nė bisedime tė stėrzgjatura, nė bazė tė rekomandimit tė ambasadorit K.Eide, dhe “i detyroi ato” qė tė luajnė lojėn qė “nuk e dėshironin” dhe “u nxori pėrpara” njė dokument tė kryenegociatorit Ahtisaari i cili “pėrēau” Kėshillin e Sigurimit tė OKB-sė dhe, si pasojė, ēėshtja e Kosovės “doli nga agjendat e tij” pėr “t’u bartur” nė Bashkimin Evropian, pa garanci pėr “mbėshtetje formale” tė vendimeve qė mund “tė prodhohen” prej tij.

    Bashkėsia ndėrkombėtare, edhe tash, kur po “bashkohet” rreth tė ardhmes sė Kosovės, po “lėshon prej dorėsh” edhe njė rast tjetėr, qė ēėshtjen e Kosovės ta trajtojė si ēėshtje tė vetėvendosjes dhe qė popullit tė saj “t’i lė nė duar”vendimin pėr ardhmėrinė e tij, por , nė pėrpjekjet pėr “t’u bashkuar me njė zė” Kosovės po i ofron njė “status kalimtar” qė, nė tėrėsi, nuk korrespondon me vullnetin e plotė tė popullit, por qė, pėr njė kohė, “pėrmbyllė” njė kapitull tė tensioneve nė Kosovė e Serbi, pa vra mendjen se “gjysmė-zgjidhjet”, sado tė “formuluara qartė”, nė fakt, mė shumė se “t’i pėrmbyllin”, tė kundėrtėn, i lėnė tė hapura shumė probleme, me kėrcėnimin serioz se vetė statusi do tė pėrbėjė sfidėn mė tė madhe nė periudhėn e passtatusit, veēanėrisht zbatimi i tij.

    Hamendjet e qendrave tė vendimmarrjes

    Qė nė fillim tė “marrjes mė Kosovėn”, bashkėsia ndėrkombėtare shfaqi dilema rreth tė ardhmes sė saj. Pėrsėriti shumė herė “shqetėsimin” pėr gjendjen nė Kosovė, nė vitet qė i paraprinė luftės, siguroi se “nuk do tė lejojė qė tė pėrsėritet Bosnja nė Kosovė”, ndėrkohė qė zhvillimet nė terren flisnin qartė se nė Kosovė Bosnja “veē sa po pėrgatitet”.

    Millosheviqi “kėrkonte dialog” me Kosovėn, ndėrkohė qė atje dėrgonte forca shtesė, me dije tė bashkėsisė ndėrkombėtare, e cila vazhdonte tė kėrkonte zgjidhje pėr ēėshtjen e Kosovės “nė udhė paqėsore”. Grupi i Kontaktit formuloi disa qėndrime dhe bėri disa rekomandime tė diskutueshme. Ekipeve negociatore tė Prishtinės dhe Beogradit “u pėrcaktoi elementet themelore” tė zgjidhjes sė ēėshtjes sė Kosovės dhe, nė kėtė mėnyrė, i kushtėzoi negociatat me njė serė rekomandimesh ,duke menjanuar pavarėsinė e Kosovės, si njėrin nga variantet, pa thelluar mendjen se pavarėsia paraqet vullnetin plebishitar tė popullit shumicė nė Kosovė dhe zgjidhjen e vetme , “tė balancuar tė kohės”, qė do tė mund tė ndikonte nė vendosjen e njė ekuilibri tė ri politik nė rajon.

    Joparimėsia e Grupit tė Kontaktit ndaj ēėshtjes sė Kosovės u shpreh nė rekomandimin e tij qė fatet e Kosovės “tė ndėrlidhen” me krijimin e njė sajese tė re artificiale Serbi-Mali i Zi, me gjithė njoftimet qė kishte se Kosova, me asnjė akt tė vetin, nuk kishte marrė pjesė nė krijimin e asaj sajese, por tė kundėrtėn, me aktet e veta burimore(1990-91), kishte “shpallur sovranitetin dhe pavarėsinė” e saj.

    Joparimėsia e Grupit tė Kontaktit shtrihej deri nė atė masė sa qė shqiptarėt e Kosovės i trajtonte si “pakicė kombėtare”, me gjithė faktet e pamohueshme historike, politike dhe kushtetuese-juridike se ata, as nuk ishin dhe as nuk mund tė trajtoheshin, si “pakicė kombėtare”,por qė, nė qenien e tyre pjesė pėrbėrėse e Federatės sė ish-Jugosllavisė, kishin territorin dhe kufijtė e vet, tė pėrcaktuar dhe tė garantuar me kushtetutėn federative.

    Bashkėsia ndėrkombėtare fare nuk vrau mendjen se pretendimet e Serbisė qė ta ruajnė juridiksionin e vet mbi Kosovėn, nuk mund tė qėndronin dhe tė arsyetoheshin me tė kaluarėn serbe nė Kosovė; se popullata shqiptare,nė trojet e veta, nė hapėsirėn e ish-Jugosllavisė, gjatė gjithė historisė, jetonte dhe funksiononte si njė bashkėsi etnike me pjesėn tjetėr tė shqiptarėve tė Ballkanit; se Kosova, historikisht dhe aktualisht, pėrbėnte njė tėrėsi tė veēantė territoriale; se nė Kosovė, edhe pas suprimimit tė autonomisė politiko-territoriale tė saj(1989), funksiononin disa trajta tė shprehjes sė pushtetit, ndonėse jo nė mėnyrė tė plotė, nė bazė tė vetėpėrcaktimit tė popullit tė Kosovės (1991); se fakti se shqiptarėt qenė tė shtrėnguar qė, nė kuadėr tė pushtetit faktik serb, t’i pėrmbushnin nevojat e tyre elementare qytetare, nuk nėnkuptonte, njėkohėsisht, njohjen kushtetuese -juridike tė tij dhe, pėrfundimisht, se pėrmasa kryesore dhe mė e rėndėsishme e ēėshtjes sė Kosovės nuk ishte ajo e “lirive dhe e tė drejtave tė njeriut” dhe as e “rrezikut nga kėrcėnimi i shpėrthimit tė luftės”, edhe pse ato pėrbėnin elemente tė kornizave tė ēėshtjes sė Kosovės, por kryesore dhe mė e rėndėsishme ishte shprehja e mėvetėsisė sė Kosovės dhe e pozitės sė saj, nė bazė tė karakterit etnik, historik, politik dhe ndėrkombėtar, tė artikuluar nė aktet e “vetėpėrcaktimit politik” tė popullit shumicė tė Kosovės.

    Prandaj, pėr bashkėsinė ndėrkombėtare duhej tė ishte e qartė se esenca e synimit pėr realizimin e sovranitetit dhe pavarėsinė e Kosovės nuk do tė duhej tė kundrohej, nė radhė tė parė dhe kryesisht, si “kundėrpozicion ndaj represionit tė establishmentit serb”, por si pėrcaktim vetjak i Kosovės dhe i popullit tė saj “pėr tė jetuar me ligjet e veta nė territoret e veta”. Sikur bashkėsia ndėrkombėtare tė ishte vetėndėrgjegjėsuar mė herėt pėr kėtė fakt, ngjarjet me Kosovėn do tė merrnin njė rrjedhė tjetėr dhe nuk do tė vendoseshin gjatė nė “sallat e pritjes”.

    Inkosekuencat e bashkėsisė ndėrkombėtare nė lidhje me Kosovėn

    Inkosekuencat e bashkėsisė ndėrkombėtare nė Kosovė do tė mund tė pėrmblidheshin dhe tė sistemoheshin nė disa mė kryesore:

    sė pari, nė reduktimin e ēėshtjes sė Kosovės nė dimensionin e lirive dhe tė drejtave themelore tė njeriut dhe preokupimin me tė si “zonė shpėrthimi”, pa e shtrirė interesimin e saj pėr ta kuptuar dhe pėr ta shtruar atė si ēėshtje e vetėvendosjes sė popullit tė saj;

    sė dyti, nė pėrqendrimin e vrojtimeve tė veta nė marrėdhėniet aktuale tė shqiptarėve e serbėve, pa vra mendjen pėr ēėshtjen e vjetėrsisė dhe tė pėrparėsisė sė shqiptarėve nė kėto troje;

    sė treti, nė kualifikimin e ēėshtjes sė Kosovės, si “ēėshtje e brendshme e Serbisė”, pa marrė parasysh faktin e pakontestueshėm historik pėr aneksimin e saj nga ana e Serbisė;

    sė katėrti, nė trajtimin e ēėshtjes sė Kosovės “nė kuadėr tė temave pėr minoritetet”, pa u bazuar nė faktin se shqiptarėt jetonin nė trojet e veta etnike dhe se,as pėrnga numri, dhe as pėr nga ndjenja e tyre, nuk ishin dhe nuk mund tė trajtoheshin “pakicė kombėtare”;

    sė pesti, nė moskualifikimin e pozitės sė Kosovės nė ish-Jugosllavi, si njėsi federale e saj, pa analizuar mirė e thellėsisht zgjidhjet kushtetuese nė aktin mė tė lartė tė kėtij vėndi tė vitit 1974;

    sė gjashti, nė mospėrfilljen e vullnetit tė popullit shumicė tė Kosovės pėr shtet sovran dhe tė pavarur, ndonėse tė deklaruar nė kushte dhe rrethana tė veēanta, pa llogaritur se deklarimi i popullit pėrfaqėson faktorin suprem pėr pėrcaktimin e tė ardhmes sė njė populli;

    sė shtati, nė mospėrfilljen e aktit tė zhbėrjes sė ish-Jugosllavisė dhe mosndėrlidhjen e tij me ēėshtjen e Kosovės, edhe pse, nė tė vėrtetė, populli shqiptar, si popull josllav, nuk kishte asnjė arsye mė shumė, madje se vetė popujt sllavė, qė tė qėndronte brenda njė krijese artificiale shtetėrore me tė cilėn nuk e lidhnin as e kaluara dhe as e tashmja;

    sė teti, nė mospėrfilljen e sė vėrtetės se ēėshtja e Kosovės paraqet vetėm njė anė tė ēėshtjes sė pazgjidhur shqiptare, pa u ndėrgjegjėsuar se as “pavarėsia e Kosovės” nuk do ta zgjidhė ēėshtjen shqiptare;

    sė nėnti,nė mosnjohjen e realitetit nacional demografik dhe territorial tė popullit dymilionėsh shqiptarė nė Kosovė, pa menduar se ai realitet as nuk mund tė ndryshohet dhe as tė nėnēmohet dhe anashkalohet;

    sė dhjeti, nė mospranimin e individualitetit historik, gjeografik dhe nacional- strukturor e politik tė Kosovės, pa vra ndėrgjegjen se pikėrisht ai individualitet ėshtė njė ndėr faktorėt mė pėrcaktues pėr tė ardhmen ndėrkombėtare tė Kosovės.

    (Mos)vendosja e pėrgjegjėsive pėr praninė ndėrkombėtare nė Kosovė

    Rezoluta 1244 e Kėshillit tė Sigurimit tė OKB-sė (1999) pretendoi vendosjen e pėrgjegjėsive kryesore tė pranisė ndėrkombėtare nė Kosovė, por qė nė fillim, pati neglizhim, luhatje dhe pavendosshmėri tė bashkėsisė ndėrkombėtare qė, pėr pasojė, lindi problemin e Mitrovicės(dhe pjesės veriore tė Kosovės), pėrderisa ai kaloi pėrmasat lokale dhe u shndėrrua nė njė problem ndėrkombėtar, me shumė tė panjohura pėr pėrballimin e tij.Rezoluta 1244 e Kėshillit tė Sigurimit tė OKB-sė solli paqartėsi dhe dilema rreth vendosjes sė administrimit ndėrkombėtar nė Kosovė.A jo solli njė kontradiktė tė llojit tė veēantė, nė raport me dy rezoluta tė mėhershme tė Kėshillit tė Sigurimit tė OKB-sė. Ē’ėshtė e vėrteta, nė rezolutat e Kėshillit tė Sigurimit tė OKB-sė, nr. 757/1991 dhe nr.777/1992, qe konfirmua ndėrkombėtarisht “vdekja e ish-Jugosllavisė”, ndėrsa Rezoluta 1244 “e ringjalli” atė, duke kėrkuar mbrojtjen e “integritetit territorial tė saj”.Madje, u kėrkua zbatimi nė Kosovė i legjislacionit, mbi bazėn e tė cilit u zbatua represioni e dhuna, deri nė pėrmasa tė gjenocidit, ndaj shqiptarėve.

    Rezoluta 1244 nuk e pėrkufizoi qartė as llojin e pranisė ndėrkombėtare, sikur se qė nga ajo, nuk u mėsua as pėr qėllimin praktik, as pėr mandatin, dhe as pėr kohėn e asaj pranie, fakt ky qė Kosovėn “e futi nė njė labirint”nė tė cilėin dihet vetėm se kur hyhet , e jo edhe se kur dilet prej tij.Nė vend se tė qartėsohej, perspektiva e Kosovės zbehej. Rezoluta 1244 e vėshtroi Kosovėn si njė “mozaik nacional”, edhe pse pėrqindja e popullsisė me shumicė tė theksuar shqiptare, nuk korrespondonte me kėtė parim, kėshtu qė u sajua “shoqėria multietnike” nė emėr tė sė cilės, pakicat, nė mėnyrė tė veēantė ajo serbe, do tė duhej tė pėrfitonin mė shumė tė drejta dhe privilegje se sa u takonin.

    Pėrgjithėsisht, u eksperimentua shumė gjatė me Kosovėn, kėshtu qė ajo “u vendos nė njė rreth”, nga i cili , edhe pas pėrcaktimit tė statusit, “nuk do tė dalė plotėsisht ”, e mbėrthyer me disa zgjidhje qė, nė segmente tė caktuara, “arsyetojnė posesivzmin serb mbi Kosovėn”, edhe pse ai posesivizėm, mbi bazėn e argumenteve dhe fakteve tė pakontestueshme, nuk e ka bazėn e duhur etnike.

    Bashkėsia ndėrkombėtare, pėr njė kohė tė gjatė, nuk u tregua njė “historiane e mirė” qė tė mėsonte tė vėrtetėn pėr Kosovėn, sado qė edhe e tashmja mjafton tė mėsohet pėr tė.Pra, bashkėsisė ndėrkombėtare iu deshtė, njė periudhė e tėrė, qė pjesėrisht tė ndėrgjegjėsohej, pėr t’iu qasur problemit tė Kosovės, nė pėrputhje me realitetin e saj, por edhe nė pėrputhje me pėrgjegjėsitė qė “ka marrė pėrsipėr” pėr “t’a dėrguar Kosovėn nė stacionin e duhur”, aty ku e ka vendin dhe ku i takon tė qėndrojė.

    /telegrafi/
    My silence doesn't mean I am gone!

  7. #7
    i/e regjistruar Maska e &Mitrovicalia&
    Anėtarėsuar
    19-05-2009
    Postime
    339
    Truni i kombit Shqipetar kur eshte ne pyetje Juridiku eshte Akademik Esat Stavileci.

Tema tė Ngjashme

  1. Ramush Haradinaj vs Hashim Thaqi
    Nga YlliRiaN nė forumin Bashkėpatriotėt e mi nė botė
    Pėrgjigje: 115
    Postimi i Fundit: 21-01-2013, 12:50
  2. Akademik Esat Stavileci
    Nga Brari nė forumin Elita kombėtare
    Pėrgjigje: 17
    Postimi i Fundit: 01-06-2009, 13:22
  3. Mitrovica, spastrimi etnik i popullsisė Shqiptare
    Nga flory80 nė forumin Ēėshtja kombėtare
    Pėrgjigje: 23
    Postimi i Fundit: 20-05-2009, 15:30
  4. EULEX-i i ngjjallė 6 Piikat
    Nga Sabriu nė forumin Ēėshtja kombėtare
    Pėrgjigje: 8
    Postimi i Fundit: 28-03-2009, 07:50

Regullat e Postimit

  • Ju nuk mund tė hapni tema tė reja.
  • Ju nuk mund tė postoni nė tema.
  • Ju nuk mund tė bashkėngjitni skedarė.
  • Ju nuk mund tė ndryshoni postimet tuaja.
  •