Close
Faqja 2 prej 3 FillimFillim 123 FunditFundit
Duke shfaqur rezultatin 11 deri 20 prej 28
  1. #11
    i/e regjistruar Maska e Llapi
    Anėtarėsuar
    08-08-2002
    Postime
    10,979
    3. c. Firmat e vogla dhe tė mesme prodhuese janė shpirti i zhvillimit tė pėrshpejtuar ekonomik



    Zakonisht palca e kapitalizmit tė zhvilluar janė firmat e vogla dhe tė mesme private. Kjo ndodh sepse energjia investuese dhe rrezikuese tė menaxhimit tė pėrkushtuar tė individėve ėshtė e madhe. Individi me kėto karakteristika e potenciale investuese e menaxhuese, interesohet tė shfrytėzojė nė mėnyrė sa mė ekonomike e sociale fuqinė punėtore, duke e llogaritur atė si pjesėn mė tė vlefshme tė firmės sė tij. Ai pėrkujdeset qė punėmarrėsit tė kenė trajtim tė merituar; tė kėnaqen sa mė shumė me pagėn, tė jenė sa mė tė shėndetshėm dhe sa mė tė kualifikuar pėr punė. Kjo ishte pėrparėsi kryesore e sistemit kapitalist ndaj sistemit socialist, ku nė rastin e parė dihet se e kujt ėshtė prona dhe prandaj edhe meraku pėr ta rritur atė, kurse nė rastin e dytė, prona ishte e secilit dhe e askujt. Pėr kėto arsye nuk ekzistonte meraku i pėrkushtuar pėr ta rritur pronėn socialiste. Ndryshe nga kapitalizmi i zhvilluar, kapitalizmi (ynė) vulgar aktual ėshtė jonjerėzor dhe nuk mund tė shtyjė pėrpara zhvillimin ekonomik, shoqėror e social. Nė kapitalizmin e zhvilluar gjithė tė punėsuarit informohen pėr sukseset dhe fitimet e firmės private, aksionere e shtetėrore, punėmarrėsve u mundėsohet tė kenė hise nė fitime, pos pagės qė e kanė tė kontraktuar individualisht nė fillim tė punėsimit, prandaj janė tė motivuar tė angazhohen me pėrkushtim, kurse nė kapitalizmin vulgar pronarėt punėdhėnės provojnė tė luajnė rolin “e zotit”, qė shpesh degjeneron nė banditizėm. Nė kapitalizmin e zhvilluar vetė punėmarrėsit interesohen pėr tė rritur e mbrojtur pasuritė e punėdhėnėsit, kurse nė kapitalizmin vulgar punėmarrėsit janė tė pavullnetshėm, mundohet tė vjedhin firmėn, t’i bishtnojnė pėrkushtimit nė punė, sepse punėdhėnėsi nuk ngopet vetėm me djersėn e punėmarrėsve, por ndonjėherė ai do edhe gjakun dhe trupin e tyre. Nė kapitalizėm tė zhvilluar formohen sindikata tė fuqishme tė punėmarrėsve dhe shoqata tė punėdhėnėsve, tė cilat koordinojnė kryesisht rritjen e pagave, sipas parametrave e konjunkturave tė zhvillimit ekonomik, duke evituar kėshtu sa mė shumė protestat e grevat e punėmarrėsve, kurse nė kapitalizmin vulgar punėmarrėsit e kanė tė vėshtirė tė formojnė sindikata dhe prandaj tė drejtat e tyre janė tė ndrydhura. Pėr pasojė, kapitali i punėdhėnėsve nė kapitalizėm tė zhvilluar (social), qė tashmė po quhet me termin “ekonomia sociale e tregut” (gjetje gjermane), trajtohet e ruhet me pėrkushtim edhe nga punėmarrėsit, kurse nė kapitalizmin vulgar, kapitali i punėdhėnėsit rrezikohet nga rebelimi i punėmarrėsve, i cili mund tė pėrshkallėzohet nė trazira tė zgjeruara sociale. Kėto relacion tashmė po pėrjetojnė tansformime edhe nė Perėndim, pasi gjithnjė e mė shumė po vjen nė shprehje ekonomia e globalizmit (me imponimin amerikan) dhe pasojat e para tė kėtij rėndi tė ri botėror po duken nė sfond pėrmes krizės sė rėndė financiare nė Amerikė, rrjedhimisht edhe nė Evropė Perėndimore.

    Pėr momentin, nė Republikėn e Kosovės, jemi nė fazėn e parė tė kapitalizmit vulgar, sepse nuk kemi shumė punėdhėnės qė kanė virtytet dhe aftėsitė e njė punėdhėnėsi tė mirėfilltė, sepse punėdhėnėsve tanė u mungon profesionalizmi dhe ndėrgjegjja sociale.

    Aktualisht nė Kosovė nuk kemi kushte dhe kemi pak biznesmenė tė mirėfilltė pėr themelimin e ngritjen e firmave tė mesme prodhuese. Kapitalizmi ynė vulgar dominohet nga tregtarėt matrapazė. Aktualisht nė Kosovė mungojnė njerėzit e projekteve dhe kreditorėt e tyre pėr tė formuar firma tė mesme private tė prodhimit. Aktualisht nė Kosovė mungon energjia elektrike, si faktor i parė kushtėzues pėr tė startuar e gjallėruar firmat e mesme private. Aktualisht nė Kosovė mungon shteti, i cili do tė nxiste e koordinonte formimin dhe suksesin e firmave tė mesme prodhuese. Aktualisht nė Kosovė nuk mund tė motivohen firmat e huaja pėr tė investuar nė Kosovė, sepse, qė nė fillim, pronarėt e tyre ballafaqohen me terrin elektrik dhe me burokracinė e korruptuar dhe tė paaftė, si dhe me sistem tė ngatėrruar fiskal e me gjyqėsi tė mjerė e tė korruptuar. Pushtetarėt mund tė mashtrojnė qytetarėt e Kosovės se sė shpejti do tė vijnė investitorė tė huaj, pasi i kanė kushtet e favorshme pėr investim. Por nuk po ndodh ardhja e tyre, sepse qė tė vijnė ata, duhet tė krijohen kushte. E, kushti mė i parė ėshtė rryma elektrike, tė cilėn nuk e kemi dhe siē po duket nuk do ta kemi edhe pėr disa vite me mendėsitė e qasjet e tanishme (fabrikat nuk mbahen me gjeneratorė). Kusht i dytė janė ligjet dhe administrata funksionale dhe nuk duket qė i kemi. Kusht i tretė janė punėtorėt e kualifikuar dhe me kulturė e pėrkushtim pėr punė, qė nuk duket t’i kemi etj. Investitorėt e huaj janė tė informuar pėr kėto e kushtet tė tjera tė disfavorshme qė kemi aktualisht nė Kosovė, prandaj ata nuk vijnė qė ta rrezikojnė kapitalin e tyre.

    Nuk mund tė quhen biznesmenė e tregtarė ata qė sapo tė kenė ngritur firmė me mjete qė nuk u dihet prejardhja ose me huazime mashtruese dhe me kamatat e fajde tė larta, qė fitimin e parė e harxhojnė pėr t’u blerė vetura e banesa tė dashurave tė tyre, qė fitimet e para i harxhojnė pėr tė plotėsuar qejfet e tekat e prostitutave tė tyre.

    Vėshtirė se mund tė kenė suksese firmat qė ngrejnė e menaxhojnė ata qė nuk kanė njohuri elementare se si menaxhohet firma dhe as atėherė kur kemi menaxherė tė aftėsuar profesionalisht, por tė pandershėm e tė pabesė, tė cilėve, po iu besua menaxhimi i firmės nga pronari, vetėm shikojnė se si ta vjedhin e shpėrdorojnė, sepse ende nuk kanė kulturė e pėrvojė menaxhimi.

    Vėshtirė se mund tė kenė sukses firmat qė nuk kėnaqen edhe me suksesin qė ėshtė diē mė i lartė se kamata e kredive bankare, por synojnė me ēdo kusht e mjet rritjen e qindpėrqindtė tė investimit brenda njė viti, mendėsi kjo qė vjen, ose ėshtė kopjuar, nga mendėsitė kriminale tė kontrabandės dhe krimit tė organizuar.

    Fatmirėsisht kemi disa individė me talent, shpirt e kulturė prej biznesmeni, me shpirt patriotik dhe ndėrgjegje sociale. Kėta po ngrejnė firma dhe po investojnė nė prodhim e punėsim, por po ballafaqohen me vėshtirėsi tė shumta, siē janė pamundėsia pėr marrje tė kredive me kamata ekonomike, qė po ballafaqohen me mungesėn e rrymės, qė po ballafaqohen me korrupsion dhe burokracia shtetėrore, qė po ballafaqohen me biznesmenė konkurrues tė pandėrshėm qė i marrin tenderet me lidhje e ryshfete, etj. Druaj se kėto vėshtirėsi do i lodhin kėta individė tė mrekullueshėm dhe do t’i detyrojnė tė dorėzohen (bankrotojnė).

    Shteti duhet tė krijojė kushte dhe atmosferė pėr ngritjen e firmave tė vogla e tė mesme prodhuese, siė po ndodh kjo nė Evropė Perėndimore, duke shkuar aq larg, sa edhe t’i subvencionojnė me mjete tė shtetit, pėr tė ulur papunėsinė. Kushti i parė ėshtė qė t’u sigurojė rrymė (pėr mundėsitė shkrova mė lart) dhe kushte tė tjera qė duhet t’i pėrpilojnė vetė shoqatat e kėtyre firmave. Kjo do rriste pėrgjegjėsinė dhe ndershmėrinė e pronarėve tė kėtyre firmave qė tė paguajnė tatimet. Shteti duhet t’ua njohė firmave gjithė investimin pėr zgjerimin e tyre, qė shoqėrohet me rritje tė punėsuarėve dhe pastaj tė marrė tatim vetėm nė fitimin neto, qė nuk prish punė po qe edhe 20 pėr qind. Firma “Mercedes” ose “Siemens” nė Gjermani, pėr shembull, paguan zero euro tatim-fitim, pasi shteti ua njeh investimet nė rritjen e tyre, qė shoqėrohen me punėsime tė reja. Pra, kėto firma kanė fitime neto prej dhjetėra miliardė eurosh nė vit, por atyre u mundėsohet tė investojnė gjithė fitimin, duke u liruar nė fund nga pagesa e tatim-fitimit. Nė kėtė rast fitimin shteti e ka nga zvogėlimi i papunėsisė dhe i ndihmave sociale qė u jep tė papunėve e pastaj edhe nga tatimi nė pagat dhe nga tvsh-ja e mallrave qė prodhohen e qė dalin nė shitje nga kėto firma. Nga kjo rrjedh se firmat gjermane nuk i demotivon tatimi nė fitim prej 39 pėr qind (pothuajse dyfishi i nivelit tė tatimit nė Kosovė) dhe as tvsh-ja prej 19 pėr qind, pasi nga i pari lirohen pėr shkak se u njihet i gjithė investimi, kurse tė dytin e paguajnė konsumuesit e prodhimeve tė tyre.



    3. d. Rigjallėrimi dhe zhvillimi i hovshėm i bujqėsisė dhe i blegtorisė ėshtė tepėr i domosdoshėm pėr tė dalė sa mė shpejt nga kjo krizė e madhe e papunėsisė dhe e varfėrisė nė fshat



    Edhe mė i painformuari gjatė rrugėtimeve, ta zėmė nga Prishtina nė Ferizaj, mund tė shohė se bujqėsia dhe blegtoria janė fare tė pazhvilluara, bile nė atė nivel sa domosdo ndjen keqardhje. Dikur fushat buzė rruge ishin me ara pa fund me luledielli, panxharsheqer, grurė, qė sot janė pothuajse tėrėsisht tė djerra, ose akoma mė keq, tė shpėrfytyruara me ndertime tė pasistemuara dhe copėzuar nė parcela tė vockla. Pėr fshatarėsinė tonė dikur kėto fusha veprimtarie ishin mundėsia e vetme pėr mbijetesė. Atėherė shumica e popullsisė jetonte nė fshat.

    Ishte njė kohė jo fort e largėt kur tokat e punės nė Kosovė punoheshin cep me cep, kullosat gjithashtu shfrytėzoheshin cep me cep. Bile hapeshin toka tė reja duke shkulur shkurre e duke i kthyer ato nė vreshta, grunishte e pemishte. Ato prodhime mbulonin kėrkesat e tregut vendės dhe njė pjesė plasohej nė tregjet e ish-Jugosllavisė, qoftė nga vetė prodhuesit, qoftė nga tregtarėt. Fillesa e rėnies sė pėrkushtimit pėr bujqėsinė e blegtorinė duhet tė ketė ndodhur qė kur fshatarėt kanė filluar tė emigrojnė nė Perėndim. Qė atėherė e ka fillesėn edhe njė si parazitizėm, kur familjet nisėn tė prisnin ndihmat e emigrantit dhe nuk punonin vetė nė bujqėsi si pėrpara. Pastaj ky mosinteresim u rrit gjatė shpėrbėrjes sė ish-Jugosllavisė, pasi prodhimet bujqėsore nuk kishin mundėsi tė plasoheshin nė ato tregje dhe tregu i Kosovės nuk ishte nė gjendje “t’i absorbonte” prodhimet bujqėsore vetėm brenda sezonit. Sot njė pjesė e madhe e fshatarėve nuk duan tė merren me bujqėsi e me blegtori dhe arsyetimet mė tė shpeshta tė tyre janė se nuk kanė leverdi. Po tė ishte e vėrtetė kjo edhe mund tė arsyetoheshin. Por kur sheh se fshatari ynė nuk kultivon as edhe njė leh me perime, qoftė vetėm pėr hobby, qė t’i ketė tė freskėta dhe ekologjike, atėherė mund tė thuhet se ata i ka pėrfshirė dembelizmi e parazitizmi. Kurse mua mė ka rastisur tė informohem nga ata qė merren me kultivimin e bujqėsisė dhe tė blegtorisė, se ka fitime. Njė mik imi nė Maqedoni kishte mbi njėmijė dele. Fitimi neto vjetor e ka rreth 70 mijė euro. Ka tė punėsuar 8 veta, barinj e baxhoxhinj, me pagė mujore. Njė pėrllogaritje e thjeshtė: njėmijė dele mund tė blihen pėr 60-80 mijė euro. Rezulton se investimi pėr tė blerė njėmijė dele shpaguan veten pothuajse brenda vitit. Kush mund t’i thotė kėtij biznesi se nuk ėshtė me leverdi!? Por habia ime ishte shpjegimi i mikut, se nuk mund tė gjesh barinj e baxhoxhinj shqiptarė, pasi e pėrēmojnė kėtė profesion. Tė gjithė barinjtė e baxhoxhinjtė i kishte “torbeshė”. Njė tjetėr i njohur imi nė Rugovė mezi bėri 80 dhi. Mė shpjegoi se fitimin mesatar mujor e kishte rreth 700 euro neto. Por u detyrua t’i shiste pas katėr vjetėve, meqė nuk gjente bari pėr tė punėsuar dhe sė fundi filluan ta pėrēmojnė gruaja e vajza, tė cilat rronin nė qytet, duke i thėnė se kundėrmonte erė dhish. Njė tjetėr i njohur nė Dukagjin mė shpjegoi se kishte njė fermė me 21 lopė. Tani ky fermer dorėzon prodhimet ditore nė fabrikėn e qumėshtit, pėr tė cilat merr rreth 5.200 euro nė muaj. E pyeta pėr fitimin neto. Me tha me tallje: 2.200 euro mė dalin qė t’i trajtoj lopėt si nė hotel, pastaj ato mė japin mesatarisht njė viē nė vit. Njė bujk qė kultivon speca e takova kur po bėnte pazar me njė emigrant qė po i blinte ato pėr t’i plasur nė tregun gjerman. Mė shpjegoi se nga njė hektar speca fiton rreth 6.000 mijė euro. Njė profesor me shpjegoi pėr levėrdinė e investimit nė plantacione mollėsh, dardhėsh, etj. I solla kėta shembuj pėr t’ua kundėrvėnė atyre qė thonė se nuk ka leverdi tė merresh me bujqėsi e me blegtori. Ka nga ata qė do tė donin tė merreshin, e dinė qė kanė leverdi, por ankohen se nuk kanė ku tė huazojnė mjetet pėr tė blerė vegla bujqėsore dhe kafshė, pėr tė ndėrtuar stalla, depo frigoriferi, etj. Bankat nuk tė japin kredi pėr kėto fushėveprimtari dhe, edhe nėse t’i japin, i kanė kamatat tepėr tė larta (rreth 15 pėr qind nė vit), i kanė afatshkurtėra, qė mund t’i pėrballojė vetėm ndonjė tregtar ose ndėrtues.

    Kur t’ua shtosh kėtyre se edhe njė pjesė e tokave tė kooperativave i kanė blerė ca matrapazė dhe i kanė lėnė tė djerra, qė tė presin kur tė rritet ēmimi dhe t’i shesin duke i copėtuar ato, atėherė po shihet sė nė ē’gjendje tė mjerueshme ėshtė bujqėsia dhe blegtoria.

    E kuptoj, nuk mund tė rrojė fshatari me njė ose dy lopė, pasi ato kėrkojnė pėrkushtim gati sa njė fermė dhe po kaq e mundimshme ėshtė shitja e qumėshtit tė tyre, pasi qumshtoreve nuk u leverdis tė shkojnė pėr t’ia marrė atė sasi tė vogėl qumshėti. E kuptoj, nuk mund tė rrojė fshatari me 40 ar tokė. Por shtrohet pyetja: kanė tė drejtė njerėzore pronarėt t’i lėnė djerrė tokat dhe kullotat e tyre!?

    Edhe pse mund tė bezdis tė bezdisurit me kėto shpjegime, pasi pandehin se dinė gjithēka, po u shtoj shpjegimeve tė mėsipėrme se aktualisht shumicėn e fshatarėve i kemi tė dėshpėruar, tė zhgėnjyer e tė stresuar. Si shumė tė varfėr qė janė, ata medoemos duan tė mbajnė makinė qė tė shkojnė nė qytet pėr tė pirė kafe, ose tė shkojnė nė shitore pėr tė blerė bukė, meqė mė nuk e gatuajnė bukėn nė shtėpi, ose pėr tė blerė perime, meqė vetė nuk i kultivojnė mė nė fushat e tyre. Kurse fshataret duan tė kenė fustane mode pėr dasmat, synetllėqet e ahengje tė tjera tė shumta, qė ngjasojnė me ato tė aktoreve kur shkojnė nė ndonjė festival filmi, dhe mundėsisht pėr ēdo aheng, tė kenė fustan tė ri, nga ato mė tė modės, pasi tė mėparmin ia kanė parė gratė dhe do tė ndjeheshin tė humbura nė garėn qė do tė ndodhė. Fshataret duan tė kenė fustane tė veēanta nė mbrėmje semimature, mature, brucoshiade e absolventiade, njėsoj si vajzat e qakerdisura tė qytetit. Kėshtu, duke jetuar mbi mundėsitė reale, fshatarėt nga dita nė ditė po “bankrotohen” shpirtėrisht e psikikisht. Pėr kėtė gjendje, shpresė tė fundit kanė dėrgimin djemve nė Perėndim, ose vajzat t’i martojnė nė Perėndim...

    Cilat janė rrugėzgjidhjet, pasi pėr tė pėrshkruar, nxirosur e kritikuar gjendjen, po e bėjnė tė gjithė, kryesisht nė kafene, ku po kalojnė pjesėn mė tė madhe tė kohės aktive?

    Meqė pushtetarėt nuk kanė kohė tė merren me hallet e fshatarėsisė, mbi 50 pėr qind tė popullsisė, nga se pushtetarėt merren vetėm me “punė tė mėdha”, do tė duhej qė vetė fshatarėt tė mendojnė pėr rrugėzgjidhjet, nė bashkėpunim me ekspertėt dhe biznesmenėt. Dhe cilat do ishin format e bashkėpunimit? Ta zėmė, fshatarėt kanė shqetėsim se po tė mbjellin perime, vėshtirė se do tė mund t’i plasojnė nė treg, pasi shohin shumė bujq qė digjen nė diell sipėr traktorit me speca e domate duke pritur blerės, dhe mendojnė se ashtu u kalon gjithė jeta. E vėrtetė ėshtė se tregu i Kosovės ėshtė i vogėl pėr t’i konsumuar brenda sezonit ato pak perime qė po prodhojnė bujqit. Por pas sezonit dyqanet tona po furnizohen me perime nga importi. Sikur investitorėt e vegjėl e tė mėdhenj tė dinin se mė me leverdi kanė tė investojnė nė depo frigoriferi, se sa nė pompa benzine ose kafe e restorante, atėherė do tė orientoheshin nė kėtė fushė tė invenstimit. Pėr njė kafene ordinere duhen investuar tė paktėn 30 mijė euro, plus qirasė mujore. Njė depo frigoriferi prej 300 metra kub kushton rreth 30 mijė euro. Nė tė mund tė deponohen rreth 50 ton speca, ose 150 ton domate. Specat mund t’i blihen bujkut nė arė me 20-30 cent kilogrami, kurse domatet me 10 cent, tė ruhen 2-3 muaj nė depo dhe pasi tė ikė sezoni, tė nxirren nė treg me ēmim tė dyfishtė. Pastaj nė depo mund tė futet njė zarzavate tjetėr dhe njė tjetėr, duke e shfrytėzuar rreth katėr herėsh nė vit. Besoj se pėrllogaritja e fitimit do dalė e lakmueshme, pasi sikur edhe vetėm 10 cent pėr kile tė fitohen, depoja do paguante vetėn brenda vitit. Ky pėrfitim do nxiste zhvillimin e bujqėsisė, pasi kur fshatari di se e ka tė shitur prodhimin njė vit pėrpara, ai motivohet pėr ta kultivuar. Pastaj biznesmenėt investues do mund tė konsultoheshin me profesionalistė pėr tė investuar nė punishte pėr pėrpunim tė perimeve, etj. A nuk ėshtė idioteske tė blejnė piceritė tona hudhra nga Kina apo salcė domatesh qė importohet nga Italia, edhe pse lėnda e parė (hudhra dhe domatja) kėtu ėshtė me bollėk dhe do tė rritej kultivimi i tyre sikur tė kishin blerės qė do i pėrpunonin? Ky lloj bashkėpunimi do nxiste bujqėsinė, sepse kultivuesit e perimeve nuk do tė kishin mė problem shitjen. E njėjat vlen pėr pemėt. Profesori i pemėtarisė mė pat shpjeguar se njė hektar pemishte me mollė ose dardhė jep nė vit rreth 40 ton. Investimi fillestar ėshtė rreth 13 mijė euro pėr hektar, mirėmbajtja vjetore rreth 800 euro. Prodhimtaria e frytshme e njė pemishte zgjat rreth 20 vjet. Le tė llogarisin ata qė dinė, nėse ka ose nuk ka leverdi. Mua mė rezulton se ka, prandaj ėshtė gjynah qė ne tė konsumojmė kryesisht pemė importi. Sigurisht, biznesmenėt investues nuk do tė duhej tė harronin se nė tregjet e Perėndimit do tė mund tė depėrtonin edhe pėrmes emigracionit tonė. Vitin e kaluar takova njė emigrant qė eksportoi speca. Nė secilėn maune kishte fitim rreth 7 mijė euro, meqė prodhimet bujqėsore tė Kosovės janė tė liruara nga dogana nė BE. Kurse para vitesh, gjatė njė takimi me pronarin e rrjetit mė tė madh tregtues nė BE, “ALDI”, ky mė shfaqi gatishmėrinė pėr tė blerė gjithė prodhimin e perimeve dhe pemėve tė Kosovės, por pėr kėtė, tha ai, janė tė nevojshme sidomos depot me frigoriferė dhe infrastruktura pėrcjellėse, pasi gjithė bota i stazhionon perimet nga ara nė depo e pastaj gjen tregjet pėr to.

    Njė problem serioz pėr zhvillim tė bujqėsisė paraqet copėzimi i tokave pėr shkak tė ndarjes sė familjeve. Lidhjet emocionale, deri nė kult, tė fshatarit me tokėn, bėjnė qė ai tė mos e shesė tokėn edhe kur nuk e shfrytėzon, dhe nga ky shkak shumė tokė punuese del jashtė prodhimit. Pėr parcela tė vogla nuk leverdis tė blihen makineri bujqėsore dhe prandaj pronarėt i lėnė djerrė. Zgjidhja e kėsaj pengese do tė ishte ose sistemimi i tokave, ose shitja atyre qė ia dinė vlerėn bujqėsisė, por jo me ēmimet emocionale, por reale. Marrja me qira e tokave qė tani nuk punohen dhe punimi i tyre nga ndonjė firmė bujqėsore, ėshtė njė zgjidhje tjetėr e leverdishme. Konsideroj se ministria e bujqėsisė do tė duhej marrė me seriozitet kėtė ēėshtje. Nė fund tė fundit, kjo ėshtė edhe pėrgjegjėsi e saj. Pėrndryshe, a ka mė turp qė ne, nė Kosovė, qė ishte hambari i Shqipėrisė, siē vlerėsohej dikur, tė lėmė dhjetėra mijė hektarė tokė tė plleshme tė shndėrrohen nė djerrina e tė varemi nga importi i drithėrave nga Serbia? Si tė arsyetohet kjo?

    Sa pėr blegtori dihet mirėfilli se Kosova ka deficit tė madh. Tregtarėt e Kosovės importojnė qumėsht nga Sllovenia, djathė nga Danimarka, mish deri edhe nga Brazili. Nė mungesė tė qumėshtit, qė do dorėzonin fermerėt tanė, disa qumėshtore tė kėtushme importojnė qumėsht pluhur dhe na e pėrziejnė me ujė.

    Pėr tė dy kėto fushėveprimtari do tė duhej bashkėpunim i bujqve, blegtorėve, ekspertėve dhe i investitorėve, qė tė mund “tė thithnin” sa mė shumė donacione qė shpejt do vijnė nga Brukseli. Nuk duhet tė pėrsėritet gabimi i viteve 1999-2003, kur donatorėt ankoheshin se nuk iu paraqiteshin projekte e kėrkesa pėr bujqėsi e blegtori.

    Tashmė po pritet qė BE-ja tė interesohet shumė pėr tė ndihmuar zhvillimin e bujqėsisė e tė blegtorisė nė Kosovė. Brukseli subvencionon shumė bujqėsinė e blegtorinė nė BE. Edhe shteti i Kosovės, posa pushtetarėt tė lirohen nga “punėt e mėdha”, duhet tė merret mė me pėrkushtim me kėtė sektor. Fshatarėt mund tė kuptojnė arsyen pse shteti ynė i varfėr nuk mund t’ i ndihmojė, por nuk do tė mirėkuptojnė pushtetarėt pėr mosinteresimin e pėr mospėrkrahjen, qoftė edhe vetėm morale.

    Tashmė duhet tė kuptohet se “nuk bėhet rrushi me urata, por me shatė e lopata”, thotė njė proverb popullor, prandaj fshatarėt, blegtorėt, specialistėt, investitorėt dhe pushteti, duhet tė bashkėpunojnė e t’i qasen mė seriozisht zhvillimit tė bujqėsisė e tė blegtorisė, pasi nuk ėshtė nė interes tė askujt, sidomos aktualisht nuk ėshtė nė interes tė shtetbėrjes e tė shtetndėrtimit, nėse fshatarėsia “bankroton”.



    vazhdon
    Do t“i luftoj spiunet dhe tradhtaret e kombit deri ne vdekje.

  2. #12
    i/e regjistruar Maska e Llapi
    Anėtarėsuar
    08-08-2002
    Postime
    10,979
    3. e. Bankat dhe firmat e sigurimeve duhet tė disiplinohen e tė kontrollohen, pasi bankrotimi i tyre shoqėrohet me pasoja edhe sociale



    Nė gjithė shtetet e zhvilluara dihet se bankat dhe firmat e sigurimeve luajnė rol shumė tė madh nė zhvillimin ekonomik tė vendit. Nė Kosovė, siē po shihet, bankat dhe sigurimet pėrgjithėsisht po luajnė rol tė kundėrt, pse tė mos themi se janė tė angazhuara qė tė plaēkitin Kosovėn sa mė shumė e sa mė shpejt. Dėshmi e parė pėr kėtė ėshtė dhėnia kredive sipas njė procedure fyese, me kamatė tė lartė dhe me afatizim tė shkurtėr. Tė tilla kredi nuk do t’u leverdisnin as kredimarrėsve nė vendet shumė tė zhvilluara, prandaj, atje kamatat janė shumė mė tė ulėta, me afate mė tė gjata, pėr aq sa u leverdisė kredimarrėsve. Kjo mund tė dėshmojė se kėto banka janė tė orientuara tė mbledhin sa mė shumė para nga depozituesit, qė ato t’ua mbajnė pa kamatė, ose me njė kamatė fare simbolike dhe pastaj ato t’i japin hua me kamata tė larta.

    Bankat nė Kosovė ende nuk janė banka tė mirėfillta, sepse nuk kanė CIP-cod-e tė tyre, siē i kanė bankat nė shtetet e mirėfillta.

    Tregun bankar nė Kosovė e zotėrojnė bankat e huaja dhe tashmė mund tė thuhet me shqetėsim, se banka vendore Republika e Kosovės pothuajse nuk ka. Nė fillim u themluan ca banka vendore, por doli se ato ishin themeluar pėr qėllime hileqare dhe falimentuan duke u shkaktuar dėme klientėve.

    Njė bankė qendrore shtetėrore ekziston pothuajse vetėm sa pėr simbolikė, pasi Republika e Kosovės nuk ka valutė tė vetėn dhe nuk ka asnjė marrėveshje me BE-nė, gjegjėsisht me Bankėn Europiane nė Frankfurt, “pėr tė menaxhuar” sasinė e valutės sė BE-sė, qė ėshtė nė qarkullim si valutė e vetme “komunikuese” nė Kosovė. Rrjedhimisht, Republika e Kosovės nuk ka si tė bėjė politikė monetare pėrderisa nuk ka bankė shtetėrore dhe pėrderisa nuk ka qasje nė “bashkėmenaxhim” tė euros.

    Nė mungesė tė njė banke shtetėrore, e cila do koordinonte kursin dhe kamatėn e valutės nė qarkullim, Republika e Kosovės do tė duhej tė themelonte, tė paktėn, njė bankė zhvillimore, me kapitalin themelues tė mjeteve qė janė grumbulluar nga privatizimi. Pėrmes kėsaj banke do tė mund tė koordinohej tregu i kamatave dhe qytetarėt e Kosovės do tė kishin njė bankė qė nuk do u bėnte trajtim diskriminues, sepse, vėshtruar nė aspektin bankar, qytetarėt sikur janė shndėrruar nė “mall tė pazot”.

    Mundėsi tjetėr tepėr e favorshme ėshtė qė Trusti i Pensioneve tė themelonte bankė tė vetėn dhe pėrmes asaj banke do menaxhonte mjetet e depozituara nė fondin pensional, duke ua rritur atyre mjeteve vlerėn, shumė mė shumė se sa po ndodh tani me (keq)menaxhimin privat tė tij. Prandaj, qeveria duhet tė vendos sa mė parė qė Trusti tė menaxhohet nga shteti i Kosovės edhe pėr interesa tė atyre qė paguajnė nė tė kontribute pėr pension tė pleqėrisė e tė invaliditetit.

    Edhe firmat e sigurimeve janė institucione tė dyta qė grumbullojnė e menaxhojnė tė holla tė shumta, por ato tani nuk po janė transparente pėr tė publikuar pronarėt e vėrtetė dhe bilancet e tyre dhe pėr tė informuar opinionin se si i menaxhojnė financat e tyre, qė i kanė grumbulluar nga qytetarėt “debitorė” tė Kosovės. Si shumė pėrflitet se disa firma tė sigurimeve, nė dukje vendore, kanė pronarė formal tė Kosovės, por janė tė themeluar me kapital tė dyshimtė. Prandaj ėshtė me rėndėsi qė qytetarėt klientė tė tyre tė jenė tė informuar saktėsisht, qė veprimtaria e kėtyre firmave tė jetė sa mė transparente dhe tė publikojė bilancet periodike, siē ndodh me firmat e sigurimeve nė Perėndim dhe kur ato dalin shumė tė fituara, tė shpėrblejnė edhe klientėt, ta zėmė, duke ulur nivelin e sigurimit tė automjeteve.

    Njė shembull tepėr flagrant mė bėn tė dyshoj se mos firmat e sigurimeve e kanė kapur shtetin. Bėhet fjalė pėr makinat e huaja qė hyjnė nė territorin e Republikės sė Kosovės, e qė janė kryesisht tė bashkatdhetarėve emigrantė. Ato makina paguajnė sigurimin e rregullt nė vendet nga vijnė dhe dėnohen tė paguajnė sigurim ekstra kur hyjnė nė Kosovė, edhe pse sigurimet e pėrhershme qė kanė, u vlejnė edhe pėr Kosovėn. Nė prag tė verės sė vjetshme e pata ngrit kėtė shqetėsim para ministrit tė brendshėm dhe ai mė pat premtuar se do t’i qasej me pėrkushtim pėr ta trajtuar kėtė ēėshtje. Mė pastaj nuk jam informuar se deri ku ka shkuar “zbėrthimi” dhe “riparimi” i kėsaj ēėshtjeje, mos ndoshta sigurimet kanė ndėrhyrė pėr tė vazhduar mė tej plaēkitjen e emigrantėve tanė.

    Se si mund tė shpėrdorojnė “mjegullnajėn” sigurimet, do sjell pėr ilustrim njė ndodhi. Para katėr vitesh m’u desh tė veja pėr varrim tė njė mik nė Kosovė. Gjendesha ne Tiranė. Me mua erdhi edhe njė mik nga Tirana me jeep-in e tij, i regjistruar e i siguruar nė Tiranė. Nė kufi, nė tė hyrė nė Kosovė, na u desh tė paguajmė 40 euro sigurim “ekstra”, edhe pse automobili do tė kthehej brenda dite nė Tiranė. Po atė ditė, i revoltuar, i bėra njė letėr kryeminstrit Pandeli Majko, me kėrkesė se duhej tė ndėrhynte pėr ta hequr reciprokisht atė sigurim “ekstra”. Z. Majko, nė vend tė pėrgjigjes me shkrim, mė foli nė telefon pėr vėshtirėsitė, pasi mund tė mos pranonte UNMIK-u. E luta t’i bėnte njė shkresė z. Steiner, pėrmes sė cilės do ta paralajmėronte se Shqipėria do ta hiqte njėanshmėrisht sigurimin “ekstra” pėr makinat e regjistruara e tė siguruara nė Kosovė. Shoqėrisht mė premtoi se do t’i shkruante, edhe nėse do tė provokonte ndonjė “keqkuptim”. Pas rreth dy javėsh Steiner shkoi nė Tiranė dhe firmosi marrėveshjen pėr heqjen reciproke tė sigurimit “ekstra”. Miku Pandeli mė telefonoi sėrish, mė dha sihariqin pėr marrėveshjen e firmosur dhe mė tha si me tė qeshur se shqiptarėt e dy anėve tė kufirit tė kanė borxh qė u bėre nxitės i heqjes reciproke tė sigurimit “ekstra”. Mbase firmat e sigurimeve tani mund tė mė hidhėrohen, sepse u janė zvogėluar plaēkitjet pėrmes sigurimit “ekstra” qė ua bėnin pronarėve tė makinave tė regjistruara e tė siguruar nė kėto dy shtete. Mund tė merret me mend se nė njė vit mund tė qarkullonin nė tė dy drejtimet rreth 1 milionė makina, tė cilat detyroheshin tė paguanin tė paktėn nga 40 euro, qė do tė thotė rreth 40 milionė euro nė vit. Shpresoj se qeveria jonė do tė angazhohet me pėrkushtim qė sa mė parė tė heqė edhe sigurimin “ekstra” pėr makinat e bashkatdhetarėve emigrantė.

    Mund qė ėshtė miratuar ligji pėrkatės pėr sigurimet private pensionale, sepse po dėgjoj herė pas here reklama pėrkatėse. Nėse po, sa janė tė sigurta dhe transparente firmat qė kanė filluar kėtė veprimtari, pasi shteti ynė ėshtė i detyruar tė mbrojė qytetarėt e vet nga mashtrimet e shpėrdorimet, gjegjėsisht, tė kontrollojė se si menaxhohen mjetet qė paguajnė qytetarėt pėr sigurime private pensionale. Nė Gjermani sigurimet private pensinoale e kanė tė ndaluar tė nxjerrin jashtė shtetit kursimet e qytetarėve pėr pensione private. Kurse nė Kosovė, pėr habinė time, maksimalisht 5 % e mjeteve tė Kursyera nė Trust tė pensioneve mund tė mbahen nė Kosovė. Gjithėsesi: absurde. Prandaj duhet rishikuar ligji pėrkatės, sepse mund tė ndodh qė ndėrkombėtarėt kanė imponuar njė ligj qė t’u shkoj pėr shtati atyre qė kanė pasur pėr qėllim pėrvetėsimin dhe tjetėrsimin e kursimeve nė Fondin e pensioneve.



    3. f. Shėndetėsia tashmė po menaxhohet si biznes, prandaj duhet tė reformohet



    Sigurisht qė do tė bėhesha i bezdisshėm po tė ndalesha nė analizėn, sado tė shkurtėr, tė gjendjes katastrofale nė shėndetėsi dhe tė kriminalitetit tė madh qė po ndodh nė kėtė lėmi, pasi ėshtė shkruar, folur e pėrfolur me tepri. Por nuk do tė ngurroja tė numėroja disa krime kryesore, pavarėsisht se Ministri aktual po mundohet tė na bind me tė kundėrtėn, duke e stėrpėrseritur: “Shėndetėsia nuk ėshtė nė krizė“.

    - “Provizioni” qė u jepej njerėzve tė ministrisė kur ajo shpallė dhe jep tender pėr blerje tė ilaēeve tė listės (nė qeverinė e kaluar pėrflitet tė ketė bėrė hatanė kėshilltari i ministrit tė shėndetėsisė...);

    - Vjedhja e ilaēeve tė listės pozitive nga depot “shtetėrore” dhe nxjerrja e tyre nė treg si kontrabandim i tyre;

    - “Provizioni” qė merrej / jepej kur licensoheshin panevojshėm barnatore tė reja;

    - “Provizioni” qė merrej / jepej kur licensoheshin teprueshėm ambulanca e “klinika” private;

    - “Provizioni” qė merrej / jepej kur licensoheshin farmacistė tė Maqedonisė e tė Shqipėrisė, edhe pse ata nuk vinin tė punonin nė Kosovė (sepse ėshtė kusht pėr dhėnie tė licensės pėr barnatore tė kesh farmacist, pavarėsisht faktit se nė barnatore do tė shesin tė pakualifikuarit);

    - “Provizioni” qė merrej / jepej kur licensoheshin pėr tregtim ilaēesh edhe matrapazėt, sikur ilaēet tė ishin patate, pa pasur pėrfaqėsim ekskluziv tė ndonjė firme prodhuese farmaceutike;

    - Vjedhja e ilaēeve nė spitale;

    - Mosangazhimi i dinjitetshėm i mjekėve nė spitale, duke i porositur tė sėmurit qė tė shkojnė nė “ordinanca” tė tyre private;

    - Prishja e qėllimshme e pajisjeve tė sofistikuar teknike nė spitale, pėr tė detyruar tė sėmurėt tė shkojnė te privatėt;

    - Tolerimi i importimit dhe i tregtimit tė ilaēeve ilegale nga Serbia, tė palicensuara, tė padoganuara e tė pakontrolluara;

    - Korruptimi i mjekėve pėr tė lėshuar receta vetėm tė ilaēeve tė firmave qė i kanė korruptuar;

    - Punėsimi hileqar i mjekėve nė spitale me orar tė plotė tė punės, sa pėr tė marrė pagė shtetėrore, pėr tė marrė ryshfet tė kushtėzuar nga pacientėt fatkėqinj, pėr tė vjedhur ndonjė ilaē atje dhe angazhimi i tyre i gjithėvullnetshėm nė ordinaca private;

    - “Provizioni” i detyruar qė merrej / jepej pėr tė licensuar ilaēe tė reja etj. etj.

    A ka rrugėzgjidhje pėr gjendjen katastrofale nė sistemin shėndetėsor? Sigurisht qė ka.

    - Duhet tė fillohet nga reforma madhore qė secili banor tė sigurohet privatisht, nė sigurimin “shtetėror”, i cili duhet tė themelohet, dhe nė sigurimin privat te firmat private. Ta zėmė, secili banor po tė detyrohej tė kishte sigurim bazė, minimal prej 10 eurosh nė muaj, nėse nuk punon dhe 30 euro nė muaj, nėse ėshtė nė marrėdhėnie pune, shėndetėsisė do i krijohej buxhet “privat” mė i madh se sa i tanishmi. Pėr ata qė nuk kanė fare tė ardhura dhe qė janė tė varfėr, sigurimin “privat” tė tyre do tė duhej tė paguhej nga buxheti i shtetit, kurse pėr tė gjithė ata qė janė tė punėsuar, do duhej t’u merrej pėrqindja nga paga. Pėr pėrshtatje tė kėtij niveli do tė duhej tė vendoste njė komision ekspertėsh qė do pėrbehej nga ekspertė pėrfaqėsues tė qeverisė, tė sigurimeve private, tė shoqatės sė pavarur tė mjekėve, tė shoqatės se spitaleve “publike”, tė shoqatės sė tregtarėve grosistė tė ilaēeve, tė shoqatės sė barnatoreve, etj. Ky do tė caktonte nivelin bazė tė sigurimit, tarifat mjekėsore nė spitale e ambulanca shtetėrore, nė “klinika”, ambulanca e ordinanca private, tė cilat do tė paguheshin nga fondet e sigurimeve shėndetėsore dhe jo mė drejtėpėrsedrejti nga pacientėt. Gjithashtu, ky komision do tė vendoste ēmimin e ilaēeve, gjegjėsisht blerjen e tyre nga prodhuesit, gjegjėsisht nga pėrfaqėsuesit ekskluzivė tregtues tė tyre. Orientimi i ēmimit tregtues tė ilaēeve do tė duhej tė ishte ēmimi bazė i prodhuesit, plus 20 pėr qind pėr tregtarėt e mėdhenj dhe pėrfaqėsues ekskluzivė tė tyre, plus 30 pėr qind pėr barnatoret ose spitalet.

    Pėr tė reduktuar shkuarjen e pothuajse tė panevojshme tė qytetarėve tė siguruar pėr t’u kontrolluar te mjeku, qytetari do duhej tė jepte njė herė nė tre muaj 5 euro (si nė Gjermani qė paguhen 10 euro), kurse ata qė nuk shkojnė fare nuk duhet ta paguajnė fare kėtė shumė. Ky “trik” dhe “triku” qė tė paguanin vetė qytetarėt nga 10 euro nė ditė pėr qendrim nė spital, nė Gjermani pat reduktuar vizitat e panevojshme mjekėsore dhe qendrimet e panevojshme nė spital pėr rreth 15 pėr qind, gjė qė kishte peshė, pasi disa njerėzve, sidomos tė moshuarve, u ishte bėrė ves tė shkonin panevojshėm tė mjeku ose nė spital, ndonjėherė vetėm sa pėr tė pėrballuar monotoninė e kohės.

    - Licensa pėr barnatore e ambulanca tė lėshohen vetėm nė bazė tė kuotės qė do tė caktonte komisioni nė bazė tė standardit, sa barnatore e ambulanca pėr sa banorė janė tė nevojshme dhe licensa tė reja tė lėshohet vetėm nė ato lagje e fshatra ku nuk ka fare barnatore e ambulanca, ose ka shumė pak.

    - Ēdo pacient tė zgjedhė vetėm njė mjek “shtėpie” nė ambulancė private ose shtetėrore, ku do t’i mbahej kartela shėndetėsore dhe tė mund tė ndėrronte mjekun e “shtėpisė” vetėm pasi tė ketė pėrmbyllur vitin.

    - T’u merret licensa tė gjithė grosistėve tė ilaēeve importuese, qė nuk mund tė dėshmojnė se kanė autorizimin pėr pėrfaqėsim ekskluziv, minimum tė njė prodhuesi, qė ka tė licensuar minimum njė ilaē nė BE dhe nė Kosovė.

    - Tė gjitha ilaēet qė janė tė licensuara nė BE tė mos kenė nevojė pėr licensim ekstra nė Kosovė, por vetėm tė kontrollohen nėse vėrtet janė tė licensuara nė BE.

    - Ilaēet qė nuk janė tė licensuara nė BE tė mund tė licensohen nga organizmat e autorizuar pėr licensim nė Kosovė, vetėm nga prodhuesi dhe firma pėrfaqėsuese ekskluzive e tij.

    - Tė nxiten prodhuesit vendės pėr tė prodhuar ilaēe gjenerike nė vend dhe t’u lehtėsohet dhėnia e licensave, nėse i plotėsojnė kriteret pėr prodhim.

    - Tė trajtohet si kontrabandė ēdo ilaē qė nuk ka pullė “shtetėrore” dhe barnatoreve, mjekėve privatė, tregtarėve qė tregtojnė ilaēe tė tilla ilegale, t’u merret licensa dhe tė burgosen, kur t’u zihen ilaēe ilegale, dhe jo tė dėnohen vetėm me kundravajtje ose tė mos denoncohen fare nga inspektorėt kontrollues, vetėm pse marrin ryshfet.

    Hap tjetėr me rėndėsi do tė ishte aftėsimi i klinikave speciale pėr tė evituar qė shteti tė dėrgojė pacientė jashtė vendit, me shpenzime tė larta. Nė kėto klinika tė punėsohen mjekė nga jashtė qė do tė plotėsonin nivelin profesional (deri sa tė aftėsohen mjekėt vendės), duke reduktuar dėrgimin e pacientėve jashtė vendit. Projekte pėr kėtė mund tė bėnte komisioni i pavarur. Kam dėgjuar pėr gatishmėri tė investitorėve qė do tė hapnin klinika tė tilla dhe do sillnin mjekė me emėr nga jashtė, me ēka do tė kursehej buxheti i shtetit duke mos pasur nevojė tė shpenzojė kaq shumė pėr tė dėrguar pacientė jashtė vendit. Nė kėto klinika do mjaftonte tė paguheshin vetėm 20 pėr qind tė tarifave qė paguhen tani jashtė, pėr tė njėjtin mjekim ose intervenim kirurgjik, por frikėsohen nga makutėria e babėzitur “shtetėrore” se nuk do u japin licensė, ose do tė vazhdojnė tė dėrgojnė pacientė jashtė shteti, meqė dyshohen pėr lidhje korruptive me disa klinika ku dėrgohen pacientėt me pagesė nga shteti.

    Edhe privatizimi i spitaleve ėshtė njė zgjidhje dhe mjetet e fituara nga privatizimi i tyre mund tė shfrytėzohen pėr tė paguar sigurimin bazė tė qytetarėve tė papunė dhe tė varfėr. Kjo do e konsolidonte dhe do e shėronte shėndetėsinė nga epidemia aktuale, pasi qė njė shėndetėsi e sėmurė, nuk ka se si tė shėrojė tė sėmurėt (por ec e beso se kėto reforma do t’i inicionte njė ministėr sharlatan dhe i babėzitur pėr tė marrė “provizione” pėr tendera e licensa dhe i cili, pėr kėtė qėllim, ka emėruar nipin e vet si shef kabineti, siē mė informuan nė ministrinė e shėndetėsisė.).

    Gjithēka ėshtė edhe mė e thjeshtė se sa shpjegimet qė bėra. I vėshtirė ėshtė vetėm vullneti i mirė i pushtetit pėr tė bėrė reformė.



    vazhdon
    Do t“i luftoj spiunet dhe tradhtaret e kombit deri ne vdekje.

  3. #13
    i/e regjistruar Maska e Llapi
    Anėtarėsuar
    08-08-2002
    Postime
    10,979
    3. g. Roli i emigracionit nė zhvillimin e pėrshpejtuar ekonomik



    Dihet roli historik i emigracionit dhe i diasporės, nė rend tė parė, nė rrjedhėn e ngritjes sė vetėdijes kombėtare (Rilindja Kombėtare Shqiptare e ka zanafillėn tek diaspora shqiptare nė Itali dhe nė Rumani), pastaj kontributi nė ēlirimin e trojeve tona nga pushtuesit, po edhe roli i tij gjatė shtetbėrjes dhe shtetndėrtimit. Kujtesėn e kemi tė freskėt dhe e dimė se sa shumė ka kontribuar emigracioni ynė gjatė kėtyre katėr dekadave, fillimisht duke ndihmuar nė shkollimin e fėmijėve e tė afėrmve, duke ndihmuar pėr mbijetesė sociale dhe ekonomike, e veēmas ndihmat dhe pjesėmarrja e drejtpėrdrejtė e njė numri sish nė luftė pėr ēlirimin e Kosovės.

    Realitet ėshtė se nė emigracion, nga Greqia deri nė Finlandė, kemi mbi njė milionė qytetarė tė Kosovės, pothuajse kryesisht dhe tėrėsisht tė etnisė shqiptare. Shteti zviceran ka statistika mė konkrete pėr numrin e emigrantėve shqiptarė tė Kosovės, qė ėshtė diku rreth 240 mijė veta. Nė Gjermani duhet tė jenė mbi 600 mijė, nė Suedi rreth 80 mijė, e kėshtu me radhė, kurse nė shtete tė tjera, numri tyre ėshtė mė i vogėl. Edhe pėrtej oqeanit duhet tė kemi tė paktėn 200 mijė emigrantė. Ky numėr kaq i madh i emigrantėve, mbi njė e treta e popullsisė se Kosovės, ėshtė njė humbje e madhe kombėtare, por ėshtė edhe njė rast i madh pėr zhvillimin tė pėrshpejtuar tė shtetit tonė.

    Nga numri i pėrgjithshėm i emigrantėve, rreth 700 mijė duhet tė jenė nė marrėdhėnie pune, kurse tė tjerėt tė moshės rinore, ose ndonjė grua qė ėshtė amvise, si dhe pak pensionistė. Po tė kishin gjithė kėta vullnetin e mirė, i cili varet nga besimi se nuk do u keqmenaxhoheshin mjetet, dhe po tė dinin se mjetet qė do investoheshin nė energjetikė, do u rriteshin rreth 30 pėr qind qind nė vit, ky emigracion do tė mund tė investonte rreth 5 miliardė euro nė TEC-e. Me kėtė, nė njėfarė mėnyre, Kosova do ua kthente “borxhin” pėr kontributin qė kanė dhėnė emigrantėt qė katėr dekada. Ata do tė mund tė vetorganizoheshin pėr t’i tubuar kėto mjete dhe pėr t’i vetėmenaxhuar sikur shteti ynė tė garantonte dhe tė merrte me seriozitetin e duhur ēėshtjen e investimeve tė tyre. Kursimet, patundshmėritė, bizneset e emigrantėve tanė u rritėn mesatarisht 3 deri nė 10 pėr qind nė vit nė vendet ku gjenden. Pėrse tė mos duan ata qė investimet e tyre nė energjetikė kėtu, nė atdheun e tyre, t’u rriten rreth 30 pėr qind nė vit dhe kėshtu tė motivohen kuadrot me pėrgatitje e pėrvojė tė kthehen nė Kosovė, pėr tė pėrshpejtuar bashkarisht zhvillimin e gjithėmbarshėm ekonomik?

    Dhe, po e patėn tė pamundur qė tė vetorganizohen pėr tė bėrė njėi investim kaq fitimprurės pėr vetėn e tyre, dhe kaq domethėnės pėr zhvillimin e pėrshpejtuar tė shtetit tonė, atėherė qeveria do duhej tė angazhohej, duke ua kėrkuar kėto mjete, fillimisht si hua, me kamatė rreth 5 pėr qind nė vit, duke u garantuar se do ua shndėrronte nė aksione kur TEC-i tė fillonte me prodhimin e energjisė elektrike.

    Vullneti i tyre tashmė pėr tė investuar nė zhvillimin e Kosovės (qė unė do ta vlerėsoja si njė lloj ndihme patriotike), nė rend tė parė pėr interesa tė tyre ekonomike, mund t’u rikthehet emigrantėve, nėse ata do tė binden se klasa politike e Kosovės nuk i deshi ata vetėm sa pėr t’i shfrytėzuar deri nė ēlirim tė Kosovės, qė pastaj Kosovėn e ēliruar ta shndėrronin nė pashallėk privat, por pėr tė krijuar mirėqenie pėr tė gjithė.

    Asnjėri nga politikanėt dhe qeveritarėt as qė u kujtua qė t’u ofrojė njė pėrfaqėsim simbolik emigrantėve nė Kuvendin e Kosovės (siē ka vepruar Kroacia, Italia, etj.). Asnjėra qeveri nuk u kujtua tė formojė ministri tė emigracionit, siē e kanė disa shtete tė botės qė kanė mė pak emigrantė se sa Kosova. Le tė arsyetojmė se qeveritė e deritanishme nuk kishin kompetenca pėr t’u marrė me emigracionin, pasi UNMIK-u nuk ishte i predispozuar as qė t’i pranojė qė tė regjistrohen emigrantėt e Kosovės si banorė tė Kosovės, e lėre mė qė t’i pranojė tė rikthehen nė Kosovė, kur disa shtete donin t’i kthenin ata qė u kishte kaluar strehimi politikė. Qeveria e tanishme nuk do tė mund tė arsyetohet pėr mungesė tė kompetencave, nėse do tė vazhdojė tė injorojė emigracionin. Tė shohim si do tė sillen nė tė ardhmen pushteti, policia, administrata, pasi u pavarėsua Kosova. Deri tani jemi dėshmitarė qė vetėm sigurimet private i “mirėprisnin” emigrantėt pėr t’i plaēkitur me sigurim “ekstra”, pa hyrė mirė automobilat e tyre nė territorin e Republikės sė Kosovės, ndonėse ato i kanė tė siguruara. Deri tani jemi dėshmitarė se policėt i “mirėprisnin” emigrantėt qė t’i gjobisnin pėr rregulla komunikacioni, pėr vendparkime “tė ndaluara” etj. Deri tani administratorėt shtetėrorė i “mirėprisnin” emigrantėt pėr t’i maltretuar gjatė lėshimit tė dokumenteve personale, duke i kushtėzuar me ryshfete. Deri tani gastronomia i “mirėpriste” emigrantėt vetėm pėr tė rritur fitimet e tyre. Mė nė fund, edhe familjarėt po i “mirėpresin” emigrantėt pothuajse vetėm pėr hir tė ndihmave financiare dhe mirėpritja familjare ka nisur tė zbehet pėr shkak se emigrantėt nuk po kanė vullnet e mundėsi pėr tė ndihmuar si pėrpara.

    Nė fund tė fundit, emigracioni ynė ka rėndėsi edhe si potencial turistik, pasi rreth 500 mijė emigrantė qė vijnė gjatė pushimeve verore, mund tė shpenzojnė nė Kosovė njė shumė tė konsiderueshme gjė qė shkon nė dobi tė ekonomisė sė vendit.

    Nė fund tė fundit, emigracioni ynė nė Zvicėr e BE ka rėndėsi qoftė edhe vetėm si konsumatorė tė prodhimeve bujqėsore e blegtorale qė Kosova ka nevojė t’i eksportojė.

    Disa emigrantė u angazhuan tė investojnė nė Kosovė, por pushteti nuk ishte i gatshėm t’i kėshillojė se ku ėshtė mė me leverdi qė tė investojnė, nuk ishte i gatshėm t’u krijojė lehtėsira procedurale ose qė t‘i kėshillojė qė tė mos i harxhojnė kursimet e tyre nė ndėrtimin e shtėpive luksoze e blerjen e banesave, pasi nuk ėshtė me leverdi qė tė investohet nė to pėr t’i shfrytėzuar vetėm 2-3 javė nė vit.

    Siē ėshtė i dėshpėruar populli nė Republikėn e Kosovės, e shkaqet mirėfilli dihen, edhe mė shumė ėshtė i dėshpėruar emigracioni. Le tė shpresojmė qė qeveria e tanishme e Republikės sė Kosovės, qė kryesohet nga ish-emigranti Hashim Thaēi, do tė pėrkushtohet pėr t’ua kthyer vullnetin emigrantėve. Njė gjest domethėnės e ka bėrė kryeministri Thaēi, duke emėruar emigrantė si kėshilltarė pėr ēėshtje tė emigracionit e tė diasporės. Sa mirė do tė ishte qė strukturat komunale tė organizonin ndonjė mbrėmje rinore pėr rininė e emigracionit, ose ndonjė piknik, qė t’ua bėjnė atyre mė joshės vendlindjen e prindėrve tė tyre. Ndoshta, nė tė ardhmen e afėrt, qeveria do tė mund tė ndajė mjete pėr tė ndėrtuar qendra pushimi e rekreacioni nė bjeshkėt e bukura tė Kosovės pėr rininė tonė, brenda dhe jashtė shtetit, qė atyre t’ua joshim mė shumė Republikėn e Kosovėn, qė tė njihen me njėri-tjetrin, tė shoqėrohen e tė miqėsohen.

    Bota investon pėr tė joshur turistė, kurse Kosovės nuk i shkon ndėrmend pėr tė joshur emigrantėt e saj, qoftė edhe vetėm si turistė.

    Nė fund tė fundit, se mos ėshtė mė mirė qė vetė emigrantėt tė organizohen pėr tė ndėrtuar nė Kosovė qendra tė vetat rekreacioni, pėr tė organizuar lobingje pėr tė mbrojtur interesat e tyre, duke gėzuar hisen e shtetit tė Kosovės qė u takon, pasi qė pėr ēlirimin e saj sakrifikuan shumė.



    Nė vend tė mbylljes:

    Katarsis - “pastrimi i shpirtit”



    Vėrtet, duam apo nuk duam tė bėjmė shtet tė mirėfilltė? - kjo ėshtė pyetja. Nė dukje sikur duam, por dukja nuk mjafton. Me rėndėsi ėshtė pėrmbajtja, ėshtė pėrcaktimi i njėmendtė i secilit, gjegjėsisht i tė gjithėve. Do tė ishte gjynah dhe e kobshme tė lėshojmė kėtė shans kaq tė favorshėm, vetėm se disa pushtetarė kanė babėzi pėr pasurim tė shpejtė, tė pandershėm dhe marramendės, vetėm pse disa pushtetarė kanė babėzi pėr t’u bėrė pashallarė tė Kosovės. Secili mbase di se ēfarė ėshtė e ndershme, ēfarė pėrgjegjėsie kemi dhe si duhet t’i dalim zot Kosovės. Nuk mjafton vetėm tė duam, por tė vendosim qė tė bėhemi qytetarė e shtetas tė pėrgjegjshėm dhe kėtė ta praktikojmė ēdo ditė.

    Nuk kemi dėshiruar qė ta ēlirojmė Kosovėn vetėm pse kemi pasur shtytje romantike kombėtare, vetėm pėr shkak tė “rendit tė gjėrave”. Nuk jemi angazhuar pėr ta ēliruar Kosovėn pse e ėndėrronim ēlirimin dhe lirinė, por kėto i kishim synim tė hershėm, kushedi qė sa shekuj. Nuk jemi angazhuar pėr ta ēliruar Kosovėn vetėm sa pėr ta ēliruar, mė nė fund, nga pushtimi serb, por gjithsesi edhe pėr tė jetuar tė gjithė mė mirė se sa “kemi jetuar” nė Kosovėn e robėruar dhe mundėsisht aq mirė sa i ka potencialet reale shteti ynė dhe sa do tė bėhemi nė gjendje pėr t’i shfrytėzuar ato.

    Kishim nevojė pėr pėrkrahje tė miqve ndėrkombėtarė dhe ishte njerėzore qė t’i lusnim pėr pėrkrahje. Por tani nuk ėshtė e dinjitetshme qė tė presim pa fund qė miqtė ndėrkombėtarė tė na ndihmojnė nė ndėrtimin e zhvillimin e shtetit tonė. Jo vetėm qė nuk ėshtė e dinjitetshme, por mund tė ndodh qė kjo gatishmėri e tyre shpejt mund tė konsumohet dhe ata mund tė zhgėnjehen nga mosdėshira dhe mosangazhimi ynė i njėmendtė pėr tė ndėrtuar shtetin tonė. Kam pasur rast tė dėgjoj drejtėpėrsėdrejti opinionet e taksapaguesve tė BE-sė. Atyre po u zvogėlohet gatishmėria qė tė vazhdojnė tė sakrifikojnė pėr shtetbėrje e shtetndėrtim tė shtetit tonė, e lėre mė qė tė sakrifikojnė edhe pėr zhvillimin tonė ekonomik e demokratik, siē ia hapėm sytė padenjėsisht konferencės se donatorėve.

    Gjithēka qė kam propozuar nuk mė duket se janė ilizioniste, utopiste e futuriste. Gjithsesi, mendoj, janė tė realizueshme, vetėm po tė duam, secili sinqerisht e njėmendėsisht. Jam kurioz dhe mirėpres ndonjė arsyetim e argumentim se pėrse nuk mund tė realizohen kėto qė kam propozuar, nėse ne, sinqerisht, njėmendėsisht, vendosmėrisht, duam.

    Ndonjėrit mund t’ia kem provokuar mėrinė e zėtin e papėrmbajtshėm kundėr meje me vlerėsimet kritike pėr tė kaluarėn, bazuar nė kriterėt e mia pėrceptuese dhe vlerėsuese, por “u bėfsha shka”, siē mė betohej ndonjėherė Babai, nėse i kam bėrė i nxitur nga inati e urrejtja personale, por nga zemėrplasja. Unė nuk urrej e nuk mbaj inat as ndaj atyre qė gjithė jetėn mė kanė shpifur e mė kanė akuzuar pėr vrasės, pėr pėrvetėsues personal tė ndihmave financiare tė popullit, pėr shpėrdorues tė pėrgjegjėsive qė kisha, pasi dija se ishin viktimė tė luftės speciale tė pushtuesit dhe argatėve tė tij mercenarė. Dhe qė tė jetė mė e kuptueshme kjo filozofi imja, pėr ndokėnd ndoshta naive, e kam tė bazuar nė analizat qė u kam bėrė angazhimeve tė personaliteteve historike, qė njė pjesė tė gjatė tė jetės se tyre janė detyruar t’u shėrbejnė pushtuesve, por nė momente vendimtare janė vėnė nė shėrbimit tė popullit tė vet, duke siguruar respekt tė madh nga populli, brez pas brezi. Unė nuk i urrej as keqbėrėsit e pėrjetshėm, pasi, nė fund tė fundit, gjykoj se ata nuk kanė qenė “prodhues” autentikė tė vetes sė tyre, por “produkt” i rrethanave qė imponon pushtimi shekullor, “produkt” i destruktivitetit biologjik, pasi tė tillėt nuk kanė aftėsi pėr ta komanduar arsyeshėm e pėr ta kontrolluar veten e tyre. Nuk i gjykoj as ata keqbėrės qė ishin “produkt” i shantazheve e i mashtrimeve tė pushtuesit qė i cyti t’i shkaktojnė shumė tė kėqija popullit tonė, etj., etj. Sa herė jam bėrė pishman pse kam urryer ndonjė UDB-ash, ose oficerė e politikanė qė shumė gjatė i kanė shėrbyer Beogradit pushtues, por kur populli pėrfundimisht vendosi dhe u angazhua pėr t’u ēliruar nga Serbia pushtuese, ata kaluan me tėrė qenien e tyre nė anėn e popullit. Eh, sa shumė shqiptarė do tė duhej tė urreja pėr shėrbimet qė ua kanė bėrė pushtuesve (deri edhe Gjergj Kastriotin, Ismail Qemalin, Hasan Prishtinėn etj.), po tė ashpėrsoja kriteret, siē duket normale dhe e logjikshme. Mbase pak do tepronin pėr t’i respektuar e admiruar.

    Pres me shpresė dhe i gėzohem kėsaj pritjeje, se mund tė vijė momenti qė edhe shqiptari i “keq” tė bėhet qoftė edhe vetėm njė ditė shqiptar i mirė dhe me kaq unė ndjehem i mjaftuar.

    Po tė ashpėrsoja meritueshėm kriteret, atėherė e sot do tė mė duhej tė urreja Amerikėn, Francėn, Anglinė, Gjermaninė etj., pėr formimin e mbretėrisė serbo-kroato-sllovene (1919), pėr ndihmėn e madhe qė i dhanė RSFJ-sė gjatė viteve 1948-1990 qė tė bėhet superfuqi ushtarake dhe politike, qė tė bėhet nė gjendje tė mbajė tė pushtuar dhe tė terrorizojė popullin tonė; qė t’i urrej pėr pėrkrahjen qė i dhanė Serbisė pushtuese gjatė viteve 1991-1998 pėr ta mbajtur Kosovėn dhe popullin tonė tė pushtuar, duke bėrė ndaj tij krime makabėr; qė t’i urrej pėr pėrndjekjet qė kam pėrjetuar nė disa prej kėtyre shteteve gjatė viteve 1978-2000, vetėm pse isha i angazhuar politikisht kundėr Jugosllavisė e Serbisė pushtuese. E shihni, pra, pikėrisht kėto dhe shtete tė tjera, nė momentin mė kritik, kaluan nė anėn e popullit tonė, pėr ta shpėtuar nga zhdukja fizike, dhe pikėrisht kėto dhe shtete tė tjera pėrkrahėn Kosovėn qė tė bėhet shtet, dhe pikėrisht kėto dhe shtete tė tjera, tė bashkuara nė NATO, po e mbrojnė Republikėn e Kosovės nga rrezikimi pushtues serb, dhe pikėrisht kėto dhe shtete tė tjera tani po angazhohen qė ta ndėrtojmė bashkarisht shtetin tonė. Sa mirė qė kam duruar pėr tė mos i urryer atėherė, sepse do tė isha penduar shumė rėndė tani.

    Po tė ashpėrsoja meritueshėm kriteret, siē do tė dukej e logjikshme, mė nė fund, do tė mė duhej tė urreja edhe vetėn time pėr disa mendime e angazhime tė gabueshme politike dhe jopolitike, tė bėra, i shtyer nga bindja dhe shtytja e brendshme se ishin mendime e angazhime tė mira; po kėshtu do tė mė duhej tė urreja edhe bashkėveprimtarėt e mi pėr disa gabime tė paqėllimshme e tė qėllimshme.

    Prandaj i kam “relaksuar” kriteret dhe vėrtet kam kritere shumė tė shtrėnguara qė tė marr vendim pėr tė urrejtur njerėz.

    Sa shumė po shpresoj se tani do tė ndėrgjegjėsohen shumė bashkėshtetas, njerėzisht, qytetarisht e shqiptarisht, qė ta bėjmė e ta ndėrtojmė Republikėn e Kosovės, sa mė tė mirė qė tė jetė e mundur, qė ta pėrshpejtojmė zhvillimin ekonomik, demokratik e social.

    Sa shumė po shpresoj se tani do tė ndėrgjegjėsohen shumė bashkėshtetas, qė tė zvogėlojnė mėrinė e urrejtjen ndaj njėri-tjetrit, qė tė zvogėlojnė kriminalitetin pėr tė mos mbytur tė rinjtė shqiptarė e botėrorė me droga pėr pėrfitime personale kriminale, qė tė zvogėlojnė mėrinė, urrejtjen e ndjenjėn e hakmarrjes kundėr bashkėshtetasve serbė dhe tė tjerė minoritarė, dikur keqsjellės e keqbėrės ndaj popullit tonė, sepse nuk ishin tė ndėrgjegjėsueshėm njerėzisht, sepse shpėrdoroheshin nga shpėrdoruesit nacionalistė serbė, sepse ishin fatkėqinj.

    Sa shumė po shpresoj se tani do tė ndėrgjegjėsohen shumė bashkėshtetas, qė nė vend tė shpenzimeve pėr prostitucion, pėr blerje tė panevojshme tė automobilėve luksoz, pėr ndėrtim e blerje tė vilave, panevojshėm tė mėdha, do tė investojnė nė shtetbėrje, shtet-ndėrtim e nė zhvillim tė pėrshpejtuar ekonomik tė shtetit tonė, njėherit edhe pėr tė mos lėnė tė vuajnė nga uria bashkėshtetas tanė, qė mund tė vuajnė urie jo pėr faj tė tyre, jo pėr pėrtaci tė tyre, jo pėr kulturė parazite tė tyre.

    Sa shumė po shpresoj se tani do tė ndėrgjegjėsohen shumė bashkėshtetas, pėr tė mos pėrvetėsuar pandershėm pasurinė shtetėrore, tė shtyrė nga babėzia krimogjene pėr tė vėnė pasuri pėr “shtatė breza” pasardhės tė tyre.

    Sa shumė po shpresoj se tani do tė ndėrgjegjėsohen shumė bashkėshtetas biznesmenė, qė tė kenė edhe ndėrgjegje sociale pėr tė mos trajtuar si skllevėr tė punėsuarit nė firmat e tyre, qė tė kenė ndėrgjegje edhe sociale pėr t’i paguar meritueshėm e njerėzishėm pėr punėn qė bėjnė.

    Mė nė fund, sa shumė po shpresoj se tani do tė ndėrgjegjėsohet klasa jonė politike, pushtetarėt, kryepartiakėt, njerėzisht, qytetarisht e shqiptarisht, qė tė bėjnė mė tė mirėn e mundshme pėr shtetbėrjen e shtetndėrtimin e shtetit tonė, qė tė bėjnė mė tė mirėn e mundshme pėr zhvillimin e pėrshpejtuar ekonomik, demokratik e social.

    I turpėruar do tė jetė pėr jetė tė jetėve secili qė ėshtė i vetėdijshėm tė gjykojė ēka ėshtė njerėzore, qytetare e shqiptare, qė ėshtė i vetėdijshėm tė gjykojė ēka ėshtė nė interes tė shtetbėrjes, shtetndėrtimit, tė zhvillimit ekonomik, demokratik e social, por qėllimisht dhe pėr tė shuar babėzinė e tij krimogjene vazhdon tė sillet e tė veprojė prapė “shtazėrisht”, si keqbėrės pervers, pėr interesa primitive personale!
    Do t“i luftoj spiunet dhe tradhtaret e kombit deri ne vdekje.

  4. #14
    i/e regjistruar
    Anėtarėsuar
    28-03-2003
    Vendndodhja
    Diku nėpėr Botė
    Postime
    528
    Nėse ky njeri ( Ibrahim Klemendi ) meriton tė jetė elitė , atėherė pa frigė vendosni Esat Toptanin, Hamza Kastrioitin e shum tradhėtarė e kriminel tė tjerė nė kėtė nėnforum .


    I lus moderatorėt qė kėtė temė ta hekin nga ky nėnforum '' Elita Kombėtare '' .


    Sė pari kėta idiotė -klyshė tė dullės, kujt krimineli ia kanė ndėgjuar emrin e fusin nė elitė kombėtare .
    Sėdyti , ky shtazė me fizionomi njeiu ,nuk ėshtė elitė,se elitė si ai atėherė duhet konsideuar ēdo rrugaē shqiptar qė sillen rrugėve tė perėndimit ,por ky ėshtė edhe spiuni dyfishtė mė i rezikshm mė i madh i udb-sė dhe sigurimit .
    Ky ėshtė ai qė vrau Vėllezėrit Gėrvalla dhe Kadri Zekėn dhe me thjeta tė tjerė si nė perėndim e si nė Kosovėn e atėhershme ,pėrveē burgimeve qė kanė hėngėr njerzit me mija vite nga ky shtazė .

    Poashtu ky ėshtė ai qė mblodhi tė gjithė bėrėllogun shqiptar tė perėndimit ( rrėnjėn e vetė dygjuhėshe shqip-sėrbisht ) dhe i dėrgoi poshtė nė Vlorė nė 1997 tė armatosur e duke pėllatė si gomarė sėrbisht rrugėve tė vlorės ,me akuzėn se Saliu ka prurė sėrbėt pėr tė vrarė e dhunuar nėnat dhe motrat shqiptare .

    Njė ditė kur do vendoset drejtėsia nė Kosovė ,ky njeri do pagon krejt veprimtarinė e vetė kriminale .



  5. #15
    i/e regjistruar Maska e Llapi
    Anėtarėsuar
    08-08-2002
    Postime
    10,979
    DriniM

    ne past vend ketu per tema per esatin e hamzen ka edhe per ty
    dhe do ta hapi une nji tem per ty haaaaaa
    Do t“i luftoj spiunet dhe tradhtaret e kombit deri ne vdekje.

  6. #16
    i/e regjistruar
    Anėtarėsuar
    28-03-2003
    Vendndodhja
    Diku nėpėr Botė
    Postime
    528
    Ti Llapēe ,mund tia hapish nėnės tate -..... temėn ,nėse vėrtet e njeh se kėnd ke nėnė .
    Se ,siē duket nga sjellja jote ,ti je njė nga ata tė ishujve/ēerdheve tė fėmijėve .

    Se mu, mundesh veē me mė hėngėr nė mėjth .


    Dhe e pėrsėris qė Moderatorėt ta heqin kėtė temė pėr kėtė shtazė me fizionomi njeriu nga ky nėnforum .

  7. #17
    p.n.a.p.m.q.g.q.n.t.v.
    Anėtarėsuar
    03-06-2005
    Vendndodhja
    Berat-Tirane-Milano
    Postime
    179
    Citim Postuar mė parė nga DriniM Lexo Postimin
    Ti Llapēe ,mund tia hapish nėnės tate -..... temėn ,nėse vėrtet e njeh se kėnd ke nėnė .
    Se ,siē duket nga sjellja jote ,ti je njė nga ata tė ishujve/ēerdheve tė fėmijėve .

    Se mu, mundesh veē me mė hėngėr nė mėjth .


    Dhe e pėrsėris qė Moderatorėt ta heqin kėtė temė pėr kėtė shtazė me fizionomi njeriu nga ky nėnforum .

    Ka mundesi ti lini sharjet dhe te argumentoni pse ky duhet te hyje tek elitat apo te argumentoni te kunderten, pse duhet te hyje tek tradhetaret.
    Nėse thonė se lufta dėmton paqen unė "m.g.q.n.t.v." po ju them lufta pėr liri ėshtė paqia vetė!

  8. #18
    i/e regjistruar
    Anėtarėsuar
    10-02-2006
    Postime
    102

    Ibrahim Kelmendi - Njeriu I Sfidave

    Ky libėr nuk duhet tė rrijė nė konturet e njė faqe interneti - duhet tė botohet

    Njeriu i sfidave qė nė fushėn e ideve

    shtron “sfidat e kohės”


    · E rėndėsishmja tek libri i Kelmendit ėshtė e ardhmja e Kosovės. Ai e sheh mundėsinė e zhvillimit dhe tė ringritjes sė ekonomisė, tė mendimit politik dhe social tė Kosovės, sjell fakte, argumente, shembuj, lakon rrugė nėpėr tė cilat kanė kaluar shtete tė tjerė, thekson idenė se nėse gjithėsecili prej nesh e pastron oborrin e tij, atėherė gjithė Kosova ėshtė e pastėr, ēka do tė thotė se nėse secili mendon pėr Kosovėn, zhvillimin e saj, pėr ndėrtimin e shtetit; nėse gjithėsecili e vendos sinqerisht njė gur, atėherė mund tė ndėrtohet e ardhmja.



    Shkruan: Bedri Islami - 22. 10. 2008

    _______________________


    - Pėrkitazi me librin “Sfidat e radhės” tė autorit Ibrahim Kelmendi.


    * * *

    Qė Ibrahim Kelmendit i pėlqejnė sfidat dhe tė fton tė debatosh rreth tyre, kjo ėshtė tashmė njė gjė qė dihet. Kjo ėshtė nė natyrėn e tij, ndoshta e gjithė jeta e tij politike ka kaluar pėrmes sfidash, herė pas here ata kanė qenė kaq afėr njera tjetrės, saqė ka qenė e pamundur tė dallosh kufirin mes tyre. Tani vjen njė ditė qė Kelmendi shtron nė fushėn e ideve "Sfidat e Kohės", si pjesė e qenėsishme e mėnyrės sė tij tė tė menduarit dhe tė tė konceptuarit tė punėve, tė gjėrave, tė sė shkuarės dhe tė asaj qė do tė vijė.



    Mund tė jesh ose tė mos jesh dakord me tė, mund tė jesh i kėnaqur ose jo, mund tė gjesh shumė nga mendimet e tua nėpėr rreshtat e "Sfidės" sė Kelmendit ose fare pak gjėra; mund ti rikthehesh atyre ose mund ti lėsh krejtėsisht mėnjanė; por indiferent ndaj tyre nuk mund tė jesh. Ose do tė shfryhesh kundėr tyre, dhe nė kėtė rast, nėse je kundėrshtar i Kelmendit mund tė thuash "po ky ēfarė dreqin kėrkon", mund tė jesh mik i tij, dhe tė gjesh nė tė pjesė tė vyera edhe tė mendimit tėnd; ose mund tė jesh i paanshėm dhe tė kesh burrėrinė tė konfirmosh se, edhe kėsaj rradhe, Kelmendi, i befasishėm si gjithnjė, ka sjellė diēka qė shumė njerėz nuk e kanė pritur.



    Le tė vihemi tek tė parėt dhe tė themi se "ēfarė dreqin kėrkon" Kelmendi, pra pse nuk rri nė punėn e tij dhe nė hallet e tij, nė atė qoshe apo mes ku e ka vėnė jeta?



    Mund tė thuhet kėshtu, mirėpo Kelmendi ėshtė nga ata njerėz qė kurrė nuk ka qenė vetėm nė "qoshen" e tij dhe kurrė nuk ka kėrkuar mesin e artė. Ai, nė tė vėrtetė, kurrė nuk e ka parė vetėm "punėn e tij". Nuk e ka kėrkuar kėtė "qoshe" as nė vitet e para kur u largua nga Kosova dhe u pėrfshi nė sfidėn e pėrpjekjeve pėr tė rrėzuar dhe dėbuar pushtetin e dhunshėm serb nė Kosovė, i cili, vetėm deri nė vitin 1947 i kishte shkaktuar popullit shqiptar tė atjeshėm mė shumė se 86 mijė viktima. Pra thėnė shkurt e saktė, kishte vrarė mė shumė se 86 mijė shqiptarė. Kur e kishte nisur Kelmendi kėtė SFIDĖ, ai kishte qenė ndėr tė paktėt, ndėr shumė tė paktėt, po ashtu do tė ishe ndėr tė paktėt nga ai grup tė paktėsh qė do e vazhdonte, dhe edhe nė mė tė paktėt qė do e ēonte deri nė fund. Kėshtu qė pyetja se "ēfarė dreqin kėrkon" mund tė bėhet pėr kėdo tjetėr, por si vėshtirė tė bėhet pėr Kelmendin. Kėshtu qė Sfidat e sotme janė vazhdim i sfidave tė djeshme, por nė njė rrethanė tė re, krejt tjetėr si atėherė, sepse vetė ndryshimet e mėdha qė kanė ndodhur e detyrojnė njė gjė tė tillė. Jam krejt i bindur se Kelmendi ėshtė i lumtur qė kėsaj rradhe mirret me kėtė SFIDĖ, se sa me sfidat e dikurshme. Pra ėshtė njė pyetje e kotė edhe nga ata qė e bėjnė.



    Miqtė e Kelmendit, tė cilėt, ashtu si edhe kundėrshtarėt e tij, nuk janė tė paktė, kanė edhe ata mendimin e tyre. Kush e ka njohur nga afėr e ka tė vėshtirė tė zemėrohet me tė, edhe kur, me disa nga sfidat qė lėshon nuk janė tė njė mendimi. Miqtė e kanė besuar gjithnjė atė, megjithėse ka pasur edhe miq tė pėrkohshėm, tė cilėt bėnė mirė qė shkuan, ashtu si ka pasur edhe njerėz, nga tė cilėt Kelmendi ka bėrė gabim qė ėshtė larguar. Kjo ėshtė jeta. Unė bėj pjesė nė rradhėn e miqve tė Kelmendit, ndoshta nga mė tė afėrtit e viteve tė fundit, tė paktėn e 15 viteve tė fundit, mirėpo nuk desha tė gjykoj librin sipas kėtij prizmi. Pėr vete e di se ky ėshtė njė libėr qė jo vetėm ėshtė i vyer, por edhe i domosdoshėm.



    Ėshtė dashur ta bėjnė shumė vetė kėtė libėr, ėshtė dashur tė kalojė pėrmes shumė hallkave, ėshtė dashur qė nė vend tė studimeve tė kota dhe titujve shkencorė tė pabukė, tė ndalen pikėrisht nė kėtė sfidė, sepse mbi tė gjitha ėshtė sfida e pėrballimit tė jetės nė Kosovė.



    Unė do tė pėrpiqem tė jem i panshėm nė gjykimin tim, e mgjithėse e di se ėshtė e vėshtirė. Sidoqoftė, ata qė do tė duan tė gjykojnė mendimin tim, pėrpara se tė thonė se "kjo ėshtė fjala e njė miku", le tė lexojnė me vemendje, deri nė fund, librin e ri tė Kelmendit.



    Si shumė tė tjerė, librin nė formėn e tij tė pėrfunduar, e lexova pėrmes faqes me pretigjioze tė internetit nė gjuhėn shqipe, www.pashtriku.org . Mė ėshtė bėrė zakon tashmė qė ēdo mėngjez, nė fillimin e punės, tė futem nė kėtė faqe interneti. Nuk e kam bėrė kėtė disa kohė mė parė, jam i detyruar ta bėj tani, pasi ėshtė bėrė e domosdoshme pėr tė ditur mė shumė dhe mė gjėrėsisht. Pėr fat tė keq, disa gazeta nė gjuhėn shqipe si "Epoka e re" nuk ėshtė nė internet, kėshtu qė "dashurinė time tė vjetėr" pėr shtypin nė Kosovė, pra pėr "Epokėn", filloi ta mbushė kjo faqe interneti.



    Pasi e lexova librin, thujase me njė frymė, pasi lexova fjalėn e thėnė mjeshtėrisht nga njėri prej mjeshtrave mė tė mėdhenj tė fjalės shqipe, profesor doktor Shaban Sinanit, sė pari, mė janė kujtuar kur nė fillimin e luftės e mė pas, nė shtėpinė e vogėl tė kėtij tė fundit, bėnim mbledhjet e gjata tė Kryesisė sė Lėvizjes Popullore tė Kosovės, mė janė kujtuar dhjetra e dhjetra shokė qė kalonin pėrmes kėtij Njeriu tė jashtėzakonshėm, pastaj edhe nata e fundit para se me Rifat Jasharin tė ktheheshim nė Kosovė, kur nė njerėn nga dy dhomat qė kishte e gjithė banesa, fjetėm disa burra qė ishin nisur nė rrugėn e rikkthimit. Kosova nė tė vertetė i ka shumė borxhe kėtij Njeriu, nė mos i vetmi, mė i rėndėsishmi, nė pėrkrahjen e Ushtrisė Ēlirimtare tė Kosovės. Mu kujtuan tė gjitha kėto, dhe vetėm nėse i ke ditur kėto, mund tė dish edhe shkakun pėrse ajo parathėnie e librit ėshtė aq e saktė, aq e argumentuar shkencėrisht, pasi nė tė njeriu i shkencės, profesor doktor Shaban Sinani, ėshtė mpleksur me atdhetarin e madh Shaban Sinani.

    VIJON..

  9. #19
    i/e regjistruar
    Anėtarėsuar
    10-02-2006
    Postime
    102

    Miku im Ibrahim,

    (...)

    Pastaj unė i shkrova autorit. Po e sjell kėtė kumt tė parė ose, mė saktė, kėtė mendim tė parė, ashtu si e kam shkruar.



    Miku im Ibrahim,

    sot e fillova diten duke lexuar ne internet librin tėnd tė ri "Sfidat e rradhes". Megjithese ishte i njohur pėr mua, pasi e kam lexuar ne variantet e dėrguara, tani pas redaktimit, edhe gjuhėsor, u ndjeva rishtas i befasuar. Dhe e gjithė ajo qė ėshtė thėnė nė parafjalėn e librit nga profesor Shaban Sinani ( nuk do tė kishe mundur dot tė gjeje parathėnės mė tė mirė), ėshtė e merituar, deri nė imtėsi.



    Natyrisht unė do tė kisha mundur tė shtoja edhe ndonjė gjė nė kėtė parafjalė, e cila, ka folur edhe pėrmes librit, por qė tė ja bėja tė qartė edhe njė herė atyre qė ose nuk e kanė harruar, ose nuk e kanė ditur sepse nuk kanė dashur ta dijnė, ose bėjnė sikur nuk e kanė ditur: kryefjala e kėtij punimi ėshtė nė ndjenjėn tėnde pėr Kosovėn. Ėshtė njė libėr qė dėshmon edhe njė herė se sa fort dhe sa kuptueshėm, nganjėhere deri nė dhimbje, e do ti vendin tėnd, i do njerėzit e tu. Kjo ishte ajo qė mė pėrcolli sot qė nė mengjez herėt, pasi kam filluar tė lexoj qė pas orės pesė e gjysmė. U ngrita sepse nuk kisha gjumė, kjo po me ndodhė kohėt e fundit, hyra nė internet, sepse ėshtė bėrė zakon, si njeriu qė sheh ēdo ditė postėn e tij; ndesha nė njė shkrim pėr Lėvizjen qė mė kishte dėrguar "Pashtriku", dhe kur hyra aty, tek Pashtriku, gjeta materialin tėnd, tashmė nė formė tė plotė, tė tejmbushur me mirėsi, me mendim tė analizuar, pa asnjė lloj mllefi, nė vendin e duhur dhe, mendoj unė, nga njeriu i duhur.



    Them nga njeriu i duhur, pasi ti je, nė kėtė kohė mizore, aspak mirėnjohėse, njeriu mė i paanshėm, pasi nuk je as nė qeveri, as nė pushtet, as nuk ke qenė; nuk je as nė opozitė, sepse edhe atė e sheh me syrin e paanshėm; nuk je as i mėrzitur dhe nuk ke asnjė lloj mllefi. Je njeriu i duhur pasi, nė gjithė kėto vite ke mbledhur nė vete pėrvojėn e mosdurimit tė sė keqes, dhe kėtė nuk e ka gjithkush; ke mbledhur vitet mes njė vendi qė tė ka mėsuar; nuk je bėrė kurrė konformist dhe tė gjitha, sė bashku me dijeninė e thellė, e ke thėnė ndershmėrisht.



    Nuk do tė doja tė kisha filluar njė mėngjez mė mirė se kaq. Nuk do tė doja tė kisha njė fillesė mė tė mirė se kjo. Nėse do tė isha zyrtar i Kosovės apo i Tiranės do tė kisha mbajtur librin tėnd me vete.



    Ata mund tė mendojnė se i dinė tė gjitha kėto, por mė beso se nuk dinė as njė tė pestėn e tyre: Edhe nėse i dinė pjesė pjesė dhe nė koka tė ndryshme, nuk janė bėrė kurrė bashkė, asnjėherė pėr ti mbledhur tė gjitha nė njė libėr, pėr ti thėnė shkoqur, hapur, saktė dhe pėr ti pėrmbushur ato.



    Shumė njerėz, edhe ata qė tė njohin, do tė ndjehen disi tė habitur. Sepse kanė pritur prej teje mė shume mėrzi nė libėr, ngaqė, jo rrallė, tė matin me kutin e tyre. Do tė ketė njerėz qė do tė thonė se "ēfarė i duhet", "ēfarė fiton", do tė ketė tė tjerė qė do tė llogaritin se "kujt ia ka futur" dhe "cilin ka marrė nė mbrojtje".



    Nga tė gjitha kėto mjegulla, e vetmja qė mė pėlqen, ėshtė e fundit, hamendja se nė krah tė kujt je dhe se nė krah tė cilit nuk je, sepse tregon, edhe se nuk kanė dashur tė dėshmojnė se tė njohin mirė, pėrsėri e ndjejnė se mendimi yt ėshtė i fuqishėm.

    Ky ėshtė njė libėr qė nuk duhet tė rrijė nė konturet e njė faqe interneti.

    Duhet tė botohet.

    Bedri Islami


    Kjo ishte letra ose mesazhi im i parė pėr librin e ri tė Kelmendit. Ėshtė i sjellur saktėsisht si e dėrgova atij mėngjezi tė herėt. Sidoqoftė, thėnė sinqerisht, megjithėse ėshtė njė libėr qė sjell hapėsirėn e tij, pėrsėri ai sjell edhe njė herė, rėnien e disa tabuve ose tentimin pėr shembjen e tyre.



    Le tė marim njerin prej tyre, i cili ėshtė sjellė ēuditėrisht nė libėr: qėndrimi i Kelmendit ndaj njė figure si Miladin Popoviē. Ėshtė njė figurė e njohur nė Kosovė dhe nė Shqipėri, pėr tė cilin, sipas kohėve tė ndryshme, janė sjellė mendime tė ndryshme, por qė kohėt e fundit, me ose pa tė drejtė, ėshtė cilėsuar si njėri ndėr rrėnuesit e idesė sė bashkimit tė shqiptarėve nė njė shtet tė vetėm. Kelmendi mendon se ai ishte njė njeri qė ndryshe nga sa ėshtė thėnė vitet e fundit, ai ishte ndėr tė paktėt politikanė jo shqiptarė qė e donte njė bashkim tė tillė, ndaj edhe e vranė. Tė jetė e mundur kjo? Tė jetė e mundur qė pesėdhjetė e ca vite mė parė, republika e Kosovės, tė ketė pasur "njohjen" e parė malazeze nga njė njeri i tillė? Kelmendi e sjell kėtė shembull nė kontekstin e asaj qė me njerėz tė kombėsive tė tjera edhe mund e duhet tė bisedohet, duhen tė ndėrtohen ura tė ndėrsjellta pėr ngushtimin e hapėsirave.



    E rėndėsishmja tek libri i Kelmendit ėshtė e ardhmja e Kosovės. Ai e sheh mundėsinė e zhvillimit dhe tė ringritjes sė ekonomisė, tė mendimit politik dhe social tė Kosovės, sjell fakte, argumente, shembuj, lakon rrugė nėpėr tė cilat kanė kaluar shtete tė tjerė, thekson idenė se nėse gjithėsecili prej nesh e pastron oborrin e tij, atėherė gjithė Kosova ėshtė e pastėr, ēka do tė thotė se nėse secili mendon pėr Kosovėn, zhvillimin e saj, pėr ndėrtimin e shtetit; nėse gjithėsecili e vendos sinqerisht njė gur, atėherė mund tė ndėrtohet e ardhmja.



    Nė libėr ka edhe shembuj, pėrvoja, sjellje e qėndrime tė cilat mund tė mos jenė tė pėrshtatshme pėr Kosovėn nė stadin e saj tė zhvillimit; ka fakte tė cilat, edhe pse nė vete qėndrojnė, nuk mund tė pėrbėjnė risi pėr Kosovėn.



    Kjo ėshtė nė degėzimet e atyre qė duan tė thellohen nė libėr. Kelmendi vjen kėsaj rradhe si erudit, por ėshtė i bindur se shumėēka mund tė shtohet apo edhe tė pasurohet nė librin e tij. Njė gjė qė mund tė bėhej mė mirė do tė ishte nė sendėrtimin e idesė se ēfarė pėrfitimi do tė kishte njė treg i hapur ndėrshqiptar, krijimi i njė zone tė lirė ekonomike mes Shqipėrisė dhe Kosovės, por edhe pjesės shqiptare nė Maqedoni; ēfarė pėrparsish do tė kishte, a do tė mund tė realizohej krijimi i njė blloku tė madh tė punės, tė idesė dhe tė pėrvojės ndėrshqiptare.



    Mund tė ketė, por unė i rri besnik deri nė fund frazės sė fundit qė shkrova menjėherė pas leximit tė librit: Duhet tė botohet. Shtoj edhe mė tej: duhet bėrė pronė e debatit. Ai na ka ftuar. Mė mirė se gazetarėt, publicistėt apo shkrimtarėt, kėtė mund ta bėjnė njerėzit e shkencės. Koha ėshtė e tyre.

    ……………………….



    Bedri Islami: Ademi Jashari, Fehmiu dhe Xheva


    Kete shenim te ilustruar edhe me foto mund ta shfletoni edhe ne
    faqen www.pashtriku.org

  10. #20
    i/e regjistruar Maska e Brari
    Anėtarėsuar
    23-04-2002
    Postime
    18,826
    lol

    dhe bedriut dhe kelmendit ne fakt i pelqejne sfidat.. or nertili i enverit..

    te dy folen shume per luften..
    te dy e kishin qejf gjermanine..
    te dy vegla te sigurimit enverist..
    te dy organizatore te vrasjeve e listave te likujdimeve te atdhetareve..
    te dy qeflij te qosheve te ngrohta.. qe luften e bene duke pi caj e kafe ne hamburg e mynih..

    te dy kane hanger paret e vendlindjes therret..

    por kto sjan kurgja..

    ajo qe keta te dy e shoket e tyre do mbahen mend ne histori.. eshte se keta..luften ..pra tenkat e predhat e topat e kallashet e bajonetat e ushtrise serbe.. nuk dolen me i prit me gjoksin e tyre te cilit prej 20 e ca vitesh i kishin rrah me grusht proletaresh.. por ja u a rrasen kte lufte femijve e grave e burrave e pleqve te pa mbrojtur te kosoves..

    ska lum e prru qe ju a lan ftyren ktyre dy faqezijve..

Faqja 2 prej 3 FillimFillim 123 FunditFundit

Tema tė Ngjashme

  1. Realpolitika e Ibrahim Rugovės
    Nga biligoa nė forumin Historia shqiptare
    Pėrgjigje: 102
    Postimi i Fundit: 11-04-2023, 07:41
  2. Pėrgjigje: 63
    Postimi i Fundit: 24-01-2010, 21:51
  3. Ekskluzive: Intervistė me poetin dhe publicistin Jeton Kelmendi
    Nga hajla nė forumin Letėrsia shqiptare
    Pėrgjigje: 2
    Postimi i Fundit: 27-10-2008, 18:01
  4. Ndėron jetė presidenti i Kosovės Dr. Ibrahim Rugova
    Nga Veshtrusja nė forumin Tema e shtypit tė ditės
    Pėrgjigje: 220
    Postimi i Fundit: 02-02-2006, 21:32

Regullat e Postimit

  • Ju nuk mund tė hapni tema tė reja.
  • Ju nuk mund tė postoni nė tema.
  • Ju nuk mund tė bashkėngjitni skedarė.
  • Ju nuk mund tė ndryshoni postimet tuaja.
  •