Koha për të formuar të majtën reale
Nga Koço Danaj
3 korriku ose epilogu i shkatërrimit të së majtës së tranzicionit
E majta i humbi zgjedhjet parlamentare të 3 korrikut 2003. Pavarësisht nga aritmetika e përdorur, u vërtetua se politika nuk është aritmetikë. Disa drejtues të së majtës përpiqen ta shpjegojnë krizën e saj me sherret disavjeçare individuale të politikanëve të ndryshëm të së majtës. Sipas tyre, largimi i tyre do shpëtojë të majtën. Disa të tjerë me të ashtuquajturat taktika elektorale etj. Disa të tjerë me “sikur”.
Zgjedhja si alternativë elektorale për fushatën e 3 korrikut, rikthimi në vitin ‘97 nuk kishte të bënte me grindje individësh, por me mungesë idesh dhe vizionesh për të ardhmen. Ishte kjo mungesë që e ktheu të majtën 8 vjet pas. Kur njerëzit kërkonin shpresën e mirëqenies dhe sigurisë për jetën, drejtuesit e majtë ju dhanë qytetarëve në “pjatën politike” realitetin e vdekjes dhe makrabitetin.
E majta në Shqipëri është në krizë; e majta në Shqipëri është në zhgënjim; e majta është e dëshpëruar. Por njëkohësisht e majta është edhe në pritje. Ajo është në pritje të analizës, të alternancës, të alternativës. Ajo nuk pranon të jetë akoma një e majtë vetëm politike apo historike. Ajo kërkon të jetë një e majtë moderne, ekonomike, sociale, morale dhe spirituale. Prandaj drejtuesit e vjetër dhe të rinj të së majtës kanë nevojë ta lexojnë saktë mësimin e 3 korrikut:
Në Shqipëri nuk ka parti politike të majta
Problemi është më i thellë se një humbje elektorale. Zgjedhjet e 3 korrikut treguan se në Shqipëri ka me shumicë dërrmuese majtistë, ka rryma dhe grupe të majta. Por nuk ka parti politike të majta. Natyrisht jo në emërtim, jo në etiketë, por në thelbin e tyre teorik dhe veprimtarinë e tyre praktike. Drejtuesit e së majtës aktuale kanë koncepte të ndryshme mbi botën, mbi jetën. Këtë koncept ata ja kanë veshur edhe rrymave të quajtura parti, grupeve të quajtura parti. Të ashtuquajturat parti politike të majta, si thelb të tyre nuk kanë programet politike, ekonomike dhe sociale, por konceptet e drejtuesit apo drejtuesve të tyre.
Prandaj kjo gjendje e së majtës në Shqipëri, ku ka me qindra e mijëra të majtë, ku ka rryma të paraqitura si parti, por nuk ka parti politike të majtë, shtron imperativin e rikrijimit të partisë politike të së majtës. Por ajo nuk rindërtohet dhe bashkohet nga një shumësi individësh apo ndryshim kozmetike programesh. “Kudo në botë vendet bashkohen, sepse bashkimi përbën forcë, u shpreh Toni Bler në fjalimin e mbajtur në Parlamentin Evropian më 23 qershor 2005. Po si bashkohen? Mbi bazën e ideve dhe programeve për të ardhmen e popujve të cilëve u përkasin”. Ndërsa në Shqipëri të vetëquajturat parti të së majtës janë bashkuar mbi bazën e koncepteve të drejtuesit apo drejtuesve të tyre.
Si u ndal procesi i formimit të partive politike të majta në Shqipëri?
Është e vërtetë që pas vitit 1997, Lëvizja antirevanshiste që gabimisht quhej Parti Socialiste filloi gradualisht të konturohej si parti politike së bashku me disa të tjera. Por pas vitit 2000, procesi i konturimit të saj si parti politike u ndal dhe filloi procesi i formimit të rrymave dhe grupeve të majta.
Tre shembuj janë të mjaftueshëm për çka thamë më lart: Pas viteve 2000, disa drejtues të së majtës “të rinj e të vjetër”, në emër të modernizimit i hapën rrugë avancimit në pushtet dhe drejtim partie të individëve që etiketoheshin: “Progresistë dhe Shoqëri Civile».
Përkundër asaj se çfarë u propagandua, koha tregoi se këto dy etiketime ishin parashenja e shkatërrimit të së majtës nëpërmjet depolitizimit të saj që mori formë të plotë më 3 korrik 2005.
E para: “Progresistët” ose një objekt politik i paidentifikuar
Në çdo shoqëri ekziston një shtresë progresistësh që me idetë e saj i hap rrugën zhvillimit të vendit. Si e tillë ajo ekziston edhe në shoqërinë shqiptare dhe përbën dukurinë më shpresëdhënëse për të ardhmen evropiane të Shqipërisë. Por asnjëherë lidershipi i së majtës, në asnjë nga forumet e tij drejtuese, as në tërësi, por as edhe në mënyrë të veçantë nuk e mori mundimin të shtronte pyetjen: Cilat janë bindjet politike të shtresës progresiste që ai e afroi në parti dhe në pushtet? Në qoftë se do të pranohet apriori se janë të majta, atëherë do të shtrohet përsëri një pyetje tjetër: Po progresistë apo shtresë progresiste me bindje të djathta a ka në Shqipëri? Natyrisht që po. Progresistë ka edhe në PD, të tillë ka edhe në PR, PDR apo në partitë e tjera politike shqiptare të spektrit të djathtë. Termi “Progresistë” nuk është tregues bindjesh politike, por tregues i konceptit mbi botën. Ata që priren drejt zhvillimeve dhe ndryshimeve pozitive janë progresistë, pavarësisht bindjeve të tyre politike. Të pranosh termin progresist si shkallën më të lartë të të qenit parti, do të thotë të mos kesh parti politike, ose edhe po ta kesh ta shkatërrosh atë.
E dyta: “Shoqëria civile” ose një nocion social i shtrembëruar
Progresistët jetojnë në gjirin e shoqërisë civile. Por përsëri asnjëherë lidershipi i majtë nuk analizoi se çfarë përbën në vetvete kategoria sociale e paidentifikuar me emrin “shoqëri civile”. Në të kundërtën, pas emrit të saj thirri në drejtimin e të ashtuquajturave parti, të qeverisë apo administratës një numër të madh drejtuesish dhe funksionarësh nga shoqëria civile. Dhe asnjë strukturë drejtuese e së majtës apo individ i këtyre strukturave drejtuese nuk kërkoi të dinte se çfarë përfaqëson politikisht kjo prurje për vetë qenien dhe thelbin e së majtës.
Asnjëherë problemi nuk u shtrua se cilat janë bindjet politike të kategorisë së quajtur “pjesëtar i shoqërisë civile”, e cila avancoi deri në drejtimin e partisë apo të qeverisë të së majtës dhe përse lidershipi i majtë në Shqipëri doli kundër qëndrimit të Partive Socialiste evropiane lidhur me rolin e shoqërisë civile. Cili është ky rol dhe cili është qëndrimi i PSE mbi shoqërinë civile? Në manifestin e së Majtës së Re të firmosur nga Bler, Shrëder, Uim Kok dhe Parson midis të tjerash thuhet se: “Shoqëria civile është një nga shtyllat kryesore që parandalon abuzimin me pushtetin, duke mos qenë në pushtet”. Më vonë ky deduksion i rëndësishëm është sanksionuar edhe në Statutin e PSE.
Në qoftë se do të konvertojmë shtresën e emërtuar “progresiste dhe shoqëri civile” të përdorur deri në inflacion nga lidershipi i majtë, rezulton një tablo e tillë: Termat “progresistë dhe shoqëri civile” në më të shumtën e rasteve kanë shërbyer si parzmore e shokëve apo grupe shokësh të këtij apo atij drejtuesi të së majtës. Fshehur pas “progresistëve dhe shoqërisë civile” ata afruan brenda mundësive që kishin në hierarkinë partiake dhe qeverisëse, njerëzit e tyre në qeveri, administratë shtetërore apo parti.
Aktualisht, në gjirin e së majtës ekzistojnë dy pole: “Poli kontestues dhe poli administrues”. Por si poli kontestues, ashtu edhe poli administrues që kërkojnë ta riparojnë të majtën dhe jo ta rindërtojnë atë, kanë përballë tyre “shtresën e rrogave të ulëta”. Realisht ajo është qindramijëshe. Politikisht ajo përbën një “Sfinks lemerisës” për ta përballuar. Praktikisht ajo nuk bindet as me riparime partish dhe as me fosile mentalitetesh partish. Ajo nuk mashtrohet as nga ndonjë apo disa përfaqësues të të ashtuquajturve progresistë që vazhdojnë të jenë në drejtimin e polit kontestues apo polit administrues të së majtës shqiptare.
E treta: Shitblerja e votave më 3 korrik 2005, si akti i fundit i shkatërrimit të së majtës.
Është ndoshta rasti më unikal dhe i vetmi që ka ndodhur në Evropën e para dhe pas Luftës së Dytë Botërore, kur me mijëra militantë dhe simpatizantë partie e çonin votën jo atje ku dëshironin, por atje ku u thoshin. Por është edhe domethënia më e saktë e mosekzistencës së partive politike të majta. Në çdo parti politike në Evropë, në qoftë se do guxonte ndokush të urdhëronte transferimin e qindra mijëra votave nga një parti në tjetrën, nuk do të mbushte as javën në postin partiak, por do largohej nga partia dhe askush nuk do t’i bindej. Vota politike nuk tjetërsohet kurrë, prandaj edhe quhet Parti Politike. Ndërsa vota e rrymave dhe grupeve që drejtohen nga individë apo grupe individësh që nuk janë akoma parti politike, ajo tjetërsohet, sepse ajo është shkalla më e ulët e ndërgjegjes politike.
Prandaj rindërtimi i së majtës fillon nga ripolitizimi i saj. Është një ripolitizim pa rrugë tjetër. Nuk ekziston në botë asnjë parti që të mos jetë politike, me përjashtim të së majtës shqiptare. Por kjo dukuri nuk ka të bëjë vetëm me majtistët, por edhe me gjithë shoqërinë. Totalitarizmi, thotë Hanah Arendt, lind nga një shoqëri e depolitizuar.
Cilat janë tiparet e asaj që quhet deri tani e majtë?
Pavarësisht dukurisë së fundit, kur një apo disa grupe nuk pranuan të quhen parti të majta, përsëri ka grupe të tjera që quhen të tilla, qysh nga viti 1991. Po cila është kjo e majtë si shtresëzim dhe mentalitet qeverisës?
E majta e historisë
-Një shtresë prej tyre është e majtë për të vetmin fakt se kanë ardhur nga Partia e Punës. Me sulmin që bëri lëvizja antikomuniste në fillim të viteve ‘90, me revanshizmin e disa segmenteve të kësaj lëvizjeje, ata e gjetën më të arsyeshme aderimin si bllok në të majtën socialiste, pa qenë të tillë. Shndërrimi i Kongresit të fundit të PPSH-së në Kongres të Parë të PSSH-së ishte treguesi i parë i konvertimit të së majtës komuniste në të majtë socialiste. Kjo e majtë është e nevojshme, por nuk është e mjaftueshme, ashtu siç është e gabueshme identifikimi i gjithë së majtës me këtë pjesë të saj.
E majta e 29 Nëntorit 1944
-Një shtresë tjetër prej tyre është e majtë për shkak të mosmarrëveshjeve lidhur me Luftën NÇL dhe datën e çlirimit të saj. Të gjithë ata që pranojnë 29 Nëntorin si ditë çlirimi, janë të majtë. Kjo është e majta e 29 Nëntorit. Është përsëri një e majtë e nevojshme, por nuk është e mjaftueshme, ashtu siç është e gabuar kthimi i “Orës politike” më 29 Nëntor 1944. Me rrymat apo grupet e tjera të majta këtë shtresë e lidh vetëm mbrojtja që ajo i bën 29 Nëntorit dhe në tërësi Luftës Antifashiste. Problemi është vështirësuar kur edhe lidershipi i së djathtës ka filluar ta marrë në mbrojtje Luftën Antifashiste.
E majta antiberishë
-Një shtresë tjetër është e majtë, sepse është antiberishë. Mosmarrëveshjet me Berishën, kontradiktat me të, identifikimi i së djathtës te një individ e ka bërë këtë shtresë që ta konkretizojë majtizmin e saj me të qenit antiberishë. Ata janë të majtë vetëm se janë anti. Realisht janë një e “majtë destruktive”. Ata nuk jetojnë dot pa konflikt, prandaj u duhet edhe antiberishizmi. Aktualisht disa nga drejtuesit e kësaj shtrese përpiqen ta paraqesin veten si pjesë e boshtit të së majtës. Por që nga momenti i qetësimit të marrëdhënieve me Berishën, ata mbetën pa emër, pa identitet politik.
E majta e “karizmës” së politikanit
-Një shtresë tjetër janë të majtë se janë tifozë të këtij apo atij lideri politik të së majtës. Përkatësia e tyre politike varet nga përkatësia politike e idhullit të tyre. Më shumë se të majtë ata janë tifozë politikë. Majtizmi i tyre zgjat aq sa zgjat përdëllimi për “karizmën” e idhullit të tyre. Ata e lavdërojnë partinë, kur për të flet mirë idhulli i tyre dhe e satanizojnë kur atë e bën edhe i pari i tyre. Maks Ueber, në një prej pohimeve të tij shprehet se pushteti karizmatik zgjat aq sa zgjat karizma e pushtetarit.
E majta e “Nipit të Ramoit”
-Është pjesa më e dukshme e së majtës në pushtet. Kjo shtresë përfaqëson shtresën e të “majtëve stinore”. Ata janë me të majtën sa kohë ajo ju jep komoditet. Në të kundërtën kalojnë në neutralitet. Kjo shtresë del më në pah në raste balotazhesh apo për të qenë më aktuale del në pah në raste rivotimesh. Prirja e tyre është drejt pushtetit dhe jo blloqeve politike i majtë apo i djathtë. Në qoftë se sot flitet për zvetënim moral të një pjese të së majtës, kjo shtresë është portreti më i saktë i këtij zvetënimi. Në Shqipëri ajo figurativisht përbën të majtën e “Nipit të Ramoit” të Diderosë, që shprehej se: “Ç’rëndësi ka në ke apo s’ke një post, mjaft që të jesh i pasur, sepse ai posti ndaj dhe zihet, që të pasurohesh. Të kryesh detyrat që të ngarkojnë? Po ku të shpie kjo vallë, a e dini? Në zilinë e botës, në lloj-lloj shqetësimesh dhe preokupimesh. Se mos vallë kështu, në këtë mënyrë, ecën përpara njeriu? Jo or jo, po duke laviruar, djall o punë, duke frekuentuar të mëdhenjtë, duke studiuar me kujdes shijet e tyre, duke iu bindur kapriçove të tyre, duke u shërbyer veseve të tyre, duke aprovuar tërë padrejtësitë e tyre: ja tërë sekreti!” (Didero, “Nipi i Ramoit”, f. 84-85)
“E majta e Berluskonit”
Është një shtresë brenda së majtës që ka lindur pas viteve 2000, kur filluan të lindin monopolet e para në Shqipëri, të drejtuara dhe inspiruar nga udhëheqja e majtë. Aktualisht kjo lloj e majte synon të marrë lidershipin e gjithë së majtës në Shqipëri. Ajo është e shpërndarë në të gjitha të ashtuquajturat parti të spektrit të majtë. Pavarësisht operimit me terma të majtë, pavarësisht fasadës për të rikuperuar humbjen e 3 korrikut, thelbi i kësaj shtrese është eliminimi i të majtës reale dhe manipulimi i elektoratit të majtë me metoda berluskoniste. Kjo shtresë, në mënyrë diabolike ka përdorur për interesa të saj, të majtën historike që vjen nga PPSH-ja dhe atë të 29 Nëntorit, duke ju bërë qejfin sa herë ju janë dashur votat e tyre, por duke i përbuzur në thelbin e tyre.
E majta “pa shpirt”
Social-demokracia nuk është një sistem ekonomiko-shoqëror, përkundrazi ajo nuk është gjë tjetër veçse një mënyrë e të rregulluarit të shoqërisë dhe e vënies së ekonomisë së tregut në shërbim të njeriut. Social-demokracia është një frymëzim, është një mënyrë e të vepruarit, është një referencë konstante e vlerave demokratike dhe sociale.
Të majtët realë e refuzojnë shoqërinë e tregut, sepse vetë tregu nuk prodhon as dashuri njerëzore, nuk prodhon as solidaritet, nuk prodhon as vlera, as shpirt e as ndjenja. Pronari i një firme ndërtimi nuk prodhon dashuri njerëzore dhe as ndjenja. Ai ndërton pallate dhe kërkon të marrë fitimin prej tyre mundësisht maksimal. Por dhe kur hyn në marrëdhënie me pronarë të tjerë apo edhe me vetë shtetin, ai hyn mbi bazën e partneritetit dhe jo të solidaritetit. Hyn mbi bazën e kërkesë-ofertës, duke mbajtur parasysh fitimin dhe jo shpirtin apo ndjenjat. Shitësit të mishit nuk i shkon mendja të jetë solidar me blerësit e tij dhe t’i trajtojë ata me çmime të ndryshme. Madje edhe në luftën e acaruar politike që zhvillohet në Shqipëri, ai nuk pyet dhe as nuk do t’ia dijë nëse blerësi është apo jo anëtar i partisë së tij. Ai mendon vetëm si të fitojë. Atje ku tipar kryesor është fitimi nuk ka dhe nuk ke përse të kërkosh shpirt, solidaritet apo ndjenja. Por a mund të ekzistojë një shoqëri moderne dhe demokratike pa elementë të tillë? Kurrsesi jo. Shoqëria nuk mundet te ne asnjë rast të përmblidhet në një shkëmbim të thjeshtë mallrash. Për pasojë as tregu nuk mund të jetë i vetmi inspirues i shoqërisë. Tregu dhe konkurrenca nuk janë zotët e vetëm, të cilëve duhet t’u përkulemi çdo ditë. Në një shoqëri moderne ato nuk janë gjë tjetër veçse instrumente që funksionojnë në interes të të gjithë shoqërisë.
Ndërkaq, lidershipi i majtë në Shqipëri, gjatë 8 vjetëve ka qenë ose kompleksiv ose abuziv. Prandaj ky lloj lidershipi nuk prodhoi as shpirt dhe as ndjenjë. Kështu, edhe e majta që ai përfaqëson në fushën sociale ndaj qytetarëve ka qenë një e majtë pa shpirt.
E majta reale
Ekziston edhe e majta reale në gjirin e forcave politike të së majtës. Por ajo është e sakatuar dhe e gjymtuar nga koalicioni i të majtave të mësipërme. Ajo është atakuar dhe vazhdon të atakohet në thelbin e saj. Solidariteti, mirëqenia dhe shanset e barabarta janë konsideruar prej të tjerëve vetëm si slogane, por jo si politikë qeverisëse. Nuk janë të paktë drejtues të së majtës që solidaritetin e kanë barazuar me komunizmin. Shanset e barabarta me egalitarizmin. Shanse të barabarta nuk do të thotë fate të barabarta, përkundrazi do të thotë premisë e një shoqërie me shpirt, e një shoqërie solidare, e një shoqërie që u jep të gjithëve mundësi të njëjta pa premtuar se do ju japë fate të njëjta.
E majta reale në Shqipëri dallohet nga grupimet e majta, por edhe nga e djathta në projektin social. Kontradiktën shekullore që ekziston tek individi midis lirisë dhe barazisë, e majta e zgjidh me anë të ndërhyrjes së shtetit dhe të mbrojtjes sociale. E majta reale në Shqipëri i përmbahet parimit se një parti, e cila nuk ndihmon të varfrit e shumtë, nuk i mbron dot të pasurit e paktë. Veçanërisht në kushtet kur lideri i së djathtës pranon nevojën e shtetit social për realitetin e Shqipërisë, atëherë e majta reale duhet të përpunojë politika dhe projekte që t’i garantojnë qytetarit mirëqenie dhe solidaritet të përhershëm.
Një e majtë transformuese në vend të së majtës fataliste
Deri më sot e majta në Shqipëri në shumicën e rasteve ka qenë një e majtë fataliste. Ky fatalizëm i saj gjatë 8 vjetëve është manifestuar në forma nga më të ndryshme.
-Fatalizmi përballë fetishizimit të institucioneve ndërkombëtare se FMN-së, BB-së etj. Ky fetishizim ka fshehur në mjaft raste deficencën e qeveritarëve të majtë, mediokritetin apo injorancën e tyre politike për t’u integruar në këtë botë tërësisht të ndërvarur, por pjesërisht të integruar.
-Fatalizmi i kultivuar, duke atakuar më shumë se sa duhej historinë e kaluar të vetë shtetit shqiptar. Nuk janë të pakta rastet kur kërkesave dhe nevojave të qytetarëve për një jetë më të mirë, e majta që qëndroi 8 vjet në pushtet u ka kundërvënë deri në zmadhim poshtërues kombëtar prapambetjen e së kaluarës që nga koha e Ismail Qemalit deri tek Enver Hoxha. Kësisoj, ky fatalizëm te shtresa të ndryshme krijoi idenë e përmbysur se historia filloi në vitin 1992 apo më shumë në vitin 1997.
Fatalizmi në funksion të fshehjes së mediokritetit, mungesës së ideve, të papërgjegjshmërisë në qeverisje me anë të situatave rajonale apo ndërkombëtare dhe gjoja nevojës së sakrificës patriotike. Më e prekshme u bë mbjellja e kësaj situate fataliste pas 11 shtatorit, kur e majta qeverisëse në Shqipëri synoi të mbyste çdo tentativë oponence ndaj saj me të ashtuquajturën koalicion kundër terrorizmit. Ndërkaq, në Shqipëri koalicioni real që po konsolidohej ishte koalicioni i korrupsionit dhe mediokritetit.
Fatalizmi me teorinë e “Gogolit”. Disa nga drejtuesit e majtë, veçanërisht gjatë fushatës elektorale e përdoren fatalizmin si thelb të takimeve të tyre me qytetarët. Ata i thanë qytetarit shqiptar: Kthehu prapa në vitin ‘97. I kujtuan rrëmujën dhe kaosin e atij viti. Domethënia e kësaj fushate përballë qytetarëve ishte sa fataliste aq edhe e pashpirt: Nuk ke se çfarë të bësh, je i detyruar të më pranosh mua, përndryshe ja “Gogoli”, ja viti 1997. Ndërkaq qytetarët e refuzuan këtë lloj fatalizmi makabër.
Por ndërkaq Shqipëria ka pasur dhe ka akoma më shumë nevojë për një të majtë transformuese. Transformimi fillon atë ditë dhe atje ku fillon dhe rilind shpresa. Atë ditë dhe atje ku përpunohet vizioni i së ardhmes. Qytetarët kanë nevojë për besim. Besimin e mbajnë gjallë dy faktorë: politika dhe feja.
Shqipëria ka nevojë për një të majtë me identitet të qartë politik, ekonomik, social dhe moral
Të gjitha çka u analizuan më lart sollën pashmangërisht disfatën e së majtës më 3 korrik. Treguan lakuriq mungesën e ekzistencës së partive reale politike të majta; treguan se në vend të tyre formalisht ekzistonin parti të majta prej etikete.
Por njëkohësisht zgjedhjet e 3 korrikut treguan se në Shqipëri ka një elektorat të majtë mazhoritar.
Forcimi i opozitës mbi bazën e projekteve dhe programeve jo vetëm e rrëzoi nga pushteti këtë të majtë dhe këto parti-etiketash, jo vetëm e përçau atë, por tregoi edhe mediokritetin e saj vizionar, ashtu siç tregoi edhe mungesën e identitetit të saj politik, ekonomik, social dhe moral.
Rindërtimi i së majtës duhet të fillojë nga projekti politik dhe social e pastaj të kalojë te njeriu apo njerëzit.
Një e majtë që zbaton demokracinë pjesëmarrëse
Kjo demokraci që kemi nuk mjafton edhe sikur të jetë zbatuar në mënyrë të shkëlqyer, nënvizon Jurgen Habermas. Qytetarët kanë nevojë për një demokraci reale. Dhe e tillë është demokracia pjesëmarrëse e tyre në punët e shtetit dhe pushtetit jo njëherë në katër vjet. Deri më sot, demokracia e aplikuar ka qenë ose demokraci tifozësh ose demokraci e votës. E para ka në thelb tribalizmin, bajraktarizmin dhe desktruktivitetin. Ndërsa e dyta, duke qenë më e avancuar, tregoi se ka në thelb, veçanërisht në një vend të varfër, trafikun e influencave, veçanërisht kur në ndihmë të vjen edhe pushteti me administratën e tij. Nevoja e një demokracie pjesëmarrëse nga qytetarët bëhet imperative edhe në një fakt tjetër. Në një shoqëri pluraliste ekzistojnë katër pushtete: pushteti ekzekutiv, ai legjislativ, gjyqësor dhe pushteti i katërt, ai mediatik. Në kushtet e ekzistencës së katër pushteteve, demokracia e ka të vështirë të jetojë si e tillë. Që të mos mbetet vetëm proklamate, por realitet, ajo duhet të jetë demokraci pjesëmarrëse e vetë qytetarëve. Një parti politike e majtë, demokracinë pjesëmarrëse e konsideron imperativ të veprimtarisë së saj politike.
E majta në Shqipëri, si një e majtë social-ekologjike
Që do të thotë se e majta duhet të përpunojë në një platformë mirëqenien, solidaritetin dhe ruajtjen e ambientit. Në kushtet kur monopolet më shumë interesohen për fitim dhe jo për një ambient të shëndetshëm, është detyrë e së majtës që ta kalojë në një të majtë social-ekologjike.
Nuk është thjesht një risi për të majtën shqiptare, por është një domosdoshmëri për të ardhmen e të gjithë qytetarëve të Shqipërisë. Një e majtë që nuk merr parasysh realitetet e reja të krijuar jo thjesht si rezultat i zhvillimit, por edhe i keqmenaxhimit, duhet me domosdo të jetë një e majtë social-ekologjike. Një e majtë e tillë u krijon mundësi qytetarëve për të shtuar mirëqenien e tyre, duke pastruar dhe jo duke shkatërruar ambientin.
Një e majtë si demokraci sociale dhe territoriale
Demokracia mban gjithmonë kushtet dhe realitetet e vendeve që e aplikojnë atë. Ajo nuk pranon dogmën në zbatimin e saj. Demokracia në Tiranë nuk është e njëjtë me demokracinë në Kelmend, në Has apo në Mokër dhe Lumin e Vlorës. Një demokraci në ndërtim dhe konsolidim merr parasysh edhe kriterin territorial të vendit ku ajo aplikohet e konsolidohet.
Ky kriter territorial i demokracisë nuk është rastësor, por imperativ, veçanërisht në një vend që 55% të popullit e ka në fshat. Në një vend ku dy rreth qyteteve kryesore të tij ka ngulime qindramijëshe qytetarësh që kërkojnë demokraci. Por demokracia e Bathores nuk mund të jetë vetëm sociale, por edhe territoriale. Mungesa e njohjes dhe pranimit si sfidë e demokracisë territoriale solli tërë atë kaos në qarkullimin e lirë të qytetarëve. Por që në fakt më shumë rezultoi në qarkullim varfërie se sa në tregues i demokracisë. Demokraci territoriale do të thotë dinjitet dhe respekt për të gjithë territorin e vendit, të cilit i shërben si politikan apo forcë politike.
Shtet-strateg dhe i vogël apo shtet si “ambulancë urgjencë”
Ky është një ndër problemet më të mprehta të sfidave të së majtës. Shteti që ajo krijoi gjatë tetë vjetëve në emër të lloj-lloj kërkesave shumica ireale apo korruptive filloi të ngjante me një “ambulance urgjencash”. Dhe me që aksidentet ishin të shumta u gjet rruga më e shkurtër: shto numrin e punonjësve të “ambulancës”. Por urgjenca nuk është profilaksi. Për më tepër rrezikon të shndërrohet në një “ambulance korruptive”.
Shqipëria ka nevojë për një shtet tjetër. E majta duhet të përpunojë projektin e një “shteti strateg”, i cili jo vetëm mjekon në raste urgjencash, por parashikon, e që nuk gjen vende pune, por përpunon politika punësimi. Shteti strateg nuk ka nevojë për shumë njerëz. “Ai është i vogël”. Ai ka nevojë për shumë ide dhe projekte, ka nevojë për njerëz të mençur e të përgjegjshëm. Deficenca mentale nuk mund të mbulohet me krijimin e lloj-lloj strukturave gjoja në emër të progresit. Progresi fillon nga truri, nuk fillon nga struktura. Qytetari ka nevojë për katër mësime të botës së sotme moderne: Të mësojë të jetë qytetar, të mësojë të dijë, të mësojë të zbatojë, të mësojë të jetojë në komunitet. Autoriteti i shtetit nuk është autoritarizëm, por demokraci. Por autoriteti i shtetit nuk është aritmetikë shifrash punonjësish.
Ta “çojmë” të majtën te qytetari
Në mungesë të partive reale politike, e majta në Shqipëri ka qenë vetëm te drejtuesit e saj apo e shumta te mbledhjet e forumeve të saj të bëra publike në disa raste deri në përdhosje e në poshtërim. Vetëm ata i kanë zgjidhur problemet e jetës. Qytetari shqiptar akoma nuk i ka zgjidhur problemet e jetës. Ai gjatë 8 vjetëve është ndeshur me mentalitetin që të pasurit të pasurohen dhe të varfrit të varfërohen.
Pra e majta nuk ka shkuar akoma te qytetari. Shtresa e rrogave të ulëta, që është qindramijëshe e ka akoma shumë të ulët fuqinë blerëse të saj. Kjo ishte edhe arsyeja kryesore e dështimit të drejtueseve të së majtës në Shqipëri. Ata u braktisën nga qytetari i majtë. Aritmetika e shifrave është përpjekja për të fshehur thelbin e braktisjes. Është njësoj sikur të thuash se qytetarët francezë apo holandezë votuan kundër Kushtetutës së Re të BE-së, pasi gjoja nuk u kishin pëlqyer nenet e saj. Kur në fakt ishte e kundërta. Kushtetuta ishte një sebep për të shprehur me anë të votës pakënaqësinë e tyre ndaj politikave qeverisëse.
Rindërtim i së majtës do të thotë që ajo të shkojë te qytetari. Qytetari i vitit 2005 nuk mund të manipulohet më me të majtën politike të ditës së çlirimit apo të ditës së dëshmorëve, as me kongresin e bukës së gojës apo rrymat dhe gupet e ndryshme të majta që paraqiten si parti politike, as me mirëqenien me raste apo mirëqenien me orar. Projekti social, mirëqenia reale janë dy shtyllat kryesore që e majta të shkojë te qytetari.
Në fillim qytetar dhe pastaj edhe majtist
Le t’i japim çdo fëmije një shans për edukim, le t’i japim çdo të rrituri një shans për të qenë qytetar, thotë në një nga fjalimet e tij Toni Bler. Është një sentencë universale për një parti politike në përgjithësi.
Është shumë lehtë të jesh anëtar i kësaj apo asaj partie, por më e vështirë është të jesh njeri, të jesh qytetar. Të jesh anëtar i kësaj apo asaj partie edhe mund të mos jesh solidar apo qytetar. Mund të jesh thjesht tifoz apo akoma më keq, mund të jesh edhe “mish për top”. Por të jesh qytetar do të thotë para së gjithash të jesh solidar dhe misionar. Të jesh anëtar i kësaj apo asaj partie edhe mund të mos të të vijë keq për të varfrit që varfërohen. Boll që partia jote kur është në pushtet të ka siguruar një vend pune dhe rroftë mentaliteti “larg nga shtëpia ime”.
Por të jesh qytetar, para se gjithash do të thotë që jo vetëm të ndiesh keqardhje, por më shumë se kaq, keqardhjen ta shndërrosh në kërkesa për politika të tilla qeverisëse që synojnë eliminimin e varfërisë.
Të jesh anëtar i kësaj partie edhe mund të ndodhë që ta ngresh karrierën tënde politike mbi konstatimin e varfërisë. Politikanë të ndryshëm të së majtës kanë bërë karrierë politike, thjesht duke konstatuar varfërinë e qindra e mijëra qytetarëve dhe duke u pasuruar për vete. Ndërsa të jesh qytetar, do të thotë që konstatimi i varfërisë nuk përbën ndonjë kontribut. Kontribut përbën zëvendësimi i varfërisë me mirëqenien. Kjo është qytetari politike. Në Shqipëri ka shumë politikanë që nuk janë qytetarë.
Është kjo arsyeja që një shoqëri demokratike, e cila nuk ndihmon të varfrit e shumtë, nuk mund të mbrojë të pasurit e paktë. Pohimi i sapobërë është më shumë se kaq. Ai është deduksion i një realiteti të dhimbshëm që ekziston akoma në Shqipëri.
Analiza e tij tregon se ai nuk ka në themel të tij as statistikat e ndryshme mbi numrin e të varfërve apo sasinë e minimumit jetik, që më shumë se sa reale është shifër politike. Por nuk bazohet as te raportet e këtij apo atij institucioni ndërkombëtar. Sepse asnjë raport nuk është më i saktë se sa vetë realiteti që përjetojnë qytetarët. Origjinali Shqipëri është shumë herë më i saktë se sa modeli-raport. Çdo shoqëri moderne ka një shtyllë kurrizore që mbahet si e tillë nga harmonizimi sa më i saktë i marrëdhënieve midis të pasurve dhe të varfërve, sepse në një shoqëri ka të pasur dhe të varfër. Dhe në këtë shoqëri fatet nuk janë të njësojta. Në fund të garës ka një kampion, i cili arrin i pari në finish. Por në fillim të garës ka me qindra dhe mijëra që nisen në të njëjtën kohë. Pra atje ku ka finish ka edhe start. Finishi është i pabarabartë, por starti është njësoj për të gjithë. Pra nuk kërkohet barazi finishi, “barazi kampionesh”, por barazi nisjeje. Dhe kjo nuk bëhet me ligje xhungle, por me ligje tregu dhe solidariteti. Të mos zbatosh këtë parim do të thotë që as të varfrit nuk i ndihmon dot, por as të pasurit nuk i mbron dot. Solidariteti nuk është taksë pushteti. Ai para së gjithash është mentalitet shteti dhe shoqërie. Shndërrimi i mentalitetit të shoqërisë në taksë pushteti është përdhosja më e madhe e shoqërisë nga pushteti. Është treguesi më i mirë se si pushteti komandon shtetin. Dhe kur pushteti komandon shtetin, atëherë fillon autoritarizmi apo totalitarizmi i maskuar.
Konkluzion
Disfata e 3 korrikut tregoi se është koha për formimin e partive politike të së majtës reale. Disfata e 3 korrikut tregoi se me rryma, drejtues, grupe etj., nuk mund as të mbahet dhe as të fitohet pushteti. Më 3 korrik, pushoi së ekzistuari e majta e tranzicionit. Më 3 korrik dështoi eksperimenti i së majtës të modelit “Forza Italia”. Duhet e majta reale. Ajo duhet të jetë në krye dhe në fund të herës parti. Nuk ka shumë rëndësi forma se si parti elektorale apo parti organizative. Në radhë të parë duhet të jetë parti politike. Në çdo parti politike ka progresistë. Por termi progresistë është shtresë shoqërore, nuk është parti politike.
Në çdo parti politike do ketë pjesëtarë të shoqërisë civile. Por shoqëria civile nuk është parti politike, por kategori sociologjike.
Beteja e tanishme është në radhë të parë beteja e ideve. Forcat dhe rrymat politike në Shqipëri nuk mund t’i shmangen këtij realiteti, që për kushtet e realitetit tonë do të thotë: Le t’u japim qytetarëve mundësinë për të jetuar më mirë se çfarë mundësish u ka dhënë Zoti ose siç thotë Klinton: “Ajo që ne duam të bëjmë është të gjejmë një rrugë për të shpjeguar botën në të cilën jetojmë, në një mënyrë që të ketë shpirt për njerëzit që ne përfaqësojmë dhe njerëzit që duam të bëjmë për vete”.
Tirana-Observer.
Krijoni Kontakt